بازدید 4152

پاشینیان علیه روسیه موضع گرفت

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان خواستار تغییر مواضع کشورش در قبال روسیه شد و همکاری نظامی-سیاسی با مسکو را برای حفظ منافع ایروان، «ناکافی» خواند.
کد خبر: ۱۱۹۴۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲ 24 September 2023

به گزارش تابناک به نقل از فارس، در شرایطی که اعتراضات داخلی در ارمنستان علیه نیکول پاشینیان نخست‌وزیر این کشور باز هم خبرساز شده، او یک بار دیگر علیه روسیه موضعگیری کرده است.

روزنامه «کی‌یف پست» گزارشی درباره نطق تلویزیونی روز یکشنبه (امروز) نیکول پاشینیان منتشر کرد و نوشت: «نخست‌وزیر ارمنستان سیگنال تغییر سیاست خارجی و دور شدن از روسیه را نشان می‌دهد».

به روایت این رسانه اوکراینی، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در این سخنرانی با زدن یک طعنه مبهم و تند علیه روسیه که متحد قدیمی ارمنستان است،  ساز و کارهای امنیتی خارجی کنونی کشورش را «ناکارآمد» خواند.

اظهارات وی در نطق تلویزیونی خود برای مردم ارمنستان، نشانه «یک تغییر بزرگ در سیاست خارجی و دور شدن از مسکو» است.

نیکول پاشینیان در سخنرانی خود با اشاره به درگیری‌های نظامی اخیر جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ کوهستانی علیه ارمنی‌های ساکن، انتقادات اخیر خود از روسیه را تکرار کرد.

نخست‌وزیر ارمنستان گفت: «نظام‌ها و سازو کارهای امنیتی خارجی که ارمنستان در آنها حضور دارد وقتی موضوع حفاظت از امنیتمان و امنیت ملی ارمنستان مطرح می‌شود، ناکارآمد هستند».

هر چند پاشینیان انتقاد صریحی به پیمان‌های امنیتی ارمنستان با روسیه نکرده اما عضویت ارمنستان در سازمان پیمان امنیت دسته جمعی را برای حفظ منافع کشورش ناکافی خواند.

ارمنستان یکی از ۶ کشور عضو سازمان پیمان امنیت دسته جمعی است که از 6 کشور سابق عضو شوروی تشکیل شده و روسیه مهم‌ترین عضو آن است.

مقام‌های ارمنستانی طی سال‌های اخیر و به ویژه طی جنگ جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ، از سازمان پیمان دسته جمعی کمک خواسته اما این سازمان اعلام کرده که در صورت مواجهه ارمنستان با تجاوز خارجی به خاک این کشور، از ارمنستان حفاظت می‌کند.

پاشینیان در نطق تلویزیونی خود گفت: «کاملا برای همه ما روشن شده که سازمان پیمان امنیت دسته جمعی و همکاری سیاسی-امنیتی ارمنستان و روسیه برای حفاظت از امنیت خارجی ارمنستان کافی نیستند».

او ادامه داد: «ما باید در همکاری با همه شرکایی که آماده برداشتن اقدامات متقابل به نفع یکدیگر هستند، ابزارهای امنیت داخلی و خارجی مان را متحول و تقویت کنیم».

نخست‌وزیر ارمنستان در سخنان خود اعلام کرد که کشورش باید به دادگاه بین‌المللی کیفری (ICC) ملحق شود.

اظهارات پاشینیان در این باره در حالی مطرح شده که این دادگاه برای ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در رابطه با جنگ اوکراین، قرار بازداشت صادر کرده است.

نخست‌وزیر ارمنستان در دفاع از موضع خود برای الحاق به این دادگاه اعلام کرد که این تصمیم علیه سازمان پیمان امنیت دسته جمعی و فدراسیون روسیه نیست.

وی افزود، ملحق شدن به دادگاه بین‌المللی کیفری به نفع منافع امنیتی خارجی ارمنستان است و اتخاذ چنین تصمیمی، حق مستقل ارمنستان است.

اواخر تیر ماه بود که نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان گفت که وابستگی و اتکای تنها به روسیه برای تضمین امنیت خود، یک اشتباه راهبردی برای کشورش بود.

پاشینیان در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «ریپابلیکا» توضیح داد که سیاست ارمنستان مبنی بر تکیه امنیتی فقط به روسیه اشتباه بود زیرا مسکو قادر به انجام این کار نبوده و در حال کاهش نقش خود در منطقه است.

این اظهارات با واکنش مقام‌های روسیه مواجه شد. «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین گفت، روسیه انتقادات نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان از موضع مسکو درباره قره‌باغ را نپذیرفته و مردود می‌داند.

پسکوف در کنفرانسی خبری در شهر مسکو افزود: «ما نمی‌توانیم این صحبت‌های نخست وزیر ارمنستان را بپذیریم. روسیه بخشی جدایی‌ناپذیر از منطقه قفقاز جنوبی است پس نمی‌تواند جای دوری برود. روسیه نمی‌تواند ارمنستان را رها کند».

همزمان با انتقادات پاشینیان از مواضع روسیه، رزمایش نظامی آمریکا با ارمنستان در خاک این کشور حوزه قفقاز، به تنش تازه‌ای در روابط مسکو و ایروان دامن زد.

انتقادات پاشینیان از روسیه در شرایطی انجام شده که بعد از اقدام نظامی اخیر جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ کوهستانی، اعتراضات داخلی در ارمنستان علیه پاشینیان شدت گرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست