پیش بینی بورس هفته اول آذرماه

سه کارشناس با اشاره به ترس سهامداران از تصویب رویه های جدید در لایحه بودجه، محدوده نوسان شاخص بورس و اقبال به دو صنعت را پیش بینی کردند.
کد خبر: ۱۲۰۶۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵ 25 November 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی وضعیت معاملات در هفته گذشته و ترس سهامداران از تصویب دستورالعمل‌های جدید در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در گفت و گو با دنیای اقتصاد، پیش بینی کردند شاخص در محدوده ۲ تا ۲.۰۶ میلیون واحد در حال نوسان بوده و دو صنعت با اقبال روبرو خواهند شد.

ترس بحق بازار

محمد خبری‌زاد: بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت تحت‌تاثیر چند موضوع بود و این موضوعات بیشتر به دو قوه مقننه و مجریه برمی‌گشت. در قوه مجریه بحث مالیات و جریمه‌ برای بانک‌ها مطرح شد. بانک‌ها به مرور شفاف‌سازی کرده و از جرائم عجیب و غریبی پرده‌برداشتند و همه کلید واژه مشترک داشتند که اصلا متقاضی تایید صلاحیت شده‌ای از سمت وزارت راه به آنها معرفی نشده تا وامی پرداخت کنند.

این موضوع صنعت بانک را هفته گذشته تحت‌تاثیر قرار داد و به یکی از دلایلی تبدیل شد که معاملات هفته گذشته ضعیف بود. در کنار آن اخباری درخصوص برنامه هفتم، بودجه ‌۱۴۰۳ و اصلاح قانون مالیات نیز بر بورس اثرگذار بود. موارد مهم افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم و در کنار آن اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و شمول‌ سود دریافتی توسط افراد حقیقی از سپرده حقیقی و درآمد ثابت‌ها بود که سر و صدا کرد. 

نکته مهم آن افزایش ۵۰‌ درصدی نرخ مالیات بود که عجیب است و به‌نظر سال‌بعد برای افراد حقیقی و حقوقی از نظر مالیات بسیار سخت خواهد بود. قانون تبصره ‌۱۴ مربوط به حامل‌های انرژی بازهم افزایش پیدا کرد. بازار همچنان این ترس بحق را دارد که چه اتفاقی قرار است بیفتد، چه دستورالعمل‌های جدیدی دوباره به‌سوی شرکت‌ها می آید و چه جریمه جدیدی برای شرکت‌ها بسته می‌شود.

فضا بسیار مبهم است و معاملات را به سطح یکنواختی رسانده و باعث‌شده سهام شاخص‌ساز ثابت بمانند و سهام کوچک نیز مجددا منفی شوند. فعلا وضعیت همین است تا سیاست‌های قانون‌گذار در قبال بازار، روشن شود.

هفته مطلوب خودرو و پالایشی‌ها

علی عصاری: هفته‌ای که گذشت متعادل رو به منفی بود و حجم و ارزش معاملات پایین در آخرین روز کاری هفته نمایانگر تلاش بازارساز برای کنترل قیمت‌ها و تثبیت آنها بود. نوسانات به‌شدت کم بود و به واسطه خستگی عده‌ای فروختند و بازار کمی منفی شد. در دو روز پایانی هفته وضعیت مقداری بهتر شد اما اتفاق خاصی نیفتاد.

در این میان صندوق‌ها بلای جان بازار شدند و بالادست بازارگردان‌ها معاملات را کنترل می‌کنند. به‌نظر می‌رسد بازارگردانی موجود در دامنه مظنه بسیار پایین به‌شدت خرید و فروش‌ها را کنترل می‌کنند و اجازه منفی و مثبت زیاد نمی‌دهند. از طرف دیگر همان مقدار نقدینگی کم به واسطه عرضه اولیه‌ها و پذیره‌نویسی‌ها جذب می‌شود.

صندوق‌ها نیز به‌قدری بزرگ شدند که هرکس وارد می‌شود صندوقی را با اطمینان‌خاطر مختصری خریداری می‌کند و آن را به‌عنوان بخش متخصص بازار استفاده می‌کند. حجم صندوق‌ها بسیار و بازار کم‌رمق با دامنه‌نوسان بسیار پایین است. سهام کوچک با کوچک‌ترین مبلغ رنج مثبت یا منفی می‌زنند. خرید های سنگین در سهم‌های کوچک به‌منزله گیرافتادن اشخاص در آنها است و سهامداران جدید رغبتی برای ورود به بورس ندارند.

در آینده‌ای نه‌چندان دور احتمالا بازارساز دست از سرکوب برمی‌دارد و بازار به سمت بالا حرکت می‌کند. برای هفته ابتدای آذر شرایط بهتری خواهیم‌داشت. از طرفی نرخ ارز تقریبا ثابت بوده و این پیامد مطلوبی دارد. از لحاظ سیاسی نیز سایه جنگ مقداری کمرنگ‌تر شده و صحبت‌های ضد و نقیضی نیز درخصوص صلح به گوش می‌رسد که امید می رود اتفاق بیفتد. این هفته شرایط مناسبی مخصوصا در خودرو و پالایشی‌ها خواهیم‌ داشت.

راحت‌ترشدن مسیر گسیل نقدینگی

ابراهیم سماوی: هرچند شاخص‌ بورس در روزهای اول معاملاتی هفته گذشته قرمز رنگ بود اما در دو روز پایانی مثبت بود. هنوز شاخص حمایت روانی دو میلیون‌ واحدی را از دست نداده و با دست به‌دست‌شدن سهام در محدوده دومیلیون می‌تواند نفسی تازه کند تا دوباره در محدوده‌های ۲.۲ میلیون واحد در کوتاه‌ مدت رشد کند.

فضای غالب در تمام بازارهایی که بورس نیز از آنها مستثنی نیست، رکود است. بودجه ‌بیشتر متکی بر مالیات بسته شده و باید دید این مالیات بر شرکت‌ها فشار می‌آورد یا خیر. اگر اینطور باشد از لحاظ بنیادی برای شرکت‌ها مشکل ایجاد می‌کند اما تا وقتی حجم نقدینگی در حال افزایش است با فرض اینکه ارقام بودجه‌ هم انقباضی بسته شود با تاخیری مجددا اعداد تورم واقعی را مشاهده خواهیم کرد.

بنابراین انقباضی بسته‌شدن بودجه‌ و شفاف‌شدن سایر متغیرها مخصوصا نرخ خوراک گاز و حقوق دولتی معادن و سایر بخش‌های مربوط به اقتصاد دستوری در قیمت‌گذاری صنایع بورسی می‌تواند مشخص کننده مسیر بورس در کوتاه‌مدت باشد اما پیش‌بینی می‌شود در یکی دو هفته آینده صنایع مسیر را پیدا کرده و حجم نقدینگی راحت‌تر به این سمت هدایت شود. از همین‌رو در هفته جاری احتمالا بازاری متعادل در محدوده ۲ تا ۲.۰۶ میلیون واحد خواهیم داشت.

صنایع مستعد رشد هفته

با توجه به رشد نسبی ارزش معاملات خرد سه صنعت قند و شکر، سیمان، کاشی و کانی‌های غیرفلزی این هفته انتظار می‌رود این صنایع در کانون توجه باشند. مدل رشد ارزش معاملات در گروه کانی‌های غیرفلزی و کاشی به‌گونه‌ای است که پتانسیل بیشتری برای جذب نقدینگی بازار دارند. این گروه‌های مستعد نوسان‌گیری در این هفته خواهند بود. اما وقتی نمادهای مورد توجه گروه را نگاه می‌کنیم، بیشتر از اینکه خبر بنیادی یا غیره‌ای در جریان باشد، جریان نقدینگی است که باعث شده توجه به این گروه‌ها افزایش پیدا کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست