بازدید 15074
مرور روزنامه‌های سه شنبه چهارم مهر

تهدید جدی مزیت‌های ژئوپلیتیک ایران / برای درست کردن ابرو چشم را کور نکنیم / باکو درصدد عبور از خط قرمز!

تحرکات قفقازی اردوغان، اصلاح طلبان در برزخ انتخابات! آسیب‌های فیلترینگ بر اقتصاد، پرچمداری بانوان در دومین روز از بازی‌های آسیایی، پای لرزان تخت‌جمشید، خط و نشان سرلشکر باقری برای دشمنان، عملکرد ضعیف بازار سرمایه در شش ماه نخست سال، ورود برنامه از کلیات به جزئیات بحث برانگیز و فرصت پانزده روزه به بانک‌ها برای تأمین مالی مسکن‌سازی، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۹۵۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۶ 26 September 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه چهارم مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که درخشش بانوان ورزشکار ایرانی در بازی‌های آسیایی هانگژو، نشست عمومی سالانه آژانس انرژی اتمی و امکان رفع سوءتفاهم‌ها با تهران، برنامه پارلمان یا برنامه کابینه؟ و سفر اردوغان به نخجوان و تیتر‌های مرتبط با قره باغ در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده اند.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


تهدید جدی مزیت‌های ژئوپلیتیک ایران


کوروش احمدی دیپلمات پیشین در سرمقاله امروز روزنامه شرق با تیتر تهدید جدی مزیت‌های ژئوپلیتیک ایران نوشت: همیشه فرض بر این بوده که ایران در مقایسه با دیگر کشور‌ها دارای بیشترین مزیت ژئوپلیتیک است. در کلام رابرت کاپلان در کتاب مرجعش، the Revenge of Geography، «امتیاز موقعیت مکانی ایران در جنوب هارتلند مکیندر و داخل ریملند سپایکمن مهم‌تر از هر عامل دیگری است». ایران بر سر راه شرق و غرب و رابط طبیعی بین آسیای میانه، شبه‌قاره هند و خاورمیانه است. دامنه‌های غربی رشته‌کوه‌های زاگرس بر بین‌النهرین مسلط است. ایران بالقوه دارای بیشترین نفوذ طبیعی بر آسیای میانه و قفقاز است.

کاپلان توجه می‌دهد که تمام نفت خاورمیانه بزرگ یا در جنوب ایران است یا در شمال ایران. ایران تقریبا مترادف است با فلات ایران که برخی از آن به عنوان «قلعه خاور نزدیک» یاد کرده‌اند. برخورداری از چنین موقعیتی به ایران امکان داد تا نخستین امپراتوری جهان در دوره باستان را ایجاد کند و درحالی‌که آتن را در محاصره داشت، در آسیای میانه نیز حضور داشته باشد. به‌علاوه، مرز‌ها و هیچ چیز دیگری در مورد ایران برخلاف اکثریت کشور‌های منطقه مصنوعی نیست. ایران بیش از هر ملت دیگری در خاور نزدیک سابقه ملت-دولت‌سازی و تمدن شهری بی‌وقفه دارد. به لحاظ جغرافیای فرهنگی، مایکل اکسورثی، مورخ انگلیسی، از «ایده ایران» سخن می‌گوید، به این معنی که ایران در طول تاریخش به لحاظ فرهنگ، زبان، قومیت و قلمرو جذابیت تمدنی داشته و از بغداد تا کلکته به نوعی قلمرو فرهنگ فارسی بوده است.

به‌علاوه، تنگه هرمز که تحت اشراف ایران است، راه دسترسی حوزه‌های نفتی جنوب به جهان است. نفت شمال ایران نیز باید از طریق خطوط لوله به بازار‌های جهانی برسد. ایران همچنین بیشترین ساحل را در خلیج فارس دارد، آب در جوار سواحل ایران بیشترین عمق را دارد و خطوط تفکیک تردد دریایی ناچارا از مجاورت شش جزیره ایرانی در خروجی غربی تنگه هرمز می‌گذرند. ضمن اینکه چهار جزیره ایرانی در نوار شمالی تنگه هرمز اشراف ایران بر این آبراه حیاتی را تأمین می‌کنند. ایران با بیش از ۵۰۰ کیلومتر مرز با دریای عمان و دریای عرب و وجود بندر چا‌بهار بهترین انتخاب برای دسترسی آسیای مرکزی به دریای آزاد است.

اما مزیت‌های ژئوپلیتیک پایدار و همیشگی نیستند و بقا و دوام آن‌ها تحت تأثیر عملکرد جوامع انسانی و واحد‌های سیاسی قرار دارد. تحولات تکنولوژیک مانند دریانوردی نظامی، سلاح‌های موشکی و هسته‌ای، ظهور و افول قدرت‌ها، تغییر صف‌بندی قوا در منطقه و جهان، رونق‌یافتن و متروک‌شدن مسیر‌های ارتباطی، استفاده یا ترک استفاده از برخی منابع طبیعی مثل نفت، شکل‌گیری و فروپاشی ائتلاف‌ها و... در طول تاریخ توانسته‌اند موقعیت ژئوپلیتیک کشور‌ها را دستخوش تغییرات عظیم کنند. مزیت‌های ژئوپلیتیک ایران اکنون به دو دلیل با تهدیدات جدی مواجه است: ۱- بی‌توجهی به تحولات اثرگذار بر نظم ژئوپلیتیک در منطقه و جهان طی چند دهه اخیر، ۲- بی‌توجهی به کاهش مستمر اهمیت ژئوپلیتیک و ایدئولوژی و اهمیت‌یافتن فزاینده ژئواکونومیک. بنابراین، از یک سو، موقعیت محوری ایران به عنوان حلقه رابط در نتیجه ایجاد کریدور‌های ترانزیتی در ورای مرز‌های ایران در حال خنثی‌شدن است. (سرمقاله نگارنده، روزنامه شرق ۲۸/۶/۱۴۰۲) ازجمله، راهبرد ایران از زمان صفویه مبنی بر جلوگیری از اتصال زمینی عثمانی (ترکیه) با آسیای میانه از طریق «دالان تورانی» با تهدید مواجه است.

از سوی دیگر، رهیافت جامع چهل‌وچند ساله چین مبنی بر تمرکز بر ژئواکونومیک و اقتصاد و ترک منازعات ژئوپلیتیک و ایدئولوژیک چندسالی است که حتی در خاورمیانه نیز فراگیر شده و در حال بی‌اثرکردن مزیت‌های ژئوپلیتیک ایران در خلیج فارس است. بنادر و فرودگاه‌ها در سواحل عربی با سرعتی شگفت‌آور توسعه یافته‌اند و برخلاف گذشته به مقصد اصلی بار، بازرگان، جهانگرد، روزنامه‌نگار و... در خلیج فارس تبدیل شده‌اند. عربستان، دوبی و قطر در ۲۰۲۲ به ترتیب ۱۶.۶، ۱۴.۳۶ و ۲.۶ میلیون توریست جذب کردند. 

مطابق شاخص عملکرد بنادر جهانی مطابق برآورد بانک جهانی و GMICPP، چهار بندر در جنوب خلیج فارس در بین پنج بندر جهان با بهترین عملکرد در سال ۲۰۲۱ بوده‌اند. فرودگاه دوبی با جابه‌جایی حدود ۹۰ میلیون مسافر در سال سومین فرودگاه بزرگ جهان از نظر تردد مسافر بین‌المللی است. عربستان، امارات و قطر ۳.۵ تریلیون سرمایه‌گذاری در جهان را تحت کنترل دارند. نتیجه این رونق اقتصادی هفت تا 

۳۳ برابر شدن جمعیت پنج کشور عربی خلیج فارس و استان‌های ساحلی عربستان طی ۵۰ سال گذشته و رسیدن آن به حدود ۳۳ میلیون نفر بوده است. این در حالی است که کرانه‌های دوهزارو ۴۳ کیلومتری ایرانی بسیار عقب مانده‌اند و جمعیت جزایر و شهر‌های ساحلی ما از حدود ۳.۵ میلیون نفر تجاوز نمی‌کند. سهم ایران از تجارت بین‌الملل طی نزدیک به ۵۰ سال گذشته از ۱.۱ در سال ۱۹۷۴ به ۲۴ صدم درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته، درحالی‌که مبادلات تجاری امارات با جهان در سال ۲۰۲۲ معادل ۱.۰۲۴ تریلیون دلار بوده است. در نتیجه، ریاض، دوحه و دوبی از نظر اهمیت استراتژیک جای قاهره، بغداد و دمشق را گرفته‌اند. اگر ایران با اتخاذ یک سیاست خارجی درست و واقع‌بینانه به این امور نپردازد، مزیت‌های طبیعی و ژئوپلیتیکش بیش از پیش بی‌اثر خواهند شد.

 


برای درست کردن ابرو چشم را کور نکنیم


سیدمحمد بحرینیان طی یادداشتی در شماره امروز رسالت با تیتر برای درست کردن ابرو چشم را کور نکنیم نوشت: یک. چند روزی است که سخن از حذف سیمان و فولاد از بورس کالا جدی است و هرچند بعید است چنین خطای روشنی، در عمل اجرا شود، اما به‌هرحال باید نگران چنین مواضع و اقداماتی بود، چه این‌که سرمایه ریسک گریز است و حتی یک شایعه، می‌تواند موجب ریزش بازار و حتی فرار سرمایه از کشور باشد. از طرفی، گاهی سخن از تأثیر قیمت سیمان و فولاد بر تورم در بخش مسکن به میان می‌آید که قابل‌پذیرش نیست. اما چرا؟


دو. یادمان هست که در اوایل بحران ارزی قبلی در کشورمان، متولیان امر وعده دادند میلگرد و تیرآهن به سفره مردم می‌رسد! این سخن به‌ظاهر زیبا، درواقع پیامی خطرناک مبنی بر ورود همه‌جانبه دولت به زنجیره این دو صنعت و پایین نگه داشت دستوری قیمت در بخش‌هایی از این دو زنجیره بود. همین موضوع، منجر به رانت چند هزارمیلیاردی در زنجیره فولاد شد که بخش‌هایی از آن، بعد‌ها در گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه منتشر شد. جالب آنجاست که این ورود بی‌دلیل که نام دیگرش رانت است، هیچ تأثیری هم بر قیمت میلگرد و تیرآهن برای مصرف‌کننده نداشت و فقط باعث شد اختلاف قیمت نهایی و قیمت کارخانه به جیب دلالان و رانت‌خواران برود. 


سه. در خصوص قیمت فولاد و سیمان، تجربه دو دهه اخیر، تجربه‌ای موفق در توسعه صنعت و تعادل عرضه و تقاضا بوده است. صنعت فولاد کشور در اوایل دهه ۸۰ با کمبود شدید روبه رو بود، اما با واگذاری مکانیسم قیمت‌گذاری این محصول به بازار و نظام عرضه و تقاضا، قیمت‌های نجومی، دلال‌بازی‌ها، رانت‌خواری‌ها، سوءاستفاده‌ها و عدم شفافیت‌ها در زنجیره درهم‌تنیده فولاد از بین رفت و سود به جیب تولیدکننده رفت. نتیجه چنین شرایط مطلوبی، افزایش قابل‌توجه ظرفیت فولادی کشور و بالا رفتن میزان ورود سرمایه‌گذاران به صنعت فولاد بود. در همین مدت، افراد تلاش می‌کردند به‌جای تلاش برای کسب امضای طلایی و رانت‌خواری، به سمت سرمایه‌گذاری در بخش تولید حرکت کنند. این وضعیت باعث شد تا یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های صنعتی ما در حوزه فولاد رقم بخورد و ایران، از کشوری با واردات سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن فولاد به کشوری با صادرات بیش از ۱۰ میلیون تن تبدیل شود. 


این در حالی است که مصرف فولاد در این مدت در کشور بیش از ۵۰ درصد هم رشد داشته است. چنین دستاورد بزرگی، یک تحول و انقلاب عظیم در صنعت کشور محسوب می‌شود. ریشه این تحول، تعادل عرضه و تقاضا و عدم‌مداخله دولتی و دستوری است. درواقع، بازار از طریق بورس کالا توانست این صنعت را متحول نماید.


چهار. در بخش سیمان شاهد دلالی گسترده در دهه ۸۰ بودیم. قیمت سیمان دولتی در حالی در حدود سی‌وچند هزار تومان بود که در بازار آزاد همان سیمان به قیمت بیش از ۵ برابر و در محدوده ۲۰۰ هزار تومان معامله می‌شد. اما با اصلاح قیمت و ورود سیمان به بورس کالا، تولید این محصول جان گرفت و اختلاف قیمت آن از بین رفت. سیمانی که روزگاری توسط شرکت‌ها کمتر از ۴۰ دلار فروخته می‌شد و با قیمت ۲۰۰ دلار به دست مصرف‌کننده می‌رسید، با واگذاری به یک بازار شفاف، به کمتر از ۴۰ دلار کاهش پیدا کرد.


پنج. بررسی قیمت مسکن در تهران نشان می‌دهد که سهم سیمان و فولاد از هزینه ساخت، حداکثر در حد چند درصد از بهای آن است. هزینه فولاد و سیمان از قیمت تمام‌شده مسکن از این هم کمتر است. درواقع بزرگ‌ترین سهم در قیمت مسکن، هزینه زمین و موارد مرتبط با آن است و سخن گفتن از تأثیر جدی سیمان و فولاد بر گرانی مسکن، چیزی در حد شوخی است. روند قیمت زمین نشان می‌دهد که طی دو دهه اخیر، قیمت زمین که معمولا کمتر از آپارتمان نوساز بود، به فراتر از آن و حتی در برخی نقاط به دو برابر قیمت آن افزایش‌یافته است. زمین عامل اصلی رشد قیمت مسکن بوده است.


شش. عامل دیگر گرانی مسکن، در تقاضای مسکن نهفته است. تورم بالا سبب گردیده تا افراد به‌جای فعالیت در بخش‌های مولد اقتصاد، سعی در حفظ ارزش پول خود نمایند و در این راستا، ساده‌ترین و سنتی‌ترین روش، حضور در بازار مسکن است. افراد سعی می‌کنند حتی با داشتن کمترین سرمایه، آپارتمان یا زمینی کوچک بخرند تا در دوره‌های تورمی از موتور سریع تورم، جا نمانند.


هفت. بررسی تعداد آپارتمان‌های موجود در کشور نشان می‌دهد که تعداد آپارتمان‌ها با تعداد خانوار کشور برابر است. این یعنی فرضیه بالا بودن قیمت مسکن به علت کمبود آن، اساسا باطل و انحرافی است. اما سهم و انگیزه بالای سرمایه‌گذاری سبب گردیده تا مسکن از کالایی مصرفی به سمت کالایی شدیدا سرمایه‌ای و سفته‌بازی حرکت نماید. در اصل عامل اصلی رشد شدید قیمت مسکن در مقایسه با درآمد افراد و افزایش سهم مسکن از درآمد خانوار مربوط به انگیزه‌های سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول در حوزه مسکن است. این موضوع باعث شده تا سیاست‌گذار در چندراهی مدیریت قیمت مسکن گاهی به بیراهه رود و به جای مهار تورم و از بین بردن تقاضای سرمایه‌ای، در یک دور باطل تأمین و ساخت مسکن انبوه گرفتار شود. اقدامی که سبب هجوم سرمایه‌ها و عدم اثربخشی نهایی سیاست‌ها برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه در دستیابی به مسکن می‌گردد.


هشت. درنتیجه راهکار بلندمدت بازار مسکن، مهار جدی تورم و حرکت به‌سوی تک‌رقمی کردن تورم است. راهکار میان‌مدت، ارائه راهکار جایگزین برای خرید مسکن است. ازجمله این موارد می‌توان به ایجاد ساختار‌های حقوقی و قانونی مناسب برای اجرای پروژه‌های متری مسکن و قانون پیش‌فروش مسکن اشاره کرد. قانون پیش‌فروش مسکن باوجود یک دهه از تصویب همچنان ابتر مانده و غیرقابل اجراست، درحالی‌که این راهکار می‌تواند به سمت افزایش عرضه مسکن کمک نماید. راهکار سوم افزایش عرضه زمین است. بدین ترتیب که امکانات و زیرساخت‌ها فراهم گردیده و دولت باعرضه انبوه زمین، ضمن کسب درآمد مناسب نسبت به اصلاح قیمت زمین در مناطق مختلف در سطح کلان‌شهر‌ها اقدام نماید. ناگفته پیداست که بحران گران بودن زمین، مختص کلان‌شهر‌ها و شهر‌های بزرگ است، اگر نه در نقاط روستایی و شهر‌های کوچک، تقریب قیمت هر مترمربع زمین با قیمت یک متر ساخت برابر است.


نه. نتیجه آن است که باید مراقب باشیم سودجویان پشت سخنان فریبنده پنهان نشوند تا بار دیگر برای کشور، نسخه‌های رانتی بپیچند. مسکن اگر گران است که هست، هیچ ارتباطی به تعداد خانه‌ها و کمبود آن یا گرانی و ارزانی سیمان و فولاد ندارد. ارزان و در دسترس کردن مسکن هم صرفا سه راهکار بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت دارد که به آن‌ها اشاره شد. بازهم تأکید می‌گردد که راه اصلی، فقط و فقط مهار تورم است. این نتیجه‌گیری به این معنی نیست که سیمان و فولاد هم باید رها شوند، ازقضا باید به‌شدت مراقب این دو صنعت حیاتی بود، اما مراقبت به معنی مداخله نیست، بلکه به معنی تلاش برای جلوگیری از مداخله است. مبادا با مداخله‌های زیان‌بار و لطمه به ساختار‌های شفافی، چون بورس کالا، دستاورد‌های پیشین خودمان در کشور، به نقاط ضعفمان تبدیل شود.

 

باکو درصدد عبور از خط قرمز!


 روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان باکو درصدد عبور از خط قرمز! نوشت: از مرز‌های شمال غرب کشورمان، خبر ناخوشایندی می‌رسد که باید در برابر آن هوشیارانه و بموقع عمل شود.
رئیس جمهور ترکیه، با استقبال همتای آذربایجانی خود وارد نخجوان شد. براساس اخبار رسمی، علی‌اف در این دیدار به اردوغان گفت: «عملیات موفقی را در قره‌باغ انجام دادیم و امنیت کامل را در مرز‌های خود به دست آوردیم. آذربایجان ۵ روز پیش به‌طور کامل حاکمیت خود را احیا کرد. مردم ما حمایت بزرگ ترکیه و تایید آن بر اینکه قره‌باغ خاک آذربایجان است را فراموش نخواهند کرد.»


علی‌اف این را هم گفت که: «مطمئن هستم که روند ادغام مجدد ارمنی‌های قره‌باغ در جامعه آذربایجان موفقیت‌آمیز خواهد بود. متاسفانه زنگزور غربی توسط مقامات شوروی از آذربایجان جدا شد و به این ترتیب ارتباط جغرافیایی قسمت اصلی آذربایجان و نخجوان قطع شد. ما با حمایت از یکدیگر با ترکیه، مسائل منطقه را در مسیر درست هدایت می‌کنیم.»


این سخنان علی‌اف به معنای حمله نظامی به استان سیونیک ارمنستان در مرز با ایران و ایجاد دالان زنگزور می‌باشد. درباره ایجاد این دالان و قطع راه ارتباطی ایران و ارمنستان، همواره مسئولان جمهوری اسلامی ایران به دلیل ایجاد تغییرات جغرافیایی هشدار داده و با آن مخالفت کرده و گفته‌اند اجازه چنین اقدامی را نخواهند داد.


روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان شمالی خود از جمله جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان همواره دوستانه و مسالمت‌آمیز بوده و از این به بعد نیز همین سیاست در دستور کار دیپلماسی خارجی کشورمان قرار دارد. درخصوص مناقشات مربوط به قره‌باغ نیز مسئولان ایرانی بار‌ها بر تعلق مالکیت این منطقه به آذربایجان تاکید کرده و بر ضرورت حل مسالمت‌آمیز آن تاکید کرده‌اند. بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران درگیری‌های نظامی میان باکو و ایروان را به زیان طرفین می‌داند، ولی در عین حال طرف هیچیک از آن‌ها را نگرفته و نخواهد گرفت. آنچه برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است ایجاد تغییرات در مرز و وضعیت جغرافیائی منطقه است که به هیچ وجه قابل قبول نیست.


سخنان علی‌اف در دیدارش با رجب طیب اردوغان در نخجوان به معنای اینست که او درصدد حمله نظامی به استان سیونیک ارمنستان است. این استان در مرز ایران قرار دارد و راه ارتباطی ایران به ارمنستان از آن می‌گذرد. به همین جهت، حمله به این استان و ایجاد دالان زنگزور که مورد نظر علی‌اف است، به منافع ایران لطمه خواهد زد و این همان خط قرمزی است که مسئولان ایرانی بار‌ها درباره آن سخن گفته و هشدار داده‌اند. ایجاد دالان زنگزور، به معنای قطع راه ارتباطی ایران با ارمنستان است و این اقدام برخلاف منافع ملی ایران و عملاً نوعی ایجاد تغییر در وضعیت جغرافیائی منطقه و جابجائی مرزهاست. این، همان چیزی است که ایران نسبت به آن حساس است و مسئولان جمهوری اسلامی ایران بار‌ها گفته‌اند اجازه وقوع آن را نخواهند داد.


در هفته‌های گذشته، مسئولان ایرانی رایزنی‌های سیاسی متعددی با مقامات ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان کرده و هشدار‌های لازم را داده‌اند. به عبارت روشن‌تر، جمهوری اسلامی ایران، به وظیفه دیپلماسی خود درباره این موضوع عمل کرده و اگر علی‌اف درصدد باشد از خط قرمز اعلام شده عبور کند، قطعاً باید در انتظار واکنش قاطعانه‌ای از نوع دیگر باشد که ممکن است به ایجاد تغییرات مهمی در باکو منجر شود. این نکته نیز برای مسئولان ایرانی روشن است که رژیم صهیونیستی در تحریک و حمایت علی‌اف نقش دارد و به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران اراده قوی‌تری برای برخورد با کسانی که درصدد ایجاد تغییرات در مرز‌ها باشند دارد. مقامات ترکیه نیز باید به این واقعیت توجه داشته باشند که حمایت از باکو برای عبور از خط قرمز‌ها به صلاحشان نیست و منافع مورد نظرشان را تامین نخواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۰۲
خیالتان راحت
ایران تحت هیچ شرایطی با هیچ کشوری وارد جنگ نخواهد شد
زنگزور رو ترکیه می‌خواهد نه آذربایجان! ایران باید یعنی ارتش و نیروی هوایی باید آماده باش باشند، تا در مقابل عمل انجام شده قرار نگیریم! ترکیه فکر کرده با چند اکراد بالای کوه و آذربایجان هم گمان کرده با چند ارمنی بدون سلاح طرف هست!؟ پشتیبانی آمریکا و فرانسه از ارمنستان باد هواست، ارمنستان باید نیروهای نظامی خود را به سمت زنگزور گسیل کند.نه این که آویزون دیگران شود
کسانی که با افکار متوهمانه باعث وضعیت فعلی کشور شدند باید پاسخگو باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
دقیقاً
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
خدایا ، سایه مسئولین بی کفایت را از این سرزمین بردار .
منتشر کن لطفا
افسوس و صد افسوس....!
با اقتصادی که مسئولین برای کشور ساخته اند، مردم و کشور تحمل یک جنگ دیگر را نخواهند داشت.
در کشور ما تنها مزیتی که در طول سالها ایجاد شده پیشرفت در صنعت دفاعیست که آن هم در کنار یک اقتصاد ضعبف و مردم تحت فشار ، دیگر مزیت محسوب نمی شود!
در صورت دخالت جمهوری اسلامی در مسئله زنگه‌زور، آینده‌ای تاریک در انتظار منطقه خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ایران یا منطقه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
آینده ای تار در انتظار اردوغان و علی ف خواهد بود
اردوغان از تسلط کامل جمهوری آذربایجان بر قره‌باغ استقبال کرد و روسای جمهور دو کشور بر ایجاد کریدور زمینی میان باکو و آنکارا تاکید کردند.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
این کریدور با حمایت خود ارمنستان افتتاح خواهد شدو نیاز به حمله آذربایجان هم نیست پس بهتره ایران قبل از رضایت ارمنستان خودش کریدور رو به دست بگیره ازش حمایت و سرمایه گذاری کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
هم اردوغان هم نوچه اش غلط اضافی کردند
باش
برخورد منفعلانه ایران دربرابر حق آبه طالبان باعث جسارت بیشتر همسایگان شده است و مطمئن باشید امارات منتظر است تا واکنش ایران را درباره باکو را ببیند تا اقدامات بیشتری برای جزایر ایرانی انجام دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
امارات قبل از اختلاف با آذربایجان بوده و بر حتی رسما به خاک ایران ادعا داره...پس اول اولویت با امارات هست بعد اسراییل بحرین عراق عربستان افغانستان پاکستان کویت بعد آخر نوبت آذربایجان
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
اتفاقاً اگر ایران راجع‌به طالبان مدارا کرده برای اینکه خودشو تو دو جبهه درگیر نکنه. خدا وکیلی نیروی نظامی ایرانو دستکم نگیرید، اصلاً برای شما به عنوان یه فرد ایرانی زشته که فکر کنید امارات همچین جرأتی داره. ایران با کوچکترین جنگی به شدت یکپارچه میشه و بنظرم برعکس تصورات شما از عهده همه همسایگانش برمیاد. برای جمهوری آذربایجان فقط سپاه کافیه. کارشناسای نظامی سپاه خیلی عملگرا هستند و در مناطقی که ممکنه قتنه‌های قومی و مذهبی راه بیفته خیلی با هوشیاری عمل می‌کنند.
به فضل پروردپار، باکو، علی اف و هر آدم قلدر دیگری که به منافع ایران تعدی کند را سر جایش مینشانیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
سوابق عملکرد چیز دیگه ای میگه. سهم ایران از دریای خزر
حق آبه هیرمند
باید یک واقعیت رو بپذیریم تنها قاطعیت سیستم تا امروز فقط در مقابل خواسته مردم بوده ولی در منطقه همیش دست ضعیف رو جلو برده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
اشتباهی تایید شد ...

اول برین اون دیوار مرزی که با طالبان کشیدین و زمین های مردم کشاورز رو دو دستی تقدیم طالبان کردین، برین اون زمین ها رو پس بگیرین اگه جرئت مقابله با طالبان رو دارین ... الهام جون پیشکش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
سایبری
شما خودت از پشت کامپیوتر بلند شو که زخم ... نگیری داداش
کورش احمدی از "مزیت‌های ژئوپلیتیک ایران" نگران است و امثال من نگران وقوع رعد و برق: (این جمله مایه طنز دارد)

ظاهراً در خرم آباد رعد و برق ایجاد صدای مهیب و لرزش کرده.

از همان رعد و برقهای فاقد نور که دیماه 1400 در غرب کشور و بویژه اسدآباد همدان چندین صدای مهیب ایجاد کرد.

فکر کنم باید علیه رعد و برق راهپیمایی کنیم و شعار مرگ بر رعد و برق بدهیم.

با رعد و برق چه کنیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
هر موضوعی حتی بی‌اهمیت برای آن‌ها بهانه‌ای می‌شود برای راه انداختن هیاهویی برای هیچ و مراسم خودتحقیری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
۱۰:۲۴
شما توسعه مشکلات در کلیه حوزه ها را نمی بینی .؟؟؟
گویا دچار توهم هستید .
پاسخ به نظر ۱۰:۲۴
| United States of America |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
نظر ۰۷:۲۱ برای من است
سلام
من درباره مطلب کورش احمدی نظری ندارم و صرفاً به بهانه این موضوع، سابقه ای را یادآوری کردم.
توجیه صداهای مهیب شنیده شده در دیماه 1400 در چند استان غربی کشور، با رعد و برقِ اسدآباد همدان، آنهم رعد و برقی که با نور همراه نبوده و صرفاً صدایی مهیب داشته و در منطقه اسدآباد همدان واقع شده.
این توجیهات تنوع بالایی دارند و از کوسه ای که سر بزنگاه فیبرهای نوری اینترنت را می جوید تا کپسولهای گازی که انفجارهایی بزرگ ایجاد می کردند، خودکشی با داروی نظافت، آتش سوزی در اثر خطاهای برقکشی در ساختمانهای نظامی با استانداردهای سختگیرانه و حداکثری و الخ
نگاه منتقدانه به این حوادث اصلا به معنی خودتحقیری نیست. مثلاً در حوادث موسوم به بدحالی های سریالی مدارس، نتایج بررسیها و توجیه پدیده با هیستری جمعی ، الزاماً باید در قالب مقاله علمی منتشر و ثبت سابقه شود. در کشور ما که به نوعی رتبه دار تولید مقاله آی اِس آی است، رد شدن از کنار این موضوع و تبدیل نکردن آن به مقاله علمی، تردید برانگیز است.

اگر فرض کنیم گروهی از منتقدین مغرضند اما طبعاً همه اینگونه نیستند و باید با این طیف دیالوگ کرد.
«باکو درصدد عبور از خط قرمز!»
جای تعجب اینجا است که چرا یک کشور خط قرمز خود را در خاک یک کشور دیگر ترسیم می کند؟ قبل از هر چیز لطفاً بروند آن دیوار مرزی که مایه ی آبروریزی در شرق کشور است بردارد - البته اگر می توانید. جای بسی شگفت است که چرا رگ «ایرانی» در مرز شرقی بیرون نمی زند ولی به مرز شمال غرب که می رسد چپ و راست یکی می شوند. امور منطقه خط سیر خود را می رود. دوستان هم ماشاءالله در دو مسیر پیشرفت فوق العاده دارند: (1) بازداشت اشخاص دو تابعیتی به امید آزاد سازی دلارهای متعلق به کشور، (2) بازداشت اشخاص در نیمه شب با به هم ریختن زندگی آنها. در این دو وادی در جهان اولیم.
پاسخ ها
یوسف
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
امان از دست وطنفروشان وابسته به اردوغان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
داداش تو که تو باکو نشستی در مورد کشور صحبت نکن. اینایی که با این پرچم هم حرف ایشون رو تایید می کنند هم به هویت خودشون باید شک کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
مرز ایران و ارمنستان به ایران ربط ندارد ولی به ترکیه با فاصله زیاد از این منطقه ربط دارد؟
به اربابت اردوغان بگو خودتی
اینم میگیرن ی آب خنک هم نوش میکنن روش ... هیچ طرفی برای تهدیدات توخای شما ترا خرد نخواهد کرد.
ما به لطف تدبیر مسئولان از نقشه سیاست و اقتصاد دنیا حذف شدیم و علیرغم موقعیت ژئوپولتیک عالی که داریم سهمی از بازارهای جهانی نداریم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ترامپ لعنتی اینقدر زرنگ و سیاستمدار بود که ایران رو به طور کامل از اقتصاد جهانی حذف کرد
دیگه بود نبود ایران تفاوتی برای دنیا نداره جز اینکه بخوان نفتش رو مفت مفت ببرن کاری ک الان هم دارن میکنن
فولاد در این کشور تافته جدا بافته نیست نویسنده مقاله روزنامه رسالت از مزایای قیمت گزاری آزاد برای رشد و توسعه صنعت فولاد گفت این استدلال برای هر صنعت دیگری از دارو تا محصولات کشاورزی هم برقرار است سوال اصلی این است که وقتی قیمت گزاری دستوری کشاورز و یا صنایع دیگر را نابود می کند چرا فولاد باید تافته جدا بافته باشد ایا جوابش این نیست که صنایع فولاد در شهرهای کویری هستند که قدرت سیاسی را در ایران همین شهرها قبضه کرده اند
یعنی اگرکشوری درخاک خودتصمیم خاصی برای سرزمین خودش بگیرد که مثلاًراه ورود ما ازطریق آنکشوربهرکجا میخواهد باشدحتی اگرآلترناتیو‌وجایگرین دیگری هم نباشد هیج کشوری مجازنیست درامورات کشوردیگری دخالت کند به بهانه خط قرمزی فرضی اگرچنین باشد روسیه دخالتش دراوکراین بعنوان خط قرمز صحبح است اسرائیل دخالتش درسوریه ولبنان به عنوان خط قرمز محسوب میشودوامریکادخالتش درتمام دنیا خط قرمزبحساب میآید این صحبتها فقط برای توجیه خط قرمزازطرف هیچ کشوری موردقبول قرارنمیگیرد‌ وچون درواقع هیچکس حاضر به گذشت وفداکاری درسرزمینش برای رعایت خط قرمز فرضی نخواهد بودننیجه درگیری وجنگ پایان ناپذیر وازازهم‌ پاشیدن هردوکسوردرگیروتجزیه وتکه‌تکه‌شدن آن کشورها خواهد بودپس بهترین چیز دیپلماسی عقلانی‌بجای قدرت نمائی بی اثر است چون دست بالای دست بسیاراست روسیه قلدرمحل‌ رااوکراین فسقلی بیش ازیکسال است منترخودکرده وتا به التماس وادراش نکند مقاوت میکند باید چشمهارابازکرد فریب دشمنان رانخوردوازدیپلماسی حقیقی ونه خیالی استفاده کردتاهمه‌مشکلات حل شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ما چکار به خاکش داریم مرز ما با کشورهای همسایه نباید تغییر کند
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
به نظرت واقعا روسیه داره با اکراین فسقلی می جنگه؟!تشخیص و تحلیل نادرست تا این حد!!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
دوستان عزیز من. بحث آینده این کشوره. خدایی اگه اهمیت این داستان رو نمی دونید یکم بیشتر مطالعه کنید یا اینکه حداقل نظر ندید. ارمنستان حتی اگه با میل خودش بخواد کلا به آذربایجان الحاق بشه هم ما نباید بذاریم این اتفاق بیفته. به هر روشی که شده حتی اگه شده مثل روسیه عملیات ویژه انجام بدیم. دارن راه تنفس مارو می بندن بعد شما می گید اختیار دست خودشونه؟ اصلا متوجه هستید چی میگید؟ البته شاید هم متوجه هستید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ترکیه و آذربایجان به دنبال این هستند که بر خلاف قوانین بین الملل به زور قسمتی از خاک استان سیونیک ارمنستان که هم مرز با ایران هست رو به کریدوری فرا سرزمینی تبدیل کنند که ارمنستان هیچ حق حاکمیتی هم بر آن نداشته باشد.
آیا ترکیه حق دارد در این مورد هر روز اظهار نظر کند و دخالت نماید ولی ایران در مورد مرز خود نمی تواند نظر بدهد و اقدام کند؟ آیا ارمنستان حق ندارد در مورد خاک خودش نظر دهد ولی ترکیه و آذربایجان حق دارند؟
الان وقتشه که ایران عملیاتی موفق انجام دهد و تکه بزرگ ایران را که 120 سال پیش از پیکره ایران جدا شده مجددا به ایران برگرداند و اذربایجان شمالی را تاسیس کنیم تا چشم اردغان و اف ها کور بشن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
چندتا استان جدید از توش درمیاد. مثا استان تالش. استان باکو و ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
فعلا بپا جزایر سه گانه رو از چنگمون در نیارن عملیات موفق پیشکش
به جای جنگیدن در سوریه ای که هیچ ربطی به ما نداشت باید در قره باغ به نفع منافع ایران در جبهه ارمنستان می جنگیدیم تا باکوی حقیر در باتلاق آن حالا حالا ها بماند.امان از بی تدبیریها
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
احسنت دقیقاً حرف وطن پرستان هم همینه ایران را ول کردن چسبیدن به سوریه و لبنان و فلسطین و اسرائیل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
آقای تدبیر و مدبر
سوره به ما هیچ ربطی نداشت؟ اگر روزهای اول بود این حرفو میزدی می گفتیم خوب هنوز زوده تا همه متوجه بشن
همین جوری فکر می کنی که جنگ به نفع ارمنستان متجاوز (در موضوع قره باغ فقط)را نسخه می پیچی
ناشناس
| Canada |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
جنگیدن وکشته‌شدن‌درجهت منافع ارامنه کافر عرق خور چه‌سودی‌برای‌دنیاوآخرت مادارد ناشناس ارمنی که باموذیگری وبه نیت تفرقه افکنی ودشمن تراشی نظر میدهی مامیدانیم توهمانگونه‌ که ازآذریها بیزاری ازماهم‌ خوشت نمیآید پس ساکت
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
آنوقت ۳۵ میلیون ترک ایرانی طرفدار آذربایجان را چه میکردی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
|۰۹:۱۵
چندتا؟! 35 میلیون ترک ایرانی؟ نکنه منم شمردی که شده 35 میلیون! با این فرمون فکر کنم تو ایران 4-5 هزارتا فارس بیشتر نداشته باشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
داود جان، حالا کی گفته 35 میلیون ترک ایرانی طرفدار آذربایجان هستن؟ الهام گفته؟
پاسخ به داوود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ترک طرفدار جمهوری آذربایجان ؟؟؟؟؟؟؟؟
اولا جمهوری آذربایجان مال ایرانه
دوما ترک ها ایران رو ول میکنن بچسبن به جمهوری اذربایجان ؟؟؟؟
اگر انقدر کشته مرده اش هستن چرا نرفتن اونجا زندگی کنن ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ناشناس 19:15
من با افتخار یک ترک ایرانی هستم. اگر اردوغان و علیف نگاه چپ به مرز کشورم بکنند دندان هاشون رو تو دهنشون خرد می کنم.
از طرف ترکهای ایران حرف نزن وطن فروش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
ناشناس ۱۰:۰۸ هرچند تربیت‌ات زمان می‌بره ولی عیب ندارد. نخیر پرزیدنت علی‌اف نگفته. تاریخ و جمعیت شناسی جغرافیای ایران این حقیقت را اثبات کرده‌است
**همیشه فرض بر این بوده که ایران در مقایسه با دیگر کشور‌ها دارای بیشترین مزیت ژئوپلیتیک است**
تنها کشوری که همه منابع رو همزمان داره ولی کمترین بهره رو از این منابع میبره و در بدترین شرایط اقتصادی قرار داره
به یقیین رسیدم اگرچه دولت های قبلی هم توان خاصی نداشتن ولی بدون شک دولت فعلی یعنی دولت سیزدهم ضعیف ترین و بی تدبیرترین دولت در طول تاریخ و در منطقه هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
زمان ملی شدن صنعت نفت مصدق هم برای یکی دو سال تو همین شرایط بود چون می خواست قدرت رو ملی کنه. اینکه منابع زیاده و ما نمی تونیم بفروشیم که مشخصه برای چی هست. وگرنه فروختن منابع مثل عربستان که کار سختی نیست. طرف خودش میاد سرمایه گذاری می کنه و می بره و پولشو میده. مهم اینه که بتونی مستقل تصمیم بگیری. اینجاست که دنیا رو مثل زمان مصدق واست جهنم می کنن. من موندم شما که اینهمه مسائل سیاسی رو پیگیری می کنید واقعا اینا رو متوجه نمی شید؟ یا نمی خواید متوجه شید؟
فعلا که به علت سیاستهای غلط ایران از کل پروژه های منطقه و جهان کنار گذاشته شده است.
از جمله .جاده ابریشم
ترانزیت بار از هند به اروپا
خط لوله انتقتل گاز به هند و پاکستان
خط لوله انتقال گاز به ترکیه و اروپا
و الان هم ترکیه و اذربایجان می خواهد خط ترانزیت زمینی ایران به ارمنیتان و اروپا را مسدود کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
از این طرحها زیاد بوده. هر وقت هرکدوم از اینا اجرا شد بیاید اینجا ناله کنید.
خط قرمزهای ترسیم شده در ذهن ایران و در صورت عدم رعایت آن توسط علی اف می تواند به جنگی بزرگ در شمال کشور بیانجامد وحتی به سمت غرب نکشور نیز سرایت کند که انتهای آن واقعا غیر قابل پیش بینی است امید است واقع بین باشیم وهزینه و فایده این جنگ را به درستی محاسبه کنیم
داستان آذربایجان یک تله است عمدا دارند انکولک میکنند تا بالاخره کاسه صبر ایران لبریز بشود و جنگ به راه بیافتد نقشه زیر سر اسراییل است و عل اف دیوانه هم دارد اجرا میکند
یکی از هموطنان حرف قشنگی زد
طالبان مرزها در شرق کشور را اداره میکند و عملا روزانه هزاران نیروی پیاده به ایران می فرستد . کاری که با حکومت قبلی افغانستان کرد و با نیروهای داخل افغانستان کنترل افغانستان را در چند روز بدست گرفت . بصورت خزنده در حال ورود به ایران هستند و شماها خواب تشریف دارید ... یک سوال از دلواپسان دارم، اگه طالبان اراده کنه ۲ میلیون پیاده نظام بفرسته، می تونه یا نه ؟؟؟ یا الان چند میلیون طالبانی فرستاده ؟؟؟؟؟
حقابه رو تونستین از طالبان بگیرین که نگران زنگه زور هستین؟؟؟؟؟؟
قبل حمله مزدوران عثمانی وصهیونیسم باید سریعا نیروهای نظامی ما وارد زنگزور بشوند
ایران تنها یک راه دارد البته اگرمسئولان وطن پرست باشند. کنار کشیدن از قضیه فلسطین و جنگ با آمریکا و اسرائیل و سوق دادن تمام انرژی کشور به سمت شرق و شمال کشور و آرام کردن فضای داخلی. نباید در مقابل باکو و ترکیه کوتاه آمد عواقب این امر نه تنها در شمال که در بقیه ی مرزهای کشور از جمله جنوب و شرق نیز اثر گذار است. ضعیف نشان دادن کشور همه‌ی دشمنان ایران را به طمع وا می دارد از ما گفتن بود
در ادامه نوشته روزنامه شرق باید گفت؛ ای کاش آمریکا و متحدان غربی اش چنین مسائلی را در مورد ایران نمی دانستند خب معلوم است که کشوری که چنین امتیازاتی دارد و از طرفی نفت و گاز و منابع خدادادی زیادی هم دارد و از همه مهم تر در گروی استقلال سیاسی نزدیک به پنج دهه ای اش راه پیشرفت و خودکفایی را در پیش گرفته به طوری که امروز به اقتدار منطقه ای و فرامنطقه ای در زمینه های مختلف چه از منظر دفاعی چه از منظر پیشرفت در علوم نو از قبیل انرژی صلح آمیز هسته ای، پرتاب ماهواره، سلول های بنیادین و ... دست یافته، برای آمریکا و متحدانش غیر قابل تحمل باشد بنابراین با رذالت سیاسی روی به ابزار تحریم آورده اند تا به خیال خودشان ضمن در مضیقه قرار دادن مردم، حرکت پیشرفتی کشور ما را کند کنند، سیاستی شکست خورده که نتیجه ای جزء پیشرفت بیشتر ایران امروز نداشته است و حال با درج چنین اخباری می خواهند جنگ روانی ایجاد کنند باید به آمریکا و متحدان اروپایی اش خاطر نشان کرد که شما اگر به فکر ایران و ایرانی بودید روی به رقابت سالم با کشورهای مستقل در حال توسعه می آوردید نه این که با هزار و یک حیلت سعی در مهار پیشرفت ما داشته باشید.
باکی نیست ما با مدیریت جهانی ‌پاسخ کوبنده ای به همه همسایگان خواهیم داد.
جناب پروفسور کوروش احدی میشه لطفا بفرمایین از این مزییت ژئوپولوتیک و نفت و هر چیزی که داستانسرایی فرمودین تا کنون چه بهره برداری شده و چه منفعتی برای ما ملت ایران داشته....کشور یک میلیون جمعیتی قطر 20 سال هست از گاز مشترک پارس جنوبی استفاده میکنه و یکی از ثروتمندرین کشورهای جهان هسن...و بقیه رو نمیگ چون شما قصد و غرض داری خود را به خواب زدی...فقط با ارتباط درست میشه پیشرفت کرد نه با های و هوی و جنگ
مهم ترین چیز الان اینه که ما در سواحل خلیج فارس، حدود ۸۰۰ کیلومتر مرز آبی داریم که می شد بهترین استفاده ترانزیتی رومردم ازش ببرن و کالاهای مورد نیازمون رو تامین کنیم ... منتها به مردم خودمون اجازه نمی دیم که ملزومات و وسایل مورد نیاز شون رو از این مسیر ترانزیتی تامین کنن ، یعنی ما اومدیم مردم خودمون رو تحریم کردیم و نمی زاریم مردم از مرزهای آبی جهت تامین نیازهایی نظیر خرید خودرو خارجی با کیفیت و خرید لوازم خانگی ارزان استفاده کنن و مجبور میشن برای خرید خودرو داخلی لگن، مکافات ها بکشن ... حتی لوازم خانگی داخلی از خارجی ها گرون تر و بدتر ...‌‌

چرا مردم نباید از ۸۰۰ کیلومتر مرز آبی خلیج فارس جهت تامین کالای ضروری شون استفاده کنن و حق انتخاب نداشته باشن ؟؟؟
حالا که کشور خودمون میاد واسه واردات خودرو از مرز حدود ۸۰۰ کیلومتری ایران خودمون در خلیج فارس، ۲۰۰ درصد عوارض واردات خودرو وضع می کنه تازه به هر کسی از مردم هم اجازه نمی دن خودرو مورد نیازش رو وارد کنه ،

دلواپسان مرز ۴۰ کیلومتری ارمنستان بیان جواب بدن که حالا مرز حدود ۴۰ کیلومتری ارمنستان چه نفعی واسه مردم ایران داره که مثلا مرز ارمنستان، دست آذربایجان نیفته ؟؟؟؟ که مثلا عوارضی بر حمل و نقل وضع نکنه ؟؟؟؟ آیا آذربایجان میاد مثل کشور خودمون عوارض ۲۰۰ درصدی مثلا بر واردات خودرو وضع کنه ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
تنهایی نمی فهمی یا بهت کمک می کنن که نفهمی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
دقیقا ... از یه طرف مردم رو نمی زارن خودرو وارد کنن و از طرف دیگه نیروهای انتظامی کشور، با تویوتا هایلوکس مانور می دن و دور دور می کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
حمایت از تولید داخل صرفا به دوش مردمه ... وگرنه پاش بیفته ، دوربین تشخیص چهره خارجی و قطعات موشک خارجی آزاد هستن
تاکنون سیاست های اقتصادی و برون مرزی دولت های مختلف جمهوری اسلامی جز بدبختی و گرفتاری و عقب ماندگی ارمغان دیگری نداشته است. آقایان باید توجه کنند دنیا تغییر کرده. همین کشور دوست و برادر چین کمونیست مداوم در رسانه های خود از کاپیتالیسم و دشمنی با آمریکا سخن می گوید ولی میزبان بزرگترین شرکت های آمریکایی و اروپایی و آسیایی است. همین امارات و قطر و عربستان سعودی و مالزی و کره جنوبی و ژاپن و .....را ببینید. درس بگیرید. همین روسیه را ببینید که نمی تونه یه دستگاه اتومبیل تولید کنه میره موشک هسته ای میسازه. چون سیاست بین الملل اینه که باید یه لولو وجود داشته باشه تا بتونن سلاح بفروشن صنایع خوشون رو آب کنن. حالا هی با چینی ها و روس ها معامله کنید. آخر و عاقبت کشور معلومه. در کلاف سیاست های بین الملل ما رو لولو کردن. جدا نمی فهمید یا خودتون رو به نفهمی زدید.
عوضش عمق استراتژیک ما تا دریای مدیترانه رفته!!!!!!!
جالبه تلفات جاده ای ایران خودرو و سایپا از بدو تاسیس شون تاکنون و معلولینی که به مردم تحمیل شده ، از کل تلفات جنک های این ۳۰-۴۰ سال ارمنستان و آذربایجان بیشتره و به هیچ کسی هم پاسخگو نیستن و همیشه هم در حال ضرر هستن و مردم هم در حال نفع !!!!!!
مهم‌ترین دغدغه باکو و آنکارا در حال حاضر، نگرانی از احتمال سقوط دولت پاشینیان است. به همین دلیل توافقی در پشت پرده بود که جنگ سوم قره‌باغ بیش از یک روز ادامه پیدا نکند. با انسداد کریدور لاچین از ۹ ماه پیش و تسلیم قره‌باغ، توافقنامه ۲۰۲۰ مسکو در عمل فروپاشیده است. سقوط احتمالی دولت پاشینیان نیز می‌تواند خط بطلانی بر همه توافقات آشکار و پنهان طرفین بکشد. بنابراین باکو و آنکارا همان‌طور که برای پیروزی پاشینیان در انتخابات زودهنگام پارلمانی خرداد ۱۴۰۰ تلاش کردند، برای جلوگیری از سقوط وی نیز تلاش می‌کنند.
حالا نگرانید که الهام جون بر مرز زنگه زور بیاد عوارض ببنده ؟؟؟؟؟؟ مطمئن باشین که الهام جون اگه عوارضی وضع کنه، خیلی کمتر از عوارض گمرک خودمون هست ...

اینقدر غم ارمنستان و آذربایجان رو نخورید فعلا که دولت بهمون اجازه نمی ده از مرز های آبی حدودا ۱۶۰۰ کیلومتری جنوب کشورمون ماشین مورد نیاز مون رو تامین کنیم و مجبورمون می کنه عوارض ۲۰۰ درصدی برای واردات خودرو بپردازیم، تازه بازهم به خودمون اجازه واردات خودرو مورد استفاده مون رو نمی دن و به بخش خصوصی اجازه واردات می دن ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
عوامل و مزدوران سازمان منافقین و علی اف ساکت
کدام‌ مزیت ژئوپلیتیک؟ اصلاً ما کجای دنیا قرار داریم؟ سهم ما در اقتصاد دنیا چقدر است؟ با کدام کشور ها روابط عمیق داریم؟ چین و روسیه تا کجا حاضرند به عنوان کشور دوست و برادر در کنار ما باشند؟ ما کشوری تنها هستیم که با فروش قاچاقی نفت امور خود را می گذرانیم‌ و انباری از تجهیزات نظامی که دارند خاک می خورند.
بورس موتور محرکه اقتصاد کشور است و باید از تجربه های موفق برای رشد شاخص بورس استفاده کرد وقتی سرمایه جذب بازار سرمایه (بورس) شود طبیعی است که تولید کننده هم تولیداتش بالا می رود و به خصوص در مورد کالاهای صادراتی اگر بازاریابی منطقه ای و جهانی داشته باشیم مثلا همین پیمان بریکس یا شانگ ها و ... که جزء اش شده ایم بتوانیم بازار این کشورها را که جمعیت بالایی هم دارند بدست بیاوریم سود خوبی هم به کارخانجات بورسی می رسد و هم به سهام دارانشان که اگرچه زمان می برد ولی عملی است البته در بورس سهام داران هم باید به این نکته توجه داشته باشند که بورس دیگر مثل گذشته نیست که با چند صد هزار کد بورسی اداره می شد در حال حاضر چندین میلیون کد بورسی فعال داریم که اگر کلیت بازار سهام داری، سهام داری واقعی یعنی با دید بلند مدت یک سال به بالا داشته باشند تا شرکت ها فرصت استفاده از پول های ورودی برای مبادلات تجاری - مالی خود با شرکای داخلی و خارجی را داشته باشند شاخص بورس رشد خوبی خواهد داشت و ارزش سهام رشد واقعی می کند ولی اگر قرار به سهام داری کوتاه مدت فست فودی باشد نه تنها هیچ کس سود خوبی نخواهد کرد بلکه شرکت ها را هم وارد زیان می کنیم چون شرکت مجبور است مقداری از سود خود را به سهام داران فست فودی بدهد و این طور ارزش سهامش رشد خوبی نخواهد داشت.
مرز ایران با ارمنستان به چند دلیل مهم ترین مرز زمینی کشور هستش. برای دفاع از این مرز باید با تمام قوا آماده باش بود. دشمنی با آمریکا خیلی بی اعتبارمون کرده در جامعه جهانی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
بفرما برو جنگ معطل چی هستی
میام میگن قیمت فولاد باید آزاد بشه (به قیمت جهانی و گران )و ... بعضی وقتها هم میان میگن قیمت خودرو آزاد بشه (گران شود )
پس چرا واردات خودرو نباید آزاد بشه ؟؟؟ شما که همه چی رو می گین آزاد بشه و گران کنیم و .... چرا مردم نتونن آزادانه و بدون باج گمرکی خودرو ارزان با کیفیت بخرن ؟؟؟؟ آغاااا ما دوست نداریم لگن داخلی گران بخریم و دوست نداریم از تولید لگن داخلی حمایت کنیم ، هر کی می خواد از تولید داخلی لگن ها حمایت کنه ، از جیب خودش مایه بزاره نه از جیب کل مردم که مجبورشون کنن خودرو لگن بخرن
چرا برخی معتقدن که فولاد و بنزین و خودرو داخلی قیمت شون آزاد بشه ولی خرید خودرو خارجی نباید آزاد بشه ؟ واردات کالای خارجی نباید آزاد بشه ؟
ایران هشدارهای دیپلماتیک لازم را به باکو داده است مردم آذربایجان شیعه هستند و با ما هم آیین هستند و ما سر جنگ با آن ها نداریم بلکه سیاست دولتمردان ما احترام متقابل با تمام همسایگان چه شمالی و چه جنوبی خواهد بود ولی اگر علی اف بخواهد زیر پرچم صهیونیست ها تنش زایی در منطقه ایجاد کند و درگیری ها را بیشتر کند بیش از همه مردم آذربایجان ضرر خواهند کرد
چه بخواهید و چه نخواهید استان سیونیک خاک مقدس اذربایجان است که در زمان شوروی بی دین که همیشه دشمن ایران وترک ها بوده از اذربایجان گرفت واین کریدور مثل قره باغ پس گرفته خواهد شد هیچ کس کاری هم نمی تواند بکند. یاشاسین اذربایجان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
بشین بابا
باکو‌باید برگرده به ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
علیف کور خونده
اگرامروزدرمقابل استاندارباکو ورجب کوتاه بیاییم آنها ده قدم جلوترمیایند یعنی منطقه آذربایجان ماهم درخطرمیافتد همچنانکه رجب اردوغان وعلیف بادکوبه ای سازآنرامیزنند من نمیدانم چراعلیف که درمنطقه طالش آذربایجان باتجزیه مواجب است ایران کاری نداردیاترکیه که باکردهادرگیراست ایران کا ی ندارد ترکیه باتمامی همسایگانش مشکل دارد ازیونان تاسوریه باعراق باایران ووووواردوغان جزبرهم زدن منطقه وازآب گل آلود کره میگیرد این سیاست منطقه ای اردوغان است
با این وضع و روز تورم و گرانی کشور ، همون خدا رو شکر که باکو و ایروان جزو خاک کشور به حساب نمیان ..
. نه تورمی دارن مثل ما و نه ایران خودرو و سایپا خون شون رو می مکن و جیب شون رو می زنن .... حتی تو کل جنگ ها این ۳۰ سال شون کل تلفات دو کشور از تلفات و معلولینی که ایران خودرو و سایپا به مردم تحمیل کردن، کمتر هست ... خدارو شکر که باکو و ایروان جز خاک ایران نیستن
مشکل ما عناد بیمورد با اسرائیل و آمریکاست که همه این تهدیدها را درجنوب و شمال کشور بوجود آورده حکومت باید اقتدار تضعیف شده خود را با ایجاد همبستگی بیشتر با مردم و تعامل مثبت با سایر کشورها مانند همانکاری که عربستان و ترکیه انجام می دهند بالا ببرد .
باید باکو الحاق شه.
اگر جمهوری اسلامی
منافع ملی را میفهمد باید مراکز نظامی باکو را با موشک های نقطه زن شخم بزند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
هایپرسونیک هم در نظر داشته باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
فقط منتظر دستور شما هستن
ژئوپلوتیک و .... این بازی ها چیه ؟؟؟ این همه مرز داربم ، دولت اجازه می ده استفاده کنیم ؟؟؟ کولبرهای بیچاره که ایرانی هستن رو کباب می کنن و از طرفی به افاغنه هیچ کاری ندارن که فله ای وارد میشن .... به کولبرها که شهروند ایران هستن شلیک و افاغنه هم ورود آزاد
فوبیای اردوغان رو گرفتین .... بنده خدا گفته پیروزی آذربایجان تو قره باغ به صلح و ثبات منطقه کمک می کنه ... حالا چرا عزای زنگه زور و گرفتین ؟؟؟؟؟
نگفتن که به زنگه زور حمله می کنن
اگر دولت ارمنستان از ایران درخواست ورود به جنوب کشورش رو بکنه ایران باید بدون معطلی نیرهاش رو بفرسته.
یکی از کارویژه های اصلی رسانه های معاند، تحقیر و توهین به مردم ایران است. اما متاسفانه شاهد هستیم که برخی رسانه های داخلی که منتسب به جریان غربگرا هستند، گاهی اوقات در توهین و تحقیر مردم ایران، گوی سبقت را از رسانه های معاند می ربایند
نگران باشید یا نباشید٬ بریتانیا وقتی ساکت میشینه و دست رو دست میذاره تا مسیر زمینی ایران به ارمنستان بسته بشه که قبلا مسیر جایگزین تعبیه شده باشه.
موضوع اونجورها هم که خیال میکنید به شما ربط نداره!!
یه امت کارسناس مسائل بین الملل و مرزی و فرا مرزی داریم .... دولت شون هم اجازه نمی ده یه پیچ یا یه خمیردندون وارد کنن
برای تصاحب مرز ایران و ارمنستان اردوغان باید لشکر ۸۰میلیونی ایران عبور کند
قیمت سیمان از سال 80 تا کنون بیش از 50 برابر شده و همچنین فولاد و تمام مشتقات از این دو محصول.

اما یکی از عوامل مهم افزایش مسکن، شوراهای شهر و شهرداری ها هستند که هزینه های پروانه ساخت و عوارض شهرداری را تقریبا" 20 برابر کرده اند.
جالب این است که همه روزنامه‌ها یکصدا و با یک روش دشمنی با آذربایجان را اعلان می‌کنند
ارمنستان اگر به ایران ملحق بشود برایش. بهتره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست