بازدید 9406

واکنش «رئیس‌ کل بانک مرکزی قطر» به ادعای «مسدود کردن دوباره ۶ میلیارد دلار ایران در قطر»

شیخ بندر بن‌محمد بن سعود آل ثانی، رئیس‌ کل بانک مرکزی قطر در دیدار فرزین تاکید کرد: قطر به کلیه تعهدات خود با ایران پایبند است و هیچ مانعی در توسعه روابط بانکی دو کشور وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۹۸۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ 14 October 2023
به گزارش تابناک اقتصادی؛ در روز‌های گذشته، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست مدعی شده بود؛ آمریکا و قطر توافق کردند تا زمان انجام تحقیقات در مورد حمله حماس به اسرائیل، جلوی دسترسی ایران به ۶ میلیارد دلار موجود در بانک‌های قطر گرفته شود.
 
واکنش «رئیس‌ کل بانک مرکزی قطر» به ادعای «مسدود کردن دوباره ۶ میلیارد دلار ایران در قطر»
 
پس از این ادعای عجیب، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، ادعای روزنامه آمریکا واشنگتن پست مبنی بر توافق آمریکا با قطر برای بلوکه کردن ۶ میلیارد دلار ایران را رد و اعلام کرد: این خبر صحت ندارد و انتشار آن اعتبار واشنگتن پست را خدشه دار می‌کند.
 
نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران همچنین در واکنش به یادداشت این روزنامه آمریکایی نوشت: سناتور‌های مورد بحث و دولت ایالات متحده همگی کاملا آگاهند که نمی‌توانند از توافق عقب نشینی کنند. این پول حقا متعلق به مردم ایران است که دولت جمهوری اسلامی ایران از آن برای تسهیل همه نیاز‌های ضروری و غیر تحریمی ایرانیان استفاده خواهد کرد.
 
پس از این نیز ایرنا (خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران) در گزارشی نوشت: "با رایزنی‌های بانک مرکزی، علاوه بر آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی که به قطر منتقل شده، هم‌اکنون ۱۰ میلیارد دلار از منابع ارزی در عراق نیز در دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است. ۱۰ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در عراق، صرف واردات نهاده‌ها و کالا‌های اساسی و ۶ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در قطر در اختیار چند بانک ایرانی قرار گرفته و صرف تامین ارز واردات کالا خواهد شد. "
 
در این شرایط، رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان که برای شرکت در اجلاس سالانه IMF و رایزنی در راستای توسعه همکاری‌های پولی و بانکی دو و چندجانبه به مراکش سفر کرده است، روز گذشته در حاشیه اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول، دیداری با همتای قطری داشت.
 
واکنش «رئیس‌ کل بانک مرکزی قطر» به ادعای «مسدود کردن دوباره ۶ میلیارد دلار ایران در قطر»
 
در این دیدار، موضوعات مربوط به توسعه همکاری‌های بانکی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک پس از انتقال ۶ میلیارد دلار به بانک‌های ایرانی در قطر ـ که محقق شده است ـ بررسی و راهکار‌های توسعه روابط با استفاده از این منابع نیز مورد گفت‌وگو و رایزنی قرار گرفت.
 
دکتر شیخ بندر بن‌محمد بن سعود آل ثانی رئیس‌کل بانک مرکزی قطر در این دیدار تاکید کرد: قطر به کلیه تعهدات خود با ایران پایبند است و هیچ مانعی در توسعه روابط بانکی دو کشور وجود ندارد.
 
رئیس‌کل بانک مرکزی قطر با اشاره به اقدامات اساسی و خوبی که طی روز‌های گذشته درباره استفاده از منابع ارزی ایران در قطر انجام شده است گفت: شایعات مطرح در این باره طی یکی دو روز گذشته ارزش واقعی ندارد و بیشتر یک شوخی و بازی رسانه‌ای بود.
 
فرزین رئیس کل بانک مرکزی کشورمان نیز در این دیدار تصریح کرد: با توجه به اینکه منابع ارزی آزاد شده ایران در قطر از طریق سوئیفت و با گشایش‌های LC قابل استفاده است لذا هم اکنون ارتباطات فنی بین بانک‌های قطری و شش بانک ایرانی در حال جریان است و بانک‌های عامل با برقراری این ارتباطات فنی، دستور پرداخت‌های لازم را ارسال و عملیاتی می‌کنند.
 
رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان با اشاره به محور‌های توافق قبلی ایران با قطر درباره نحوه استفاده از این منابع ارزی در ۶ بانک ایرانی در قطر، بر تسریع موضوع به منظور شروع پرداخت در هفته آینده تاکید کرد.
 
 
بر اساس این گزارش؛ در هفته‌های گذشته، همزمان با تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا،  وجوه (پول های) مسدود شده ایران در کره جنوبی  آزاد شد که  فرزین، رئیس بانک مرکزی از واریز ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو از منابع بلوکه شده ایران به حساب ۶ بانک ایرانی در دو بانک الاهلی و الدخان در قطر خبر داد و گفت: ۱۹ مرداد ماه سال جاری، تمام منابع غیرقابل دسترس ایران که در بانک‌های کره جنوبی و شعبه سئول بانک ملت نگهداری می‌شد به حساب بانک مرکزی سوئیس برای تبدیل به یورو منتقل شد. طی این مدت بانک‌های کشاوزی، سامان، پاسارگاد، گردشگری، شهر و کارآفرین در دو بانک قطری الدوخان و الاهلی حساب باز کردند و طبق توافقات انجام شده، تمام پرداخت‌ها توسط کارگزاران بانک‌های قطری و همچنین سوئیفت صورت گرفت.
رئیس کل بانک مرکزی تاکید داشت: تمام منابع حاصله ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند و بنا به مصالح ملی و در جهت تقویت ریال استفاده می‌شود، اما  شکایت ایران از کره جنوبی به دلیل عدم دسترسی به وجوه مزبور و کاهش ارزش به منظور دریافت خسارت در حال پیگیری است و ادامه می‌یابد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۳
قطر چیکارس این وسط ؟ اونی که باید اجازه صادر کنه یکی دیگس با این خبرها نه وقت خودتونو بگیرید نه وقت ما رو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
.باشه تو خوبی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
مخالفان دولت رئیسی شروع کردن به منفی بافی. چند دقیقه ساکت بشین ببینیم چی به چیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
۱۰:۵۱
منظورت همون 84 میلیون ایرانی هست از جمع کل 85 میلیونی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
اینکه آمریکا هیچ غلطی نمی تونه بکنه ، پس چرا هی داره میکنه.
ناشناس
| Canada |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
مسدود نشده فقط نمیشه ازش برداشت کرد ! فقط تحت نظارت میشه باهاش غذا ودارو خریدیعنی مثلا پول دارو مستقیما به حساب فروشنده واریز میشه
جوجه راآخرپاییزمیشمارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
اموال ایران دست قطر در حساب ایران است و هیچکس هیچ غلطی نمیتونه بکنه
بهتره این اموال زودتر خرج شود تا دشمنان خفه شوند
مسدود شدن یا آزاد شدن 6 میلیارد دلار در قطر، هیچ فرقی برای مردم ایران ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
در حقيقت اين پول برادران مسلمان عربتان است
شوخی شوخی جدی نشه قضیه!
تحت تاثیر خبر فریز مجدد دلارهای ایران در قطر، بورس به شدت امروز سقوط کرد.

تا ساعت 10:30 ، شاخص 13500 واحد سقوط کرده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
رئیسی
قول حمایت داد و وضع رو از قبل خرابتر کرد
دلار رو 2 برابر کرد و شاخص رو به زیر سال 99 برگردوند

خلف وعد از عادات ایشان هست
ناشناس
| Singapore |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
بورس ۱۸۰۰۰ منفی
این خبر تاثیر زیادی روی ریزش امروز نداشت
اقایان فرزین و خاندوزی یک اسفند جانانه برای خودتان دود کنید
فاجعه بوووورررررس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
کی گفت بری بورس؟
باز شروع شد موش و گربه بازی
شوخی بود یا نه متاسفانه استفاده آزادانه و خرج کردن اون پول بدون نظارت آمریکا از شوخی گذشته و باید گریه کرد
رئیس کل بانک مرکزی تاکید داشت: تمام منابع حاصله ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند و بنا به مصالح ملی و در جهت تقویت ریال استفاده می‌شود،

پس خسارت وارد به غزه و هزینه بازسازی آن را کدام کشور متقبل می شود ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
دلار تا عيد ٨٠ تومان
ناشناس
| Singapore |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
عزیز جان وقتی همتی پارسال گفته معادل آن پول را ، ریال چاپ کردند و حقوق کارمندان سال ۹۹ را دادند ادعاهای فرزین جایی دیگر ندارد و ورود مجدد این پول تقلب در اقتصاد محسوب میشود(چون ریال معادلش را چاپ کرده اند) و ثانیا تورم زای شدید خواهد بود
"این پول حقا متعلق به مردم ایران است که دولت جمهوری اسلامی ایران از آن برای تسهیل همه نیاز‌های ضروری و غیر تحریمی ایرانیان استفاده خواهد کرد."!!
چند وقت پیش که جناب رییس جمهور گفته بودند این پولها متعلق به ماست و هر جا و هر جور که بخواهیم خرجش می کنیم! !حرفهای ایشان هم ظاهرا باد هواست!
کی میخواید به داد مردم خودمون برسید بابا ول کنید این فلسطین با این تورم وحشتناک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
مرگ بر اسرائیل
اینقدر دادار و دودور که پولها از کره آزاد شد همینه که اومده تو قطر مسدود شده؟ یعنی فقط مسافت فیزیکی مسدود شدنه کم شده؟
روز اول با افتخار از ریزش 9 درصدی بورس اسرائیل خبر می دادند الان بورس ایران بیشتر سقوط کرده. شما چرا بورس را تعطیل نکردید. با این مدیریت ضعیف و پر از دروغ ، بورس پاشنه آشیل خواهد شد. چه شد منابعی که برای تقویت بورس در راه بودند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
از بورس بکش بیرون خوب اگه ضرر داره
دقیقااین هم شد عین قضیه برجام که تمام سود برجام نصیب امریکا واروپا شدوذره ای سودنصیب ایران نشدواز هرطرف ایران رافقط محکوم میکنن.
البته پول دست قطر یا امثال قطر باشه جاش مطمن تره
انشاء الله که بلوکه بشه و آزاد نشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
مرگ بر منافق
اگر اقتصاد کشور قدرتمند بود شش میلیارد اصلا بحساب نمی آمد .
فقط یه سوال:
ادعا می کنند ایران روزی 3 میلیون نفت فروخته. با نفت 75 دلاری میشه سالی 82 میلیارد دلار. دو ساله میشه 164 میلیارد دلار. پس چرا هنوز دغدغه 6 میلیارد دلار رو دارند؟ کدومش دروغه؟
گزینه یک: فروش نفت
گزینه دو: 6 میلیارد دلار
گزینه 3: کل حرفهاشون
گزینه 4 : صداقت و سطح تحصیلات فرد مورد نظر
مشکلات با این چندرقاز حل بشو نیستند .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست