بازدید 5729

مصرف گاز در ایران، معادل نصف مصرف گاز در قاره اروپا

گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در رابطه با مسئله ناترازی گاز در کشور نشان می‌دهد که ایران سومین تولیدکننده بزرگ گاز و چهارمین مصرف کننده بزرگ گاز در جهان است؛ به‌طوری‌که مصرف گاز طبیعی در ایران، حدودا معادل نصف کل مصرف گاز طبیعی در قاره اروپا است.
کد خبر: ۱۲۰۸۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱ 08 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی تحت عنوان «نگاهی به مسئله ناترازی گاز؛ چالش‌ها و پیشنهادات» به این موضوع اشاره کرده که گسترش روزافزون شبکه توزیع گاز طبیعی در کشور و همچنین توسعه صنایع مختلف، باعث رشد و توسعه اقتصادی و افزایش رفاه اجتماعی شده است؛ اما افزایش مصرف گاز طبیعی در کشور بدون افزایش ظرفیت تولید این فرآورده با ارزش، معضلات بی‌ شماری از قبیل تعطیلی کارخانه‌ها و صنایع مصرف‌ کننده گاز در فصول اوج مصرف را به‌ دنبال داشته که تاثیر مستقیمی بر اقتصاد کشور دارد. بنابراین گزارش حاضر به وضعیت تولید گاز طبیعی و مصرف آن در ایران و مقایسه آن با جهان پرداخته و سپس بررسی چالش‌های ناشی از ناترازی گاز و ارائه راهکارهایی در این زمینه پرداخته است.

بر اساس این گزارش ایران به لحاظ تولید گاز طبیعی با تولید ۲۵۶.۷ میلیارد مترمکعب که معادل ۶.۴ درصد کل تولید گاز طبیعی جهان در سال ۲۰۲۱ است، به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ گاز جهان در این سال شناخته شده است. بر این اساس آمریکا با تولید ۹۳۴.۲ میلیارد مترمکعب و سهم ۲۳.۱ درصدی از کل تولید جهانی، بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی، روسیه با تولید ۷۰۱.۷ میلیارد مترمکعب و سهم ۱۷.۴ درصدی از تولید گاز جهان، دومین تولیدکننده گاز طبیعی و چین با تولید ۲۰۹.۲ میلیارد  متر مکعب و سهم ۵.۲ درصدی از تولید گاز جهان، چهارمین تولیدکننده گاز طبیعی است.

جزئیات مصرف گاز در ایران

ایران به لحاظ مصرف گاز طبیعی با مصرف ۲۴۱.۱ میلیارد مترمکعب که معادل ۶ درصد کل مصرف گاز طبیعی جهان در سال ۲۰۲۱ است، به عنوان چهارمین مصرف‌کننده بزرگ گاز جهان در این سال شناخته شده است. تنها سه کشور آمریکا با مصرف ۲۰.۵ درصد کل گاز مصرفی جهان، روسیه با ۱۱.۸ درصد و چین با ۹.۴ درصد، مصرف گاز بیشتری نسبت به ایران در سال ۲۰۲۱ داشته‌اند که وسعت و جمعیت هر کدام از آن‌ها چند برابر ایران  است. همچنین مصرف گاز طبیعی در ایران، حدودا معادل نصف کل مصرف گاز طبیعی در قاره اروپا است.

مصرف گاز در سال ۱۴۰۱ به حدود ۲۴۲ میلیارد متر مکعب رسیده، معادل مصرف روزانه ۶۶۳ میلیون متر مکعب بوده است. مصرف این سوخت در سال ۱۴۰۱ رشد ۱.۵ درصدی معادل سه میلیارد متر مکعب داشته است.

بخش مهمی، معادل ۵۰ درصد از مصرف گاز مربوط به بخش خانگی و تجاری و بعد ۲۹ درصد مربوط نیروگاه‌ها است. صنایع نیز سهم ۲۰ درصدی از مصرف گاز در سال ۱۴۰۱ را به خود اختصاص داده اند. از مجموع مقدار گاز مصرف شده در کشور در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲۳ میلیارد متر مکعب مربوط به بخش خانگی و تجاری بوده است. ۴۸ میلیارد متر مکعب میزان مصرف گاز صنایع بوده و ۷۱ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تخصیص یافته است.

سهم ۵۰ درصدی گاز طبیعی در سبد مصرف نهایی انرژی

از طرف دیگر بر اساس آمارهای جهانی سهم گاز طبیعی از سبد انرژی در ایران بیش از ۵۰ درصد است. این در حالی است که ایالات متحده که اولین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان است و بیش از ۲۳ درصد از کل تولید گاز جهان را در اختیار دارد، گاز تنها ۲۴ درصد از سبد انرژی آن را تشکیل داده است. این نسبت برای ترکیه و روسیه نیز به ترتیب ۲۴ و ۳۶ درصد است. با توجه به این موضوع توسعه هرچه بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر و متنوع سازی سبد انرژی مصرفی در ایران بیش از پیش ضرورت می‌یابد.

برای مثال در این گزارش نیز به نقش کلیدی گاز در تولید برق اشاره شده که بر اساس آن امروزه بیش از ۸۰ درصد از تولید برق کشور وابسته به گاز است ... در واقع به غیر از نیروگاه‌های برق آبی و تجدیدپذیر، سوخت سایر نیروگاه‌های تولید کننده برق، ۸۰ درصد به گاز وابسته است و بیش از ۱۰۱ نیروگاه که از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، برق تمامی صنایع را تامین می‌کنند.

در تامین سوخت صنایع نیز نقش کلیدی دارد؛ به‌ طوری‌که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد صنایع و نیروگاه‌ها وابسته به گاز هستند و بیش از ۳۰ هزار واحد صنعتی بزرگ و مهم کشور که ۹۰ درصد محصولات کشور را تولید می‌کنند، از گاز استفاده می‌کنند.

نقش کلیدی گاز در تامین انرژی بخش خانگی نیز در آمارها مشخص است؛ به‌طوری‌که بر اساس آمار منتشر شده از سوی شرکت ملی گاز تا پایان شهریور سال ۱۴۰۲، ۲۷.۵ میلیون مشترک شهری و روستایی در کل کشور دارای انشعاب گاز بوده و ۵۷۰۰ روستا ۴۳ شهر به شبکه گازرسانی متصل شده‌اند.

پیش‌بینی کسری گاز تا سال ۱۴۲۰

طبق سند تراز تولید و مصرف گاز طبیعی تهیه شده در شورای عالی انرژی کشور با فرض رشد اقتصادی متوسط ۵.۶ درصدی و نرخ رشد ۱.۱ درصدی جمعیت، با توجه به روند فعلی عرضه و تقاضای گاز طبیعی در سال ١٤٠٤ با ۱۵.۲ میلیون مترمکعب کسری گاز در روز مواجه خواهیم بود. به همین ترتیب به میزان ناترازی گاز برای سال ۱۴۲۰ حدود ۱۱۱ میلیون متر مکعب در روز تخمین زده شده است.

البته این پیش بینی با فرض مواردی همچون اجرای موفق برچسب انرژی ساختمان، پیاده سازی و استقرار سیستم مدیریت انرژی در صنایع انرژی‌بر، اجرای کامل مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و همچنین سرمایه گذاری لازم حداقل به میزان ۵۰ میلیارد دلار برای رسیدن به اهداف تولید گاز تدوین شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۲
وقتی به جای برق، گاز محور توسعه قرار میگیره انتظار دیگه ای از میزان مصرف گاز می خواستید داشته باشید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
تنها یک راهکار داره،دوباره گران کنید.من که آماده شدم
بنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
پس احتمالا می خوان گاز رو دوباره چند برابر کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
این رو در نظر نمیگیره خانه های غیر استاندارد با بد ترین عایق حرارتی و برودتی رو برای مردم میسازن بعد حرف از صرفه جوی میزنن دوست عزیز صرف جویی زمانی معنی داره که حدر رفت انرژی کمترین حالت باشه بعد میشه صرفه جویی کرد میزنن وقتی خانه سرد هست و با هیچ
چیز گرم نمیشه باید چه کار کردم وقت خواب
تمام قاره اروپا نه جمعیتشان نه وسعتشان ونه تاریخشان ونه اصالتشان یک دهم ایران نمیشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
اروپا بیشتر از 700 میلیون جمعیت داره وسعتشم چند برابر ایرانه سوادتو....???
اختلاس های ایران هم بیشتر از اختلاسهای کل دنیا .
درآمد نفت و گاز معادل صد برابر کل اروپا . فقر و تنگدستی مردم معادل صد برابر اروپا .
مدیر بی کفایت صد برابر اروپا . دزدی در سطوح مدیریتی معادل صد برابر اروپا .

چند آمار جهانی هم بدم :
منابع خدادادی معادل ۱۰ درصد کل جهان و جمعیت معادل یک درصد جهان اما فقر و فلاک معادل صد برابر جهان .
لطفا 4 برابر گرانتر کنید تا اصلا مصرف نکنیم
این مقایسه از اساس اشتباه است . کدام آمار را مبنای مقایسه قرار دادید ؟؟؟ آیا وجود بزرگترین متانول سازهای جهان در ایران را لحاظ کردید ؟؟؟ آیا با این مقایسه اشتباه توپ را به زمین مصرف کننده خانگی انداخته اید ؟؟؟ آیا نیم نگاهی به عدم توسعه درست میادین نفتی و گازی داشته اید ؟ آیا موضوع عقب افتادگی صنعتی ایران را در 50 سال گذشته لحاظ کردید ؟؟
خب که چی ؟!!!!!
مصرف سرانه انرژی رو بگو و مقایسه کن ! مدل و نوع انرژی ملاک نیست !
البته در مقایسه های علمی .
تکرار کردیم کشوری در دنیا به شیوه کشور ما گاز مصرف نمی کند ...آنها گاز را در نیروگاه مصرف می کنند و برق تولید می کنند و این برق را در شبکه استفاده می کنند و تمام وسایل پخت و پز ...همه برقی هستند... به همین خاطر آلودگی هوای کمتری دارند ... دیگر کسی نمیاید بگوید کشور ما بیشترین مصرف کننده گاز در جهان است ... دومی هزینه های عظیم شبکه لوله کشی گاز و نگهداری.. ایستگاههای تقویت..تقلیل فشار گاز و .... را در سطح کشور نمی دهند.. ترا بخدا گزارشهای آبکی کمتر بگذارید مجبورمان نکنید دنبال سایتی با محتوای علمی تر برویم ..ممنون
بله چون در اروپا بیشتر انرژی مصرفی مثل اجاقهای منازل انرژی برق هست و برق هم از طریق منابع انرژی تجدید پذیر تامین میشه با راندمان بالا. راندمان نیروگاههای برق ایران بدلیل فرسودگی و تکنولوژی قدیمی به گفته مقامات مسیول به بیست درصد هم نمیرسه
این صرفا بدلیل بدمصرفی مردم نیست.غیراستانداردبودن ساختمانها از لحاظ حفظ گرما(مثل دههاایراددیگرساختمانها) دلیل مهمتری از مصرف نادرست مردم است.
راه درمان بدون فشار بر مصرف کننده دارد اگر دولت تمایلی به همکاری داشته باشد
اینا آماره وگرنه مردم دربه در باید دنبال یک کپسول بگردن. خودم یکیش. ببین کجا هرز میره
وقتی در شهرستانی مثل طالقان برای حل مشکل ساختمان ها در استاندارد نبودن ساخت دودکش (دودکش باید در هنگام ساخت ساختمان در بطن ساختمان کارگذاشته شود تا خروج گاز صحیح باشد و نه اینکه ساختمانها دودکش ندارند و برای حل خروج گاز منوکسید ،بر روی دیوارها دودکش نصب میشود ) اداره گاز دستور داده تا در هر اتاقی یک آجر برداشته شود و تهویه هوا نصب شود .که اینگونه سرما وارد ساختمان میشود و مشترک مجبور است شعله گاز را زیاد کند .چه انتظاری دارید ؟
سلام
همیشه بجای بررسی علت مصرف گاز خودمان را راحت وبمیکنیم با این جمله"دو برابر مصرف اروپا"
ولی از خود نمی پرسیم که:
1-آیا ساختمانهای ما مهندسی ساخته میشود واز عایق حرارتی استفاده میشود؟
2-آیا مشعلهای موتورخانه ها نسبت هوا وسوخت در ان رعایت میشود؟
جواب تمام اینها منفی است!!!!!
مورد دوم دیوار ساختمان ها در کشور ما عایق کاری نمیشود ،در خانه بنده سرما از طریق دیوار ها وارد میشود ،یک دیوار سفالی درست میکنند بدون عایق کاری ،به همین دلیل خانه ۵۰ متری بنده در تهران با وجود سه بخاری ولی اصلا گرم نیست و همیشه ما با لباسهای گرم در خانه هستیم و باز هم خانه مثل یخچال میماند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
اصلی ترین روزنه کانال کولر هست.. درز درب ورودی.. باد جریان داره
اینم از مردم بگیرید ولی یادتون باشه گاز مال خداست وباید برای مردم مجانی باشه
خدا به خیر کنه...وقتی میگن به اندازه اروپا گاز مصرف میکنیم به اندازه چین بنزین به اندازه هند برق به اندازه کل جهان اب....یعنی برنامه گرون کردن دارن
سلام با این وجود طرح سی سی اچ پی و سی اچ پی برای ایران توجیح فراوان دارد
اختلاس و دزدی بیشتره
اول از همه که آمارهای رسمی ایران اصولا رسمیت ندارند. حال اگر اینمورد را قبول کنیم باید توجه داشت در اروپا تقرییبا همه اجاقها و بخش بزرگی از سیستم گرمایشی برقی هستند. در ایران عزیز اگه اینها برقی بشوند ببینید قطعی برق چقدر خواهد شد؟ در کنار همه اینها فرهنگ مردم اروپا را با ایران مقایسه کنید.
یه زمانی اروپا زمستان سخت و این حرفا بود حالا مصرف گاز ما رو با اروپاییها مقایسه میکنید ارزش پول ها رو هم مقایسه کنید درآمدها رو هم مقایسه کنید تو رو خدا یه ذره توی قیاس کردن فکر کنید
در اروپا مصرف انرژی بصورت برق است.
خیلی سطحی است گاز را مقایسه کرد.
مصرف گاز ایران نصف اروپا ، منابع گاز ایران صد برابر اروپا!!
چه قیاس مسخره ای!
وقتی دهه فجر با افتخار اعلام میکنید که تا فلان دهات کوره های فلان شهرستان با دویست نفر ساکن گازرسانی کردیم انتظار دارید مردم عنبرنسا استفاده کنن ؟!
همچین شبکه گسترده گازی نیاز به حجم زیادی گاز هم داره!!
هرجا کم میارید. مردم مردم .....
خاک بر سر مردم شده اینم روش
با رعایت ادب ایکاش جناب رییس‌جمهور این حرف مال خودت بود
درآمد اروپایی ها چی؟چند برابر ه ایرانی هاس؟!رفاهشون چی؟ بهداشت و درمانشون چی؟! علمشون چی؟! حتی تقواشون چی؟!!
سلام وقتی با علم روز جلو نباشید همینه... ببینید مشکل از چی هست. مردم نمیتونند. بیش از حد استفاده کنند حتما لازم هست.
مصرف گاز در ایران، معادل نصف مصرف گاز در قاره اروپا
تعداد فرزندان مسوولین ایران که در اروپا و آمریکا زندگی میکنند صد برابر مسوولین آنجاست
اختلاس و فساد مالی صد برایر اروپاست
مصرف چای دبش صد برابر اروپاست .....‌
اینم بگو که حقوق کارمند و کارگر در اروپا هم چند برابر حقوقهای ایرانه ، امید به زندگی و نشاط اروپاییان هم چندین ،برابر ایرانه، معذرت خواهی مسولین متخلف از مردم هم در اروپا هست ولی در ایران خیر و هزاران مورد دیگر
اکنون همه فشار روی میادین گازی هست که بالاخره با افت شدید مواجه خواهند شد چون تحدید پذیر نیستند.لذا تا به این سرنوشت تلخ و‌جبران ناپذیر دچار نشده ایم و فرصت باقی هست باید سایر منابع تولید برق با پیش بینی و برنامه ریزی میان مدت و درازمدت در ایران فراهم شوند .مانند انرژی اتمی و انرژی بادی و انرژی خورشیدی و انرژی امواج دریا و غیره و یک سبد بسیار متنوع با کمترین آلودگی محیط زیست تامین گردد.
حقوق یک ماه ما هم برابر یک روز گدایی یک شهروند اروپایی هست
بله دیگه ..وقتی ..لوازم مصرفی مشکل داشته باشند ..بعدش هم نوع شهر سازی امروز ما رو نگاه کن ... به نظر من همش ..مدیران ما لایق ..وقتی مدیرت شهر سازی ما .در نقاط سرد سیر. حتی بلد نیست که نبایید ساختمان‌ها. جنوبی شمالی باشند همین میشه ... و بعدش باز مشکل ساختمان ..که هیچ عایق درستی ندارد.. فقط. و فقط. مدیرت تا درست ..که تمام هزینه فشار به مردم هست
صادرات رایگان گاز به همسایه های مفتخور کشورمان خیلی بیشتر از مصرف مردم میباشد تازه ارثیه باباتون چه نیست بیت المال وحق مردم است
آره درسته چرااختلاس وفقر وتورم ایران رابیان نمانید اندازه کل جهان است بیکاری وطلاق هم داره اضافه میشه بکنفرمیخواهد پنجاه میلیون وام بگیره سه ضامن شناسنامه اجدادم ده بیاره ویکی میلیاردها وام وسرمایه به باد میده
آخه مردم ایران به جای آب گاز و بنزین می خورند
من شغل کارگری دارم و خیلی از ساخت و سازهای کشور که هفتاد درصد بیشتر هستند به علت ناتوانی مالی نمیتوانند استاندارد های روز را اجرا کنند و نتیجه گرمایش مصرف زیاد گاز در فصل سرما و در تابستان مصرف زیاد برق برای سرمایش هست و دولت هم فقط امار میدهد و میخواهد به جای حل اصل مسئله ، با گران کردن و غیره صورت مسئله را پاک کند، بهتره استاندارد های ساختمانی اروپا را هم با ایران مقایسه کنید.
دولت مردمی ، کلا باید همرو به اتهام همین دروغ بزرگ دستگیر کرد . نظرات خوندید؟ نشون میده مردم و حرفشون دقیقا برعکس سیاست شما هستن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست