بازدید 4627
۱

جان کربی: نگران دشمنی بین ایران و اسراییل هستیم

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اذعان کرد که شواهد موثقی برای اثبات ادعای «نقش مستقیم» ایران در حمله حماس به مواضع رژیم صهیونیستی وجود ندارد، اگرچه رفتار ایران را در این زمینه نگران‌کننده می‌داند..
کد خبر: ۱۱۹۸۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳ 12 October 2023

 

به گزارش تابناک، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه کاخ سفید منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا باور دارد که با وجود نبودن مدارکی مرتبط با نقش مستقیم ایران در حمله جنبش مقاومت فلسطین به مواضع رژیم صهیونیستی ، همچنان ایران باید به دلیل حمایت‌های قبلی تا لحظه وقوع این حمله از سوی حماس هزینه‌ای بپردازد و اقدامی تلافی‌‎جویانه‌ای در قبال آن انجام شود، با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران و محور مقاومت گفت: «سوال شما این مفهوم ضمنی را در خود دارد که گویی چشمان ما همین الان به روی این واقعیت باز شده است که آن‌ها از حماس و حزب‌الله و دیگر شبکه‌های تروریستی حمایت می‌کرده‌اند. به خاطر اقدامات ما در آمریکا برای هدف قرار دادن محور مقاومت می‌توان گفت که حماس یکی از تحریم‌شده‌ترین شبکه‌های تروریستی در دنیا است».

صبح شنبه حملات سنگین راکتی و موشکی مقاومت، شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور نوار غزه را هدف قرار داده و «محمد الضیف» فرمانده گردان‌های القسام (شاخه نظامی جنبش حماس) از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» خبر داد. عملیات طوفان الاقصی پس از آن آغاز شد که مسجدالاقصی طی روزهای گذشته با یورش‌های گسترده شهرک‌نشینان تندرو صهیونیست مواجه شد. صهیونیست‌ها نیز به حملات خود به مناطق مختلف نوار غزه ادامه دادند. در پی حملات رژیم صهیونیستی، چندین غیرنظامی به شهادت رسیده و منازل و مساجد تخریب شده‌اند.

وی با دفاع از سیاست‌های تحریمی دولت آمریکا در قبال ایران گفت: درباره ایران هم ما از آغاز دوره فعالیت این دولت بیش از ۴۰۰ نهاد این کشور را تحریم کردیم؛ ۴۰ مقررات تحریمی نیز علیه ایران وضع شده است که ۳۰ مورد از آن‌ها، تنها در سال گذشته بوده‌اند.

برخی مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا مدعی نقش ایران در انجام این حمله شده‌اند. چند نشریه آمریکایی نیز با استناد به اظهارات غیرموثق منابع مطلع، همین ادعا را تکرار کردند. این در حالی است که روز گذشته، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در یک سخنرانی با اشاره به عملیات مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس بیان کردند: « ما پیشانی و بازوی طراحان مدبر و هوشمند و جوانان فلسطینی را می‎‌بوسیم، اما آنها که می‌گویند حماسه اخیر کار غیر فلسطینی‌ها است دچار محاسبه غلط شده‌اند.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در نشست خبری این هفته خود در این باره گفت: طرح این اتهامات و اظهارنظرها در ارتباط با ایران و نقش ایران با انگیزه‌های مختلف سیاسی و در جهت توجیه شکست سنگین  رژیم صهیونسیتی، توجیه حمایت‌های مختلف غرب از جمله آمریکا از اشغالگران و توجیه ماجراجویی‌های رژیم صهیونسیتی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: طرح برخی از اظهارنظرها و اتهامات علیه ایران و حزب‌الله از مسئولیت‌های بین‌المللی انگلیس و آمریکا در حمایت از جنایت‌های ۷۵ ساله رژیم صهیونیستی کم نمی‌کند. ملت و جریان مقاومت فلسطین، اکنون از توانایی‌های لازم و همچنین اراده و انگیزه لازم  برای دفاع از خود و تلاش‌ برای استیفای حقوق ضایع شده خود برخوردار هستند و این توانایی را در عمل نشان داده‌اند.

کربی در ادامه این نشست خبری، ضمن دفاع از حضور مداخله‌جویانه و ثبات‌زدای نظامی این کشور در منطقه به بهانه کمک به تامین امنیت آن، ادعاهای پیشین درباره نقش ایران در منطقه و در جنگ اوکراین را تکرار کرده و گفت: ما حضور نظامی‌مان در منطقه خلیج فارس را به دلیل حملات آن‌ها به کشتی‌های تجاری افزایش دادیم. به دلیل حمایتشان از روسیه و این موضوع که هنوز به پوتین پهپادها و فناوری‌های(پهپادی) برای کشتن اوکراینی‌های بی‌گناه می‌دهند، تحریم‌های بیشتری علیه آن‌ها اعمال کردیم. در حال حاضر هم توانمندی‌های نظامی خود را بالا برده‌ایم. این کار را در حوزه نیروی دریایی در شرق مدیترانه انجام دادیم. بنابراین، فکر می‌کنم که کسی از رفتار ثبات‌زدای ایران در منطقه چشم‌پوشی نکرده است.

وی مدعی شد: «ما آشکارا واقفیم که ایران به طور کلی در این زمینه، به دلیل حمایت‌های دیرینه خود از حماس، نقش هم‌دستانه دارد. اگر حمایت حکومت ایران نبود، حماس اصلا قادر به فعالیت نبود.»

با این حال، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اذعان کرد: اما هنوز مدرک بخصوصی نیافته‌ایم که به ما بگوید آن‌ها از برنامه‌ریزی برای این حمله پیچیده در شنبه گذشته مطلع بودند یا در این برنامه‌ریزی، تامین منابع و آموزش آن‌ها برای این حمله دست داشته‌اند.

کربی پیش از این نیز بر نبود شواهدی موثق برای اثبات این ادعا اذعان کرده بود که متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در نشست‌های خبری جداگانه طی روزهای گذشته بر آن صحه گذاشتند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
نباید بعد از توافق هسته ای با ایران، داعش را بوجود می آوردید
نباید منطقه را دچار نا امنی میکردید
نباید ایران را تحریم میکردید
نباید غزه را محاصره میکردید
نباید ژنرال سلیمانی را به شهادت می رساندید
نباید اوکراین را علیه روسیه تحریک میکردید
هرکه باد بکارد طوفان درو میکند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست