بازدید 3150
۲

آرزوی «لیز تراس» برای بازگشت «ترامپ» به کاخ سفید

نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه پیشین انگلیس در یادداشتی با حمایت از سیاست‌های سلطه‌جویانه آمریکا و ادعاهایی علیه مخالفان و رقبای اصلی آن از جمله ایران، روسیه و چین ابراز امیدواری کرد دونالد ترامپ باری دیگر به کاخ سفید بازگردد.
کد خبر: ۱۲۰۷۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰ 28 November 2023

به  گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، «لیز تراس» وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر پیشین انگلیس در یادداشتی که در روزنامه وال‌استریت ژورنال منتشر شده، در حمایت از سیاست‌های هژمونیک آمریکا با اشاره به این اظهارات رونالد ریگان، رئیس جمهوری اسبق آمریکا که اتحاد جماهیر شوروی را «امپراتوری خباثت» خوانده بود، اظهار امیدواری کرده که در سال ۲۰۲۴، «یک جمهوری‌خواه به کاخ سفید بازگردد» و «آمریکا باری دیگر، یک رهبر محافظه‌کار داشته باشد تا به اندازه کافی برای خبیث خواندن رژیم‌های متخاصم و تهدید تلقی کردن آن‌ها جسور باشد.»

در ادامه این مطلب آمده است: بسیاری از ما در جهان غرب از شکست دشمنان کمونیست‌مان احساس رضایت کرده و باورمان شد که این پیروزی برای آزادی و دموکراسی همیشگی خواهد بود. اما در واقع، چنین پیروزی‌هایی دائمی نیستند.

او با گفتن این که غرب به چین اجازه داد به عنوان کشوری در حال توسعه عضو سازمان تجارت جهانی شود اما «شی جین‌پینگ» پس از موفقیت در انتصاب به «ریاست جمهوری دائمی چین»، «دموکراسی و آزادی بیان را در هنگ‌کنگ سرکوب کرده و هدایت امور نقض حقوق بشر در استان سین‌کیانگ را بر عهده گرفت»، درباره ایران مدعی شد: در این بین، در حالی که آمریکا بیهوده برای امضا شدن برنامه جامع اقدام عمل مشترک (برجام) توسط تهران انتظار می‌کشد، ایران در حال حمایت از حماس و توسعه توانمندی‌های هسته‌ای خود است. افزون بر این، بلندپروازی‌های منطقه‌ای ولادیمیر پوتین نیز بیش از پیش خصومت‌آمیز شده‌اند.


«لیز تراس» وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر پیشین انگلیس

تراس در این راستا نوشت: آیا پیش‌روی اینها با برخورداری از مصونیت و بدون پاسخگو شدن از سوی دیگران تعجب‌آور است؟ به طور مثال، شکست در تعیین خطوط قرمز در سوریه و خروج نظامیان آمریکا از افغانستان موجب جسورتر شدن آنها شد.

تراس در حالی برای توجیه حمایت‌های خود از سیاست‌های سلطه‌جویانه آمریکا این ادعاهای را علیه ایران مطرح می‌کند که حضور نظامی مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه که با ادعای کمک به تامین امنیت آن بیش از پیش پررنگ شده است، تنها منجر به تنش‌زایی در منطقه غرب آسیا شده و نتوانسته از بروز جنگی مانند جنگ غزه جلوگیری کند.

اشاره تراس به انتظار آمریکا برای بازگشت تهران به اجرای تعهدات برجامی آن هم در حالی مطرح شده است که در وهله اول، این دولت‌ جمهوری‌خواه آمریکا بود که در سال ۲۰۱۸ به طور یک‌جانبه با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای از آن خارج شد و در اقدامی مغایر با تعهدات قانونی‌اش در توافق هسته‌ای، تمامی تحریم‌های پیشین علیه ایران را بازگرداند و تحریم‌های تازه‌ای نیز علیه آن اعمال کرد. ایران از آن پس، در واکنش به این اقدام آمریکا و بدعهدی شرکای اروپایی برجام در زمینه انجام دادن اقداماتی ملموس برای کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا،‌ اعلام کرد که در چند گام تعیین‌شده از تعهدات داوطلبانه خود در توافق هسته‌ای فاصله می‌گیرد. مقامات ایران تاکید کرده‌اند این اقدامات بازگشت‌پذیرند و در صورت عملی شدن تعهدات طرف‌های مقابل، به حالت قبل بازگردانده خواهند شد.

مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای از مارس ۲۰۲۲ و با شروع کار دولت دموکرات آمریکا در وین آغاز شد و با پیشرفت‌هایی نیز همراه بود. مدتی بعد، آمریکا و شرکای اروپایی توافق هسته‌ای با بهانه کردن ادعاهایی علیه ایران در زمینه موضوعات فرابرجامی، از جمله امور داخلی ایران و شراکت دفاعی آن با روسیه مسیر مذاکرات وین را منحرف کردند و این مذاکرات بیش از یک سال است که با وقفه روبه‌رو شده است.


«دونالد ترامپ» رییس جمهور پیشین آمریکا در جمع رهبران وقت گروه هفت

ایران گفته است در صورتی که طرف مقابل در مذاکرات وین اراده سیاسی لازم را برای انجام دادن توافقی جهت احیای اجرای برجام نشان دهد، آماده خواهد بود با «حسن نیت» توافقی را برای لغو تمامی تحریم‌ها در وین نهایی کند که تامین‌کننده منافع ملی ایران باشد.

نخست‌وزیر پیشین انگلیس در یادداشت خود آورده است: من در دوران خدمتم در کابینه انگلیس به عنوان وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر شاهد تاثیر این اقدامات بودم. در حالی که افتخار می‌کردم انگلیس اولین کشور اروپایی بود که به اوکراین سلاح می‌فرستد، ترجیح می‌دادم که هرگز در آن شرایط قرار نگیریم.

تراس مدعی شد: روسیه، چین و ایران به دنبال شکست دادن دموکراسی هستند. هر پیروزی موجب کمک به بقیه و جسورتر کردن اینها خواهد شد. ما باید از پیروزی اوکراین و شکست متجاوزان روسیه اطمینان حاصل کنیم.

در حالی که مقامات ایران ادعای حمایت نظامی از روسیه در جنگ اوکراین از طریق عرضه پهپادها به آن را رد کرده‌ و گفته‌اند بر خلاف غرب، از هیچ یک از طرفین جنگ حمایت نمی‌کنند، در این یادداشت با اشاره به جنگ اوکراین آمده است: برای بر هم زدن موازنه به نفع اوکراین، ما باید اطمینان بیابیم که اوکراین در مواجهه با ارتش روسیه که با تسلیحات ایرانی و دیپلماسی چینی حمایت می‌شود، از مزایای نظامی کمی برخوردار است. امروز، اوکراین بیشتر از همه به ایجاد برتری نظامی چه از طریق جنگنده‌های رادارگریز و چه پهپادهای پیچیده‌ای نیاز دارد که قادر به حمایت از نظامیان خط مقدم باشند. ما همچنین باید عضویت آن در سازمان (ناتو) را به سرعت پیگیری کنیم.


«شی جینپینگ» رییس جمهور چین و «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه

تراس درباره روسیه نوشت: مسکو به اشتباه اسیر این توهم شده است که ارتش آن توان ایستادگی در مقابل واشنگتن را خواهد داشت. اما غرب باید اطمینان بیابد که اوکراین تسلیحات لازم برای وارد آوردن ضربه‌ای کاری به روسیه را دارد. این پیام واضحی به حامیان روسیه می‌فرستد.

او درباره چین نیز معتقد است: «ما باید تسلیحات و توانمندی‌های لازم را در اختیار تایوان قرار دهیم که می‌دانیم پکن به دنبال سلطه بر آن است. روسای کسب‌وکارهای غربی باید دست از توجه به رییس جمهور شی و برآوردن خواسته‌های او بردارند.»

وزیر امور خارجه پیشین انگلیس همچنین با مطرح کردن اظهاراتی ضدایرانی در این یادداشت آورده است: «درباره ایران، باید توافق هسته‌ای را کنار گذاشت و تحریم‌های سخت‌تری علیه تهران اعمال کرد.»

نخست‌وزیر پیشین در پایان گفت: در نهایت، همگی ما در غرب باید جلوی فساد گسترش یافته در جوامع‌مان را بگیریم که بر ارزش‌های آنگلو-آمریکایی، از جمله میهن پرستی، آزادی و خانواده می‌تازد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
این یارو تو تراس بوده لیز خورده سرش خورده به گوشه موال جدی نگیرید
شتر در خواب بیند پنبه دانه
گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
اين آقا جزء از خود بهتر نديده به چه درد مي خوره بله با قالتاق بازي ي مدتي اقتصاد كشورش رو سر سامان آن هم نه حتي براي ميان مدت چه برسد به بلند مدت.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست