بازدید 10168
سلاح به صلاح است یا خیر؟!

گره کور برکناری «سلاح ورزی» روی میز وزرای اقتصادی دولت رئیسی/ اتاق ایران: به مرّ قانون پایبندیم/ خاندوزی: اتاقی‌ها یک دور قانون را بررسی کنند/ علی آبادی: فعلا صحبتی ندارم

موضوع برکناری یا ماندن سلاح ورزی بر مسند ریاست پارلمان بخش خصوصی، از تیرماه تا به امروز ادامه داشته است و به نظر می‌رسد، به این زودی‌ها خاتمه پیدا نکند. از یک سو، سخنگوی اقتصادی دولت از برکناری رئیس اتاق ایران خبر می‌دهد و از سوی دیگر اتاق تکذیب می‌می کند.
کد خبر: ۱۲۰۱۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷ 28 October 2023

گره کور برکناری «سلاح ورزی» روی میز وزرای اقتصادی دولت رئیسی/ اتاق ایران: به مرّ قانون پایبندیم/ خاندوزی: اتاقی‌ها یک دور قانون را بررسی کنند/ علی آبادی: فعلا صحبتی ندارم

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در روز‌های پایانی خردادماه، در انتخاباتی جنجالی و پرحاشیه، حسین سلاح ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی در دوره قبل، در رقابت با حسین پیرموذن و یونس ژائله، با تعداد ۲۶۵ رای  به ریاست جدید اتاق بازرگانی ایران انتخاب شد. اما ریاست پارلمان بخش خصوصی در دوره دهم برای سلاح ورزی، تازه شروعی پرماجرا از حواشی مختلف بود، تا جایی که از تیرماه تا به امروز، رئیس جدید اتاق بازرگانی در بسیاری از جلسات و مراسم‌ مهم اقتصادی دعوت نشده است. یک نمونه از آن مربوط به هفته گذشته یعنی همایش روز ملی صادرات بود که بدون رئیس اتاق ایران برگزار شد. وی حتی در مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در واکنش به حواشی نتایج انتخابات اتاق ایران گفته بود: من در جلسه هیات نمایندگان هم اعلام کردم که انتخابات تمام شد و باید سوت پایان رقابت انتخاباتی را بزنند.  

این رفت و برگشت‌های جنجالی میان سلاح ورزی و موافقان برکناری اش تا جایی ادامه داشت که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) یکم آبان ماه اعلام کرد: «جلسه شورای عالی نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران برگزار شد و طبق تصمیم اعضا، حسین سلاح‌ورزی که غیرقانونی به ریاست اتاق بازرگانی رسیده بود، برکنار شد.» 

این خبر به قدری مهم بود که سلاح ورزی بلافاصله در فضای مجازی واکنش نشان داد و تاکید کرد: «امروز جلسه شورای عالی نظارت برگزار شد و جلسه بدون تنظیم هیچ صورتجلسه و امضا و توافقی بعد از خروج تعدادی از اعضا، بی نتیجه خاتمه یافت. بخش خصوصی ایران همچنان در کنار حاکمیت در خدمت به اقتصاد کشور فعال است. به خبرسازی‌های نادرست توجهی نکنید.»

اما روز بعد، دوم آبان ماه، خاندوزی در مقام سخنگوی اقتصادی دولت در این باره اظهار داشت: نفع همه ما و اقتصاد التزام به قانون استو مصوبه‌ای که داشتیم تاکید بر وجهه غیرقانونی بودن رییس اتاق بازرگانی است. با توجه به اینکه حدود ۱۰ روز قبل از برگزاری انتخابات، یعنی ۱۷ خرداد نهاد نظارتی اعلام کرده بود که باقی افراد قابل تایید هستند، در مورد یک شخص متعاقبا اظهارنظر خواهد شد. بعد از سه روز (قبل از انتخابات) مجدد اعلام شد که صلاحیت ایشان قابل تایید نیست؛ بنابراین، مصوبه هیات عالی نظارت آن بود که مصوبات را باید پیش از انتخابات اعلام می کردند.

وزیر اقتصاد در ادامه تصریح کرد: امضا‌های لازم برای مصوبه هیات عالی نظارت انجام شده و من هم امضا کردم؛ البته همه اعضا باید این مصوبه را امضا کنند و به محض نهایی شدن، آقای علی‌آبادی به عنوان رئیس شورای نظارت بر انتخابات اتاق نتیجه را اعلام خواهند کرد.

نتیجه‌ای که همگان منتظر اعلام آن از سوی عباس علی آبادی بودند تا اینکه امروز وزیر صمت در این باره گفت: در خصوص برکناری سلاح‌ورزی رییس اتاق بازرگانی ایران، فعلا صحبتی ندارم، ولی به زودی درباره آن و جلسه شورایعالی نظارت صحبت خواهم کرد. 

عدم شفاف سازی از سوی وزیر صمت، دوباره گمانه زنی‌هایی را پیرامون برکناری یا تداوم حضور سلاح ورزی مطرح کرد؛ گمانه زنی‌هایی که خاندوزی نسبت به آن واکنش نشان داد؛ وزیر اقتصاد امروز در همایش پدافند غیرعامل که در سازمان بورس برگزار شد، در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به تخلفات اتاق بازرگانی گفت: برخی شبهاتی درخصوص صورت‌جلسه تهیه‌شده در پایان نشست اخیر شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی ایران مطرح کرده‌اند. این در حالی است که امضای مربوط به حاضرین قانونی از اعضا اخذ شده و مشکلی در این حوزه وجود ندارد. خاندوزی درباره غیرقانونی بودن جمع‌آوری امضا، خارج از جلسه تأکید کرد: کسانی که در این خصوص مدعی هستند باید یک دور قانون را بررسی کنند.

اما از صحبت‌های وزرای اقتصادی دولت که بگذریم، باید به بیانیه اتاق بازرگانی توجه داشت؛ بیانیه‌ای جنجالی در واکنش به اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت که گفته بود ریاست سلاح ورزی غیرقانونی است و  شورای نظارت بر انتخابات، اتاق مصوبه‌ای مبنی برکناری داشته است و از سوی وزیر صمت اعلام نهایی خواهد شد.

در بیانیه اتاق ایران تاکید شده بود: به گواه فیلم جلسه و شهادت حاضران، در این نشست به دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات و خروج تعدادی از وزرا (از جمله احسان خاندوزی) از جلسه، هیچ صورت‌جلسه مورد توافقی تنظیم و امضا نشده و انشا و امضای احتمالی هر صورت‌جلسه‌ای، خارج از جلسه رسمی و به‌صورت دست‌گردان، غیرقانونی است...  هیچ تصمیم یا اقدام غیرقانونی موردپذیرش اتاق ایران نیست. چنانچه اظهارات وزیر اقتصاد درباره امضای صورت‌جلسه‌ای برای ابطال انتخابات هیات‌رییسه اتاق ایران با امضای هر چهار عضو دولتی این شورا صحت داشته باشد نیز کماکان به‌منزله پایان کار حسین سلاح‌ورزی در اتاق ایران نخواهد بود، زیرا اولاً تهیه و امضای صورت‌جلسه و تصمیم‌گیری به اسم شورای عالی نظارت خارج از جلسه وجاهت قانونی ندارد و در ثانی اتاق ایران شکایت خود را در مراجع صالحه پیگیری خواهد کرد.  

گفتنی است، اتاق ایران کمتر از یک هفته قبل، در خصوص شکایتی مشابه درباره صحت فرآیند‌های انتخابات، از دادگاه رأی تأیید گرفته است.  معلوم نیست، چرا در شرایطی که شورای عالی نظارت، رییس و سخنگو دارد، وزیر اقتصاد، شتاب‌زده به انتشار چنین خبر و اظهاراتی نادرستی مبادرت کرده است!

به نظر می‌رسد، همچنان باید منتظر ماند تا اینکه وزیر صمت در این باره در مقام رئیس شورای نظارت بر انتخابات اتاق شفاف سازی کند؛ اما آنچه مسلم است، تداوم این اخبار ضد و نقیض، آسیب جدی به بخش خصوصی و فعالیت‌های این بخش خواهد زد و باید دولت هرچه سریع‌تر این گره کور را باز کند و اگر صلاح بر تداوم حضور سلاح ورزی، اعلام کند و اگر رای برکناری است، شفاف نهایی و اعلام شود تا بخش خصوصی و فعالان حوزه تولید و صادرات تکلیف خود را بدانند و بدون حاشیه فعالیت کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۲
به جای سلاح ورزی ؛ خاندوزی و رئیسش باید فوری برکنار شن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
وقتی عده ای بی تجربه، فاقد تخصص که صرفاً با ملاک رفاقت مسئولیت های کلان کشور را در دست گرفته و نتایج کار آنها در این چند سال هویدا و اظهرالمن الشمس است، چطور می توانند دیگران را به همین عناوین متهم کنند؟
به قول سعدی:
تو که در خواب بوده‌ای همه شب
چه نصیبت ز بلـــــبل سـحر است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
سلاح ورزی را نمی شناسم اما با وزرای مربوطه و انتصابات آنها از نزدیک در ارتباطم و میزان بی سوادی و تخصص آنها برایم کاملا عیان است.
مشتی ...
هیچ مشکلی نداریم فقط سطح مسابقات خیلی بالاست.
من نمی دانم سلاح ورزی کیه که بعضی ها اینقدر از او می ترسیدند. اگر به سایت تسنیم مراجعه کنید متوجه می شوید که در چند ماه گذشته نهایت تلاش را برای تخریب او کردند. ظاهراً قرار بود با برخی باندهای مافیایی راه نیاید....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
اتفاقا برعکس از اینهمه پافشاریشون وقدرتشون توی موندن در جایگاهیش احتمالا دستش با مافیا تو یک کاسه است تجربه نشون داده قدرت مافیاست که تو کشورما خیلی بالاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
قدرت که دست دولته مشتی!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
اتفاقاً ته زد و بندچی هاست ! کسی که برای ماندن اینقدر به آب و آتش میزند مطمعن باش برای بنده و جنابعالی نیست !
به اندازه سر سوزنی ارزش خبری ندارد.
حذف ش کن.
طبق قانون نظام مقدس جمهوری اسلامی هیج احدی موردی تایید دفتر یا منصوبین دفتر حق داشتن مسوولیت نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
کدوم دفتر؟!
گویا همه وزرا باید قوانین را مطالعه کنند
برخورد رسمی دولت با بخش خصوصی چیز جدیدی نیست از زمان انقلاب اولین کار دولت تصرف کلیه شرکت‌های صنعتی بزرگ و موفق بود از جمله کفش پلی که اولین در خاورمیانه حتی آسیا بود
شرکت مینو شرکت جنرال و سدها شرکت موفق کوچک و بزرگ ایران ناسیونال را ببینید بگه روزی انداخته اند
ای کاش رییسی به دروغگوبودن وزرای خود پی میبرد وتصمیم قاطعی در خصوص موضوع فوق می گرفت بهتر است اول وزیر را بر کنار می کرد بعد اگر میتوانست سلاح ورزی را
اتاق ایران یک منصب صرفا خصوصی نیست چون نقش کلیدی در بازرگانی و تجارت خارجی کشور دارد. در حال حاضر متاسفانه اتاق ایران مرکزی برای پدرخوانده ها و غولهای بخش خصوصی برای تضمین منافع خودشان و جلوگیری از رشد شرکتهای نوپا و تازه شده است. با توجه به اینکه هماهنگی دولت با اتاق ایران بسیار مهم است، قطعا دولت حق دارد با افرادی هماهنگ نه مخالف با خودش کار کند. علت اصرار سلاح ورزی برای ماندن در این سمت در واقع به خاطر کارتل های قدرتمندی است که در پشت صحنه او را تشویق به مقاومت در برابر تصمیم دولت میکنند و فکر میکنند با رفتن او تضمینی برای منافع رانتی آنها در تجارت خارجی نیست. برکناری سلاح ورزی به غیر از مسائلی که مطرح میشود، نقطه عطفی در جهت حمایت از بخش خصوصی واقعی و عدالت اجتماعی است.
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
نتیجه هماهنگی های قبلی دولت با مجلس منجر به ورشکستگی صد ها شرکت و رکود اقتصادی و تورم وحشتناک شده چون هر دو بیسواد هستند اینجا هم
هیچ ضرورتی برای هماهنگی وجود ندارد این دو نهاد هر
چقدر با هم در تضاد باشند ...کمتر میشه کاش نقش اتاق ایران در تجارت بین الملل را بدونیم و خسارتهای جبران ناپذیر این بلاتکلیفی را پایان بدیم. اصلا به وزیر اقتصاد چه ربطی داره تو خودت تو کار خودت موندی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
دولت باید یاد بگیره به ساختارهای مدنی احترام بگذارد حتی اگر از افراد همفکر خودش در سیاست نباشند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
جناب مسعود، تجارت خارجی وابسته به شخص نیست. ما به عنوان یک فعال اقتصادی میدانیم شما دنبال چه هستید. به نظرم بسیار مهم است که رانت و پدرخواندگی در اتاق ایران شکسته شود
وزیر صمت باید با دولت هماهنگ تر باشد وگرنه نباید در دولت حضور داشته باشد
همه ی شما باید استعفا بدهید
نگاهی به قیمت ارز و طلا بندازید
سلاح ورزی تاج دوم !
وزارت اطلاعات چه قبل و چه بعد از انتخابات در هر لحظه کسی را فاقد صلاحیت بداند، باید برکنار شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
به قانون احترام بگذار و دخالت ساختارهای امنیتی باید محدود به چا چوب قانون باشد والا موجبات سقوط را فراهم می کند!!!!! ر
مثل احمدی نژاد ، تو فرودگاه که الگوی خوبی جهت بدست آوردن حق شد ، پافشاری کنی حقت را خواهی گرفت و مردم با تو خواهند بود
سلاح ورزی بطور قانونی رئیس اتاق ایران شده و فشار برای برکناری ایشان بر خلاف خواست همه اعضای اتاق غیر قانونی و خلاف است. مگر اینکه خالص سازان مکر دیگری در سر داشته باسند
هرزمان دیگرمدیران وابسته به باندهای قدرت وثروت درایران عزیزبرکنارشدندسلاح وردی هم برکنارخواهدشد.یه سلاح وردی درکاشان رئیس جمعیت هلال احمربمدت ۱۸ساله براین مسندتکیه زده کسی هم نیست برکنارش کنه!!؟؟البته مشخص شده ایشون تحت لوای یه نماینده مجلس و.......قرارگرفته!!!؟؟؟
از بس موفق بودند این جا را هم می خواهند یکدست کنند .
به وضع بورس برسید چی شد اون شعارهای حمایت از بازار سرمایه
جناب خاندوزی بزرگوار لطف کنند بعنوان یک خط شکن این قانون نانوشته را که دولت در هرچیزی باید دخالت کند را بشکنن وبی خیال بخش خصوصی شوند اینهمه جزایر پربار دا که شرکت های خصولتی به باد فنا دادند کفایت نمی‌کند فقط مانده اتاق بازرگانی ؟
قانون مند باشید و بزور طرف را عوض نکنید.
بعضی ها رو باید با واترجت از صندلی جداشون کرد
تشخیص و تصویب عضویت در اتاق بازرزگانی به عنوان شغل حساس، در هر مرجعی به جز مجلس شورای اسلامی و واگذاری این موضوع به آیین نامه انتخابات اتاق بازرگانی و تشخیصِ شورای عالی نظارت بر اتاق، خلاف اصل 85قانون اساسی و غیرقانونی است.

از اینکه بگذریم، با بررسی اسناد می توان به قطع مدعی شد که مکاتبه 17خرداد (ادعایی وزیر اقتصاد) از مبدأ مرکز حراست وزارت صمت به مقصد اتاق بازرگانی نمی تواند وجود خارجی داشته باشد. (دلیل: مکاتبه 24خرداد عطف به نامه اتاق بازرگانی شده و پیرو هیچ مکاتبه از از مرکز حراست صادر نشده. دو مکاتبه ی بعدی با پیرو مکاتبه 24خرداد شروع می شوند.)
خاندوزی ویرانگر بورس ...................................................................................................................................
جرایم سلاح ورزی اینه :از دانشگاه خانودگی اقایان مهدوی کنی (دانشگاه امام صادق ) بیرون نیامده - عضو جبه پایداری نیست -نحصیل کرده و اکادمیک است بیسواد نیست (مهمه ها )
دولت انحصارگراست به جز رفقای حزبی پایداری همه را کافر عامل بیگانه می داند
اساتید دانشگاه - معلم ها و.... حذف حداکثری می شوند اتاق که جای خود را دارد
سیاست یکدست سازی و خالص سازی همه جا در حال اجرا است حتا با زور
دولتی که به خود لقب مردمی داده رای بخش خصوصی را برنمی تابد و شدیدا دنبال خاص سازیست!!!
فرض کنیم مزدم در انتخابات شرکت کنند و افراد غیر همفکر با دولت را انتخاب کنند، دولتی که حاضر نیست در بخش اقتصاد آنهم مرتبط با بخش خصوصی یک نفر خارج از باند خودش را تحمل کند، با انتخابات چه خواهد کرد؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
دویست و پنجاه رای یعنی مردم یا هم رانتای خودش که معلومه هدفشون چیه
تکلیف کارمندان اتاق رو روشن کنید. هیچ کاری نیست. طبقه دهم را هم بستن و گیت گذاشتن و ارتباط میان بدنه اتاق و هیات رئیسه قطعه. مدیران نالایق و یا بازنشسته در تمامی پستها هستند.
هیات نمایندگان متشکل از آدمهای ناتوان و ناهمگون با تجارت و صنعت . هیچ کسی هم نمیتواند وارد این بازی بشه مگر از چند دهه قبل کار بازرگانی کرده باشه یا هواخواه تیمهای غیررسمی اتاق بشن که به درد رای دادن بخوره در ابتدا بعدها شاید بازیش هم بدن.
هیچ خدماتی هم ارائه نمیشه. بود و نبود این سازمان با این روسا و نمایندگانش فرقی نداره با هم.
ارتباط بین الملل هم قطعه. یه هیات به زور در سال بیاد.
نش اتاق های خارجی رو در کشورشون ببینید و متوجه میشید امثال این سلاح ورزی و قماشش اتاق را که ارتقاء نخواهند داد ولی شان اتاق هر روز پایین تر. هیچ محلی از اعراب هم برای اپوزوسیون نداره
کاری به سلاح ورزی ندارم ولی خاندوزی باید برکنار بشه.
چون در اینده سلاح ورزی های دیگه پیدا میشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
واقعا چون خاندوزی با فساد مبارزه میکنه این برای کشور اصلا خوب نیست
خاندوزی کارش درسته تنها مقابل فساد ایستاد دستش درد نکنه .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست