آخرین خبرها از طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی

به گزارش تابناک به نقل از همشهری، محمد وحیدی نماینده مجلس درباره طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی در کشور گفت: موافق این امر هستیم که تخصیص سهمیه بنزین بر هر کد ملی باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر موضوع پرداخت یارانهها در کشور عدالت میدانی ندارد، یعنی اگر کسانی که صاحبان خودرو هستند عملاً بهره برداری بیشتری از یارانه بنزین دارند.
این نماینده مجلس یازدهم افزود: با این شیوه تخصیص عملاً بین افراد برخوردار که دارای خودرو هستند و افراد کمتر برخوردار که وسیله نقلیه ندارند شکافی معنادار به وجود آمده است.
وحیدی بیان کرد:، ولی اگر سهمیه بنزین هر کدام یک از افراد جامعه به خود آنها تخصیص یابد که البته میزان آن را باید دولت تعیین کند، یک عدالت نسبی برقرار میشود، ولی در حال حاضر کسانی یک خودرو و یا چند خودرو دارند از این سهمیه بیشتر بهره مند میشوند.
وی اضافه کرد: در این شرایط وقتی افزایش قیمتی در هزینه حمل و نقل به وجود میآید باعث میشود آنها هزینه بیشتری بپردازند.
وحیدی گفت: در حال حاضر هنوز رویکرد دولت برای تغییر قیمت سوخت مشخص نیست، ولی اثر مصرفی ناشی از یارانه که هم اکنون وجود دارد این است که اگر سازمان هدفمندی یارانهها مبلغی را برای این پرداخت میکند نسبت به خانوار این هزینه تبدیل شود.
این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: یعنی اگر ما خودمان را مالک یک چیز بدانیم مدیریت مان بر مصرف خیلی بهتر از این است که دیگران آن را مدیریت کنند. ولی در حال حاضر در جامعه یک مصرف تعادلی وجود ندارد یعنی فرد در استفاده از وسیله نقلیه هیچ استفاده بهینهای نمیکند و اثر آلایندگی آن هم در شهرهای بزرگ و حتی کوچک دیده میشود و این مصرف بی رویه باعث شده در شهرهای کوچک هم این اثر آلایندگی را مشاهده کنیم.
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: به عنوان مثال وقتی سازمان محیط زیست میخواهد نظر بدهد و یا هزینههایی را برای کاهش آلودگی انجام دهد به جای آن مدیریت کاهش آلودگی را به مردم بدهیم شرایط خیلی بهتر میشود.
این عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: نگاه دولت قبل به پالایشگاه سازیهای بزرگ بود و اعتقادی به پالایشگاه سازی کوچک نداشتند و معتقد بودند فقط باید پالایشگاه کوچک ساخته شود.
وحیدی افزود: اگر رویکرد توزیع حوزه سرزمینی بشود فرصت دادن برای ساخت پالایشگاههای کوچک هم میتواند فرصتهای اشتغال را در کشور توزیع کند و هم میتواند بر رفع نیازمندیهای کشور و کشورهای همسایه مؤثر باشد.
این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: اگر پالایشگاههای کوچک را در استانهای مرزی داشته باشیم میتوانیم برای صادرات انرژی هم از آن استفاده کنیم و قابلیت فروش را هم دارا است.
این طرح همانند کالاهی دیگر همچون خودرو و سیمان و آهن و ..... منجر به ایجاد دلالی و افزایش قیمتها خواهد شد
فرض کنید به هر نفر بیست لیتر بنزین دادید و با قیمت مثلا بیست هزار تومان یارانه 400 هزار تومانی به ایشان رسید بدون زحمت و بدون ماشین. قیمت بنزین میشود مثلا بیست هزار تومان و وقتی ایشان به اولین اسنپ زنگ زد ناچار است 400 هزار تومان کرایه بدهد و بقیه ماه عزا بگیرد که پول حمل و نقل را ندارد. در ضمن به دنبال آن تورم صد الی دویست درصدی هم از راه میرسد و هزینه خانوار دو نفری که 800 هزار تومان گرفته ، ماهی ده میلیون افزایش می یابد. مناظره تلویزیونی بگذارید و همانطور که قول داده بودید بعد از حذف دلار 4200 تورم نهایت 6 درصد باشد، قیمتها را به شهریور 1400 برگردانید تا این طرح اندکی قابل هضم تر باشد. سانسور نفرمایید
به خدا و پیغمبر به تمام مقدسات اگر ذره ای بفکر آلودگی و مصرف کمتر بودن حرفشون رو قبول داشتم فقط دنبال کاسبی از جیب مردم هست خودروی ۱۰ تا ۱۲ لیتر رو قیمت بنز میفروشن الانم میخوان سهمیه رو کم کنن یعنی همان گرانی بنزین فکر کردن مردم متوجه نیستند خودتونید
همچین چیزیه






