۱۰ بورس بزرگ جهان از لحاظ ارزش بازار

تقریباً ۸۰ بورس بزرگ در دنیا وجود دارد و ۱۰ بورس بزرگ جهان از لحاظ ارزش بازار معرفی شدند. بورس ایران در رتبه چندم قرار دارد؟
کد خبر: ۱۲۰۰۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۸ 24 October 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس ، تقریباً ۸۰ بورس بزرگ در دنیا به ارزش مجموع ۱۱۰.۲ تریلیون دلار وجود دارند و ۲۵ بازار بزرگ سهام ۹۶.۶ درصد از کل سرمایه بازار سهام جهان را پوشش می دهند.

بر اساس این گزارش، دو بورس برتر جهان، نیویورک (NYSE) و نزدک، ۴۲.۴ درصد از ارزش بازار جهانی را در اختیار دارند. بورس یورو نکست ( بورس اروپا) و بورس شانگهای چین با ارزش بازار ۷.۲ و ۶.۷ تریلیون دلار، سومین و چهارمین بورس بزرگ جهان هستند.

بورس های ژاپن، شنزن چین، هنگ کنگ، هند، لندن و عربستان هم در جایگاه پنجم تا دهم ایستاده اند.

بازار سهام هند نیز مانند چین رشد کرده و به‌ عنوان هشتمین بورس بزرگ در جهان دارای ارزش بازار ۳.۵ تریلیون دلاری است که از سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۳۳ درصد از نظر ارزش بازار رشد کرده است.

۱۰ بورس بزرگ جهان از لحاظ ارزش بازار | بورس ایران در رتبه چندم قرار دارد؟  
بزرگترین بازار سهام دنیا کدامند؟
  • بورس نیویورک (NYSE)، ایالات متحده آمریکا 
  • بورس نزدک (NASDAQ)، ایالات متحده آمریکا 
  • بورس یورونکست (EURONEXT)، اروپا 
  • بورس اوراق بهادار شانگهای (SSE)، چین 
  • بورس اوراق بهادار هنگ کنگ (HKEX)، هنگ کنگ

ایران در رتبه چندم قرار دارد؟

نکته عجیب در این رتبه بندی این است که بورس تهران با ارزش ۱.۷ تریلیون دلاری در رتبه شانزدهم قرار دارد که طبق واقعیت موجود نیست. . ارزش بازار این بورس از سال ۲۰۱۶ تاکنون بیش از ۱۳۳ درصد رشد داشته است.

۱۰ بورس بزرگ جهان از لحاظ ارزش بازار | بورس ایران در رتبه چندم قرار دارد؟  

معرفی ۴ بورس برتر دنیا

بورس نیویورک (NYSE)، ایالات متحده آمریکا

بورس نیویورک (NYSE) بزرگترین بورس اوراق بهادار جهان است که در وال استریت نیویورک واقع شده است. ارزش بازار بورس نیویورک حدود ۲۳ تریلیون دلار است و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نماد در آن فهرست شده است. شرکت‌های موجود در این بورس شامل بسیاری از شرکت‌های بزرگ با نقدینگی بالا (blue-chip) و از صنایع مختلف اقتصادی هستند.

NYSE یکی از قدیمی‌ترین بورس‌های اوراق بهادار است که در سال ۱۷۹۲ تأسیس شد. حجم معاملات متوسط در این بورس بین ۲ تا ۶ میلیارد سهم است. حجم معاملات بسیار بالای NYSE در سراسر جهان باعث شده که این بورس تأثیر زیادی بر سایر شاخص‌های بازار سهام داشته باشد.

بورس نزدک (NASDAQ)، ایالات متحده آمریکا

بورس نزدک دومین بورس بزرگ جهان است و در شهر نیویورک واقع شده است. بورس نزدک اولین بورس اوراق بهادار با معاملات آنلاین در جهان بود که در سال ۱۹۷۱ تأسیس شد. ارزش کل بازار NASDAQ حدود ۲۵ تریلیون دلار است و بیش از ۳ هزار نماد در آن فهرست شده‌اند.

بورس NASDAQ شامل شرکت‌های بزرگ فناوری بوده که ۹ درصد از ارزش کل بازار جهانی را تشکیل می‌دهند. در بورس نزدک هیچ شرکتی از بخش‌های نفت، گاز یا ابزار‌های عمومی وجود ندارد. این بورس بیشتر میزبان بخش فناوری، مراقبت‌های بهداشتی و خدمات مصرفی است. برخی از شرکت‌های بزرگ شامل مایکروسافت، گوگل، فیسبوک، آمازون، تسلا، اپل و ... در این بورس حضور دارند.

بورس اوراق بهادار شانگهای (SSE)، چین

بورس شانگ‌های (SSE) سومین بورس اوراق بهادار جهان و بزرگترین بورس آسیاست که در شانگ‌های چین واقع شده است. بورس شانگ‌های در سال ۱۸۶۶ تأسیس شد. با این حال به دلیل انقلاب کمونیستی چین در سال ۱۹۴۹ تعطیل شد و در سال ۱۹۹۰ مجدداً شروع به کار و پایه‌های مدرن خود را برای فعالیت ایجاد کرد. بورس شانگ‌های بیش از ۲ هزار شرکت سهامی عام را در بر می‎گیرد که ارزش بازار آن‌ها بیش از ۷ تریلیون دلار است.

بورس یورونکست (EURONEXT)، اروپا

یورونکست یک بورس اوراق بهادار برای چند کشور است که در آمستردام، هلند واقع شده است. به عبارت دیگر، این بورس در آمستردام، لندن، پاریس، لیسبون، بروکسل، دوبلین، میلان و اسلو فعالیت دارد. یورونکست در سال ۲۰۰۰ تأسیس شد. این بورس همچنین به عنوان بورس اروپایی شناخته شده و بهترین بورس اروپا تلقی می‌شود. یورونکست نماد بیش از ۱ هزار و ۳۰۰ شرکت را در بردارد و ارزش کل بازار آن بیش از ۷ تریلیون دلار است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی