بازدید 1881

وزرای خارجه چین و ژاپن دیدار کردند

وانگ یی وزیر خارجه چین و یوکو کامیکاوا وزیر خارجه ژاپن شنبه در حاشیه نشست سه‌جانبه وزرای خارجه چین، ژاپن و کره جنوبی در بندر بوسان با یکدیگر دیدار و در خصوص توسعه و تقویت روابط دو جانبه گفت وگو و رایزنی کردند.
کد خبر: ۱۲۰۶۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۳ 26 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از تارنمای خبری سی‌جی‌تی‌ان، وانگ در دیدار با کامیکاوا بر تداوم تلاش برای توسعه مناسب روابط چین و ژاپن تاکید کرد.

وزیر خارجه چین در این دیدار با اشاره به مذاکرات اخیر بین سران ۲ کشور در سانفرانسیسکو، بر پایبندی به اصول و اجماع مندرج در چهار سند سیاسی امضا شده بین دو کشور تاکید و خاطرنشان کرد: این اسناد چهارگانه مسیر سیاسی مهمی را برای توسعه روابط دو جانبه تعیین کرده است.

وی با بیان اینکه همزیستی مسالمت‌آمیز، دوستی پایدار، همکاری متقابل سودمند و توسعه مشترک در خدمت منافع اساسی ۲ ملت است، خواستار تنظیم نقشه راه و تعیین جدول زمانی مناسب برای ارتقا و توسعه روابط ۲ جانبه میان دو کشور شد.

وانگ گفت: برای این منظور، هر دو طرف باید درک متقابل صحیحی ایجاد کنند و مطمئن شوند که ۲ کشور تهدیدی برای یکدیگر نیستند، بلکه شرکای خوب برای یکدیگر هستند.

وی با تاکید بر لزوم احترام به نگرانی‌های مشروع یکدیگر، افزود: ژاپن باید به تعهدات خود در مورد مساله تایوان و اصل چین واحد پایبند باشد و از مداخله در امور داخلی پکن خودداری کند.

وانگ همچنین در رابطه با تخلیه آب آلوده به مواد رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما به دریا با تاکید بر اینکه این موضوع با امنیت دریایی و سلامت عمومی مرتبط است، گفت: ما با اقدامات غیرمسئولانه ژاپن در خصوص تخلیه این آب‌های آلوده به دریا مخالف بوده و خواستار ایجاد یک مکانیسم نظارتی جامع، موثر و مستقل هستیم که در بلندمدت منافع همه ذینفعان را تامین کند.

کامیکاوا نیز در این دیدار با اشاره به تمایل توکیو برای تقویت روابط با پکن، افزود: ما به دنبال همکاری نزدیک با چین با تمرکز بر نقاط مشترک برای تقویت روابط دو جانبه هستیم تا در مسیری که رهبران ۲ کشور در دیدار اخیر خود تعیین کرده‌اند، حرکت کنیم.

وی با ابراز تمایل برای یافتن راه‌های مناسب در حل مساله تخلیه آب‌های آلوده به مواد رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما از طریق گفت وگو، تاکید کرد: موضع ژاپن در مورد مساله تایوان تغییر نکرده است.

در ادامه این دیدار، طرفین توافق کردند که به طور جدی پیگیر آماده‌سازی مقدمات برگزاری دور جدیدی از نشست‌ها برای دیدار و گفت وگو میان هیات‌های بلندپایه امنیتی و اقتصادی ۲ کشور باشند.

به نوشته تارنمای خبری سی‌جی‌تی‌ان، مساله شبه جزیره کره نیز از جمله مسائلی بود که در دیدار بین وزرای خارجه چین و ژاپن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست