وقتکشی دولت برای «واردات خودروهای کارکرده» با این بهانه؛ نگران جهش دلار هستیم؛ فعلا صبر کنید!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در حالی روزهای پایانی هشتمین ماه سال را میگذرانیم که وعدههای متعدد اقتصادی دولت، کم و بیش روی زمین مانده است؛ از سهام عدالت برای جاماندگان تا ساخت میلیونها خانه و واردات خودروهای کارکرده؛ البته بیشتر این وعده، صرفا وعده نبوده و قانون مجلس است.
برای نمونه در پایان تیرماه، رئیس مجلس در نامه به سید ابراهیم رئیسی، قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مربوط به واردات خودروهای کارکرده را برای اجرا ابلاغ کرد؛ ابلاغیهای که چند روز بعدT از سوی رئیس جمهور به وزیر صمت ابلاغ شد تا طی چند هفته، آیین نامه مربوط به واردات خودروهای کارکرده تهیه و به هیات وزیر ارسال شود تا در نهایت این هیات وزیران باشد که برای آیین نامه پیشنهادی صمت، تصمیم میگیرد.
این خلاصهای بود از روند قانونی در خصوص واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از یک سال؛ اما هرچه از زمان ابلاغ قانون گذشت، خبری نشد تا اینکه در اواخر تابستان، خبرنگار تابناک اقتصادی موضوع را از سخنگوی اقتصادی دولت جویا شد و خاندوزی در پاسخ با اشاره به مشکلاتی در مسیر به سرانجام رسیدن آیین نامه واردات خودرو وعده داد تا قبل از پایان مهرماه، مصوبه واردات خودروهای کارکرده در هیات دولت به سرانجام برسد. هرچند وزیر اقتصاد در توضیحات خود به تابناک، اشارهای به نگرانی و مساله ارزی از سمت بانک مرکزی هم داشت که به نظر میرسید، دست کم در هفتههای پیش روی و تا پایان مهرماه، به نتیجه برسد.
مدتی بعد با صحبت وزیر صمت در آخرین روز مهرماه، مشخص شد آیین نامه واردات خودروهای کارکرده توسط هیات وزیران به تصویب رسیده است؛ اما وزیر صمت، ابلاغ آن را به عهده دفتر دولت گذاشت تا به اطلاع عموم مردم و دستگاهها برساند. علی آبادی تاکید کرد: خوشبختانه آییننامه واردات خودروهای دست دوم خارجی در جلسه هفته قبل به تصویب هیات وزیران رسید و به زودی ابلاغ میشود.
در حالی که به نظر میرسید پس از هفتهها انتظار، بالاخره آیین نامه واردات این خودروها در هیات وزیران به تصویب رسیده و تنها باید منتظر ابلاغ و رونمایی از شرایط آن باشیم، حدود دو هفته بعد از صحبت وزیر صمت، سخنگوی دولت در اظهار نظری عجیب اعلام کرد: آییننامه واردات خودروهای کارکرده در حال بررسی است.
به نقل از ایسنا؛ علی بهادری جهرمی با اشاره به وضعیت اجرای آییننامه واردات خودروهای کارکرده گفت: در مورد آییننامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۱۱ موضوع قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو که مربوط به واردات خودروهای کارکرده است، باید همزمان دو بحث مورد توجه قرار گیرد؛ نخست اینکه نیازهای بازار خودرو تأمین شود و مساله دوم اینکه ارز مصرفی در این خصوص مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: در جلسه دولت در ذیل هر دو این مباحث، نکاتی از سوی بانک مرکزی و وزارتخانههای مربوطه مطرح و در نهایت قرار شد این آییننامه به کارگروهی ارجاع شود تا ضمن جمعبندی تمامی نکات و نقطهنظرها، امکان واردات خودرو بدون ایجاد رانت و فساد برای مردم فراهم شود و همزمان اثر منفی در بازار ارز نداشته باشد که مجدد موجب افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی و ایجاد تورم شود. سخنگوی دولت تاکید کرد: این آییننامه هماکنون در کارگروه مربوطه در حال بحث و بررسی و کار کارشناسی بر روی اجزای مختلف آن است تا نهایی شود و بتواند در دستور کار جلسات هیات دولت قرار بگیرد.
این صحبتهای سخنگوی دولت بر خلاف صحبت وزیر صمت نشان داد که آیین نامه همچنان در مرحله چکش کاری است و به تایید و ابلاغ نرسیده است. حال روز گذشته نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره گفته است: آییننامه آن تهیه و به دولت ارسال شد که کلیات آن تصویب شده است؛ البته بندی در این آییننامه درج شده که براساس آن باید کمیتهای منشا ارز را شناسایی کند، با اعضای کمیسیون در این باره صحبت و مقرر شد با همکاری یکدیگر در این کمیته شرکت و مساعدت کنیم تا نگرانی بانک مرکزی رفع شود.
علیآبادی افزود: بانک مرکزی بیسبب نگران نیست و معتقد است، شاید به دلیل منافعی که این موضوع برای واردکنندگان دارد، به بازار ارز هجمه وارد شود و نرخ ارز ترقی کند و این ترقی بر تمام کالاها اثرگذار باشد. بنده نیز معتقدم این نگرانی باید موردتوجه قرار گیرد؛ بنابراین، مقرر شد جلسهای در این زمینه با حضور نمایندگان بانک مرکزی، کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشته باشیم و راهکاری برای آن تعریف کنیم.
علی جدی نماینده مجلس نیز در این رابطه به دنیای اقتصاد گفته است: این آییننامه در هیات وزیران به تصویب رسیده، اما اجرای آن منوط به موافقت بانک مرکزی است، چون محدودیتهایی در مورد تامین ارز وجود دارد. گویا قرار است در جلسه هفته آینده کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مسئولان بانک مرکزی نیز حضور داشته باشند تا در مورد این مشکل رایزنیهایی انجام شود. علی جدی میگوید چانهزنیهایی با دولت برای پذیرش استفاده از ارز شخصی افراد برای واردات خودروهای کارکرده در حال انجام است. وی افزود: در جلسه عصر روز دوشنبه این موضوع با وزیر صمت مطرح شد. البته مشکل اصلی در این رابطه نه موافقت دولت، بلکه کسب رضایت بانک مرکزی است.
بنابراین میتوان گفت هنوز، در مورد واردات خودروهای نو و واردات خودروهای دستدوم، این مشکلات ارزی است که حرف اول را میزند. اما به نظر میرسد، وقت کشی از سوی تیم اقتصادی دولت، تبعات منفی برای بازار خودرو و انتظارات فعالان این بازار خواهد داشت و در ماههای آتی و در بازار شب عید، در صورتی که خودروهای کارکرده وارد نشود، افزایش قیمتها در این بازار دور از انتظار نخواهد بود، زیرا کفه عرضه و تقاضا، همچنان با کاهش عرضه مواجه است و اگر دولت واقعا با محدودیتهای ارزی مواجه است، بهتر است هرچه سریعتر تکلیف اجرا یا عدم اجرای این قانون را روشن کند.
بزرگترین عامل گرانی و فشار به مردم خود دولت است
کاملا درسته
تا این سه مهار نشوند آش و کاسه همین است. راه حل ناشناخته ای هم ندارد همین طالبان آن را بلد است. مشکل ترکیه هم مانند ایران است: فساد
معنی آن چیست؟؟؟؟
یعنی شما در مهر ماه با پول توی جیب تان ۵۴ درصد کمتر میتوانید خرید کنید ولی ظاهرا در بازار ارز معنی اش بر عکس است و با نرخ تورم فعلی حتی بیشتر از اول سال که آقایون دلار را
هزار ۵۵ کردند هم میتوانید خرید کنید که این هم نشانه دیگر دستوری بودن نرخ ارز است
من به شما قول میدهم هیچ ماشینی وارد نخواهد شد چون آقایون بانک مرکزی همیشه ادعا میکنند اگر خودرو بیاید نرخ دلار بیشتر از نرخ ان زمان خواهد شد و مثلا دلار میرود بالای ۱۰۰ تومان و میگویند اگر ماشین وارد کنیم دلار میشود ۵۰۰ هزار تومان
الان ملت خودروهارو مثل طلا تو خونه احتکار کردن. در ساختمان ما همسایه ای داریم که 6 ماهه 2 تا خودروی صفر کیلومتر خریده گذاشته تو پارکینگ.
یا یکی از آشنایان 4 ماه پیش یک تارا تحویل گرفته و گذاشته پارکینگ به امید جهش دوباره خودرو
آخه کجای دنیا جز ایران خودرو کالای سرمایه حساب میشه؟
بودجه های هنگفت انواع و اقسام سازمان های تبلیغاتی دلیل سقوط ارزش ریال است.
سازمان های تبلیغاتی حداکثر (اگر حسن ظن داشته باشیم) حق الله را نگه می دارند اما سقوط ارزش ریال تضییع حق الناس است
و... همه تعطیل میشوند
ببنید چه جنایتی دارن میکنن اینا. خودرو به قیمت خون و شرایط فروش ظالمانه و نهایتا ضرر و زیان ملی
فقط یک مورد بگید ک این دولت موفق عمل کرده بشه. تنها یک مورد کافیست!
الان بیش از 2 ساله دولت روی کار اومده و هر گندی زده انداخته گردن دولت قبل. و عجیبترین قسمتش اینه که کمتر از یک ماه بعد از روی کار اومدنش واکسن وارد کشور شد و گفت واکسنا کار ماست! واکسنایی که دم در گمرک نگه داشتن تا دولت قبلی بره و ب اسم خودشون بنویسن
البته که دلایل این نرخ رو در کسری شدید بودجه در سال جاری و به احتمال قوی در سال آینده است که به علت مدیریت فاجعهآمیز ۶کلاسهها در دوران در اختیار گرفتن کشور بوده و از سوی دیگر به دلیل انتخابات مجلس در اسفندماه و کنترل دستوری دلار تا آن تاریخ و عدم تامین ارز ناشی از صادرات نفت(پیشخور کردن دلارهای نفتی توسط دولت به وسیله تبدیل آن به ریال (چاپ پول بدون پشتوانه) از طریق بانک مرکزی بدون دسترسی به ارز مربوطه)، تورم بسیار شدید بالای ۵۰٪،باعث این خواهد شد که قیمت ارز همانند فنری فشرده شده است که هر لحظه باید در انتظار رها شدندش باشیم!
سال ۱۴۰۳ سالی سخت و ... در انتظار ملت بیجان و رمق ایران است!!!
به امید فردای بهتر برای ایران اسلامی...
عمراًدولت اجازه بدهد خورو وارد شود مافیا بسیار قدرتمند تر از تصور ما است .
زور دولت به مافیای خودرو که در دولت دست دارد نمیرسد







