بازدید 2429
۱

عراق: توافق امنیتی به‌صورت موفقیت‌آمیز اجرایی شد

وزیر امور خارجه عراق با اشاره به اجرای موفق توافق امنیتی این کشور با جمهوری اسلامی ایران درباره اخراج تروریست‌های تجزیه‌طلب گفت ترکیه اما حاضر به چنین توافقی با بغداد نیست.
کد خبر: ۱۱۹۴۴۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۵ 22 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق، بعدازظهر امروز (جمعه)، تأکید کرد که مذاکرات اخیر این کشور با آمریکا، درباره روابط دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی، انرژی، بهداشت و امنیت بوده است.

حسین درباره توافق امنیتی که اخیرا بین عراق و جمهوری اسلامی ایران امضا شد و درباره اخراج گروههای تجزیه‌طلب از مرزهای دو کشور بود، به شبکه آمریکایی «الحره» گفت: «تمامی بندهای این توافق از سوی عراق اجرا شده است؛ خصوصا درباره بازگرداندن افراد مسلح حاضر در مرزهای دو کشور به اردوگاههای آوارگان واقع در کردستان عراق».

وی درباره اهمیت سیاسی و امنیتی این توافق تأکید کرد: «توقف بمباران مناطق کردستان عراق از سوی ایران، یکی از شرطهای این توافق بود و در مقابل باید افراد مسلح از مرزها دور می‌شدند. دولت فدرال با همکاری منطقه کردستان، این کار را به صورت موفق انجام دادند».

(سه‌شنبه) ۲۸ شهریور ماه پایان موعد اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق درباره خروج تروریست‌ها و نیروهای تجزیه‌طلب مستقر در منطقه کردستان عراق و در مناطق مرزی شمال غرب ایران بود. 

شش ماه پیش در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق طی مراسمی با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق توسط علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شد. 

در همان زمان قاسم الاعرجی در دیدار شمخانی اعلام کرد که عراق همه تلاشش را برای اجرای کامل این توافقنامه به کار خواهد گرفت و به هیچ گروه یا کشوری اجازه نخواهد داد که از خاک عراق برای ایجاد ناامنی در ایران استفاده کند.

وزیر خارجه عراق درباره توافق مشابه با ترکیه نیز تصریح کرد: بغداد همیشه حامی گفت‌وگو بوده است. امیدواریم گفت‌وگوهای فشرده‌ای با طرف ترکیه‌ای داشته باشیم. البته آنکارا هنوز مجال مذاکره نداده و فقط به سلاح و خشونت روی آورده است.

حسین با اشاره به احضار سفیر ترکیه که به خاطر بمباران فرودگاه «عربت» در سلیمانیه صورت گرفت، وجود هر گونه توافق با آنکارا را درباره حملات مکرر به شمال این کشور تکذیب کرد.

منابع عراقی، عصر دوشنبه، خبر داده بودند که فرودگاه عربت در استان سلیمانیه هدف حمله ترکیه قرار گرفته است و چند نفر از نیروهای مبارزه با تروریسم عراق هم کشته شده‌اند.

یحیی رسول سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تأکید کرد که این حمله، نقض حاکمیت عراق و امنیت و تمامیت ارضی کشور است و اخلال و تهدیدی برای آرامش و امنیت منطقه و جهان، نقض حقوق بین‌الملل، زیر پاگذاشتن اصول و اهداف منشور سازمان ملل به شمار می‌رود.

وی در پایان درباره روابط بین ایران و عربستان سعودی گفت: پس از اینکه تبادل سفیر صورت گرفت و وزرای خارجه دو کشور سفرهایی انجام دادند، دو کشور روابط علنی و مستحکمی دارند. بغداد هم نقش مهمی در بازگشت روابط بین دو کشور داشت، ولی مذاکرات کنونی بین آنان به صورت مستقیم است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
چرا زودتر انجامش ندادید اگر به این سرعت می‌تونستید؟ حتما باید زور و تهدید باشه؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار