بازدید 2286
۵

کاهش عرضه نفت اوپک‌پلاس به نفع ایران است؟

پنجشنبه ظهر، نشست مجازی اوپک‌پلاس‌ برگزار شد و کشورهای عضو در این سازمان، کاهش تولید روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت را تمدید کردند. حال باید دید تاثیر این تصمیم بر ایران چیست؟
کد خبر: ۱۲۰۷۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰ 02 December 2023

کاهش عرضه نفت اوپک‌پلاس به نفع ایران است؟

به گزارش تابناک اقتصادی، پنجشنبه صد و هشتاد و هفتمین نشست اوپک برگزار و با توافق کشورهای نفتی عضو در این سازمان قرار شد تولید روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی کاهش پیدا کند. حال باید دید اعمال این تصمیم از سوی اوپک چه تاثیری بر سیاست‌های ایران برای فروش نفت دارد؟

مطابق اساسنامه اوپک، در صورت نبود حضور رئیس نشست (وزیر نفت گابن) در نشست‌های وزارتی اوپک، ایران نایب اداره نشست‌ها را به عهده می‌گیرد. برزیل نیز با ظرفیت تولید ۲.۲ میلیون بشکه نفت در روز، از ژانویه آینده به عنوان عضو جدید به این گروه ملحق خواهد شد.

به عقیده برخی تحلیلگران، از آن‌جایی که ایران تحت تحریم‌های ثانویه ایالات متحده است و قادر به فروش رسمی نفت نیست، پس تصمیمات اوپک در این زمینه نمی‌تواند تاثیری در میزان فروش نفت داشته باشد، مگر از مبادی غیر رسمی.

 

تمدید کاهش عرضه نفت در بازار جهانی، منجر به افزایش تقاضا و قیمت می‌شود؛ بنابراین، کشوری نظیر آمریکا که بانی اعمال تحریم علیه ایران است و البته نقش مهمی در بازارها دارد، مجبور است برای ایجاد تعادل در قیمت نفت، از سخت‌گیری‌هایش چشم پوشی کند، چون اگر چنین روندی دنبال نشود، قیمت نفت رشد افسارگسیخته‌ای پیدا می‌کند و نه‌ تنها تعادل بازار طلای سیاه بلکه بازار سوخت، بازار دلار و طلا نیز دچار نوسان می‌شود؛ روندی که در حال حاضر نیز رخ می‌دهد و منجر به افزایش صادرات نفت ایران شده است.

گفتنی است، به تازگی بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که آمریکا به دلیل نگرانی از افزایش قیمت نفت و تأثیر آن بر انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۴، از افزایش صادرات نفت ایران چشم‌پوشی می‌کند.


بر اساس این گزارش، برخی مقام‌های آمریکایی اذعان کرده‌اند که تحریم‌های نفتی علیه ایران کاهش یافته است. این امر به ایران اجازه داده است تا صادرات نفت خود را افزایش دهد و به میزان روزانه بیش از ۲ میلیون بشکه نفت خام به بازار‌های جهانی صادر کند؛ بنابراین، حضور ایران حتی در قالب غیررسمی در رقم زدن روند بازار جهانی نفت قابل چشم‌پوشی نیست.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
نفت جنگ میاره، جنگ جنایت میاره، جنایت کینه میاره، نتیجه: نفت خیلی بده.
پاسخ ها
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
از آنجا که نفت جز کالاهای با ارزش اقتصادی و در سایر جهان درخواست کشورها برای بدست آوردن نفت هفت هشت سال دیگر کسی چه می داند چه شده است؟
لذا کنترل قیمت گوجه اولویتی بر فروش چیپس نمکی فلفلی ندارد یا دارد؟ کسی چه می داند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
نفت ثروت میاره ، ثروت رونق اقتصادی میاره و رونق اقتصادی اشتغال میاره نتیجه این که نفت خیلی خوبه
مطمئن باشید هیچ تصمیمی در دنیا به نفع ایران نیست
اگر به نفع ایران باشه آمریکا جلوشو میگیره
کدوم ایران؟ ایران از ما بهترون یا ایران مردم ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست