بازدید 2095

مقایسه قیمت و مشخصات ورق سیاه و گالوانیزه

کد خبر: ۱۲۰۳۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲ 08 November 2023

ورق سیاه و ورق گالوانیزه دو نوع از پرکاربردترین ورق‌های فولادی هستند که در ساختمان سازی و صنایع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو ورق فولادی، از نظر مواد اولیه تقریباً یکسان هستند؛ ولی تفاوت‌های مهمی دارند که در ادامه به برخی از این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

ورق سیاه چیست؟

مقایسه قیمت و مشخصات ورق سیاه و گالوانیزه

ورق سیاه یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی است که به کمک فرایند نورد گرم تولید می‌شود. در این فرآیند، به این مقاطع دمای بسیار بالایی داده می شود و رنگ زدایی آن انجام می‌شود. زمانی که نورد گرم اولیه و نهایی این ورق‌ها انجام شود، به تدریج ضخامت آنها کم شده و به ضخامت‌هایی معادل با ۱.۲ تا ۱۶ میلی متر می‌رسند. نسخه نهایی برای فروش، به صورت رول شده هستند که معمولا ضخامت‌های متفاوتی دارند. در برخی شرایط، مراحل دیگری برای تکمیل فرایند نورد گرم انجام می‌شود. برخی از این مراحل شامل سطح بندی ورق، بهبود خواص مکانیکی، کاهش وزن رول پیچ و… می‌شود.

به طور کلی، ورق سیاه کاربردهای زیادی در ساختمان سازی و صنایع مختلف دارد که کاربرد آنها در پتروشیمی، ساخت سد، تجهیزات صنایع سنگین و... می‌باشد. این مقاطع فولادی، پس از آماده سازی، به صورت مستقیم به صنایع فولادی از جمله نبشی، تیرآهن و ناودانی تبدیل می‌شوند. البته، کاربرد این کالا تنها به این موارد محدود نمی‌شود و در صنایع مختلفی کاربرد دارد.

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق‌های گالوانیزه با توجه به روش تولید و نوع شکل‌دهی که دارند، دسته بندی می‌شوند. به طور کلی، دو روش برای اعمال پوشش روی سطح ورق وجود دارد و طبق این موضوع، این مقطع فولادی به دو دسته سرد و گرم تقسیم می‌شود. قیمت این ورق‌ها نیز به قیمت لحظه ای آهن و میلگرد بستگی دارد چرا که قیمت محصولات فولادی، روی یکدیگر تاثیر می‌گذارند.

مقایسه قیمت و مشخصات ورق سیاه و گالوانیزه

●      ورق گالوانیزه گرم

در واقع، ورق گالوانیزه، یک نوع ورق فولادی است که با یک لایه مخصوص از آلیاژ «روی»، پوشیده می‌شود. به این فرایند، گالوانیزاسیون گفته می‌شود که از زنگ زدگی، رطوبت، خوردگی و ضربه جلوگیری می‌کند. رایج‌ترین روش برای تولید این محصول، نورد گرد است که در این روش، ورق سیاه را از یک استخر فلز با دمای حدودا ۴۶۰ درجه سانتی گراد عبور می‌دهند. سپس به آن حرارت داده می‌شود تا فولاد و فلز به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. مرحله نهایی هم مربوط به گالوانیزه است که ورق سیاه را با اسید شویی، آماده کرده و از حمام «روی» مذاب، عبور می‌دهند.

●      ورق گالوانیزه سرد

در این روش، از یک رنگ غنی روی برای پوشاندن سطح ورق سیاه استفاده می‌شود و دیگر نیازی به مراحل حرارت دادن نیست. فقط این رنگ‌های حاوی روی را به ورق می‌پاشند. معمولا ورق‌های سرد، دوام کمتری نسبت به ورق گالوانیزه گرم دارند و از این رو، تنها در شرایط خاصی استفاده می‌شوند.

تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه

مقایسه قیمت و مشخصات ورق سیاه و گالوانیزه

احتمالا با تعاریف بالا، با بسیاری از تفاوت‌های ورق سیاه و ورق گالوانیزه، آشنا شده‌اید. این دو، از پرکاربردترین ورق‌های فولادی در صنایع مختلف هستند که هر یک، کاربردهای خاص خودشان را دارند.

  • یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آن ها، مقاومت است. ورق سیاه به اندازه ورق گالوانیزه مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی ندارد ولی ورق گالوانیزه مناسب برای استفاده در جاهای مرطوب است.
  • روند تولید ورق گالوانیزه سرعت بالاتری نسبت به ورق مشکی دارد. برای تولید ورق‌های سیاه، باید زمان خیلی بیشتری گذاشته شود ولی ورق گالوانیزه با سرعت بالاتری تولید می‌شود.
  • از ورق st37، در صنایع مختلفی استفاده می‌شود و ورق گالوانیزه کاربرد خاص دارد.
  • ظاهر ورق گالوانیزه، براق و صیقلی است ولی ورق سیاه، ظاهری مات دارد.
  • در برخی شرایط، ممکن است ورق گالوانیزه از یک ورق مشکی تولید شده باشد. چرا که ورق سیاه، یک ورق فولادی پایه است ولی ورق گالوانیزه، ورق فولادی ثانویه محسوب می‌شود.
  • ورق گالوانیزه، در ابعاد محدودی تولید می‌شود ولی ورق st37، ابعاد بسیار متنوعی دارد.
  • قیمت ورق گالوانیزه از قیمت ورق فولادی st37 بیشتر است. چرا که ورق گالوانیزه مقاومت بالاتری در شرایط خاص دارد و یک لایه «روی»، برای مقاومت در برابر زنگ زدگی روی آن قرار گرفته است.

همان‌طور که متوجه شده‌اید، ورق سیاه و ورق گالوانیزه، دو نوع ورق فولادی مشابه با یکدیگر هستند که تفاوت‌های مهمی با هم دارند. از این دو ورق فولادی می‌توانید در صنایع مختلف استفاده کنید. برای انتخاب میان این دو، باید به میزان مقاومت مورد نیاز خود توجه کنید. به عنوان مثال، ورق گالوانیزه مناسب برای استفاده در جاهای مرطوب است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار