بازدید 4594

تاثیر افزایش‌ قیمت نفت بر اقتصاد ایران چیست؟

جدیدترین گزارش اوپک، متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) را 91.55 دلار اعلام کرد. بر این اساس مشخص است که نفت ایران، گران‌تر از متوسط نفتی اوپک روانه بازار شده است. اما سوال این است که تأثیر این موضوع (افزایش قیمت نفت) بر اقتصاد کشور چیست؟
کد خبر: ۱۲۰۵۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ 22 November 2023
به گزارش تابناک اقتصادی، بر اساس جدیدترین گزارش اوپک، متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) نسبت به ماه پیش از آن، ۳ دلار و ۸ سنت کاهش یافته و به ۹۱.۵۵ دلار در هر بشکه رسیده است. با این حال داده‌ها حاکی از آن است که نفت ایران همچنان گران‌تر از متوسط نفتی اوپک و عربستان روانه بازار شده است. اما سوالی که به وجود می‌آید این است که تأثیر این موضوع (افزایش قیمت نفت) بر اقتصاد کشور چیست؟
 
 متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در ماه آگوست ۸۷.۳۳ دلار در هر بشکه بوده و نفت سبک عربستان هم به ۹۶.۵۱ دلار در هر بشکه رسیده است. به این ترتیب، تفاوت قیمتی نفت ایران و عربستان یک دلار و ۸۸ سنت محاسبه می‌شود.
 
تاثیر افزایش‌ قیمت نفت بر اقتصاد ایران چیست؟
 
به صورت کلی افزایش درآمدهای نفتی می‌تواند به بهبود وضعیت بودجه دولت، کاهش کسری بودجه، ایجاد ثبات در بازار ارز کشور، افزایش تولید ناخالص داخلی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک می‌کند؛ البته اگر مدیریت کافی در این زمینه باشد!
 
اما در هر صورت تحقق همه این مولفه‌ها منوط به ثبات وضعیت فعلی بازار است؛ به این معنا که بروز هرگونه تحول در سطح منطقه، می‌تواند منجر به نوسان قیمت نفت ایران شود.

افزایش درآمدهای نفتی ایران چه معایبی دارد؟ 

 افزایش درآمدهای نفتی ایران در کنار مزایایی که دارد تبعاتی را هم متوجه کشور می‌کند که شامل افزایش تورم است که به دنبال آن افزایش هزینه زندگی، کاهش قدرت خرید مردم  و افزایش نابرابری است. 
 
افزایش قیمت نفت در ایران همزمان که منجر به افزایش درآمدهای دولت می‌شود، عرضه پول در اقتصاد را هم افزایش می‌دهد؛ اتفاقی که در نهایت به بروز تورم ختم می‌شود. تورم آثار مختلفی بر اقتصاد کشور دارد که کاهش ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید مردم، کاهش تولید، افزایش نابرابری و .. از جمله آن است.
 
بنابراین می‌توان گفت، تاثیر افزایش قیمت نفت ایران در بازارهای بین‌المللی‌ هم آثار مثبت و هم منفی در جامعه دارد که مدیریت چنین وضعیتی به دولت بستگی دارد؛ هر چند در حال حاضر هم نمی‌توان انتظار داشت با افزایش کوتاه مدت قیمت نفت ایران اقتصاد کشور اصلاح شود! 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
نفت ملی نیست.
نفت دولتی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
درآمدهای نفتی در خدمت توسعه اهداف و آرمانهای ایدئولوژی هستند.
ناشناس
| France |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
بدبختی بیشتر
در دوره آقای احمدی نژاد درآمد ۷۰۰ میلیارد دلاری نفت چه شد؟؟؟؟؟؟
قیمت دلار ۳ برابر شد در داخل
والسلام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
هزینه موشک پرانی حماس و باید دولت پرداخت کنه دیگه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
افزایش درآمد نفتی بسیار مخرب است چون در اختیار خودرو سازا قرار میگیرد و آنها شروع به افزایش تولید لگنهای ازرائیل میکنند و آمار مرگ و میر بیشتر میشود آلودکی هوا بیشتر میشود تخریب محیط زیست بیشتر میشود یعنی تو این کشور برگردیم به دوران غار نشینی سالم تر و شادتر هستی
احمدی نژاد در مدت 8 سال، 700 میلیارد دلار، معادل 2 برابر درآمدهای نفتی ایران تا آن زمان، نفت فروخت، نه آبادانی در کشور صورت گرفت و نه مردم تاثیر آن را در زندگی خود مشاهده کردند.

درآمدهای نفتی........!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
هردو دوره به احمدی نژاد رای ندادم ولی الان پشیمون هستم. بهترین دوران دوره اوبود
ناشناس
| France |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
جواب ۱۱۰۰: اقای احمدی نژاد حاصل انظباط مالی دولت خاتمی را برداشت کرد و گرنه چهار سال دومش افتضاح بود
نفت را با تخفیف 30-40 درصد به چین می فروشند.
پولش را هم به اجبار مجبورند کالاهای بنجل چینی به چند برابر قیمت وارد کنند.
ایکاش وضعیتی می شد که حتی یک قطره نفت هم از این کشور خارج نمی شد.
بر سفره مردم كه هيج تاثيري ندارد
اما بر سفر مسئولين حتماً اثرگذار است !
ما نفهمیدیم این نفت چه جوریه که در ایران باعث تورم می شه در عراق و عربستان باعث ایجاد انواع زیر ساخت و پروژه های عمرانی در سطح جهانی ! ! ! ؟ ؟ ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
چون مانه عراقیم ونه عربستان ولی امنیت داریم تادلت بخواد
چیزی که ما تا الان دیدیم هیچی! بدبختی و فلاکت !
کارمندان وکارگران که روز به روز ذلیل تر میشند پس پول نفت کجا میره
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
توجیب شما
نفت..ببخشید یک سولل برام پیش اومده لطفا یک کارشناس جوابم را بدهد نفت چرا دولت توانست بازار خرید و فروش مسکن را قفل کند نفت اما برای مشکل معیشت نمی تواند چرا نفت
ابن جماعت هیچ کاری برای مردم خودش نمیکنه چراملت این نمیفهمن
تا اف تی اف تصویب نشه. هیچ تاثیری نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
اف‌ تی اف‌ ؟؟؟؟؟؟؟
افزایش قیمت نفت درکشورما برخلاف تمام کشورهای نفت خیر دنیا تاثیر معکوس دارد یعنی ارزش پولمان بازهم کاهش میابد دلارگرانتر میشود قیمت اجناس وخوراکیها سربفلک میکشند آرزومیکنیم چنین نشودوتاثیرافرایش قیمت نفت درکشورما مثل همه کشورهای صادر کننده نفت باشد فقط آرزومیکنیم چون آرزو برجوانان وپیران عیب نیست
ﻧﻔﺖ ﻧﻤﻴﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﻓﺮﻭﺷﻨﺪ ﻣﻴﮕﻮﻳﻨﺪ ﺩاﻣﺪ ﺩﻭﻟﺖ ﻛﻢ ﺷﺪﻩ ﻧﻤﻴﺘﻮاﻧﺪ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﻫﺎﻱ ﻛﺸﻮﺭ ﺭا ﭘﻴﺶ ﺑﺒﺮﺩ ﻧﻔﺖ ﻣﻴﻔﺮﻭﺷﻨﺪ ﻣﻴﮕﻮﻳﻨﺪ ﻓﺮﻭﺵ ﻧﻔﺖ ﺗﻮﺭﻡ ﺯا ﻫﺴﺖ ﺗﺎﺛﻴﺮ اﻥ ﺑﺮ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻫﺴﺖ اﺧﻪ ﻣﺎ ﻧﻔﻬﻤﻴﺪﻳﻢ ﻳﻪ ﻧﻔﺮ ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺱ ﺩﺭﺳﺖ ﺣﺴﺎﺑﻲ ﺑﻴﺎﺩ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺑﺪﻩ اﮔﺮ اﻳﻨﺠﻮﺭﻱ ﻫﺴﺖ ﭘﺲ ﭼﺮا ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﻋﺮﺑﻲ ﺑﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﻓﺮﻭﺵ ﻧﻔﺖ ﺭﻓﺎﻩ اﺳﺎﻳﺶ ﺭا ﺑﺮاﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﺧﻮﺩ ﺩﺭﺳﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺑﻪ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﺎ ﻛﻪ ﺭﺳﻴﺪ ﻫﻤﻪ ﭼﻲ ﺑﺮﻋﻜﺲ اﺗﻔﺎﻕ ﻣﻴﻔﺘﻪ
هیچ. مگه زمان محمود اتفاق مثبتی برای مردم افتاد؟ الان هم شما بگو نفت بشه بشکه ای ۱۰۰۰ دلار. فقط جیب آقایون و آقازاده هاشون پر میشه. مردم هم همیشه باید مقاومت کنن و توو تحریم و نداری و حسرت باشن
تا تحریم‌ها هست و تا ای اف تی اف اجرا نشه امکان سرمایه گذاری در زیر ساخت‌ها انجام نخواهد شد و تا اقتصاد به یک حرکت واقعی نیفته این ازدیاد درآمدهای ارزی هیچ اثری برای مردم نداره فقط جیب کاسبان تحریم از قبل بزرگتر میشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست