بازدید 5190
حضور معاون اول رئیس جمهور در نشست شورای نخست‌وزیران سازمان شانگهای در قرقیزستان

محمد مخبر ۱۳ پیشنهاد به کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای داد/معاون اول رئیس جمهور: ایران سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی است

روز چهارشنبه سوم آبان ماه، معاون اول رئیس جمهور به منظور شرکت در بیست و دومین نشست شورای نخست وزیران کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، تهران را به مقصد بیشکک، پایتخت قرقیزستان ترک کرد. آقای مخبر ایران را سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی توصیف نمود و ۱۳ پیشنهاد در قالب شش محور به کشور‌های عضو داد.
کد خبر: ۱۲۰۰۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴ 26 October 2023

محمد مخبر ۱۳ پیشنهاد به کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای ارائه کرد

بین الملل تابناک: روز چهارشنبه سوم آبان ماه، معاون اول رئیس جمهور به منظور شرکت در بیست و دومین نشست شورای نخست وزیران کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، تهران را به مقصد بیشکک، پایتخت قرقیزستان ترک کرد. آقای مخبر ایران را سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی توصیف نمود و ۱۳ پیشنهاد در قالب شش محور به کشور‌های عضو داد.
 
سخنرانی محمد مخبر در نشست شورای نخست‌وزیران شانگهای
۱۴۰۲/۰۸/۰۴ - ۰۹:۴۱

معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در نشست شورای نخست‌وزیران شانگهای، ایران را سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی توصیف کرد و هرگونه سرمایه‌گذاری در ظرفیت‌های اقتصادی ایران را کنشی هوشمندانه دانست.

 متن کامل سخنرانی محمد مخبر در بیست و دومین نشست نخست‌وزیران سازمان همکاری شانگهای به شرح زیر است:

«جناب آقای رئیس،
نخست وزیران و وزرای محترم؛
دبیر کل محترم سازمان همکاری شانگهای؛
رؤسای محترم هیأت های بلندپایه

در ابتدا مایلم راجع به مهم‌ترین مسأله جهانی و انسانی با شما صحبت کنم؛
این اجلاس در شرایطی برگزار می شود که مردم بی‌دفاع و به معنای واقعی، مظلوم غزه، بدون آب و غذا، زیر شدیدترین حملات وحشیانه رژیمی غاصب به سر می‌برند. رژیم صهیونیستی با اقدامات غیر انسانی اخیر خود بر علیه مردم بیگناه غزه، ماهیت پلید و اهداف شوم خود را بصورت آشکار و علنی به نمایش جهانی گذاشته است. این رژیم، انتقام شکست خود در میدان نبرد را از غیرنظامیان غزه می گیرد و در اقدامی بی‌شرمانه راه ورود آب، غذا، سوخت، برق و دارو به غزه را بسته است. اقدامی که بیان گر جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است. باید یکی از مهم‌ترین دستورکارهای مجامع بین‌المللی، پایان دادن فوری به کشتار مردم مظلوم، ارسال کمک‌های بشردوستانه و رفع محاصره غزه باشد.

عالیجنابان و همکاران گرامی؛

ایران سرزمین فرصتها و ظرفیتهای کم نظیر در منابع طبیعی، نیروی انسانی متخصص، ظرفیت‌های صنعتی، معدنی، ترانزیتی، انرژی و فناوری است.
هرگونه سرمایه‌گذاری در ظرفیتها و فرصتهای اقتصادی ایران، کنشی هوشمندانه خواهد بود.

عالیجنابان؛ خانم‌ها و آقایان

همان‌گونه که می‌دانید، نظام بین‌الملل در حال عبور از یک نظم سنتی و یکجانبه گرا به یک نظم جدید مبتنی بر چندجانبه گرایی با نقش‌آفرینی همه کشورها و بازیگران جدید است.

جمهوری اسلامی ایران، با عنایت به اهداف سیاست خارجی خود در جهت کمک به پی‌ریزی یک نظام بین‌المللی عادلانه و مبتنی بر مشارکت جمعی، حضور فعال در ترتیبات چندجانبه از جمله سازمان همکاری شانگهای، بریکس، سازمان همکاری اقتصادی اکو و کشورهای حاشیه دریای خزر را با جدیت در دستور کار قرار داده است.

برای نقش‌آفرینی در نظم نوین جهانی جهت همکاری با کشورهای عضو سازمان شانگهای، محورهای زیر را تأکید می نماییم:

اول: کریدورها؛

ایران سرزمین فرصتهای لجستیکی و ترانزیتی است و بر همین اساس، آمادگی ایجاد یک کریدور ترانزیتی فراگیر جهت اتصال کشورهای عضو را دارد. ایران، در این زمینه، گام‌های مهمی را در قالب کریدور شمال-جنوب برداشته که با تحقق کامل آن دسترسی‌های تجاری و اقتصادی از حوزه جنوب و شرق آسیا به کشورهای حوزه آسیای میانه، قفقاز، روسیه، دریای سیاه و اروپا تسهیل خواهد شد.
مشارکت در ایجاد زیرساخت کریدور شمال-جنوب و نیز کریدور «شرق-غرب-آسیا-دریای مدیترانه» را می توان به عنوان یک راهکار پیشنهادی در قالب سازمان شانگهای دنبال نمود.

دوم: اقتصاد؛

برای شکل‌دهی به یک نظام اقتصادی عادلانه بین‌المللی، باید تجارت با ارزهای ملی و یا ارز مشترک به‌طور جدی در دستور کار قرار گیرد. با توجه به این موضوع، جهت ایجاد یک الگوی توسعه اقتصادی متعادل، هماهنگ و فراگیر با همکاری برد-برد باید به دنبال گسترش استفاده از ارزهای ملی به ویژه ارزهای مبتنی بر فناوری‌های نوین در بین کشورهای عضو باشیم.

هم‌چنین، گسترش همکاری اعضای سازمان در حوزه‌های انرژی، فناوری، صنعت، کشاورزی و تجارت از طریق ساز و کار مبادلات بین بانکی و تأمین مالی سازمان همکاری شانگهای نقش مهمی در تحقق این الگو دارد.

از همین فرصت استفاده نموده و لازم می دانیم، آمادگی خود برای میزبانی کارگروه سرمایه گذاری و نشست وزرای صنعت را برای سال آینده میلادی اعلام نماییم.

سوم: فناوری‌های نوظهور؛

با توجه به روندهای جهانی، کشورهای عضو سازمان، ناگزیر به توسعه فناوری‌های نوظهور به‌خصوص هوش مصنوعی برای پایدارسازی زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی خود هستند. از این رو جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می‌کند که سازمان، اقدام به: «تأسیس صندوق‌ توسعه فناوری و نوآوری برای تأمین مالی پروژههای فناورانه مشترک بین اعضاء»، «تشکیل کنسرسیوم مشترک تولید محصولات فناورانه»، «ایجاد استانداردهای مشترک فناوری و نوآوری» و «تشکیل کارگروه هوش مصنوعی» نماید.

چهارم: امنیت غذایی، محیط‌زیست و تغییر اقلیم؛

بزرگ‌ترین تهدید برخاسته از تغییرات اقلیمی، «تهدید امنیت غذایی» و «بحران آب» است. به منظور کاهش تأثیر شوک‌های آب و هوایی باید با همکاری متقابل و «توسعه کشت فراسرزمینی» در مناطق حاصلخیز کشورهای عضو، این پدیده جهانی را مدیریت نماییم.

در این راستا، کاربست دیپلماسی آب را با طرح ایجاد سازوکارهای چندجانبه از جمله تشکیل کارگروه‌های مشترک برای مدیریت و توزیع عادلانه منابع آبی پیشنهاد می‌گردد.

پنجم: امنیت انرژی؛

ما آماده هستیم در چارچوب ابتکار پیشنهادی رئیس جمهوری اسلامی ایران موسوم به «ابتکار گاز در خدمت بازیابی اقتصاد جهانی در دوره پس از کرونا»، استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی گاز را توسعه دهیم.

پیشنهاد می‌کنیم «صندوق تأمین مالی مشترک پروژه‌های بالادستی و پایین‌دستی پتروشیمی» بین کشورهای علاقمند به سرمایه‌گذاری ایجاد گردد.
همچنین، برای صدور خدمات فنی و مهندسی و ساخت تجهیزات نفتی، گازی و پتروشیمی اعلام آمادگی می‌کنیم.
پیشنهاد می‌کنیم یک هاب منطقهای «انرژی شانگهای»، با هدف تجارت، تبادل و امنیت انرژی شامل سوخت‌های فسیلی، برق و انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار سازمان شانگهای قرار گیرد.

ششم: امنیت منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی؛
برای نیل به امنیت منطقه‌ای‌ درون‌زا، از ظرفیت‌های عظیم «همسایگی و همگرایی» باید استفاده کرد تا انگیزه‌های حضور و نفوذ قدرت‌های بیگانه و سلطه‌گر را کاهش داده و به همسایگان خود متکی شویم و هدف «منطقه‌ عاری از تروریسم، افراط‌گرایی و جدایی‌طلبی» که سه اصل بنیادین تشکیل این سازمان هستند را محقق سازیم.

در پایان، از همه مسئولان عالی رتبه و دست اندرکاران برگزاری این اجلاس، بویژه دولت و ملت عزیز قرقیزستان، صمیمانه تشکر می کنم. همین طور، به دولت محترم پاکستان برای میزبانی و ریاست دور بعدی شورای نخست وزیران شانگهای تبریک عرض می کنم. امیدوارم نتایج آن باعث افزایش روزافزون همبستگی، رفاه و آرامش ملت‌های ما و موجبات نقش آفرینی و ارتقای جایگاه سازمان شانگهای را در نظام بین‌الملل فراهم آورد.»

دکتر محمد مخبر پیش از سفر در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، دیدگاه های مشترکی با جمهوری اسلامی ایران در زمینه نظم بین‌المللی چند قطبی، مقابله با تحریم های آمریکا و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی در موضوعات منطقه ای و بین المللی دارند، گفت: این اشتراک دیدگاه می تواند نویدبخش آینده ای روشن برای ملتهای منطقه باشد.
محمد مخبر ۱۳ پیشنهاد به کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای ارائه کرد
 
دکتر مخبر افزود: با توجه به این که سازمان یک الگوی موفق از همکاری راهبردی منطقه ای است، در نظر داریم در فرصت، این گردهمایی جنایات رژیم صهیونیستی در رابطه با غزه و فلسطین را محکوم نموده و بر ضرورت حمایت از مردم مظلوم فلسطین و فشار بر رژیم صهیونیستی برای توقف جنگ، پایان دادن به محاصره و ارسال کمک های انسان دوستانه تاکید کنیم.
 
وی با اشاره به ظرفیت های فراوان کشورمان در حوزه های صنعت، کشاورزی، فناوری های پیشرفته و انرژی، اظهار امیدواری کرد در این سفر در خصوص زمینه‌های همکاری و مشارکت دوجانبه با کشورهای عضو نیز توافق و برنامه ریزی شود.
 
معاون اول رئيس جمهور تصریح کرد: سیاست دولت سیزدهم و جناب آقای دکتر رئیسی، مبنی بر ارتقای روابط و همکاری با دولت های منطقه را در این سفر نیز دنبال خواهیم کرد و امیدواریم برگزاری موفق این اجلاس به توسعه همکاریهای همه جانبه به منظور حفظ و تقویت صلح و امنیت و ثبات و توسعه اقتصادی منطقه بینجامد.
 
در این سفر که با بدرقه رسمی رئیس دفتر رئیس جمهور و جمعی از اعضای هیات دولت آغاز شد، وزرای نفت و راه و شهرسازی و تعدادی از مسئولان دستگاه های مربوطه دکتر مخبر را همراهی می کنند.
 
گفتنی است‌، تصویب برنامه نشست شورای سران دولت‌های عضو و برنامه ریزی برای پیاده‌سازی استراتژی توسعه اقتصادی سازمان همکاری شانگهای و برنامه همکاری‌های چند جانبه تجاری و اقتصادی بین دولت‌های عضو از جمله دستورجلسات مهم این دوره از نشست نخست وزیران است.
 
امضای اسناد نهایی و تصویب بودجه سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۴ و مسائل مربوط به فعالیت‌های مالی و سازمانی اعضای دائمی سازمان همکاری شانگهای از دیگر دستورجلسات این نشست محسوب می شود. علاوه بر این، پیشنهادهایی در خصوص توسعه فعالیت های ریلی، تدوین سند انرژی و همچنین پلتفرم هایی برای تجارت دیجیتال بین کشورهای عضو نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
 
همچنین معاون اول رئیس جمهور با همراهی هیات بلندپایه ایرانی، علاوه بر حضور برنامه های اصلی این اجلاس در حاشیه آن حدود ده نشست دوجانبه نیز با اعضای حاضر پیرامون همکاری های متقابل دارد که دیدار با نخست وزیران روسیه، چین، قرقیزستان و تاجیکستان از جمله آنهاست.
 
لازم به ذکر است، شورای نخست وزیران به عنوان یکی از نهادهای اصلی سازمان همکاری های شانگهای هر سال یک بار برگزار می شود و این نخستین نشست شورا به صورت حضوری پس از شیوع کرونا و همچنین نخستین جلسه رسمی‌ سازمان است که ایران به عنوان عضو اصلی پس‌ از طی فرایند تکمیل عضویت در آن شرکت می‌کند.
 
عمده وظیفه نشست نخست وزیران  پیرامون همکاری های اقتصادی است و از آنجا که پیمان شانگهای از ابتدا بر اساس همکاری های امنیتی شکل گرفته، این نشست وظیفه راهبری همکاری های اقتصادی را برای رسیدن به همگرایی بیشتر بین کشورهای عضو بر عهده دارد.
 
در دو سال گذشته دکتر محمد مخبر به عنوان معاون اول رئیس جمهور ایران و عضو ناظر در نشست مجازی این اجلاس حضور داشته و سخنرانی کرده است.
 
نتایج مهم دیدار معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست وزیر قرقیزستان 
 
در دیدار معاون اول رئیس‌جمهور با نخست وزیر قرقیزستان توافقات مهمی برای توسعه همکاری های اقتصادی از جمله راه اندازی کریدور ریلی، کمک به ساخت پالایشگاه، خرید و فروش قير و غلات، تاسیس مراکز تجاری و همچنین ساخت نیروگاه برق حاصل شد.
 
دکتر محمد مخبر در اولین دیدار خود در سفر به قرقیزستان برای شرکت در نشست شورای نخست وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای با عاقل‌بیک جبار اف، نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
محمد مخبر ۱۳ پیشنهاد به کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای ارائه کرد
 
معاون اول رئیس‌جمهور در این دیدار دو جانبه ضمن اظهار تاسف از وضعیت فعلی غزه و جنایات هولناک رژیم صهیونیستی از مسئولان کشور قرقیزستان خواست تا همراه با کشورهای آزاده و انسان‌دوست جها،ن تمام تلاش خود را برای توقف بمباران مردم مظلوم غزه و بازگشایی مسیر کمک های بشردوستانه به کار ببندند.
 
در ادامه این دیدار که وزرای نفت و راه و شهرسازی و برخی روسای دستگاه های ذیربط نیز در آن حضور داشتند، توافقات مهمی برای گسترش همکاری های فیمابین شد.
 
در نخستین گام در پی توافق مسئولان ارشد دو کشور، وزرای راه مامور شدند تا در همین سفر با ادامه مذاکرات برای راه‌اندازی یک کریدور ریلی از قرقیزستان تا ازبکستان، ترکمنستان و ایران تفاهم کنند.
محمد مخبر ۱۳ پیشنهاد به کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای ارائه کرد
 
همچنین طبق درخواست نخست وزیر قرقیزستان وزرای نفت ایران و اقتصاد قرقیزستان ماموریت یافتند تا برای کمک به راه اندازی پالایشگاه و تولید بنزین در این کشور و همچنین خرید قیر برنامه ریزی لازم را انجام دهند.
 
راه اندازی مرکز تجاری در ایران توسط قرقیزستان و بالعکس و برگزاری نمایشگاه محصولات ایران در قرقیزستان و بالعکس از جمله دیگر توافقات این نشست بود.
همچنین درباره استفاده از پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری و عملیاتی سازی فرایندهای تهاتر کالا از سوی دو طرف مخصوصا در خصوص کالاهای مورد نیاز مثل گوشت و غلات نیز تفاهم کامل حاصل شد.
محمد مخبر ۱۳ پیشنهاد به کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای ارائه کرد
 
نخست وزیر قرقیزستان در این دیدار ضمن اعلام شگفت زدگی خود از خدمات فنی مهندسی ایران درخواست کرد تا در اسرع وقت، زمینه لازم برای ساخت نیروگاه برق در این کشور فراهم شود.
محمد مخبر ۱۳ پیشنهاد به کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای ارائه کرد
 
مذاکرات دوجانبه معاون اول رئیس‌جمهور و نخست وزیر روسیه 
 
معاون اول رئيس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر روسیه با اشاره به شکسته شدن رکورد مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته بر لزوم تقویت و توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری فیمابین در تمامی بخش ها تاکید کردند و خوستار رفع موانع پیش روی و سرعت بخشیدن به روند اجرای توافقات فیمابین شدند.
 
عصر روز(چهارشنبه) دکتر محمد مخبر در جریان سفر به قرقیزستان در دیدار «میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه، ضمن ابراز خرسندی از روند رو به رشد مناسبات تهران- مسکو گفت: سطح روابط راهبردی دو کشور از رشد خوبی برخوردار است و گام های مهمی در زمینه تجارت و سرمایه گذاری برداشته شده که لازم است دو کشور برای رفع موانع و گسترش هرچه بیشتر این مناسبات تلاش کنند.
محمد مخبر ۱۳ پیشنهاد به کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای ارائه کرد
 
معاون اول‌ رئيس جمهور ضمن تبریک فرارسیدن چهارم نوامبر (روز اتحاد فدراسیون روسیه) سلام رئیس جمهور کشورمان را به رئیس جمهور و نخست وزیر روسیه ابلاغ کرد.
 
دکتر مخبر گفت: نمی توانم‌ از فجایعی که امروز در غزه می‌گذرد و روح و روان بشریت را به درد آورده به سادگی عبور کنم و امیدوارم که فردا در نشست نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای با همکاری یکدیگر بتوانیم به توقف این جنایات و کمک رسانی به مردم مظلوم غزه کمک کنیم.
 
معاون اول رئيس جمهور همچنین از حمایت های دولت روسیه برای عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای، عضویت در بریکس و قرارداد تجارت آزاد اتحادیه اوراسیا با ایران قدردانی کرد.
 
دکتر مخبر لغو روادید و یا تسهیل صدور ویزا را گامی مهم و ضروری در پیشبرد برنامه های اقتصادی و همکاری های مشترک دو کشور برشمرد و بر ضرورت اجرای توافقات فیمابین در زمینه های مختلف، نظیر مشارکت در ساخت هواپیما، برنامه یک ساله توسعه ترانزیت میان دو‌ کشور، اجرای پروژه راه آهن رشت- آستارا و اتصال شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان تاکید کرد.
 
معاون اول رئيس جمهور همچنین با اشاره به روند اجرای برخی توافقات در حوزه نفت و گاز، بر اهمیت پیگیری مجدانه دو‌ کشور برای سرعت بخشیدن به روند همکاری های دو کشور در این بخش تاکید کرد.
 
میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه نیز در این دیدار با اشاره به عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای، گفت: روسیه از دعوت ایران برای عضویت در بریکس استقبال می‌کند و مطمئنم حضور و عضویت ایران در افزایش اعتبار این سازمانها در عرصه بین‌المللی اثرگذار خواهد بود.
 
وی روابط دو کشور را تنگاتنگ، دیرینه و در راستای منافع متقابل توصیف کرد و گفت: روابط تهران و مسکو بر اساس دوستی و حسن همجواری از روند رو به رشدی برخوردار است و ما اهمیت ویژه ای برای گسترش روابط با ایران قائل هستیم.
 
نخست وزیر روسیه همچنین با اشاره به شکسته شدن رکورد مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته با ۳۵۰ میلیارد روبل، بر علاقه مندی کشورش به توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران تاکید و اظهار امیدواری کرد، طرح ها و برنامه همکاری های دوجانبه در چهارچوب کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی که در ماه دسامبر در تهران برگزار خواهد شد ،با جدیت پیگیری شود.
 
میشوستین همچنین با تاکید بر لزوم ایجاد بستر مناسب برای همکاری و فعالیت شرکت های دو کشور، خاطرنشان کرد: روسیه خواستار توسعه روابط همکاری‌های گردشگری میان دو کشور است و در این راستا، طرح صدور ویزای گردشگری اجرا شده است و برای اتباع ایرانی روادید الکترونیکی تجاری، گردشگری و علمی صادر می شود.
 
در این دیدار که با حضور برخی وزرا و اعضای دو هیات برگزار شد، آخرین وضعیت روابط اقتصادی و تجاری دو کشور بررسی شد و راهکارهای رفع موانع و ارتقاء سطح مناسبات اقتصادی تهران- مسکو در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی، نفت و گاز، حمل و نقل و ترانزیت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
 
بر اساس این مذاکرات مقرر شد در خصوص ترانزیت گاز میان روسیه و ایران با همکاری کشورهای قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان بررسی های فنی و اقتصادی انجام شود. همچنین تسهیل حمل و نقل بار میان کشورهای ایران، آذربایجان و روسیه با حضور وزرای راه سه کشور مورد بررسی قرار گیرد.
 
تسریع در راه اندازی فاز دوم نیروگاه هسته ای بوشهر نیز از جمله توافقات این جلسه بود.
 
وزیر خارجه پاکستان در حاشیه اجلاس شورای نخست وزیران شانگهای با معاون اول رئیس‌جمهور دیدار کرد
 
معاون اول رئیس جمهور، سیاست راهبردی و اساسی دولت سیزدهم را ارتقای مناسبات با کشورهای همسو، همسایه و مسلمان عنوان کرد و گفت: در همین راستا توسعه مناسبات با پاکستان از اولویت های جمهوری اسلامی ایران است و باید تلاش کنیم سطح مناسبات اقتصادی تهران- اسلام آباد متناسب با اشتراکات و قرابت های دینی و فرهنگی فیمابین گسترش پیدا کند.
 
دکتر محمد مخبر در دیدار جلیل عباس جیلانی وزیر امور خارجه پاکستان که در محل اقامت معاون اول رئیس جمهور کشورمان در قرقیزستان برگزار شد، با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اظهار داشت: جنایات این رژیم و کشتار زنان و مردان و کودکان در غزه دل هر انسانی را به درد می‌آورد و امیدوارم کشورهای مسلمان با قاطعیت نسبت به این جنایات موضع گیری کرده و رژیم صهیونیستی را وادار به توقف کشتار مردم و زمینه کمک رسانی را فراهم کنند.
 
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به ظرفیت های فراوان ایران و پاکستان و مرزهای طولانی میان دو کشور تصریح کرد: روابط اقتصادی فیمابین می تواند پشتوانه پایداری برای روابط سیاسی دو کشور باشد؛ از این روی، باید از ظرفیت های موجود در‌ جهت توسعه روابط اقتصادی و مناسبات تجاری فیمابین استفاده کنیم.
 
دکتر مخبر بر لزوم فراهم شدن بستر فعالیت بخش خصوصی دو کشور تاکید کرد و افزود: باید بتوانیم مسائل پولی و بانکی بر سر راه فعالان اقتصادی دو کشور را حل و فصل و بستر گسترش همکاری های اقتصادی آنها را فراهم کنیم.
 
معاون اول رئيس جمهور همچنین ضمن قدردانی از حمایت های پاکستان از جمهوری اسلامی‌ایران در مجامع بین المللی و همچنین عضویت در سازمان همکاری شانگهای بر استفاده از ارز ملی دو کشور در مراودات تجاری و تبادلات اقتصادی تاکید و خاطرنشان کرد: ایران و پاکستان با اشتراکات فراوان در زمینه های مختلف باید بتوانند در مبادلات تجاری فیمابین از ارز ملی خود استفاده کنند. 
 
دکتر افزود: نا امنی در مرزهای مشترک دو کشور یکی از موانع پیش روی توسعه روابط است. باید بتوانیم با همکاری یکدیگر و از طریق تهاتر و ایجاد بازارچه های مرزی، احداث نیروگاه، توسعه بنادر و رونق اقتصادی در مرزها، امنیت را ارتقا دهیم.
 
معاون اول رئیس‌جمهور دستاوردها و توانمندی های کشورمان در بخش های مختلف فنی مهندسی، صنعت و فناوری های نوین را یادآور شد و افزود: جمهوری اسلامی‌ ایران آمادگی دارد این دستاوردها را در اختیار ملت پاکستان قرار دهد. 
 
وزیر امور‌ خارجه پاکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه پاکستان در بیانیه های خود حملات اسرائیل به غزه را با شدیدترین لحن محکوم کرده است، گفت: اسلام آباد جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را نسل کشی می داند. تلاش و اولویت ما باید کاهش تنش و آتش بس و سپس ارسال کمک های بشردوستانه و پیگیری روند صلح باشد. 
 
جلیل عباس جیلانی همچنین با استقبال از پیشنهادهای معاون اول رئيس جمهور کشورمان برای تهاتر، احداث نیروگاه در مناطق مرزی و توسعه بنادر دو کشور، افزود: این پیشنهادها به طور جدی در کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور پیگیری خواهد شد.
 
وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به روند رو به رشد مناسبات تجاری دو کشور تصریح کرد: ایران و پاکستان ظرفیت های گسترده ای دارند و امیدوارم با اتکاء به این ظرفیت ها در آینده نزدیک شاهد توسعه مناسبات و روابط اقتصادی دو کشور باشیم.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم