بازدید 7908
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۱۰ مهرماه

ترس از طالبان و وضعیت دشوار زندگی در افغانستان/اروپا حق شرط گذاری ندارد/آسیب‌های حضور مهاجران در ایران

سناریوی امارات علیه جزایر ایرانی، آقای اردوغان! دالان جدید لازم نیست، ایران با تورم تک رقمی فقط دو سال فاصله دارد، حقوق ۹۳ میلیونی در ستاد وزارت نفت، بلاتکلیفی واردات و قیمت‌گذاری خودرو، تغییرات احتمالی در عرضه سیمان و فولاد در بورس، کاخ سفید بر سر دوراهی جدید و آلودگی هوا تهدیدکننده بهداشت روان، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۹۶۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۰ 02 October 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه ۱۰ مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که جزییات خنثی سازی خرابکاری تروریستی در تهران، ایران در تله چالش سالمندی، عضویت چراغ خاموش ایران در FATF، آب پاکی شورای رقابت روی دست خودروسازان و ۷۵ درصد مدارس بدون استاندارد رایانه‌ای در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 


اروپا حق شرط گذاری ندارد


حنیف غفاری طی یادداشتی در شماره امروز رسالت با تیتر اروپا حق شرط گذاری ندارد، نوشت: سران سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه این روز‌ها سیگنال‌های خاصی در قبال احیای برجام مخابره می‌کنند. آن‌ها (تروئیکای اروپایی) در جریان برگزاری نشست مجمع عمومی شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز چندین بار در مواضع ظاهری خود از اهمیت و جایگاه برجام و لزوم احیای آن سخن به میان آوردند. انریکه مورا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای نیز مدعی شد که جایگزینی برای توافق هسته‌ای با ایران وجود ندارد. با همه این اوصاف، موضع‌گیری سلبی اخیر تروئیکای اروپایی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و استمرار بازی دوگانه آن‌ها در تعامل با واشنگتن و تل‌آویو، نشان می‌دهد اروپائیان هنوز از نگاه معامله گرایانه و دلالانه خود در قبال مذاکرات احیای برجام فاصله نگرفته‌اند. در چنین شرایطی دلیلی در خصوص وارد ساختن جدی‌تر اروپائیان به معادلات احیای برجام یا حتی انعقاد تفاهم‌های جایگزین از سوی دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان وجود ندارد. 


پارادوکس‌های رفتاری اروپائیان در قبال احیای برجام، ریشه در دو سال اخیر ندارد و مدت‌هاست تروئیکای اروپایی بازی در میان تناقضات هدفمند را به چارچوب اصلی بازی خود تبدیل کرده‌اند. اکنون، اروپا از یک‌سو به سال ۲۰۲۰ میلادی بازگشته است، جایی که جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده بود: «اتحادیه اروپا در مناقشه میان ایران و آمریکا بین دو طرف مردد مانده، نوشته اروپا باید بتواند از منافع خودش در برابر اقدامات تحمیلی از بیرون، دفاع کند. ما باید همه تلاش‌ها را به‌منظور جلوگیری از بروز یک درگیری خطرناک به‌کارگیریم و بستر مذاکرات جدیدی را فراهم کنیم که برجام را احیا می‌کند.»


اما بازیگران اروپایی در سال گذشته (۱۴۰۱)، باهدف حمایت از اغتشاشات عملا اصل مذاکرات را زیر سؤال برده و حتی احیای برجام را اقدامی عبث و بیهوده قلمداد کردند. فرصت سوزی صورت گرفته از سوی تروئیکای اروپایی و متعاقبا بازگشت آن‌ها به نقطه اولیه بازی، قطعا نباید به معضلی در دستیابی به منابع ملی ما تلقی گردد. مسئولیت این تناقضات و البته تبعات و هزینه‌های آن متوجه اروپائیان است و رویکرد کشورمان در این معادله قطعا تابعی از اخم و لبخند ماکرون و اولاف شولتس و حتی جوزف بورل نبوده و نخواهد بود. 


اروپائیان جهت احیای توافق هسته‌ای، مسیر زیادی در پیش دارند که مهم‌ترین آن‌ها، پذیرش رسمی عدول بروکسل از بیانیه ۱۱ ماده‌ای اروپا (پس از خروج ترامپ از برجام)، خروج از نقش واسطه گرایانه و دلال محور، پذیرش تضمین‌ها و راستی آزمایی‌های ضروری در پروسه احیای توافق هسته‌ای و عدم ادغام دغدغه‌های فرا متنی غرب در متن مذاکرات می‌باشد. اگر اروپائیان به این بایسته‌ها و پیش‌شرط‌ها تن ندهند، نمی‌توانند انتظار پذیرش بازی تاکتیکی و چندمنظوره خود از سوی جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند. یکی دیگر از موضوعاتی که باید در تشریح بازی خاص اروپائیان در پروسه احیای توافق هسته‌ای مورد تحلیل قرار گیرد، تعارض دیپلماسی آشکار وپنهان در اروپاست. اگرچه به‌طور طبیعی میان دیپلماسی آشکار و پنهان هر یک از بازیگران حوزه روابط بین‌الملل تفاوت و فاصله‌ای وجود دارد، اما این فاصله در اروپا بسیار پررنگ است! 


مقامات اروپایی ازجمله جوزف بورل و انریکه مورا، بار‌ها در مواضع غیررسمی خود، ایران را بابت خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و عدم تعهدپذیری اروپائیان در تأمین منافع اقتصادی کشورمان محق دانسته و ناظر بر همین مسئله، مطالباتی دال بر لزوم ارائه تضمین‌های فنی و اعتباری از سوی واشنگتن در روند احیای برجام پذیرفته‌اند، اما زمانی که پای دیپلماسی رسمی و اعلام مواضع نهایی (و تعیین‌کننده) به میان می‌آید، شاهد شکل‌گیری معادله جدید و دیگری بوده‌ایم. کشورمان طی دو سال اخیر به‌وضوح نشان داده است که احیای صوری برجام و عدم رفع عملیاتی تحریم‌ها را برنمی‌تابد و متعاقبا تعارضات رفتاری و گفتاری واشنگتن و تروئیکای اروپایی را نیز نخواهد پذیرفت. این قاعده در برهه کنونی نیز بدون هیچ‌گونه کم و کاستی نسبت به گذشته جاری است..


ترس از طالبان و وضعیت دشوار زندگی در افغانستان


زهرا نژادبهرام طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با تیتر ترس از طالبان و وضعیت دشوار زندگی در افغانستان نوشت: در بیش از بیست سال گذشته کشور ما پذیرای جمع کثیری از خواهران و برادران افغانستانی بوده که بنا بر آمار‌ها شمار آنان در کسوت مهاجر در کشور ما بسیار است. مردمانی هم‌زبان و رنج کشیده که شرایط دشوار زندگی در افغانستان آن‌ها را وادار ساخته به کشور ما که همسایه دیوار به دیوار آن‌ها هستیم، بیایند. آنان که رنج دو دوره حاکمیت طالبان، جنگ‌های داخلی با اتحاد جماهیر شوروی و دولت‌های ناکارآمد را به دوش کشیده‌اند اکنون در شرایطی قرار دارند که حتی مدارس و دانشگاه‌ها و اشتغال به روی دختران و زنان این کشور بسته است؛ این مردم تحت ظلم، طالبانی که پیش از روی کار آمدن با ایجاد ناامنی و کشتار این مردم بستری برای مهاجرت و پناهندگی آنان را فراهم کرده و دولت‌های ناکارآمدی که در طول بیش از این دو دهه رنگ آرامش و سلامت و امید را به روی آن‌ها بسته است، اکنون در کشور ما مهمان هستند. فرصت‌های آموزشی، اشتغال، امنیت و حتی ازدواج و زندگی در کنار خواهران و برادران همزبان ایرانی امکانی است که آنان توانسته‌اند در طول این چند دهه به دست آورند. اشتراکات فرهنگی و مذهبی از یک‌سو و هم‌زبانی و مهمان‌نوازی ایرانیان از سوی دیگر از اصلی‌ترین عوامل مهاجرت خواهران و برادران افغانستانی به ایران است، ازاین رو مساله آن‌ها به مساله ما مبدل شده است و لازم از است با نگاهی دیگر به موضوع آن‌ها نگریسته شود.

از سوی دیگر، ایران که سال‌ها است پذیرای آن‌ها شده، نیازمند حمایت و دریافت کمک‌های جهانی برای اسکان، آموزش و... برای آنان است. اما به نظر می‌رسد جهان و سازمان‌های بین‌المللی نسبت به این مهم با کم‌توجهی نظاره می‌کنند. این مردم که به طور گسترده طی سه دوره در تاریخ معاصر جهان، مهاجرت گسترده به ایران داشته‌اند هنوز هم ایران را برای مهاجرت ترجیح می‌دهند و این را فرصتی برای آلام و درد و رنج خود از شرایط سخت زندگی در کشور خود می‌دانند. با این نگاه، با خروج نیرو‌های امریکایی و اروپایی از افعانستان در دو سال پیش و ترس و نگرانی از روی کار آمدن طالبان موج گسترده‌ای از آن‌ها را وادار به مهاجرت به ایران شدند، این موج مهاجرت و پناهندگی نسبت به دوره‌های قبلی بسیار گسترده‌تر بود، اما به‌رغم سیاست‌های کشور‌های غربی برای خروج از این کشور هزینه آوارگی این مردم بر دوش ایران قرار گرفت و آنان پیروزمندانه دغدغه‌های خود را به رخ جهان می‌آوردند درحالی که کشور‌های منطقه به ویژه ایران هزینه این نوع رویکرد‌ها را پرداخت می‌کنند. سازمان‌های حمایتی و بین‌المللی نیز با نوعی سکوت معنادار نظاره‌گر هستند. 

هزینه خروج ائتلاف غرب از این کشور به گردن ایران وارد شد و سازمان‌های بین‌المللی نسبت به این مهم حساسیت نشان ندادند و دولت ایران نیز با کمترین فشار به آن‌ها درخواست‌های محدودی را داشته است! تنها کمک‌های محدودی از برخی کشور‌ها به ایران صورت گرفت که در برابر حجم نیاز برای اسکان آن‌ها بسیار محدود است؛ از کمک یک میلیون پوندی بریتانیا تا کمک کره‌جنوبی و... این به معنی انفعال مجامع بین‌المللی در برابر این موج عظیم مهاجرت که نه تنها شهر‌های شرقی ایران بلکه شهر‌های مرکزی و شمالی و جنوبی کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است! ذکر این نکته ضروری است که در قرن بیستم مساله پناهندگی و مهاجرت به امری عمومی در همه کشور‌ها مبدل شده است و این مهم بیانگر ضرورت توجهی ویژه به مساله ایجاد فرصت‌های مشترک برای زیست مشترک در جهان مشترک برای همه است. در این میان برخی دغدغه‌ها مهمان‌نوازی ایران را با مشکل روبه‌رو ساخته که لازم است مسوولان نسبت به این مهم شفاف‌سازی کنند! بروز برخی وقایع این شائبه را ایجاد کرده که این گروه مرتکب جرایم جدی می‌شوند! درحالی که براساس یک پژوهش با اتکا به آمار رسمی سال‌های ۹۶ تا ۹۸، مهاجران نسبت به افراد جامعه میزبان ۵۰درصد کمتر بزهکاری می‌کنند. این مهم در کنار نگرانی برای کسب فرصت‌های شغلی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی ایران موجب شده دغدغه‌های تازه‌ای برای ایرانی‌های مهمان‌نواز و انسان‌دوست و خواهر و برادرنواز ایجاد کند که می‌بایستی مسوولان امور اقتصادی و اجتماعی نسبت به این مهم پاسخگو باشند! هرچند که بیشتر فرصت‌های شغلی که این گروه در ایران دراختیار دارند، معمولا در رده‌هایی است که ایرانی‌ها کمتر به آن اقبال دارند. از این رو به نظر می‌رسد باید با عنایت به رویکرد مهمان‌نوازی و یادآوری این شعر سعدی شاعر و سخنور گرانمایه ایرانی توجه کرد، که: بنی‌آدم اعضای یکدیگرند/ ... / چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضو‌ها را نماند قرار! / از این رو دیدن غم و رنج و محرومیت خواهران و برادران افغانستانی یقینا برای مردم ایران بسیار سخت و دشوار است، لذا ایرانی‌ها همواره پذیرای آنان بوده و هستند، اما این به این معنی نیست که جامعه جهانی فراموش کند که تکالیف و وظایفی نسبت به این شهروندان جهانی دارد! آنان که به دلیل سیاست‌های غلط و بازیگری نامتعادل و نامتعارف دیگر کشور‌ها که منجر به ترک خانه و کاشانه این مردم شده‌اند.

 

آسیب‌های حضور مهاجران در ایران


 امان الله قرائی مقدم طی یادداشتی در شماره امروز آفتاب یزد نوشت: مدتی است که حضور مهاجران به ویژه افغان‌ها در کشور به یک بحث داغ در رسانه‌ها تبدیل شده است. موضوعی که به درستی نسبت به عواقب آن، کارشناسان هشدار می‌دهند. نزدیک به ۵ میلیون مهاجر که عمدتا از افغان‌ها هستند در کشور داریم. حضور این تعداد می‌تواند بحران‌هایی را در زمینه خانواده‌ها به وجود بیاورند. به این دلیل که ممکن است این مهاجران با دختران ایرانی ازدواج کنند و دارای فرزند شوند و بزرگترین مشکلی که در سرراه این زوج‌ها قرار دارد این است که ایران به فرزندان آن‌ها شناسنامه نمی‌دهد به این دلیل که پدرانشان ایرانی نیستند. از سوی دیگر از منظر اقتصادی باید بگویم که این ۵ میلیون مهاجر به مواد غذایی، خوراک، پوشاک و مسکن نیاز دارند که خود هزینه زیادی را بر دولت تحمیل می‌کند. همچنین می‌توان گفت که تجانس فرهنگی را در کشور به وجود می‌آورند. نکته دیگر آنکه بحث آموزش این مهاجرین مطرح است که برای آن‌ها آموزش و پرورش تحصیل رایگان را درنظر گرفته است. اما بحث آسیب‌های اجتماعی موضوعی نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت آسیب‌هایی، چون اعتیاد، دزدی، قتل‌ها و از سوی دیگر حضور ۵ میلیون مهاجر چه قانونی و چه غیرقانونی؛ یعنی بیکار شدن این تعداد از جوانان کشور. بسیاری از جوانان ما از بیکاری در رنج و عذابند، اما مهاجران افغانستانی در کشور به راحتی مشغول به کار هستند. این مسئله می‌تواند بدبینی سیاسی را به وجود بیاورد. در واقع، چون شغل و کار حق جوانان کشورمان است، اما به راحتی در اختیار افغان‌ها قرار می‌گیرد سبب می‌شود نسبت به حکومت بدبینی سیاسی به وجود بیاید.
به طور کلی حضور مهاجران در کشور که روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، فروریختگی اجتماعی را در ابعاد مختلف به وجود می‌آورد.
اما سوال بسیار مهمی که در این میان مطرح است اینکه چرا باید هزینه ۵ میلیون مهاجر را کشور که خودش با مشکلات معیشتی روبه‌رو است، بدهد؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۷۴
کافی هزار نفرشون درپایتخت دست به انتحاری بزنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
مرز باز و افغان ها آزادانه هر غلطی بخوان می کنند. واقعا اتفاق عجیبی در حال وقوع است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
هیچ نیت بدی هم که نداشته باشند دلیلی ندارد این همه افغان به صورت قانونی و غیر قانونی در کشور پخش شده باشند همه جا را غصب کرده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
جدیدا چه افغان حراسی در تمام رسانه ها ایجاد شده خدا اخر عاقبت بخیر کنه معلوم نیست این پروپوگاندهای خبری زمینه ساز چی هست و به چه نتیجه و دستاوردی ختم بشه مشکوک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
همین دیروز در اخبار تابناک بود که یک مامور نیروی
انتظامی بدست یک افغان کشته شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
خبرنگار محترم سرکار خانمزهرا
محبت کرده و مهاجرین افغانستانی را مظلوم و حمایت کرده اید
خانم عزیزمهاجرت گروه ۱۰ میلیون آنهم بصورت گروهی یعنی معادل یک دهم جمعیترایرانی و آنهم پراکندگی در تمامی استان‌های کشور و اکثریت آنها مجرد و ورود از مبادیرسمی کشور بدون ثبت و ربط
فقط ‌فقط نشانه مدیریت ناصحیح مسئولین و حتی سوء نیت مسئول در مملکت است
شما اصلا اشاره نکردید که ما همین تعداد مهاجر ایرانی به تعداد زیادی از کشورها داشتیم که همگی با تحصیلات بالای لیسانس بوده اندو اکثرا بطور رسمی مهاجرت کرده اند
در حالی که دولت ایران هیچ اطلاعی از مهاجران افغانستانی نداریم و هیچ کنترلی هم برای ورود آنها ندار و احتمال زیاد تعداد عمده ای از آنها قطعا طالبانی هستند و ریشه دواندن آنها در این بسیار خطرناک است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
خبرگزاری تسنیم، 9 مهر 1402

سیدعباس جوهری، معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران ابراز داشت: بحث اتباع افغانستان چالش بزرگی است که تهدید هایی به همراه دارد. حضور 2.5 میلیون نفر افغانی در غرب استان تهران قابل توجه است و هزینه‌هایی به‌خصوص در حوزه آموزش و پرورش به همراه دارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
بعضی مغازه ها و نانوایی ها تصمیم گرفتند به افغان ها جنس نفروشند
حضور 11 میلیون افغانی در کشور، بزرگترین و حادترین مشکل امروز ایران است. نه گرانی، نه تورم، نه بیکاری، و نه هیچ موضوع دیگری بزرگتر از حضور این تعداد افغانی در ایران نیست. در واقع تمام مشکلات موجود مملکت اعم از گرانی، کمبود، ناامنی، بی کاری تا حد زیادی به حضور افغانها در ایران مرتبط است.

متاسفانه مملکت در همه عرصه ها به امان خدا ول شده است. نه برنامه ریزی وجود دارد و نه مدیریت صحیحی.
پاسخ ها
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
اتفاقا هدف سیستم همینه که برای شما مشکلی حتدتر از گرانی و تورم ایجاد کنه تا از خیر بهبود وضعیت اقتصادی بگذرید و به التماس بیوفتید که از طلا بودن پشیمان گشته ایم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
آمارشما که گفتی ۱۱ میلیون افغانی مهاجر درکشورمان داریم کلاً غلط است دقیقاً۳۳میلیون و۵۱۶ هزار و۳۳۲ نفر افغانی مهاجرداریم میگی نه بروبشمار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
دولت هم عمدا این کار را می کند که فکر و ذهن مردم از گرانی و ........دور شود تا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
فرض کنیم که حرف شما درست باشد پس نتیجه می گیریم برای رفع تمام مشکلات باید افغانها را از کشور اخراج کنیم . البته استدلال این آقا بدرد مسولین می خورد که همیشه بدنبال مقصر می گردند
25% جمعیت افغانستان هم اکنون در ایران حصور دارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
درسته احسنت
ناشناس
| Germany |
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
و با مرکز بدون دروازه بقیه هم بزودی میان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
هیچ آمار دقیقی وجود ندارد ولی هرجا باشی چندبرابر ایرانی، افغانی می بینی.
افغان ها بیشتر در جاهای که دیده نمیشه مثل باغ ها. مزرعه ها. کارواش. گاوداري. مرغ داری ها. کوره ها. جنگل روستاها و... سکونت دارند.
از آسیب کشورهای دیگر با حضور ایرانیان هم بفرمایید لطفاً!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
استاد! ایرانی ها هم سواد دارند هم با خودشان پول می برند . ضمناً کجا رو سراغ داری که ۱۰ میلیون ایرانی مهاجر داشته باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
شرط مهاجرت ایرانیان به کشور های دیگر به سادگی ورود
افغانیها به ایران نیست بلکه کسیکه به اروپا یا کشور های دیگه مهاجرت میکند از جند فیلتر رد میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
طیف ایرانی های مهاجر بهترین و نخبه ترین طیف جامعه هست
دوستان من در کانادا و آلمان و اتریش هستند همیشه به این نکته اشاره میکنن ک سطح بالترین مهاجران آسیایی ایرانی ها هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
موسوی مگه ما کشور مهاجر پذیریم بری افغانستان سرتو میبرن هر کشور بدبختی بری همینه
به هر دینی من ایرانی از بی کاری رنج میبریم حتا کارگری ساده این افغانی ها بی هویت چرا باید مثل سیل وارد کشور بشن کشور قانون ندار
اولا تنها راه نجات ایران برای برجام توافق ومذاکره رودر رو ایران وامریکا است بعد دهن اروپا قفل می شود .
دوم تمام افغانها را در مرز در چادر باید حفظ کرد تا خودشان برگردن وقتی همه چیز برایشان مهیا باشد ومثل هتل پنج ستاره مفت وارزان در ایران باهاشان بر خورد شود می شود این ؟
پس کمپ چیست فقط برای ایرانیها که خارج می روند است برای افغانها هم باید چینین شود تا از مفت خوری دور شوند ؟...
من چند بار کارم رو به افغانها سپردم دیگه محاله کاری بهشون بدم واقعا بد کار میکنن و هیچ تخصص ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
بنده حاضرم دوبرابر دستمزد کارگر افغانی را به کارگر ایرانی بدهم حتی اگر کارهم نکند.
از هموطنان عزیز هم همین خواسته را دارم. در حقیقت یکی از ریشه های تورم در ایران همین سیل مهاجران افغانی هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
علت مطیع بودن و خوب کارکردنشون تسخیره به موقعش میگن اومدیم شما رو بیرون کنیم
وقتی با امریکا مستقیم مذاکره نمی کنید باید ناز دیگران از جمله اروپا را بکشید تا بیایند و وساطت کنند ما که از اول گفتیم مستقیم برید سراغ کدخدا!
سوال من این هست چرا روزنامه هایی که از افاغنه حمایت می کنند معمولا اصلاح طلب هستند؟
من فکر می کنم یک همه پرسی بگذارید اکثریت خواهان اخراج اتباع باشند
اینا غیرقانونی میان بعد میرن بچه تو مدرسه ثبت نام می کنند میشن قانونی
تعدادشون غیرقابل کنترل داره میشه باز ممنون از روزنامه اعتماد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
هم وطن عزیز چرا همین طور بدون مدرک اصلاح طلبان را متهم می کنی. برو فیلم حمایت علم الهدی را ببین که چقدر از افغانی ها حمایت می کند و حتی ابو علی سینا و ابوریحانی بیرونی را افغانی می داند
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
برعکس نگفتی؟
من فقط طیف اصولگرا رو دیدم که حمایت میکنن. سخنرانی از یک معمم پخش شده که میگه به اینا امکانات زندگی و شناسنامه بدین تا بتونن رای بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
حاکمیت در باز گذاشتن مرز اشتباه فاحشی را مرتکب شده. حالا که حدود 25 میلیون افغانی وارد ایران شدند تازه متوجه شده که کار از کار گذشته.
پاکستان 1 ماه به افغان ها مهلت داده و بعد از یک ماه مجازات های سفت و سخت مثل حبس و جریمه نقدی در نظر گرفته. چرا ما این کار را نمی کنیم؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
این معمم که گفتی حسنی است در برنامه سمت خدا که بدون هیچ احساس مسولیت چنین نسخه ای را برای ایران و ایرانی می پیچد بدون آنکه به عواقب آن توجه کند
اتفاقا اروپائی ها موفق شدند کشور را بخاطر برخورد با معترضان و کمک به روسیه تحت فشار قرار دهند و تبعات آن را می بینیم. مسئولین کشور هم باید فهمیده باشند که بخاطر عملکردشان باید در داخل و خارج پاسخگو باشند.
مقاله رسالت آدم رو یاد بیانیه های جلیلی در مذاکرات زمان احمدی نژاد میندازه که باعث کلی تحریم شد!
مراقب باشید که باشلوغ کردن وبردن افکارجامعه ‌به شر وجودمهاحران افغانی درایران این وسط اتفاق بمراتب بدتری نیافتد وآن خدای نخواسته هجوم مهاحران ارمنی به ایران باشد چونکه اخیراً بر اساس گزارش بی بی سی رفت وامدهائی ازطرف مسئولین ارمنستانی به ایران صورت گرفته فراموش نکنیم از سوراخی که آذربایجان گزیده شد ما باخیال خیرخواهی مجدداًگزیده‌ نشویم ودرآینده مردم و کشورمان راگرفتارکرده وبدردسربیاندازیم افغانها هرچه بیایند بیرون کردنشان اسان است چون دردنیا حامی ندارند ولی ارامنه اگرآمدند باوجودحمایتهائی که ازآنها میشود بیرون کردنشان باکرم الکاتبین است ودردسرهای زیاد دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
حالت خوبه شما؟؟؟ حداقل تحلیل خودت را بگو تا بفهمیم چرا قرار است مهاجران ارمنی به ایران بیایند. اگر منظورتان ارمنی های مقیم قره باغ است که در حال رفتن به ارمنستان هستند
دولت رئیسی با مهارت عجیبی ایران را در ماجرای خروج امریکا از برجام به گوشه رینگ فرستاد و امریکا را که منزوی شده بود وشورای امنیت هم به او اعتنا نمی کرد در موضع برتر قرار داد!!
تابناک سانسور نکنید، من ضد انقلاب نیستم. تنها سایتی که نگاه می کنم، سایت شما است. بااین همه پیامها راحذف کردن چه می شود
این تعداد مهاجر از همه طبقات وارد یک کشور شدن تبعات بسیار دارد.
بعضی منافع اقتصادی کارگری را پیش می کشند، ولله ما چند متر سنک چسباندن دادیم سنکار اقغان(پیمانکارما افغانی بکار گرفته بود کار را با کیفیت پایین تحویل داد و نتوانستیم کثیف کاری ها را جبران کنیم و پول زیاد هم گرفت،افغانی های الان با گذشته فرق دارند
بقیه سنگ را به یک ایرانی سپردیم، بسیار خوب کارکرد و پول کمتری هم گرفت.
به علاوه بعض مردم به بهانه صواب و ثواب بی رویه به این قشرکمک می کنند، با وجود اینکه ایرانی های مستضعف و ابرودار زیاد هستند و باسیلی صورتشون را رخ نگه می دارند.

از همه اینها گذشته از بین این تعداد همه عاشق ایران نیستند.
صفر و یک نگاه کردن خیانت به کشور است
سرکار خانم نژادبهرام! حالا که حس خواهر و برادریتون گل کرده ، بد نیست مدتی هم شما در افغانستان بااین اقوام زندگی کنید!! ضمناً بعنوان یک پژوهشگر ؛ بد نیست سری به اخبار حوادثی که در کشور و با این اقوام می افته بزنید!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
این خانم ظاهرا به جای تحلیل سیاسی انشا مدرسه نوشته و از
دوستی و محبت و مهمان‌نوازی صحبت کرده. و یادش رفته سیاست یعنی حفظ منافع ملی . حالا ایشان پاسخ دهند که هجوم افاغنه چه سودی برای مملکت و مردم دارد و چرا مسئولین چنین ریسکی را پذیرفته اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
خیلی خبرگذاریها رو گفتن اخبار جرم و جنایتشون رو پوشش ندید خیلیاشون متواری میشن به کشورشون و دستت جایی بند نیست
یک جایی برای این ها در نظر بگیرید همشون اونجا سکونت کنند اتقدر تو اجتماع پخش و پلا نباشند. از دست این ها جرأت نداریم از جلو نونوایی رد شیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
همه جا اول کمپ میفرستن مشکلات روانی سابقه اینا بررسی میشه اگه قانونی نیستن بعد قانونی ها هم عقایدشون سو پیشینه وثیقه تمکن مالی کاری فاکتور ای زیادی بررسی میکنن به همه ویزا نمیدن بعد ظرفیت و نیاز کشور رو میسنجن که ما کلا مهاجر پذیر نیستیم نهایتا پانصد هزار نیرو برای کارسخت که ایرانی با بیمه و حقوق مکفی حاضر به انجام نیست
طلبان حاصل بی لیاقتی های خود را به ایران سر ریز می کند . باید به آنها که از مهاجران افغان به ایران حمایت می کنند و طالبان را جنبش اصیل منطقه می نامند شک کرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
بسیاری از این مهاجران شبه نظامیان طالبانی هستن که در روز موعود مثل یک بمب کنترل از راه دور عمل خواهند کرد
لطفا از این همه تعارف و همزمانی و همسایگی و مهمان‌نوازی و..... دست بردارید. مملکت داره توسط افغانها بی صدا اشغال میشه. کلی نظامی سابق و طالبانی و انتحاری بین اونها هست. حتما باید فاجعه ای پیش بیاد تا فکر چاره باشید. وقتی مرزداری ایران می‌تواند قدرتمندانه مرزها را کنترل کند. آیا این عجیب نیست که افغانها فوج فوج بدون هیچ مانعی وارد ایران می‌شوند. آیا این برنامه ریزی شده دشمن داخلی و خارجی نیست؟ مسئولین خواب آلود لطفا بیدار شید و به خطرات این مهاجرت فکر کنید و اقدامات لازمه را انجام دهید.
قابل توجه خانم بهرام نژاد
دیشب برادران محترم افغانی یک نفر را در بوشهر کشتند باز هم مقاله بنویس!!!
حمایت و مظلوم نشان دادن افغانها در رسانه ها نشانه وقوع یه سناریوی شوم در کشوره
چرا موضوع افغان هراسی دقیقا پس از شکست پروژه بازتولید اغتشاشات به راه افتاده است. چرا بی بی سی فارسی و اینترنشنال اون رو تو بوق و کرنا کرده اند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Bosnia and Herzegovina |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
سالهاست برادران افغانی فیلم میفرستندبرای شبکه های بیگانه که در ایران دست ما اوف شد اینها از دور مهربان می نمایند و ما را لت و کوب می کنند و ...
اتفاقا همین رسانه ها طرفدار سفت و سخت حضور اتباع در ایران هستند و هی مردم ما رو متهم به نژادپرستی می کنند
خود افغانیا میگن مردم ایران از اول با ما بد بودن و به ملیت و پرچم ما تو کشور خودمون بی احترامی می کنند بخدا در هر کشوری اینکار رو کنند همشون رو اخراج می کنند
حتما هدفی دارند هی از اینا حمایت می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
واقعیتی هست که مرزا رو ول کردن
دیگه شورشو در اوردن خدایی این افغانیا.مگه مردم خودشون دست به کار بشن وگرنه مسولین یا نمیخان و یا نمیتونه کاری بکنه چون از طالبان میترسه.
داشتم فکر میکردم شما چمن ورزشگاه آزادی رو نتونستید نگهداری کنید چطور حرف از معامله با غرب میزنید.
حضور مهمانان نا خوانده فارغ ار اسیب ها و خسارات اقتصادی و تحمیل هزینه های گزاف بر ما ملت ایران اسیب های سنگین اجتماعی و فرهنگی هم دارد اگر مروری بر صفحات حوادث و رخدادهای جراید کشور بزنید از تجاوز و قتل و غارت گرفته تا قاچاق مواد مخدر و غیره را از ناحیه این مهمانان سنگین هزینه خواهید دید از سوی دیگر به لحاط روانشناسی در طی این چند دهه اخیر این مهمانان بنابه شرایطی که حاکمانشان بر انها تحمیل کزده اند دچار اسیب های روحی و روانی سختی شده اند و بلحاظ علمی قطعا اینها را بنحوی در شرایط خاص تخلیه خواهند کزد و نهایتا اینکه اینان اگثرا تحت تعلیم و تربیت داعش و طالبان و القاعده بوده اند و اصلا بعید نیست که برای انجام ماموریتهای دیکته شده به ایران امده باشند لذا قویا تاکید و توصیه میکنم که بسیار باید هوشیاران و هوشمندانه عمل کرد ضمن تخلیه محترمانه افاغنه از ایران از ورود قانونی و غیر قانونیشان نیر بشدت باید جلوگیری کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
دیروز 4تبعه افغان یه مامور نیروی انتظامی رو به قتل رسوندن و اکثر خبرگذاریها از جرم و جنایتشون هیچ انعکاسی نمیدن
یک نکته ای در این بحث ها مغفول مانده و ان به کارگیری افاغنه توسط کارفرمایان ایرانی است. با توجه به این همه هشدار که در مورد امکان خرابکاری امنیتی توسط افاغنه داده می شود، از بین بردن یارانه های آرد و دارو و مدرسه و ....امکان تکرار فاجعه فلسطینی شدن ایران، امکان بسیار متحمل تغییر ماهیت کشور ایران .... باز عده ای از هموطنان خودم با به بردگی گرفتن اینها، موجبات بیکار شدن کارگران ایرانی شده و صد البته تولیدات خود را نه با قیمت ارزن تمام شده بلکه با قیمت بالا به بازار عرضه می کنند. چرا دولت نباید به این وضغیت کارفرمایان ایرانی نارت کند و واقعا اسم این افراد سودجود را چه می شود گذاشت که به منافع ملی بی توجه هستند
مردم بیچاره شدند،چرا مسولین ایران خودشونو به خواب زدن ،اینها هرکدوم ،۴ تا ۱۰ تا بچه دارن،شنا رو به شرفتون فکری بکنید تا ایتها ما رو بیرون نکردن
افغانها باید به کشورشان برگردند و تاوان مقاومت نکردن در برابر طالبان را بدهند همانطور که ما تاوان اشتباهامون میدهیم هر کسی مسئول عمل خودشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
اونا هم اگه میخوان مهاجرت کنن برن کشور مهاجر پذیر نه جایی که مردمش بدبختن
باید اتباع افغانی به کشورشان باز گردانده شوند، هرچه زودتر ،بهتر!
طالبان حاکم منتخب و پرطرفدار افغانستان است و در طی دو سال گذشته وضعیت اقتصادی افغانستان از حکومت قبلی هم بهتر شده و دلیل مهاجرت افغانی ها استفاده یا در واقع سو استفاده از یارانه ها و درآمد زياد از مشاغل کاذب مانند زباله گردی است که در دو سال گذشته به این مسائل پی برده اند. اگر طالبان برود و حکومت قبلی بیاید اینها باز هم کشور را رها نمیکنند.
پاسخ ها
سید مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
حرف شما وقتی درسته که یک رفراندم سالم با حضور نخبگان یک کشور صورت پذیرد طالبان یک تفکر دیکتاتوری است که با زور اسلحه به مردم مسلط شدن
ایران عزیزوضع وحالش بکجا رسیده؟
حضور این همه افقان خطر جدی برای امنیت واقتصاد ایران دارد چقدر ما ساده هستیم ما به افقانها سیمان رایگان دادیم برای مسکن انها ولی با آن سیمان ها سد ساختند و آبرا بر روی ما بستند وفعلا اقصاد ما را فلج کرده اند درصف نانوایی از ده نفر جمعیت نه نفر افقانی هستند وهرکدام بیست تا سی تا نان میگرند خطر جدی است مسعولان سیاسی وامنیتی از خواب گران برخیزید تا دیر نشده
مطلب آخر کاملا درسته. دلیل اصلی شورش‌های سال گذشته که هنوز هم به نوعی ادامه داره بیکاری و گرانی شدید ناشی از اتباع پرجمعیت بیگانه بود. حضور بسیار زیاد اتباع بیگانه باعث افزایش شدید کرایه مسکن و کم شدن شدید دستمزد قشر کارگر شده و از طرفی هم مالیات سنگینی که قشر حقوق بگیر می‌دهد بخش بزرگیش هزینه ی یارانه نان و انرژی و بهداشت و درمان و تحصیل بیگانه گان می‌شود و خود مالیات پرداز بهره از مالیاتش نمیبرد و این کار اخلاقی نیست که مالیات مردم خرج اجانب شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
گرانسازی کردن قیمتها رو ازاد کردن که اتباع بیارن جایگزین کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
واکسن زدن جمعیت کم کنن بعد با گرانسازی اتباع رو جایگزین کنن و شغل ایرانیها رو هم تصرف کنن
اقایان مسول تاریخ بخوانند بعد از جدایی پاکستان از هند بسیاری از مسلمانان هند به پاکستان کنونی مهاجرت کردند و اغلب در کراچی مستقر شدند اکنون سالهاست بین مسلمانان مهاجر و مسلمانان پاکستان در گیریهای شدیدی شکل می گیرد و تاکنون بسیاری از هر دو طرف کشته شدند اینکه یک نفر بی اطلاع بگوید به افغانها شناسنامه ایرانی بدهید اصلا به عواقب آن فکر نکرده است .
اگه طالبان خوبه برگردن اگه خوب نیست بهشون اسلحه بدید بجنگن راهش تصرف کشور ثالث نیست .بیارین ایران که به نفع طالبانه فشار اقتصادیش روی مردم ایران به بقای طالبان کمک کردید
مهمترین چالش در بحث مهاجران افغان، فقدان گزارشات متقن از سوی نهادهای مسئول است.

در شرایطی که مدیریت پذیرش و حضور افاغنه در ایران، با ولنگاری کامل همراه است این حجم از مطلب و گزارش با عناوین مختلف مثل افغان هراسی و غیره که در بسیاری از موارد اطلاق این عناوین به موضوع کاملاً غلط هم هست، صرفاً یک معنا می تواند داشته باشد. این موج با هدف اعمال فشار بر طالبان در مسایل فیمابین ایجاد شده است. شاید آخرین مساله ی حل نشده بین ایران و افغانستان بحث ممنوع الخروج بودن تبعه ایرانی (محمد حسین ولایتی عکاس خبرگزاری تسنیم) باشد.
تصور نمی کنم هدف بزرگتری برای این اقدام قابل طرح باشد
ببخشید دروازه غار هم اینقدر مثل مرز افغانستان بی در و پیکر نیست که هر ساعت هزاران نفر بدون هویت و حتی مسلحانه وارد کشور شود انگار که در بازه و هیچ صاحب خانه ای نیست ، واقعا یک تراژدی و فاجعه است.
مساله افغانستان(خراسان ) باید با تعاریف جدید عمق استراتژیک ایران حل شود اینها از وقتی از مام وطن جدا شدند مشکلشان حل نشده یعنی باید یک راه حل اصولی با پارادایم های جدید توسط ایران پیدا شود و انجام شود
مسئولین ایران ،چه ارتش ،چه سپاه،چه نیروی انتظامی ،چه وزارت اطلاعات ،باید هر چه زودتر این افغانی ها رو از داخل خاک ایران اخراج کنید،تا ایران رو دچار تا امنی نکردن،آمار قتل و کشتار و بدبختی جوانان ایران را با چراغ سبز نشان دادن به افغانی ها بیشتر نکنید ،جلوی این دسیسه ی ضد ملی و ضد میهنی رو بگیرید ،از شرافت کشور ایران دفاع کنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی