بازدید 4383
۱

سیگنال هسته‌ای به بازار ارز

بازار ارز به خبر‌های مثبت سیاسی درباره احیای مذاکرات برجام محل نگذاشت.
کد خبر: ۱۱۹۵۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲ 27 September 2023

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، با وجود انتشار خبر‌های مثبت سیاسی درباره احتمال احیای مذاکرات برجام، بازار ارز بی‌توجه از کنار این اخبار گذشت و تغییر آنچنانی در قیمت‌ها نداشت. با این حال، برخی معامله‌گران در بازار ارز معتقدند که در صورت احیای مذاکرات، بازار ارز مسیری تازه به خود خواهد گرفت.

روز گذشته خبر مهمی منتشر که حکایت از صدور مجوز مستقیم میان تهران و واشنگتن داشت. در این خبر آمده است: «امواج مدیا به نقل از منابع آگاه خود در تهران ادعا کرده که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران اجازه ورود به گفتگو‌های مستقیم با ایالات متحده را دریافت کرده‌اند. این مسئله می‌تواند نقطه عطفی برای مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران باشد.»

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه از ابتکار ژاپن برای احیای توافق هسته‌ای خبر داد. او گفت: «ژاپن ابتکاری را برای از سرگیری مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ ارائه داده است.»

روند قیمت‌ها در بازار ارز
بررسی‌ها از بازار ارز طی ۲۴ ساعت گذشته نشان می‌دهد که قیمت دلار با کاهش ۱۰۰ تومانی به قیمت ۴۹ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد.

همچنین روز گذشته قیمت دلار در بازار‌های همسایه با کاهش قیمت دلار تهران همراه شد. دلار هرات با قیمت ۴۹ هزار و ۲۹۰ تومان معامله شد و کاهش ۱۱۰ تومانی داشت. قیمت دلار سلیمانیه هم ۴۹ هزار ۲۰۰ تومان شد و افت ۱۳۰ تومانی داشت.

تزریق شوک به اقتصاد ایران
چندی پیش سیامک قاسمی، اقتصاددان در کافه‌خبر خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به نیاز اقتصاد ایران به تزریق شوک‌های مثبت سیاسی گفت: سیاست‌گذاری اقتصادی در شرایط فعلی جواب‌گوی اقتصاد ایران نیست. اقتصاد ایران نیاز به یک‌سری شوک‌ها دارد. این شوک‌ها از فضای خوش‌بینی سیاسی باید بیاید. ما در حوزه ارز نیاز به شوک عرضه داریم. یعنی گشایش‌هایی ایجاد شود که منابع ارزی خوبی وارد اقتصاد ایران کند که همه این‌ها به فضای اقتصاد سیاسی برمی‌گردد.

این کارشناس اقتصادی گفت: آمار‌هایی که اعلام می‌شود و توافقات سیاسی‌ای که تاکنون صورت گرفته، منجر به این شوک‌ها نشده است.

قاسمی متذکر شد: اقتصاد ایران بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری فقط در بخش نفت و گاز نیاز دارد و برای همین است که نیاز به شوک‌های سیاسی داریم؛ وگرنه رکود ادامه خواهد داشت و رشد‌های اقتصادی نزدیک به صفر و ۲، ۳ درصد.

وی تاکید کرد: من در این موضوع تردیدی ندارم. این اعداد برای اقتصادی که طی ۱۰ سال گذشته رشد اقتصادی نزدیک به صفر داشته، عملا به معنای رکود است. در عین حال، تورم‌های بالا ادامه خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: از سوی دیگر، اتفاق بسیار نگران‌کننده‌ای که در همه این سال‌ها شاهد هستیم، جریان خروج سرمایه بسیار سریع است. ما شاهد این هستیم که دیگر سرمایه‌ها برای خرید خانه از ایران خارج نمی‌شود، بلکه سرمایه‌ها و کسب‌وکار‌ها خارج می‌شود. یعنی آش با جاش بیرون می‌رود. این جریان خروج سرمایه به نظر من بسیار موضوع نگران‌کننده‌ای است که پشت این موضوع، انتظارات تورمی قرار دارد؛ این‌که چقدر نسبت به آینده امیدوار هستیم.

وی تاکید کرد: ما نیاز به تجدیدنظر در فضای اقتصاد سیاسی داریم و تا وقتی این اتفاق نیفتد، به نظر من متاسفانه شاهد روند‌های مثبتی در اقتصاد نخواهیم بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
وقتی هر روز و هفته یک وزیری حرف های بی ربطی می زند امنیت روانی سرمایه گذران را تهدید می کند اخیرا بذرپاش افاضه فرمودند قبلا وزیر اقتصاد و قبلها وزیر صمت... گویا یک ناهمنگی عجیب یا هدفنمد در بین دولتمردان حاکم است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست