بازدید 2300
۱

وجود حدود ۳۰ هزار مربی ورزش در دبیرستان‌ها

بنا بر اعلام وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر تنها حدود ۳۰ هزار مربی متخصص ورزش و تربیت و بدنی در مدارس کشور و آن هم فقط در دبیرستان‌ها مشغول تدریس هستند.
کد خبر: ۱۱۹۹۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶ 18 October 2023

به  گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، درحال حاضر حدود ۳۰ هزار معلم متخصص تربیت‌بدنی در مقاطع متوسطه اول و دوم مشغول فعالیت هستند، در واقع سهم دانش آموزان ابتدایی از معلم متخصص تربیت بدنی بسیار ناچیز و اغلب مدارس ابتدایی، آموزگاران زنگ ورزش مدارس را بر عهده دارند.

پیش از این وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود حدود هفت میلیون دانش آموز بدون معلم ورزش هستند که عمده این هفت میلیون دانش آموز در دوره ابتدایی قرار دارند و بنابراین می‌توان گفت در متوسطه اول و دوم چالش کمبود مربی ورزش جدی نیست.

آمارهای یاد شده در شرایطی است که به زعم صادق ستاری فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش بیش از ۴۰ درصد دانش‌آموزان در برخی استان‌ها با معضل چاقی و اضافه وزن روبرو هستند.

به طور کلی باید گفت وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر با کمبود حدودا ۵۰ هزارتایی معلم ورزش در مدارس ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم مواجه‌ است و از این رو برای جبران این خلاء، آموزگاران ابتدایی جور زنگ ورزش دانش آموزان اول تا ششم ابتدایی را می‌کشند. البته طبق اعلام آموزش و پرورش، آموزگاران ابتدایی برای برگزاری زنگ ورزش آموزش می‌بینند و اینگونه نیست که معلم بدون هیچ پیش فرض ورزشی در کلاس ورزش حاضر شود.

در همین راستا حسین بابویی، مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش‌وپرورش در برنامه‌ای رادیویی اظهار کرده است: ما در حوزه تربیت‌ بدنی آموزش‌ و پرورش ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر معلم متخصص تربیت‌بدنی داریم که در مقاطع متوسطه اول و دوم فعالیت دارند و در مقطع ابتدایی هم آموزگاران پایه، درس تربیت‌بدنی را حمایت می‌کنند.

وی از کمبود ۱۵ هزار معلم تربیت‌بدنی متخصص خبرداد و افزود: با وجود کمبود و نیازی که در این حوزه وجود دارد اما همکاران با پیگیری و تلاش مضاعف و همکاری مدیران مدارس، عمده مشکلات را برطرف می‌کنند، البته کمبود همچنان احساس می‌شود.

مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه معلمان تربیت بدنی متخصص بخشی از وقت خود را به صورت موظف در سر کلاس هستند و بخش دیگر را هم به صورت اضافه بر موظفی خود سر کلاس‌ها حضور پیدا کرده و کمبود معلم را به این صورت جبران می‌کنند، توضیح داد: وزارت آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی مناسبی برای تأمین نیروی انسانی در نظام آموزشی دارد. روش اول، شرکت در کنکور سراسری و تحصیل در دانشگاه فرهنگیان است و روش دیگر هم آزمون‌های استخدامی است که هرساله برگزار می‌شود و نتایج آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش که شهریورماه امسال برگزار شد تا چند روز دیگر اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رفع چالش کمبود معلم به منابع مالی ویژه‌ای نیاز دارد یا از طریق همان بودجه سالیانه تأمین می‌شود گفت: مجلس همیشه همکاری لازم را داشته و دارد اما نیاز آموزش‌وپرورش نیازی ملی است و اگر بخواهیم آموزش‌وپرورش را در تراز سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و منویات مقام معظم رهبری اداره کنیم، مسلما نیاز به حمایت‌های جدی‌تری داریم.

مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه اعتبارات آموزش‌وپرورش در سال جاری و سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته گفت: امیدواریم این کمبودها را خیلی زود جبران و به وضعیت مناسب دست پیدا کنیم.

بابویی، شرایط تربیت‌بدنی مدارس کشور را به دلیل علاقه دانش‌آموزان و حضور معلمان متخصص و پرنشاط و توانمند تربیت‌بدنی بسیار مناسب‌تر از سال‌های گذشته ارزیابی کرد و افزود: ما به دنبال ایجاد نشاط و شادابی هرچه بیشتر در مدارس کشور هستیم اما همچنان تا نقطه ایده‌آل فاصله داریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
با سلام از نویسنده محترم تقاضا مندم موضوع تامین مربی و دبیران تربیت بدنی را با جدیت پیگیری کنند چون در چند ازمون استخدامی اخیر هیچ جذب نیرو در زمینه تربیت بدنی صورت نگرفته است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی