بازدید 4094

مسکو: تصمیم پارلمان ارمنستان اشتباه است

ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به رای پارلمان ارمنستان به عضویت در دیوان کیفری بین‌المللی، این اقدام را اشتباه خواند و افزود چنین تصمیمی سوالات بیشتری درباره رهبری کنونی این کشور ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۱۱۹۶۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷ 03 October 2023


به گزارش تابناک به نقل از فارس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه به تصویب «اساسنامه رُم» در پارلمان ارمنستان واکنش نشان داد و آن را تصمیمی نادرست خواند. 

در جلسه امروز پارلمان ارمنستان، در مجموع ۶۰ قانونگذار که اکثراً از حزب حاکم «قرارداد مدنی» بودند به تصویب این معاهده رای دادند، در حالی که ۲۲ قانونگذار رای مخالف دادند. این لایحه برای تبدیل شدن به قانون باید مورد تایید رئیس‌جمهور ارمنستان قرار گیرد. 

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، پسکوف اظهار داشت: تصویب اساسنامه رم توسط پارلمان ارمنستان تصمیمی اشتباه است که سوالات بیشتری را درباره رهبری فعلی این کشور ایجاد می‌کند.

وی افزود: روسیه با تصمیم «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان که این اقدام را به دلیل «نیازهای امنیتی» توجیه کرد، مخالف است. 

پسکوف همچنین در اشاره به حکم دیوان کیفری بین‌المللی درباره بازداشت رئیس‌جمهور روسیه به اتهام جرایم جنگی گفت: دوست نداریم پوتین هرگز مجبور به خودداری از سفر به ارمنستان متحد شود. 

در ماه مارس، دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را به اتهام ارتکاب جرایم جنگی صادر کرد. وزارت خارجه روسیه پیش‌تر هشدار داده بود تصویب اساسنامه رم از سوی ارمنستان پیامدهای منفی برای روابط روسیه-ارمنستان خواهد داشت. 

روسیه و اوکراین هیچکدام عضو اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی نیستند اما برخی کارشناسان حقوق بین‌المللی ادعا کرده‌اند که این حکم می‌تواند بر سفر پوتین به خارج از روسیه اثرگذار باشد. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در همین خصوص گفت «روسیه عضو اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری دررم نیست و هیچ تعهدی ذیل آن ندارد».

اواسط شهریور، وزارت خارجه روسیه سفیر ارمنستان در این کشور را برای «گفت‌وگوی جدی» درباره برخی اقدامات غیردوستانه ایروان احضار کرد. مواردی که روسیه به آن اعتراض داشت، آغاز روند تصویب اساسنامه رُم، سفر همسر «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان به کی‌یف پایتخت اوکراین و برگزاری رزمایش مشترک ارمنستان با ایالات متحده را شامل می‌شد. 

پاشینیان در پی تحولات اخیر در منطقه قره‌باغ کوهستانی اظهاراتی انتقادی را نسبت به روسیه مطرح کرده و نیروهای حافظ صلح روس را به ناتوانی در جلوگیری از خصومت‌های اخیر از سوی جمهوری آذربایجان متهم کرده است.

 کرملین اما پاشینیان را مقصر خوانده و او را به تسریع تحولات قره‌باغ با اذعان به حاکمیت جمهوری آذربایجان بر این منطقه و آسیب زدن به روابط ارمنستان با روسیه با در آغوش گرفتن غرب متهم کرده است. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست