بازدید 1838
۲

وزیر خارجه چین: روابط خوبی با روسیه و ایران داریم

وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز جمعه گفت: ما روابط خوب با روسیه و ایران را به طور منظم حفظ می‌کنیم و به دنبال حل و فصل همه مسائل از طریق گفت و گوی سیاسی و سازنده هستیم.
کد خبر: ۱۲۰۶۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵ 25 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از "تاس", وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه در پکن ادامه داد: ما نه تنها با این دو کشور بلکه با سایر کشورها از جمله فرانسه نیز روابط بسیار خوبی داریم.

وانگ یی تصریح کرد: پکن همواره تلاش می‌کند در حل و فصل مسائل منطقه‌ای و بین المللی موضعی منصفانه و بی‌طرفانه داشته باشد.

این مقام چین تاکید کرد که همه اختلافات باید از طریق گفتگو و رایزنی حل شوند.
وی اضافه کرد: ما به حفظ ثبات و صلح در جهان ادامه خواهیم داد و نقش معنادار خود را ایفا خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا, مطابق آمارها، سرمایه‌گذاری چین در سال ۲۰۲۲ در ایران رشد ۱۵۰ درصدی داشته که این میزان از رشد سرمایه‌گذاری، فراتر از حجم متوسط سرمایه‌گذاری چین در دیگر کشورها بوده‌ است.
به‌طور کلی، دولت سیزدهم تقویت روابط دوطرفه بر اساس سیاست همسایگی و دیپلماسی اقتصادی را با کشورهای همسایه، دوست و همسو که از زمان آغاز به کار این دولت شروع شد، در راستای سرمایه گذاری‌های متقابل با کشورهای شریک و همسو آغاز کرده است.

یکی از مهمترین این برنامه‌ها که اکنون اجرای آن نیز آغاز شده است، سند جامع همکاری ایران و چین بود که در هفتم فروردین سال ۱۴۰۰ در تهران امضا شد. این سند راهبردی برای به‌کارگیری ظرفیت‌های دو کشور با هدف ترسیم چشم‌انداز همکاری‌های متقابل بلندمدت در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی بسته شد. بر اساس این قرارداد ۲۵ ساله قرار است، رقم ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه توسط چین وارد ایران شود که به عقیده کارشناسان ظرفیت ایران برای جذب سرمایه چندین برابر این میزان است.

تحلیلگران می‌گویند که چین و روسیه خود را در تضاد وجودی با آمریکا می‌بینند و این امر منجر به ایجاد مشارکتی میان آن دو با ابعاد نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی شده است.

تجارت بین دو کشور در نیمه نخست سال جاری میلادی به ۹۳.۸میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است. به طور خاص، تراشه‌های الکترونیکی از جمله اقلام با ارزش در صادرات چین محسوب می‌شوند، زیرا براساس گزارش "وال استریت ژورنال" محموله‌های مدار مجتمع صادر شده به روسیه در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۷۹ میلیون دلار ارزش داشت در حالی که ارزش محموله مشابه صادر شده به آن کشور در سال ۲۰۲۱ میلادی تنها ۷۴ میلیون دلار بود. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بله زالو به همه موجودات دارای خون رابطش خوبه
منظورش اینه که داره حال می‌کنه!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار