بازدید 5701

هر آن چیزی که درباره مترو تهران باید بدانید

در این مقاله به نقشه مترو تهران خواهیم پرداخت تا در صورت سفر به این شهر، بتوانید از مترو برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی استفاده کنید.
کد خبر: ۱۲۰۷۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳ 29 November 2023

در همه جای دنیا مترو یکی از اصلی‌ترین وسایل حمل و نقل در سطح شهرهاست که همه روزه عده زیادی از افراد را در سطح شهر جابه‌جا می‌کند. اگر نگاهی به متروهای شلوغ و پر هیاهوی تهران بیندازید، متوجه خواهید شد که در تهران هم بسیاری از افراد مترو را برای رفت‌و‌آمد انتخاب می‌کنند. در این مقاله به نقشه مترو تهران خواهیم پرداخت تا در صورت سفر به این شهر، بتوانید از مترو برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی استفاده کنید.

هر آن چیزی که درباره مترو تهران باید بدانید

هزینه استفاده از مترو و نحوه استفاده از آن

بدون شک مترو یکی از اقتصادی‌ترین وسایل نقلیه عمومی در تهران است. مزایای متعدد آن باعث شده كه بسیاری از شهروندان همه روزه از مترو برای تردد در سطح شهر استفاده کنند. در واقع حتی اگر ماشین شخصی خودتان را هم داشته باشید، گاهی اوقات برای رهایی از ترافیک سرسام‌آور می‌بایست از مترو استفاده کنید. قطارهای زیرزمینی به همه جای شهر کشیده شده‌اند، جابه‌جایی با آن‌ها ارزان است و بهترین روش دور شدن از شلوغی خیابان‌هاست. با این حال، شلوغی مترو و تعداد بسیار زیاد مسافران در برخی ساعت‌های روز را نباید فراموش کرد. صبح و عصر، همزمان با شروع و پایان ساعات اداری، مترو بسیار شلوغ می‌شود.

هزینه استفاده از مترو هرساله تغییر می‌کند؛ اما در مجموع بسیار ارزان و اقتصادی است. شما می‌توانید در مدت زمان حضور خود در تهران، بلیط کاغذی تک سفره برای هر سفر تهیه کنید. البته روش بهتر برای استفاده مداوم از مترو، تهیه کارت ایزی پی یا کارت مترو است. این کارت‌ها قابلیت شارژ مجدد دارند و هربار می‌توانید به مبلغ دلخواه، آن‌ها را شارژ کنید.

در حال حاضر هزینه بلیط تک سفره داخل شهری در تهران، ۲۸۵۰ تومان است. با این هزینه می‌توانید به دفعات مورد نیاز در مسیر، خط عوض کنید؛ اما پس از خروج از گیت باید مجدداً کارت بزنید. ساعت کاری مترو تهران هم معمولاً از ۵:۳۰ صبح شروع می‌شود و آخرین متروی هر خط، ساعت ۲۳ حرکت می‌کند. در این فاصله می‌توانید هر ۵_۱۵ دقیقه یک بار سوار قطارهایی كه به ایستگاه می‌رسند شوید.

با خطوط متروی تهران آشنا شوید

اگر نگاهی به نقشه مترو تهران بیندازید، خواهید دید که همچون شبکه‌ای زیرزمینی در تمام سطح شهر گسترش پیدا کرده و بستر رفت و آمد آسان شهروندان را نیز فراهم نموده است. این خطوط مترو پیچیده‌ترین شبکه حمل و نقل زیرزمینی در ایران هستند که بیش از دو دهه برای ساخت آن زمان صرف شده است.

البته هنوز هم ساخت و ساز و گسترش خطوط مترو ادامه دارد و ایستگاه‌های جدیدی به آن افزوده می‌شوند. نقشه مترو تهران از ۷ خط مجزا تشکیل شده که در برخی ایستگاه‌ها به هم متصل می‌شوند تا بتوانید از هر قسمت از شهر، به ناحیه مد نظرتان برسید. در ادامه مرور مختصری بر خطوط هفت‌گانه مترو تهران خواهیم داشت.

هر آن چیزی که درباره مترو تهران باید بدانید

خط یک مترو؛ کهریزک به تجریش

خط قرمز رنگ روی نقشه مترو تهران، خط یک است که طولانی‌ترین خط این سیستم محسوب می‌شود. در حال حاضر ایستگاه‌های فعال آن، از کهریزک تا تجریش هستند؛ اما ابتدای این مسیر در جنوب تهران، به شهر جدید پرند خواهد رسید. از جنوب تا شمال تهران را می‌توانید با این خط طی کرده و از جاذبه‌های متعددی دیدن نمایید.

خط دو مترو؛ صادقیه به تهرانپارس

خط دو، خطی به رنگ آبی تیره است که صادقیه در غرب تهران را به تهرانپارس در شرق متصل می‌کند؛ البته نام ایستگاه تهرانپارس در نقشه، «فرهنگسرا» است. این خط مترو در مسیر خود از نزدیکی بسیاری از جاذبه‌های دیدنی می‌گذرد.

خط سه مترو؛ آزادگان به قائم

خط سه مترو که با رنگ آبی کمرنگ روی نقشه نمایش داده می‌شود، یکی از شلوغ‌ترین خطوط مترو است. ایستگاه آزادگان به سبب آن که در نزدیکی حومه واقع شده، بسیاری از کارمندان همه روزه برای رسیدن به محل کار، از این ایستگاه وارد مترو می‌شوند. در پایان ساعت کاری نیز این مسیر بسیار شلوغ است. برای دسترسی به نواحی شمال شرقی تهران، می‌بایست از این خط استفاده کنید.

خط چهار مترو؛ علامه جعفری به شهید کلاهدوز

خط چهار همان خط زردرنگ مترو است که از غرب یعنی ایستگاه ارم سبز در نزدیکی پارک ارم، به ایستگاه شهید کلاهدوز در شرق می‌رسد. این مسیر به تازگی گسترش یافته و ایستگاه علامه جعفری نیز به آن اضافه شده است. این ایستگاه پیش از ارم سبز است و تصمیم بر آن شده تا خط ۴ به خط ۶ در ایستگاه آیت‌الله کاشانی متصل شود.

هر آن چیزی که درباره مترو تهران باید بدانید

خط پنج مترو؛ صادقیه به گلشهر کرج

خط پنج مترو، خط سبز رنگ است که تهران را به کرج متصل می‌کند. جالب است بدانید این خط در واقع پس از خط ۱ ساخته شد و در حقیقت دومین خط مترو است که در تهران ساخته شده. در این مسیر دو نوع قطار وجود دارد؛ برخی از آن‌ها مثل قطارهای معمولی هستند و برخی دیگر قطارهای تندرو.

خط شش مترو؛ دولت آباد به شهید ستاری

خط شش یا همان خط صورتی هنوز در حال ساخت است و برخی از ایستگاه‌های آن هنوز تکمیل نشده‌اند. ابتدای این خط دولت آباد در جنوب تهران است و به ایستگاه شهید ستاری در شمال غرب می‌رسد؛ البته این خط ادامه داده می‌شود تا ایستگاه آخر، «کوهسار» باشد.

خط هفت مترو؛ بسیج به میدان صنعت

اگر بخواهید به شهرک غرب بروید یا از برج میلاد دیدن کنید، باید وارد خط بنفش رنگ یا همان خط پنج شوید. این خط از ایستگاه بسیج در جنوب شرقی تهران، به میدان کتاب می‌رسد.

سفر درون شهری با مترو؛ سفر بین شهری با فلای تودی

رفت و آمد درون شهری در کلانشهر تهران، با مترو بسیار آسان خواهد بود؛ همچنین برای رسیدن به تهران نیز می‌توانید روش‌های مختلفی را امتحان کنید. طبیعتاً راحت‌ترین روش برای رسیدن به تهران، هواپیماست که در کوتاه‌ترین زمان شما را به مقصدتا‌ن می‌رساند. حالا فلای تودی، همه چیز را راحت‌تر نیز کرده و برای خرید بلیط می‌توانید با تلفن همراه‌تان اقدام کنید؛ بدون آن که متحمل زحمتی شوید. علاوه بر آن، رزرو هتل نیز از طریق وبسایت فلای تودی امکان‌پذیر است. بدون شک بهترین همراه شما در هر سفر، فلای تودی خواهد بود.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست