بازدید 6714
۵

به این دلایل دیگر نوروبیون تزریق نکنید

یک فوق تخصص گوارش و کبد می‌گوید: آمار مصرف خودسرانه مکمل‌ها، داروهای تقویتی، مسکّن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور بیش از حدِ نرمال است و داروخانه‌ها هم داروها را به راحتی و بدون نسخه پزشک در اختیار افراد می‌گذارند.
کد خبر: ۱۲۰۸۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰ 08 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از همشهری آنلاین، طبق گزارش جامعه پزشکی، آمار مصرف خودسرانه داروهایی مثل آمپول تقویتی نوروبیون و ب کمپلکس در ایران بسیار بالا است و خیلی از مردم، همدیگر را هم به مصرف آنها تشویق می‌کنند و حتی تا جایی تخصصی عمل می‌کنند که تاکید دارند حتما نوع خارجی آن خریداری شود تا اثر بهتری داشته باشد. این در حالی است که متخصصان می‌گویند: مصرف بیش از حد بعضی از داروها مثل آمپول ب کمپلکس، آمپول نوروبیون، ب ۱۲ و ویتامین‌ دی اثرات بدی روی بدن می‌گذارد و تحقیقات نشان داده که بعضی از اینها سرطان‌زا هستند و حتی می‌توانند مرگبار باشند.

دکتر ایرج خسرونیا، فوق تخصص گوارش و کبد و رئیس هیأت مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران تاکید می‌کند که مصرف بی‌رویه، نابجا و خودسرانه‌ی بعضی از داروها مثل ویتامین دی، ویتامین سی و ب‌کمپلکس باعث ناراحتی‌های دستگاه گوارش، بیماری کبد مثل کبد چرب و بیماری کلیه ازجمله سنگ کلیه می‌شود و حتی می‌تواند به مسمومیت فرد منجر شود. پس مصرف هر دارویی بدون تجویز پزشک کار درستی نیست. البته نمی‌توان نادیده گرفت که بعضی از پزشکان هم خیلی راحت نوروبیون تجویز می‌کنند. حتی برای درمان سرماخوردگی.

دکتر خسرونیا می‌گوید: با اشاره به این که متاسفانه آمار مصرف خودسرانه مکمل‌ها در ایران خیلی زیاد است، می‌گوید: مصرف داروهای دیگر مثل مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها هم در کشورمان بیش از حدِ نرمال است. وقتی دارویی را خودسرانه و بدون تجویز پزشک و بدون این که کارآیی آن را بدانیم، مصرف می‌کنیم، با دست خودمان به بدن خود آسیب می‌رسانیم.

رئیس هیأت مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران می‌گوید: در کشور ما رایج شده که افراد جوان تا احساس خستگی و کسالت می‌کنند، یک آمپول نوروبیون می‌زنند. در حالی که هیچ فایده‌ای هم ندارد و فقط بدن خود را از بین می‌برند. چون مصرف این داروی به ظاهر ساده می‌تواند به عوارضی ازجمله مسمومیت فرد منجر شود، می‌تواند به کبد سالم آسیب بزند، می‌تواند منجر به بروز سرطان بشود. اصلا مصرف یا تزریق نوروبیون برای جوانان لزومی ندارد و فقط افراد مسن و سالمند باید آن را مصرف کنند. آن هم ماهانه یا هر چند ماه، یکی دو بار.

به گفته این فوق تخصص گوارش و کبد، بیشتر کشورهای دنیا دارو را بدون نسخه پزشک دست بیمار نمی‌دهند اما متاسفانه این کار در ایران مرسوم است و هرکس دارویی بخواهد، می‌رود آن را راحت از داروخانه می‌خرد و داروخانه هم آن را بدون نسخه پزشک به راحتی در اختیار افراد می‌گذارد.

رئیس هیأت مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران می‌گوید: اگر خوب غذا بخورید و مواد پروتئینی و ویتامین‌ها به بدن‌تان برسد، مصرف مکمل‌ها هم اشتباه است. در هیچ جای دنیا چنین چیزی رایج نیست. ما مقدار زیادی از بودجه خانواده را صرف خرید داروهایی می‌کنیم که مصرف‌شان هیچ ضرورتی ندارد.

دکتر خسرونیا می‌گوید: هروقت آزمایش خون دادیم و نتیجه آزمایش ما کمبود ویتامین یا ویتامین‌هایی را نشان داد، مصرف داروها و ویتامین‌ها و مکمل‌ها منطقی است. اما وقتی هنوز آزمایش نداده‌ایم و نمی‌دانیم بدن‌مان چقدر و در مورد چه ویتامین‌هایی کمبود دارد، به هیچ عنوان نباید خودسرانه دارویی را مصرف یا تزریق کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
هر چیزی دولت میگه نکنید دقیقا انجام بدین چون حتما سود داره؟ هر چیزی میگه انجام بدین .اصلا اون کار نکنین چون صدرصد ضرر داره.
برای شیمی درمانی مادرم پیش دکتر انکولوژی رفتیم گفتیم حالا که مادرم ضعیف شده میشه امپول نوروبیون و ویتامین به صورت قرص مصرف کنه ؟؟؟.جوابشون خیلی زیبا بود گفتم به اشتراک بزارم. دکتر گفتند تا جا داره به مادرتون ویتامین با مواد غذایی و میوه جات سالم برسونید نه به شکل دارویی!!! چون سلولهای سرطانی میتونن ویتامین ها رو به صورت دارویی مثل سایر سلولها جذب کنند و این خیلی خطرناکه ولی قادر به جذب ویتامین با پردازش مواد غذایی و میوه جات نیستند یعنی جای مصرف قرص ویتامین سی به مادر اب پرتقال تازه بدهید و واقعا حرفشون درست بود ایمینی بدن با مصرف اب هویج و اب میوه جات تازه و خوردن مواد غذایی سالم خانگی بالا میرفت و اثرات درمان بیشتر میشد چون سلول طرطانی نمیتونست از ویتامین اب هویج تغذبه کنه و ارتش ایمنی بدن تقویت میشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
چرند گفته دکترت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
کاملا اشتباه گفته!احتمالا از این پزشکهای سهمیه ای بوده!
پزشک محترم کی و کجا نوشته نوروبیون مسمومیت میده؟ نوروبیون جزو ویتامین های محلو در اب هست هرچی اضافه باشه از طریق کلیه دفع میشه. مگه نمیگی باعث بروز سرطان میشه حداقل ارجاع بده بگو تو فلان مقاله معتبر علمی تحقیقات این رو نشون داده. نه اینکه صرفا چون رییس انجمن متتخصصان داخلی هستی هر مطلبی رو بیای منتشر کنی!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی