بازدید 54208

آغاز برداشت نفت از عمیق‌ترین چاه نفتی ایران

در روزهای اخیر با انجام حفاری ۱۰ حلقه چاه تولیدی در میدان سپهر و جفیر عملیات برداشت نفت از این میدان مشترک آغاز شد.
کد خبر: ۱۲۰۲۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲ 05 November 2023

به گزارش تابناک به نقل از مهر، عمیق‌ترین چاه نفتی ایران با عمق ۴ هزار و ۶۰۰ متر در میدان نفتی سپهر و جفیر حفاری شد و عملاً برداشت نفت از این میدان آغاز شده است.

از مجموع ۱۲ حلقه چاه تولیدی در فاز اول، تاکنون حفاری ۱۰ حلقه چاه تکمیل شده و حفاری ۲ حلقه چاه دیگر نیز در حال انجام است. همچنین شیرهای سرچاهی مورد استفاده در این ۱۲ حلقه چاه ساخت داخل است، که منجر به کاهش ۳۰ درصدی قیمت تمام شده برای این میدان نفتی شد.

با وجود آنکه در یک‌ماه اخیر، میزان تولید روزانه نفت از چاه‌های در مدار بهره‌برداری این میدان به ۲۴ هزار بشکه در روز نیز رسیده، اما متوسط تولید روزانه نفت سپهر و جفیر حدود ۲۱ هزار بشکه در روز است. اما این آمادگی وجود دارد تا تولید نفت از این میدان به ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند.

مدیر زیر سطح شرکت توسعه دهنده این میدان نفتی در حاشیه بازدید خبرنگاران از این میدان با اشاره به کاهش ۶۰ درصدی زمان حفاری در میدان‌های نفتی سپهر و جفیر گفت: زمان حفاری در این میدان‌ها که در لایه فهلیان مخزن خامی قرار دارد، از ۳۳۳ روز به ۹۰ روز کاهش داشته است.

محمدرضا افشاریان با اشاره به اینکه آخرین حلقه چاه از ۱۲ حلقه چاه میدان سپهر و جفیر در مرحله نخست در حال حفاری و تکمیل است، افزود: این چاه‌ها در لایه فهلیان مخزن خامی حفاری شده است. حفاری چاه‌ها در مخزن فهلیان که جزو مخازن خامی است را به میزان ۶۰ درصد کاهش دادیم تا آنجا که زمان حفاری از ۳۳۳ روز به ۹۰ روز کاهش یافته است.

به گفته افشاریان چاه‌هایی که در عمق لایه فهلیان مخزن خامی حفاری می‌شود ۴۶۰۰ تا ۴۶۵۰ متر عمق دارند.

وی ادامه داد: ۶۰ هزار متر حفاری در میدان‌های سپهر و جفیر انجام شده است و توانستیم حفاری همزمان لایه‌های کم‌فشار و پرفشار را انجام دهیم.

مدیر زیر سطح شرکت اکتشاف و تولید پاسارگاد اضافه کرد: با نظارت دقیق و کنترل نرخ حفاری، لایه پرفشار بالایی در کنار لایه‌های کم‌فشار زیرین را حفاری کنیم و با تغییر در ترکیبات سیال حفاری و کاهش سهم کلسیم برومات از آن ۳۰ تا ۴۰ درصد از هزینه حفاری را کاهش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از وسایل تکمیل داخلی ۱۰ هزار PSI در این چاه‌ها استفاده شده است و ساخت داخل در این زمینه برای نخستین بار انجام می‌شود.

افشاریان با اشاره به اینکه در ایران استاندار ای پی آی نداریم، تصریح کرد: بر اساس استانداردهای اینترنشنال وسایل ترکیبی را می‌سازیم.

وی گفت: کل ۱۲ چاه حفاری شده در میدان‌های سپهر و جفیر پرفشار هستند و با وجود حرارت بالا، فشار در این چاه‌ها تا ۱۰ هزار پی اس آی است.

به گفته افشاریان همه مسائلت محیط زیستی مانند گودال آتش، امحا گل حفاری و …رعایت شده است.

طبق قراردادی که در اسفندماه سال ۱۳۹۶ بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به‌امضا رسیده، میزان تولید نفت در فاز اول این پروژه باید به ۳۶ هزار بشکه در روز و در پایان فاز دوم به ۱۱۰ هزار بشکه در روز برسد و هدف گذاری شده تا در مدت ۲۰ سال، با سرمایه‌گذاری بیش از ۲.۸ میلیارد دلاری، در مجموع ۵۴۰ میلیون بشکه نفت از این میدان برداشت شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۰
خوش بحال مسوولین که پول این نفت رو میخورن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
پول نفت تقریبا همه ش صرف واردات کالاهای اساسی و غذا و دارو و موارد اولیه کارخانجات میشه.
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
سلام دوست عزیز من که کارهای نیستم که بخوام دفاع کنم از مسئولین ولی یه سوال دارم قیمت گندم حدودا ۱۰برابرشده در ۳ سال گذشته در حالی که قیمت نان ۲ برابر شده یعنی اون ۸ برابر افزایش رو دولت یارانه داد پول اون یارانه از کجا اومده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
با سلام عمیق ترین چاه در میدان کارون و عمق ۵۴۰۰ متر می باشد. لذا خیلی از چاههای اهواز در همین محدوده .۴۶۰۰ متر قرار دارد.
علی
| United States of America |
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
آقای سجاد...
این. ده برابر شدن قیمت گندم را از کجا آوردی ؟
قیمت گندم هر تن. دویست دلار بوده ولی الان چهارصد و هفتاد دلار است .همینطوری نظر نده
این چاه عمیق ترین چاه نفت ایران نیست.قبلا چاه با عمق بیشتردر ایران تولیدی شده است.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
عزیزم نونی ک ما میخوریم تون ذرته ن گندم
دیوانه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
استاد من خودم اسکله کار میکنم، کشتی که میرسه هزارتا کمپرس تو صف که که نصف راننده ها میرن کارخونه ارداون نصف هم باز نصف میشه که میره انبار وزارت بازرگانی و، وحتی به نهادهای دامی بزرگ که از قبل ثبت سفارش شده اند
اونجا کار کردیم بدترین جای ممکنه
کشورهای همسایه نوش جونتون،شمابرادرای دینی ماهستین بخورین،فقط کمتر به توهین کنین،
چه ۱۰ میلیون بشکه و چه هزار بشکه چه ربطی به مردم داره تازه ۴۰ درصد زیر قیمت جهانی باید بدهید به چین
جدی هم خوش بحالشون حالا دهه هفتادی ها کمتر داغ میشند و میسوزند ما دهه ۶۰ دی ها چه کنیم که جوانی و سلامتی جسمی و روحی خودمون را طی چند سال مداوم حظوره در جنگ ۸ساله هزینه کردیم و حالا با سن بالا و ریش سفید هم گرسنگی می کشیم و هم اوارگی نمیدونم زمان جنگ این مسعولان کجا مخی شده بودند ،!!!!!!!!!!!!!
والا ما از اون چاههایی که عمق کم دارن چیزی گیرمون نیمده که حالا اخبار عمیقش بهمون میدید .ایشالا که هر کس حق مردمو میخوره یه روزی پس بده
بله تو بگو ۱۰۰۰چاه نفت که چی ،وقتی سهم مردم بومی اهواز در اشتغال حتی ۵درصد نیست فقط دود والایندگیش برا اهواز وروستاهای اطراف هست
خدا قوت به متخصصین شرکتهای کشف و اکتشاف و خدا برکت بدهد به سر زمین ایران تا در سطح زندگی مردم تائید گذاری خوبی داشته باشد و مردم بیشتر در رفاه باشند .
منافقین بخط شن برای حرفهای صدمن یقاز از حیادت
پاسخ ها
دیوانه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
وقتی نمیتونی یه جواب درست وحسابی بدین، انتقاد پذیر هم که نیستین مجبورین توهین بکنین به کسی که از حقش دفاع میکنه که ندن به همسایه اش
مال بچه هاشونه که کشور خارج هستن به ما‌چه
یعنی بنزین این چاه 4600 متری هم تو باک ماشین من میره ؟ فکر کنم بنزینش داغ تر باشه
پولش چه میشه کاش همش خشک میشد
به من ربطی نداره ، خوشا به حال جماعتی که این اکتشافات برای اونا و باند و گروهشان نون داره !!!!
طبق معمول سر سفره شیعه امام زمان عج ؛ چیزی نخواهد آمد !!!!!
اره واقعا خوشبه حالشون چون اگه پولدنفت و نمیخوردن به فکر مالیات گرفتن از هر روشی نبودن....اینجوری ماشین و خونه هم گرون نمیشد.دولت تر زده تو همه چیز.کلا تو ایران.این همه منبع ملی داریم چرا باید مالیات بگیرن؟چون منابع ملی خرجه غروفر خودشون میشه
خوب ازفرداهمه پولدارمیشن خخخ
منم سالهاس کرایه نشینم ولی یساله نمیتونم و دربدرم چون قیمتها یکسال اخیر دیگه جوریشد که ندارم پیش و کرایه بدم.
حالا شما بگو ده هزار بشکه یا صدهزار بشکه ...خرج ما که نمیشه.اینجا
هی تورم بالاتر و بالاتر میره .بالاترین امنیت یعنی امنیت اقتصادی نیست
کسری بودجه تمامی ندارد هی پر میشه خالی میشه بهتر بگم خالیش میکنندئ
ضمن قدردانی اززحمات وزارت نفت دراحیای صنعت نفت دراین دولت انقلابی لطفا نسبت به استخراج از نفت از منطقه نفتی مغان نیز اقدام که ضمن افزایش درآمد استان ازمحل سهم شود لطفا نسبت به استخراج ازاین حوزه باتوجه به احتمال مشترک بودن مخازن وبرداشت آذزبایجان موجب تضعیع سهم کشورنشویم
اقتصاد نفتی چیز پیچیده هست که اگ ر به موقع سرمایه گذاری نکنی اون موقع رانت بوجود میاد و هر کسی در مسیر این رودخانه رانت قرا گیرد سهم بقیه را برداشت میکنه متاسفانه اونایی که این می‌دونستن خودش ضینف بودن.
اززحمات باارزش مسئولین وکارکنان وزارت نفت وشرکت پاسارگادقدردانی میشود،این زحمات باارزش باعث ثبات بیشترایران خواهدبودکه گدای بیگانگان نشود وملت باعزت زندگی کنند،دولت محترم هم درشکستن غول تورم بکوشد
به خدا یک ماه تسویه کردیم روچاهها جفیر هنوز حقوق برج ۵ و۶و۷ عیدی وسنوات بهمون تدادنه
باسلام.بنده می‌خوام مطلبی به آقای سجاد بگم مثل اینکه ایشون فقط رایانه نان رو هم دقیق نمی‌دونن.سجادجان املا درآمد نفتی ایران روزانه میگم نه ماهانه یا سالانه.اونقدری هست که می‌تونه هر روز یک میلیون انسان زیر فقر رو سرمایه دار مطلق کنه بلکه هم بیشتر.پس رایانه نون که اونقدر جزییه که در مقابل به چشم نمیاد شما با اون تصفیه کردید تمام.خواهشن اگه آگاهی نداری برو مطالعه کن بهدا نظر بده.مرسی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست