بازدید 2236
۷

کاهش قابل توجه زمین‌خواری در تهران با انجام کاداستر

رئیس اداره ممیزی اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: با انجام کاداستر کاهش قابل توجه زمین‌خواری و میزان پرونده‌ها در دادگستری در استان تهران هستیم
کد خبر: ۱۲۰۶۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰ 27 November 2023

به گزارش «تابناک»، اصغر نبی‌لو در گفت و گو با ایسنا افزود: در  دو برنامه توسعخه گذشته متولی کاداستر اراضی ملی را سازمان ثبت قرار داده بودند و  بودجه‌های در نظر گرفته شده در ثبت هزینه شد، به‌گونه‌ای که در دو برنامه پنج ساله سالانه ۸۰۰ میلیارد تومان یعنی در مجموع حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان برای این کار به سازمان ثبت پرداخته شد.

وی در ادامه گفت: مسوولان بعد به این نتیجه رسیدند که دستگاه‌ها باید خودشان کاداستر راضی خود را انجام دهند و سازمان ثبت نمی‌تواند کاداستر اراضی ملی دستگاه‌های مختلف از جمله منابع طبیعی را انجام دهد بنابراین از سال ۹۶ به بعد بودجه‌هایی برای کاداستر از سوی دستگاه‌ها از جمله منابع طبیعی در نظر گرفتند. این کار به کاداستر  سرعت داد. بیشترین اراضی کشور در اختیار منابع طبیعی است که نزدیک ۸۵ درصد از اراضی کشور را شامل می‌شود البته در استان‌هایی مانند تهران مساحت آن  کمتر است.

رئیس اداره ممیزی اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با بیان اینکه یک  میلیون و ۷۸ هزار هکتار اراضی ملی در استان تهران قرار دارد، اظهار کرد: ۹۸ درصد از این اراضی تاکنون کاداستر وسند تک برگ کاداستری توسط ادارات ثبت برای آن‌ها صادر شده است. برخی پلاک‌ها در استان‌ تهران مشکلات خاص حقوقی دارند. هفته قبل با مدیر کل ثبت استان تهران جلسه داشتیم. حدود ۱۱۰ هزار هکتار  کاداستر  نشده است. مقداری از اراضی تحت مدیریت ما خارج استان است مانند دشت لار که در  محدوده سیاسی استان مازندران قرار دارد. مقداری از اراضی نیز در قم و سمنان است.

وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که کاداستر چه قدر باعث کاهش زمین خواری شده است، گفت: یکی از مشکلات مردم برای رونق تولید و ... طولانی بودن زمان پاسخگویی به استعلامات منابع طبیعی بود. به‌طور معمول فرجه پاسخگویی به استعلامات دو ماه است ولی به علت وجود مشکلاتی در  نقشه‌های ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها گاهی اوقات پاسخگویی طولانی می‌شد و حتی شش ماه تا یک سال و نیم زمان می‌برد اما سامانه مدیریت پنجره واحد زمین، متوسط زمان پاسخگویی به استعلامات را به دو هفته کاهش داده است یعنی ۱۴.۷ روز و اتقان پاسخگویی افزایش یافته است. متاسفانه در سال‌های دور پاسخ غلط به استعلامات داده می‌شد و مردم دچار مشکل می‌شدند یعنی روی زمینی سرمایه‌گذاری یا خرید می‌کردند که بعدها معلوم می‌شد،‌ ملی است. این وضعیت هم دولت و هم مردم را دچار مشکل کرده بود بنابراین دقیق و درست بودن پاسخگویی به استعلامات خیلی مهم است.

نبی‌لو ادامه داد: بعضا به خاطر وجود اشکال در نقشه‌ها و سند، اراضی ملی به صورت دفترچه‌ای اخذ شده بود و حدود آن را نمی‌توانستند به‌طور دقیق پیاده کنند یا در پیاده‌سازی حدود آن اشتباه می‌کردند که باعث شده بود دست‌اندازی به اراضی منابع طبیعی راحت‌تر شود اما  چون اراضی ملی متعلق به بیت‌المال است زمانی که اسناد تک برگ با تقشه دقیق و ثبت شده در سامانه ثبت داریم امکان دست‌اندازی به اراضی ملی تقریبا صفر است.

وی با بیان اینکه با انجام کاداستر شاهد کاهش قابل توجه زمین‌خواری و میزان پرونده‌ها در دادگستری در استان تهران هستیم، گفت: وقتی اراضی ملی تفکیک می‌شود و نقشه درستی دارد یعنی با اراضی همجوار کاملا در کنار قرار گرفته و هیچگونه همپوشانی یا فاصله از هم ندارد، احتمال سوءاستفاده از آن‌ها بسیار کاهش می‌یابد بنابراین در هیچ جای دنیا این احتمال صفر نشده است.

رئیس اداره ممیزی اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تاکید کرد: ما در منابع طبیعی کارمان در این زمینه را به پایان رساندیم. منتظر  اقدام سازمان ثبت برای صدور سند ۱۱۰ هزار هکتار اراضی باقیمانده هستیم و با عزم اداره کل ثبت استان تهران تا دو سه ماه آینده به پایان خواهد رسید.

نبی‌لو در پایان گفت: شش سال ونیم تقریبا برای کاداستر اراضی منابع طبیعی استان تهران کار کردیم. کار بسیار دقیقی انجام شده است. ما از کاهش شدید میزان مکاتبات شهرستان‌ها با استان‌ها متوجه شدیم این کار کاملا راهگشا بوده و حقوق مردم و دولت حفظ شده است. با تثبیت مالکیت دولت به مردم مجال داده می‌شود تا با خیال راحت در اراضی خود کار کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
متاسفانه مفسدان اینقد زرنگ و صاحب نفوذ هستند که در همین طرح هم چند سال دیگه میبینیم که چه زمین های بی زبانی بالا کشیده شدند
بزرگترین زمین نوش جان کردن ساخت مناطق 21 و22 درشمالغریب تهران بود که مجرای ورود هوا به تهران بود. با اینکارعلاوه که درزمان شهرداری سردارسرتیپ پاسدارخلبان دکتربرادربسیجی جناب آقای حاج محمدباقرقالیباف انجام گرفت زمینهای بایربه زمینهای متری چندده میلیون (مسکونی ) وچندمیلیارد(تجاری ) تبدیل شد.
شهرداری واداره اسناد رسمی ملارد با مبایعه نامه جعلی اقدام به صدور جواز ساخت و سند مجعول به نفع املاکی های منطقه کرده که خود مشوق زمین خواری هست و تضیییع حق افراد مظلوم چون من کارگر بازنشسته شده و هیچ و هیچ ارگانی هم جوابگو نیست چون پای اداره جات دولتی در میان هست آیا دادرسی هست؟
حالا ک خوردن بردن و زمینها رو کردن متری ۴۰۰ میلیون ؟اگه راست میگین قیمتها ی زمین کاهش بدین جای این فیلم هندی ها
واقعا خجالت نمی کشی تابناک این دری وری ها چیه مینشر می کنی
قیمت زمین و بیارید پایین اینها باج زمین خوار هاس که مبادا قیمت زمین پایین بیاد
اداره ثبت اسناد رسمی ملارد عمدا باجانمایی اشتباه سند برای املاکی های منطقه صادرکرده وشهرداری ملارد هم با مبایعه نامه جعلی اقدام به صدور جواز ساخت میدهد که موجب زمین خواری شده و پایمال شدن حق مظلوم میشود ودر اعتراض ما هم میگویند اینجا این کارها رواج دارد وبخاطر حقوق کم مااین کار را انجام می‌دهیم چه کسی پاسخگوی اعمال غیر قانونی اداره جات هست؟؟وچرا ضربه رانت و رشوه اداره جات را افراد آسیب پذیر جامعه بخورد؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست