بازدید 5780
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد؛

واقعی سازی قیمت گاز در کاهش مصرف موثر است؛ اما قدرت خرید مردم هم تعریفی ندارد!

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: در راستای واقعی سازی قیمت گاز در سال‌های ابتدایی می‌توانیم از روش تعرفه‌گذاری پلکانی استفاده کنیم. تعرفه‌گذاری پلکانی روش درستی است و می‌تواند به مدیریت مصرف کمک کند. اما باید در کنار این روش برای افزایش تولید نیز همزمان چاره اندیشی کنیم.
کد خبر: ۱۲۰۵۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵ 19 November 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ آمار‌ موجود نشان از مصرف بیش از حد گاز طبیعی در کشور دارد و همین کشور را در ماه‌های سرد سال با مشکل مواجه می‌کند. به طوری که مجبور می‌شویم گاز صنایع را قطع و نیاز‌های بخش خانگی را برطرف کنیم. داده‌های مصرفی خانوار در کلیه شهر‌های کشور نشان می‌دهد که پرمصرف‌ها از طبقات مرفه جامعه هستند و به همین دلیل، برخی پیشنهاد می‌کنند، بهترین راهکار برای مدیریت مصرف، اعمال سیاست‌های قیمتی برای پرمصرف‌هاست.

واقعی سازی قیمت گاز در کاهش مصرف موثر است؛ اما قدرت خرید مردم هم تعریفی ندارد!

حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی پیرامون تعرفه‌گذاری پلکانی گاز و تأثیر آن بر مدیریت مصرف، با اشاره به این که در موضوع ناترازی مقطعی گاز که با آن مواجه هستیم، دو علت اساسی مطرح است، تصریح کرد: کمبود در حوزه تولید و عدم مصرف بهینه باعث شده است در این حوزه به مشکل بخوریم.

وی ادامه داد: سیاست گذاری‌ها در راستای حل مشکل ناترازی بنزین باید موازی با یکدیگر پیش بروند. لازم است چند اقدام مناسب را همزمان به کار بگیریم. در بخش تولید باید به افزایش آن مبادرت کنیم و در این حوزه سرمایه گذاری داشته باشیم.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: ایجاد امنیت سرمایه گذاری به نحوی که بخش خصوصی اعتماد کند و به سرمایه گذاری در حوزه تولید گاز بپردازد، کارساز خواهد بود.

صالحی گفت: در حوزه مصرف، باید به سمت بهینه سازی برویم و مدیریت مصرف را در دستور کار داشته باشیم. یکی از سیاست‌ها در این زمینه می‌تواند واقعی سازی قیمت‌ها باشد.

وی ادامه داد: تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها در بخش گاز، یکی از راهکار‌ها در راستای بهینه سازی مصرف به شمار می‌رود. آن طور که اطلاعات شرکت ملی گاز نشان می‌دهد، اجرای فاز اول این سیاست در سال گذشته توانست صرفه جویی را در مصرف گاز در بخش خانگی رقم بزند و بیش از ۲۵ میلیون مترمکعب کاهش مصرف را شاهد باشیم. باید به سمت قیمت واقعی انرژی برای مشترکان خارج از الگوی مصرف که اتفاقا سطح رفاهی خوبی هم دارند، برویم و فاز دوم تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها در همین راستاست.

قدرت خرید مردم پایین است

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در اعمال سیاست‌های قیمتی باید توجه داشته باشیم که قدرت خرید مردم پایین است و باید واقعی سازی قیمت انرژی و از جمله گاز در کشور تدریجی انجام شود.

صالحی گفت: در راستای واقعی سازی قیمت گاز در سال‌های ابتدایی می‌توانیم از روش تعرفه‌گذاری پلکانی استفاده کنیم. تعرفه‌گذاری پلکانی روش درستی است و می‌تواند به مدیریت مصرف کمک کند. اما باید در کنار این روش برای افزایش تولید نیز به صورت همزمان چاره اندیشی داشته باشیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که در شرایط فعلی بیشترین یارانه انرژی را دهک‌های بالایی جامعه و افراد مرفه استفاده می‌کنند. زیرا بر اساس اطلاعات شرکت ملی گاز، اکثر مردم جامعه که در طبقات پایین و متوسط هستند، در چارچوب الگو مصرف می‌کنند. پرمصرف‌ها اتفاقاً جزو مرفهین جامعه هستند. هر چقدر آن‌ها بیشتر از گاز استفاده می‌کنند، از یارانه بیشتری هم بهره می‌برند.

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: قطعاً کسی که در منطقه یک تهران زندگی می‌کند و خانه بزرگ و سونا و جکوزی و ویلای بزرگ و... دارد، مصرف گاز بیشتری دارد و بیشتر از یارانه استفاده می‌کند. با استفاده از روش تعرفه‌گذاری پلکانی می‌توانیم شرایطی به وجود بیاوریم که چنین افرادی قیمت واقعی گاز را بپردازند، ضمن اینکه مواظب هستیم دهک‌های پایین جامعه و کسانی که مصرف معقولی دارند، متحمل هزینه اضافی نشوند و حتی افرادی که مصرف پایینی دارند، تشویق شوند. این راهکار می‌تواند کمک کننده باشد.

وی در پایان تأکید کرد: واقعیت این است که بیشتر مصرف گاز در بخش خانگی است و باید سیاست گذاری‌های صحیحی در راستای مدیریت مصرف داشته باشیم. سوء مصرف در این بخش باعث می‌شود که در فصل سرد سال مجبور به تعطیلی صنایع شویم که ضرر اقتصادی شدیدی را به کشور تحمیل می‌کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۲
جمعیت 28 میلیونی افاغنه مقیم ایران همه چیز را دارند می بلعند. از جمله گاز و بنزین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
یک مورد که مشکل نداریم را میشه بگین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
چرا کشف میادین جدید نفت و گاز را که گفته می شود ذخیره آن بقدری زیاد است که حداقل چند برابر ذخایر کشورهای حوزه خلیج فارس است دیگه اعلام نمی کنید.؟
راست میگید حقوق هارو واقعی کنید
فقط یه کلمه یاد گرفتن.یه روز بنزین واقعی یه روز آب واقعی یه روز نون واقعی
فقط میخوان هزینه هارو واقعی کنند
حقوق و منبع در آمد نباید واقعی باشه
یه نگاه به همین کشورای عربی و حاشیه و اطراف خودمون کنید یه روزی مسخرشون میکردیم.الان کارمون شده حسرت خوردن زندگی و رفاه اونا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
سرانه درامد ملت 120 دلاره بعد میخان قیمت هارو با اروپای 4000 دلاری یکی کنن
لذا نتیجه نداشتن دانش و تجربه کافی در مسئولین فعلی و در جهت حل مشکلات فنی و وجود تحریمهای بدون اثر !!!!!در رفع نقص از تجهیزات پالایشگاهی و علیرغم اخطار کارشناسان مسبب کمبود گاز در شبکه است( بر طبق گفته های یکی از قدیمی ترین کارشناسان گاز ) وگرنه ایران جز دو کشور اول گاز دنیاست و قشر مرفه ان هم بسیار انگشت شمارند و این نمی تواند مجوز افزایش قیمت باشد مضاف بر اینکه اگر مشکل فقط قشر مرفه بود چرا پلکانهای افزایش قیمت دم بدم کوچکتر و کوچکتر می شوند تا افرادی که در سال قبل با همین مصرف ثابت جز کم مصرفها بودند الان در رده بندی پر مصرفها دسته بندی گردند !!!!
باز زمستون شد فکر گاز بیفتید
کشوری که غنی از منابع گازی و نفتی هست نباید حال و روزش این باشه
کمی مردم خودمون را دریابید
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
در بعضی مناطقی از لرستان و خوزستان
چند متر لوله در زمین فرو می کنند و سر دیگر لوله را به اجاق گاز وصل می کنند و از گاز رایگان استفاده می کنند.
چرا؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
نتیچه مدیریت انقلابی همینه
رییس اتاق بازرگانی از کی تا حالا باید برای زندگی مردم تصمیم گیری کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
یعنی سلاح ورزی؟؟؟؟؟
پس حقوق ها رو هم واقعی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
مالیات این بازرگانان را هم واقعی کنید
بجای گرون کردن سوخت به ملت سوبسید بدید در وپنجره های خودشون رو pvc کنند این همه راهکار وجود داره فقط دنبال پاک کردن صورت مسله هستید قدری به فکر ملت باشید فقط ظلم میکنید با این اقتصاد مریض فشار رو به ملت میارید
سوء استفاده از واژه "واقعی" توسط مسئولین کشور واقعا شرم آور است. پس معلومه که درآمد شما به تعبیر خودتان "واقعیه" . لطفا بفرمایید که این درآمد واقعی چطور ممکنه از راه حلالا کسب بشه تا ما هم یاد بگیریم.
کشور اول منطقه از نظر ذخایر گاز ...ایا مردمش باید اصلا بابت گاز هزینه بدن؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
اول منطقه نه
اول جهان
دولت که تعیین قیمت دلار کرده و در آمدهای خود را تعیین و دریافتی قشر حقوق بگیر را پوچ می کند،بفکر بهنگام سازی قیمت همه خدمات خود با ارزش دلار 50000 تومان است الا حقوق کارمند وبازنشسته که سالی با چند درصد می خواهد سر وته موضوع را هم بیاورد.
متاسفانه سوءمدیریت و ترس از عوام موجب شده است که منابع ازشمند گاز و بنزین هدر بروند ! در قبرس شمالی و ترکیه حقوق یک کارمند به صورت متوسط 15000 لیر است ( 27 میلیون تومان ) در عوض یک باک بنزین 40 لیتری 1000 لیر است ( یک میلون هشتصد هزار تومان ) در ایران حقوق متوسط یک کارمند 15میلیون تومان است و قیمت یک بانک بنزین 40 لیتری 120000توامن ! اختلاف فاحش است ، این سوبسید وحشتناک موجب ترافیک وحشتناک ( تک سرنشینها به دلیل مفت بودن سوخت) ، آلودگی وحشتناک ، هرز رفتن منابع وحشتناک و قاچاق سوخت وحشتناک است !!
20 سال پیش گفتن قیمت های گاز رو پلکانی افزایش میدیم تا به قیمت واقعی برسه تا کاهش مصرف اتفاق بیوفته!!
خب چی شد ؟قیمت گاز صد برابر شد...هنوزم قراره پلکانی افزایش پیدا کنه تا کاهش مصرف رخ بده؟؟ تا کی این دور باطل استراتژی گران کردن قراره ادامه پیدا کنه!؟
حالا خوبه قرار بود آب و برق و گاز مجانی بشه الان اینجوریه!!!
مگه زمان احمدی نژاد قیمت گاز واقعی نشد؟
شرم و حیا هم خوب چیزیه که شما از آن بی بهره اید، غیر از خودتون که نجومی حقوق می‌گیرید بقیه مردم در حال زجر کشیدن هستند اینو می فهمید؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست