بازدید 3284

وزیر صمت: خیالمان از خودروهای برقی راحت شد

وزیر صمت، ضمن تاکید بر مزایای استفاده از خودروهای برقی و اینکه تولید این خودروها روی غلتک افتاده و خیالمان از این بابت راحت شده است، گفت: حال باید به فکر نوآوری و انقلاب صنعتی چهارم بوده و از امروز از خودروهای هوشمند صحبت کنیم.
کد خبر: ۱۲۰۷۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰ 28 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، صبح امروز (سه‌شنبه)، نخستین خط تولید انبوه اتوبوس تمام برقی در کشور با ظرفیت تولید سالانه ۴٠٠٠ دستگاه در ایران‌خودرو، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو)، مدیران عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل، شهردار استان کرج و... افتتاح شد.

عباس علی‌آبادی- وزیر صنعت، معدن و تجارت- در این مراسم، ضمن تاکید بر اینکه در این صنعت، هر چه را که بخواهیم می‌توانیم افتتاح کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر کار جدیدی انجام نمی‌شود؛ پروژه خودروهای برقی از اوایل قرن ۲۰ (۱۹۰۵ میلادی) در دنیا و از دهه ۷۰ در ایران رونق گرفت و عرضه به بازار آغاز شد. دنیا به این نتیجه رسیده که بهترین روش حمل‌ونقل، این خودروهای برقی است و بخش عمده حمل‌ونقل کشوری همچون نروژ همین خودروها با تخصیص  ۸۵ درصدی است.

وزیر صمت در ادامه عنوان کرد: اینکه چند سالی رونق خودروهای برقی به تعویق افتاد و خودروهای بنزینی و دیزلی توسعه بیشتری پیدا کرد، دچار بحران زیست محیطی نبوده‌ایم و از سویی هم چالش‌های ذخیره‌سازی انرژی وجود داشت اما با تعلق جایزه نوبل به باتری‌های لیتیومی و حمایت جهان از خودروهای برقی، تمرکز بر تولید این خودروها مجدد مورد توجه قرار گرفت. بهترین روش مدیریت مسائل زیست‌محیطی همین استفاده از خودروهای برقی است.

وی افزود: پروژه خودروهای برقی در ایران از سال ١٣٧٨ مورد توجه قرار گرفت و تمرکز بر خودروهای برقی آغاز شد، اما تا چندی پیش پشت درهای سازمان استاندارد متوقف مانده بود تا اینکه با حمایت رئیس جمهوری، بلافاصله فرآیند حل مشکلات در دستور کار قرار گرفت و به سرعت حل شد و موضوع خط تولید خودروهای برقی پیش افتاد.  

علی‌آبادی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر دو اتوبوس‌ساز مهم در کشور داریم که هر دو اتوبوس برقی دارند؛ ابراز امیدواری کرد: تا سال آینده خودروهای برقی با تیراژ بالا و اقتصادی عرضه شوند؛ بنابراین خودروسازان ما هیچگونه نگرانی نداشته باشند؛ چراکه همه زیرساخت‌ها را فراهیم خواهیم کرد. بخاطر داشته باشیم که خودروهای برقی به شدت زیست‌محیطی و اقتصادی هستند، ضمن اینکه از هر منبع انرژی که می‌تواند تولید برق کند، می‌توان برای سوخت مورد نیاز این خودروها بهره گرفت.

وزیر صمت تصریح کرد: ساخت داخل بسیار حائز اهمیت بوده و در اشتغالزایی تاثیرگذار است، اما مهمتر از ساخت داخل، ایجاد نوآوری است. اکنون دیگر بحث خودروهای برقی روی روال افتاده و نگرانی از بابت آن‌ نداریم؛ بنابراین اکنون باید به فکر انقلاب صنعتی چهارم باشیم؛ بر این اساس از امروز دیگر باید از خودروهای هوشمند صحبت کنیم.

اتوبوس برقی داخلی؛ ارزان‌تر از نمونه‌های چینی

علی‌آبادی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران، قیمت اتوبوس‌های برقی تولید داخل را قابل رقابت با مدل‌های خارجی دانسته، گفت: قیمت تمام‌شده اتوبوس‌های برقی داخلی حتما رقابتی خواهند بود و ارزان‌تر از نوع چینی است؛ اما باید تیراژ را افزایش داد تا به حداقل قیمت برسیم. قطعا اتوبوس‌های برقی به صورت رقابتی و با کیفیت بالا عرضه خواهند شد.

مقام عالی وزارت صمت ضمن تاکید بر اینکه امروزه با توجه به مسائل زیست‌محیطی و آلودگی هوا، ناچار هستیم به سمت برقی‌سازی خودروها حرکت کنیم، تصریح کرد: در حوزه خودروهای برقی، با دنیا در این زمینه همگام شده‌ایم؛ ضمن اینکه سرریز فناوری این برقی‌سازی می‌تواند در سایر صنایع اثرگذار باشد و قطعا محرک مشاغل بسیار زیادی خواهد بود. البته  در اینجا متوقف هم نخواهیم شد و به سمت هوشمند کردن خودروها پیش خواهیم رفت.

علی‌آبادی تاکید کرد: تمرکز ما بر نوآوری است و بایستی محصولات متعلق به خود را تولید کنیم و پس از آن اولویت، رفع گلوگاه‌ها است.  

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن ابراز امیدواری بر اینکه مردم ما به زودی شاهد اتوبوس‌های خودران باشند، گفت:حالا وقت هوشمند سازی است و اتوبوس‌های خودران از سطح بالایی از هوشمندی برخوردار هستند. در حقیقت هدف صنعت هوشمند صادرات‌گرا را دنبال می‌کنیم؛ بنابراین باید در این زمینه هم رقابت‌پذیر باشیم.

وی در پاسخ به ادامه روند واردات از چین، با توجه به تولید اتوبوس برقی، تصریح کرد: باید ناترازی‌ها را از بین ببریم؛ تا زمانی‌که تقاضا در تولید تامین نشود، واردات‌ تداوم خواهد داشت؛ البته تا جایی‌که ارزش رقابتی برای کشور داشته باشد، واردات مجاز خواهد بود. ضمن اینکه واردات بر اساس قانون و مقرراتی است که کشور برای آن تعیین می‌کند، لذا من اطمینان می‌دهم مشکلی از جهت تامین نخواهیم داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۳
بازهم سروکارمون با آشغالهای ایران خودرو و تولیدات مزخرف داخلی است. افسوس به این همه فرصت سوزی و فرصت طلبی عده ای معدود و به هزینه کشور و ملت.
این هم یه چیزیه در مایه واردات ماشینهای دست دوم هیاهوی بسیار برای هیچ؟؟؟؟؟؟
کشوری که خودرو اصلی اش حلبی پراید است از خودرو برقی که هیچ، هیزمی هم نباید حرف برند
اگر موتور برقی و محورهای اتوبوس و باطری های وارداتی خارجی را به یه حلبی!!!!!! ساز سر کوچه بدید اونهم میتونه اتوبوس برقی بسازه
تو محل ما که خدارو شکر همه تسلا دارن و هر۱ کیلومتر جایگاه شارژ خودرو هم هست من که خیالم راحته. البته من با فاصله ۸۰۰۰ کیلومتری از تهران زندگی میکنم.
خدا را شکر خیالت راحت شد دیگه برو بخاب جناب اقای وزیر
خوب خداشكر خيالش راحت شد هه
حالا این که زاییده اید بزرگ کنید بعد به فکر بعدی باشید.
سنگ بزرگ نشانه ی نزدن است.
بابا بسه دیگه خجالت بکشید
فقط حرف فقط شعار
شما كه خدا را شكر خيالتون هميشه راحته !
برق خودروهای برقی از کجا قراره تامین بشه ؟؟؟ نکنه قراره به قیمت خفه کردن مردم با دود مازوت برقشون تامین بشه ؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار