بازدید 2493
۲

امیرعبداللهیان: ملاک برای ایران رفتار دولت آمریکاست

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست با برخی صاحبنظران، سفرا و دیپلمات‌های بازنشسته آمریکایی گفت که آنچه برای دولت و ملت ایران ملاک است، رفتار دولت آمریکا و نه گفتار آن است. دهه‌ها تحربه به ما نشان داده است که بر مبنای رفتار عینی باید قضاوت کرد.
کد خبر: ۱۱۹۴۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲ 24 September 2023

به گزارش  «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛  حسین امیر عبداللهیان تاکید کرد: اگر دولت امریکا جدی باشد، می‌توان در کوتاه مدت، مذاکرات را جمع بندی کرد و آنگاه همه طرف‌ها به برجام و تعهدات کامل خود برگردند.

رئیس دستگاه سیاست خارجی در این نشست با تبیین برخی چالش‌ها و مشکلات غرب آسیا، مواضع و دیدگاه‌های کشورمان را درباره برخی تحولات و پرونده‌های بحرانی منطقه به ویژه فلسطین، افغانستان و اوکراین تبیین کرد.

امیرعبداللهیان، بحران افغانستان را یکی از بحران‌های ریشه دار منطقه دانست که آثار و پیامد‌های زیادی بر منطقه به ویژه، خطر گسترش تروریسم و بحران آوارگان و پناهجویان داشته است.

وزیر امور خارجه، حضور چند میلیون پناهجوی افغانستانی در ایران را صرفا یکی از پیامد‌های بی ثباتی در افغانستان برای کشورمان و دیگر همسایگان برشمرد.

امیرعبداللهیان، ادامه تروریسم و خطر گسترش آن در منطقه را یکی دیگر از نگرانی‌ها و تهدیدات پیش روی منطقه و جهان دانست که بخش عمده آن ریشه در سیاست‌ها و مداخلات خارجی در منطقه دارد.

وی مساله فلسطین و اشغالگری رژیم صهیونیستی را بحرانی عمیق و ریشه دار در منطقه توصیف کرد که با حمایت غرب، ادامه دارد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی با تاکید بر حق ملت فلسطین برای مقاومت در برابر اشغالگری، ابتکار دموکراتیک پیشنهاد شده از جانب جمهوری اسلامی ایران را راه‌حلی منطقی، حقوقی و دموکراتیک برای پایان دادن به این بحران دانست.

امیرعبداللهیان همچنین بحران اوکراین را یکی از چالش‌های جهانی برشمرد که آثاری فراتر از مرز‌های ملی و منطقه‌ای دارد.

وی تاکید کرد: ایران، جنگ را راه حل هیچ بحرانی اعم از اوکراین، افغانستان، سوریه، یمن، سودان و دیگر مناطق نمی‌داند و معتقد است بحران اوکراین و تنش‌ها میان مسکو و کیف باید از طریق سیاسی و مذاکره، رفع شود.

وزیر امور خارجه، ارسال سلاح به یک طرف جنگ را کمک به ادامه آن و نه کمک به صلح دانست و اظهار داشت: ایران به تلاش هایش برای کمک به آتش بس و بازگشت دوطرف به میز مذاکره ادامه می‌دهد.

امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره روابط ایران و امریکا تصریح کرد: ایران، مشکلی با ملت امریکا ندارد، اما ملت ایران نمی‌توانند چند دهه دشمنی دولت این کشور علیه خود را که سابقه آن به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و کودتای امریکایی ۲۸ مرداد علیه دولت ملی ما برمی‌گردد، فراموش کنند.

وی همچنین رفتار امریکا در قبال ایران را نمونه چندگانگی رفتاری و تفاوت بنیادین در گفتار و رفتار کاخ سفید دانست و افزود: گفتار و رفتار دولت امریکا در قبال ایران، همواره متناقض بوده و معیار برای دولت و ملت ایران، رفتار کاخ سفید است نه گفتار آن. دهه‌ها تحربه به ما نشان داده است که باید بر مبنای رفتار عینی امریکا، قضاوت کرد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی همچنین درباره برجام گفت: در قضیه برجام، آن کسی که شایسته سرزنش است، ترامپ رئیس جمهور وقت امریکاست، اما پس او نیز، روش عملی دولت بایدن و استمرار تحریم‌ها و تلاش برای اعمال دشمنی، مبتنی بر همان روش قبل است.

امیرعبداللهیان گفت: دولت امریکا حتی همزمان با اجرای توافق اخیر برای تبادل زندانیان نیز، دست به اقدامات غیرسازنده تحریمی علیه ایران زد و نشان داد که حاضر به‌اصلاح رفتار‌های غلط و ناکارآمد گذشته اش نیست.

وی افزود: کاخ سفید همواره در ارتباط با ایران، دچار خطای تحلیل و محاسبه می‌شود چنان که در اغتشاشات پارسال نیز شاهد همین خطا بودیم. آنان از یک طرف به ما پیغام می‌دادند که آماده مذاکره برای بازگشت به برجام اند و از سوی دیگر در رسانه‌ها اعلام می‌کردند که برجام در دستور کارشان نیست و نگاه شان به کف خیابان و انقلاب در ایران است!

وزیر امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در پی کاهش تنش در منطقه و جهان است.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به ظرفیت بزرگ قاره آسیا، قرن حاضر را متعلق به قاره کهن دانست و گفت: سیاست ما در حوزه استقلال سیاسی مبتنی بر اصل نه شرقی و نه غربی است. ما همان طور که استقلال سیاسی خود را به امریکا و اروپا گره نزدیم به هیچ کشوری در شرق نیز گره نخواهیم زد، اما در چارچوب منافع ملی؛ با شرق و غرب عالم ارتباط داریم.

وی همچنین در موضوع فلسطین تاکید کرد: ما هرگز، اشغالگری سرزمین تاریخی فلسطین را بر نمی‌تابیم.

رئیس دستگاه سیاست خارجی در ادامه خطاب به صاحبنظران، سفرا و سیاستمداران بازنشسته امریکا، این پرسش را مطرح کرد که اگر طرفی با هر توجیهی، بخشی از نیویورک را اشغال می‌کرد، واکنش امریکا به اشغال بخشی از سرزمین اش چه بود؟

در این نشست، شماری از شرکت کنندگان امریکایی، دیدگاه‌های شان را درباره موضوعات مختلف دوجانبه ایران و امریکا، درخواست مذاکرات مستقیم تهران و واشنگتن، برجام و مسائل منطقه‌ای و بین المللی بیان و پرسش‌های شان را مطرح کردند که به آن پاسخ داده شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲
رفتار آمریکا چیه صبح تا شب داره تحریم میکنه دنبال چی هستید
لطفاً برای ارامش اعصاب ملت ایران از تکرار حرف های بیهوده پرهیز کتید. رفتار امریکا تغییری نخواهد کرد که اگر قرار بود تغییر کند ۴۴ سال وقت داشت. پس با روح و روان مردم‌ بازی نکنید و با تحریم ها به زندگی ادامه دهید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست