بازدید 4490

اسکان مردم تایباد در پارک‌ها در پی زلزله افغانستان

زلزله شدید ۶ و سه دهم ریشتری بامداد امروز (چهارشنبه ۱۹ مهرماه) به مرکزیت شهرستان زنده جان ولایت هرات باعث شد تا مردم شهرستان تایباد به پارک‌ها پناه بردند.
کد خبر: ۱۱۹۷۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸ 11 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، با فعال شدن گسل‌های شرق ایران و غرب افغانستان از روز شنبه منطقه زنده جان در ولایت هرات افغانستان همچنان روی خط زلزله قرار دارد، دو زلزله شدید ۶.۳ و ۶.۵ ریشتری روز شنبه و ده‌ها پس لرزه پر قدرت باعث خرابی‌ها و تلفات انسانی بسیاری در این منطقه از ولایت هرات شد.

با این حال سومین زمین لرزه با قدرت ۶.۳ ریشتر ساعت ۴ و ۱۱ دقیقه بامداد چهارشنبه این منطقه را لرزاند که شدت آن از تایباد (نزدیک تربن شهر کشور به کانون زلزله) تا مشهد احساس شد.

مردم تایباد در پارک‌ها

پس از زلزله شدید ۶.۳ ریشتری بامداد چهارشنبه؛ مردم شهرستان تایباد که نزدیک‌ترین فاصله را با کانون زمین لرزه را دارد، در پارک‌ها و خیابان‌ها پناه گرفتند.

محمد یک شهروند تایبادی که همراه با خانواده خود در بوستان طبیعت تایباد چادر زده است در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: همه در خواب بودیم که ناگهان با تکان‌های شدید زمین و سر و صدای برخورد درب‌ها و پنجره‌های ساختمان از خواب پریدیم.

وی گفت: در اولین حرکت تلاش کردم فرزند کوچکم را در بغل گرفته و با همسرم از خانه خارج شوم و پس از آن هم با توجه به سرمای هوا به خودرو پناه بردیم. وقتی کوچه ما شلوغ شد، تصمیم گرفتیم به سمت پارک آمده و از فضای بدون پوشش پارک استفاده کنیم.

احمدرضا یک شهروند دیگر تایبادی که از شدت سرما خود را در پتو پیچیده بود به خبرنگار مهر گفت: وقتی از خواب بیدار شدم از شدت سروصدای زمین لرزه گیج شده بودم و تنها کاری که می‌توانستم بکنم فرار به خارج از خانه بود.

مادر احمدرضا هم گفت: با وجود گذشت ۶۴ سال از عمر من این شدت زمین لرزه را در این منطقه شاهد نبودم، هرچند همه خانواده و مردم‌ما ترسیدند، ولی من دلم به حال مردم بی پناه زنده جان و اطراف این شهرستان می سوزد که این شب‌ها بی سرپناه چطور زندگی سر می‌کنند.

مدارس و دانشگاه‌های تایباد تعطیل شد

سرپرست فرمانداری تایباد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پس از پایان زمین لرزه ۶.۳ ریشتری بامداد چهارشنبه با توجه به اینکه استرس دانش آموزان و خانواده‌های آنها به شدت بالا بود، شورای آموزش و پرورش شهرستان تصمیم به تعطیلی مدارس گرفت و این موضوع از طریق رسانه‌های محلی به اطلاع مردم رسید.

محمدرضا رضایی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور شهرستان هم در اطلاعیه‌ای از تعطیلی این دانشگاه در روز چهارشنبه خبر داده است؛ افزود: از لحظه وقوع زلزله‌های شدید روز شنبه تا کنون ستاد مدیریت بحران شهرستان در آماده باش قرار دارد.

گسل زنده جان همچنان فعال

از ساعت ۴ و ۱۱ بامداد تا لحظه نگارش این گزارش (ساعت ۶ صبح) شهرستان زنده جان هرات دست کم ۷ پس لرزه را شاهد بوده است که بزرگترین آنها ۴.۸ ریشتر قدرت داشته است.

پیش از زلزله شدید بامداد امروز تیم‌های امداد و نجات استان‌های خراسان در ولسوالی (شهرستان) زنده جان مشغول عملیات امداد و نجات بودند.

به دلیل عدم وجود پایگاه‌های خبری در این ولسوالی (شهرستان) و همچنین ولایت هرات اخبار روشنی از این منطقه مخابره نمی‌شود اما بر اساس گزارش‌های مردمی تا پیش از زلزله شدید بامداد امروز تعداد زیادی روستا در این شهرستان ویران شده است.

منابع محلی خبرگزاری مهر در ولایت هرات از ریزش بخشی از مناره تاریخی هرات و قلعه تاریخی اختیارالدین هرات پس از زمین لرزه شدید ۶.۳ ریشتری بامداد امروز خبر می‌دهند.

همچنین بر اساس گزارش‌های محلی شفاخانه حوزوی (بیمارستان مرکزی) هرات از ثبت ۵۵ زخمی و ۱ فوتی ناشی از زمین لرزه بامداد چهارشنبه در این شهر و روستاهای نزدیک به شهر هرات خبر داده است، با این‌حال هنوز اخباری از ولسوالی (شهرستان) زنده جان مخابره نشده است.

مردم تایباد در تلاش برای جمع آوری کمک جهت زلزله زدگان زنده جان

پس از زلزله‌های شدید روز شنبه گروه‌های مختلف مردم تایباد با تشکیل هسته‌های مردمی در مساجد شهرستان اقدام به جمع آوری کمک‌های مردمی جهت ارسال به منطقه زلزله زده زنده جان هرات کردند.

در همین راستا ائمه جمعه و جماعات و مدیران مدارس علوم دینی اهل سنت شهرستان‌های تایباد و باخرز روز یکشنبه در نشستی مساجد جمعه شهرها و روستاها را به عنوان پایگاه‌های اصلی جمع آوری کمک‌ها اعلام کردند.

بر اساس بیانیه علمای شهرستان‌های تایباد و باخرز کمک‌های جمع آوری شده با هماهنگی دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت افغانستان راهی مناطق زلزله زده ولایت هرات خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی