بازدید 3909

افشای طرح جدید آمریکا برای کوچ اجباری مردم غزه

در سایه مخالفت شدید قاهره برای اسکان آوارگان غزه در صحرای سینا، آمریکا در تلاش است با استفاده از سیاست زمین سوخته، کشورهای عربی را به پذیرش حدود نیمی از ساکنان غزه در خاک خود به عنوان نیروی کار یا شهروند متقاعد کند.
کد خبر: ۱۲۰۵۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵ 20 November 2023


به گزارش  تابناک به نقل از فارس، منابع آگاه مصری و دیپلمات‌های غربی در قاهره، جزئیات جدیدی در خصوص طرح آمریکایی - اسرائیلی «کوچ اجباری ساکنان نوار غزه» فاش کردند. طرحی که ایالات متحده آمریکا تلاش دارد در میان کشورهای عربی ترویج دهد و آنها را به مشارکت فعال در آن ترغیب کند، تا پوششی عربی برای تغییر بافت جمعیتی در نوارغزه، که دارای جمعیتی حدود ۲.۳ میلیون نفر است، بیابد. 

مقاومت غزه، نقشه کوچ اجباری مردم غزه را نقش بر آب کرد

یک منبع آگاه مصری به روزنامه العربی الجدید، گفت: پایداری مقاومت در نوار غزه کمک زیادی به اصلاحات مکرر طرح‌های غرب و آمریکا در رابطه با نوار غزه و آینده آن کرد. زیرا تصور اولیه‌ای که تل‌آویو قبل از شروع تجاوز به دولت آمریکا و برخی حامیان غربی ارائه کرده بود، شامل برآوردهای میدانی از قدرت مقاومت و جنبش حماس بود که بسیار از کمتر از توانمندی واقعی آن برای مقابله با اشغالگران بود، امری که موجب ایجاد سردرگمی گسترده در برنامه‌های دولت آمریکا شد.

به گفته این منبع، تل‌آویو در آغاز تجاوز، چشم‌اندازی را به دولت آمریکا ارائه کرد که حاکی از، نابودی بخش عمده‌ای از توانمندی‌های مقاومت حداکثر ظرف دو هفته بود که طی آن حجم عظیم،گسترده و بی‌سابقه‌ای از آتش را علیه مقاومت و مردم غزه استفاده کرد. این سناریو با هدف جلب حمایت آمریکا در قبال فشارهایی که در خصوص شدت بمباران‌ها و حملات اسرائیل وجود داشت، طرح شده بود. 

اشتیاق هیأت‌های اروپایی و بین‌المللی برای بازدید از صحرای سیناء

این منبع تاکید کرد: «تا به این لحظه، هیأت‌های اروپایی و بین‌المللی اشتیاق زیادی برای رفتن به شمال سیناء در مصر نشان می‌دهند. طرح اسکان مجدد یا انتقال موقت تعدادی از ساکنان نوار غزه به سیناء، برغم مخالفت صریح قاهره، همچنان از سوی برخی محافل غربی در حال پیگیری است. حتی برخی از هیأت‌های اروپایی حاضر در شمال سیناء در حال جمع‌آوری اطلاعات دقیق درباره وضعیت منطقه از نظر جمعیت، وسعت مناطق خالی از سکنه و به طور کلی ویژگی‌های منطقه هستند.

قاهره نیز در مقابل، طی روزهای اخیر، حضور نیروهای مرزبانی در نوار مرزی ۱۴ کیلومتری با نوار غزه را تشدید کرده و ده نقطه و ایست بازرسی جدید ایجاد کرده است. 

تغییر در طرح کوچ اجباری ساکنان نوارغزه

در همین راستا، یک دیپلمات غرب در قاهره در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد که در خصوص طرح اسکان فلسطینی‌های نوار غزه اصلاحاتی ایجاد شده و دولت آمریکا در حال کار بر روی چشم اندازی است که در نهایت منجر به جذب یک میلیون و صد هزار نفر نفر از ساکنان نوار غزه در تعدادی از کشورهای عربی، در میان شهروندان آنها و خارجیانی که در آنجا کار می‌کنند، خواهد شد. به این ترتیب این فلسطینی‌ها در اردوگاه‌ها یا مناطق مشخصی اسکان داده نمی‌شوند.

این دیپلمات غربی ادعا می‌کند که شماری از کشورهای منطقه و خارج از آن، تمایل خود را برای بحث در مورد تصویب این طرح و تعیین تعداد قابل اسکان در اراضی خود ابراز کرده‌اند و حتی «برخی کشورها می توانند ۲۵۰۰۰۰ نفر از مردم غزه را در خود جای دهند».

اما «باسم نعیم» رئیس اداره سیاسی جنبش حماس می‌گوید که کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها یک هدف راهبردی است که روی میز «دشمن» و حامیانش گذاشته شده است، هر چند که شور و شوق اروپایی ها و غربی‌ها نسبت به آن کاهش یافته است.

وی دلیل این کاهش اقبال اروپایی‌ها به این طرح را شوکه شدنشان با پایبندی اسطوره‌ای مردم فلسطین به سرزمین و میهن خود، و مقاومت شدید و موضع منسجم عربی و اسلامی در رد ایده آوارگی و تکرار صحنه «یوم النکبه» است. 

نعیم افزود: همه متقاعد شده‌اند که این موضوع به هفتم اکتبر گذشته و یا به جنبش حماس مربوط نمی‌شود، بلکه مربوط به یک موضوع سیاسی است که از ۷۵ سال پیش آغاز شده است. اگر این موضوع در چارچوب یک نگاه سیاسی یکپارچه حل نشود، مشکل حل نخواهد شد و جابجایی مردم یا تغییر ویژگی‌های نوار غزه اعم از جغرافیایی و جمعیتی به برقراری ثبات و امنیت کمکی نمی‌کند. 

کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها با سیاست زمین سوخته

به گفته این مقام حماس، رژیم صهیونیستی بارها تلاش کرده تا نیروهای خود را مجدداً سازماندهی کند و برنامه عمل خود را تغییر دهد، گاهی با حمله زمینی و گاهی با بمباران خونین و وحشیانه مراکز مسکونی بدون هیچ توجیهی، اعم از مدارس آنروا، محله های مسکونی غیرنظامی. دشمن به شیوه‌های مختلف به دنبال محروم کردن مردم از خدماتی که به آنها برای ماندن در شهرها، کمک می‌کند، است. تخریب بیمارستان ها، بمباران چاه‌های آب، تخریب نانوایی‌ها و محاصره‌های وحشیانه‌ای که ۴۵ روز از آغاز آن می‌گذرد با هدف محروم کردن مردم از آب، دارو، سوخت و ارتباطات نیز در همین راستاست.

دشمن با تمام توان، به دنبال آواره کردن ساکنان غزه است. اما تا به این لحظه در این امر موفق نبوده و گواه آن نیز، آماری است که می‌گوید بیش از ۸۰ درصد ساکنان شمال نوار غزه هنوز در مناطق خود باقی‌مانده‌اند و با وجود همه بمباران ها و ویرانی‌ها حاضر به ترک مناطقی که در آن هستند، نیستند.

«محمد محمود مهران» در گفت‌وگو با العربی الجدید می‌گوید: حملات اخیر اسرائیل به نوار غزه در چارچوب تلاش برای اجرای طرح‌ آوارگی اجباری گسترده علیه فلسطینیان است. ویرانی عظیم ناشی از بمباران‌های مستمر اسرائیل، بمباران تأسیسات و بیمارستان‌های غیرنظامی و آواره شدن هزاران خانواده در نتیجه وحشت، موید حضور عمدی اشغالگران برای وادار کردن مردم غزه برای کوچ دسته‌جمعی از کشورشان است.

وی با اشاره به تلاش مجدد تل‌آویو برای اجرای طرح‌ آوارگی اجباری و دسته‌جمعی  مردم غزه، با ایجاد رعب و وحشت، به برنامه‌های پیشین تل‌آویو در این راستا از جمله «یوم النکبه ۱۹۴۸» تا امروز اشاره کرد و گفت که هدف همیشگی این رژیم، اخراج بیشترین تعداد ممکن از فلسطینی‌ها از سرزمین خود و خالی کردن فلسطین از جمعیت بومی آن برای تسهیل کنترل بر آن است. 

به گفته مهران، هرچند که کابینه نتانیاهو علنا و رسما از وجود طرح‌های متعدد برای کوچ اجباری فلسطینی‌ها سخن نمی‌گوید اما رفتار وحشیانه آن، موید همین امر است. رفتاری که نقض اشکار حقوق بین‌الملل و توافق چهارم ژنو در خصوص حمایت از غیرنظامیان در هنگام جنگ است، ضمن این‌که ماده ۴۹ آن به طور قاطع، جابجایی یا انتقال اجباری ساکنان فلسطین به خارج از اراضی اشغالی را رد می‌کند.

وی تصریح کرد: «سیاست زمین سوخته اسرائیل در غزه و بمباران عمدی و بی رویه منازل، بیمارستان ها و زیرساخت های غیرنظامی، مطابق با ماده ۱۴۷ کنوانسیون و ماده ۸ اساسنامه رم دادگاه کیفری بین المللی، جنایت جنگی محسوب می شود».

از سوی دیگر، یک منبع آگاه مصری در خصوص روند کمک‌رسانی از مصر به نوار غزه گفت که این اقدام، اکنون کاملاً مطابق با شرایط اسرائیل در حال انجام است. یک هیأت فنی سازمان ملل در شهر مرزی العریش برای نظارت بر دریافت کمک‌ها، تخلیه محموله‌های کمک از هواپیما و بررسی آنها مستقر است. سپس محموله‌های با کامیون‌ها به گذرگاه کرم شالوم (بین مصر، غزه و فلسطین اشغالی) یا العوجه (بین مصر و فلسطین اشغالی)  ارسال می‌شود، سپس یک تیم بین‌المللی دیگر آن را بررسی و سپس به منطقه‌ای که تل‌آویو اجازه بدهد، ارسال می‌شود. 

وی افزود که این شرط تل‌آویو برای موافقت با ارسال بخش کمی از کمک‌های انسانی به نوار غزه است. این نخستین‌بار است که طی درگیری‌ها میان اسرائیلی‌ها و مقاومت غزه، یک تیم بین‌المللی بر ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه نظارت می‌کند. پیشتر، این کمک‌ها به هلال احمر مصر ارسال می‌شود و این نهاد خود آن را به دست ساکنان غزه می‌رساند. زیرا تل‌آویو نگران آن است که مبادا طرف مصری در قبال ارسال سلاح برای مردم جنگ‌زده فلسطین اهمال کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی