بازدید 2548
۱

کمک شبکه‌های اجتماعی به ارتقای جایگاه خبرنگاران زن

یک بانوی خبرنگار معتقد است: روایت شبکه‌های اجتماعی دقیق و متکثر است.
کد خبر: ۱۱۹۴۳۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶ 21 September 2023

به گزارش «تابناک»، مریم محمدپور خبرنگار پرسابقه ای که از پیش از فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی فعالیت رسانه‌ای خود را آغاز کرده است، در گفت‌وگو با دبیرخانه رسانه خورشید گفت: نگاهی که قبلاً بر رسانه‌ها حاکم بوده کاملاً مردسالارانه بوده است. من ۲۱ سال است که کار خبر می‌کنم و در سال‌های اول کارم مصاحبه گرفتن برای من نسبت به همکار پسرم سخت‌تر بود. یک مقام مسئول به او راحت‌تر جواب می‌داد. اگر ما کنار هم قرار می‌گرفتیم و من با مقام مسئول مصاحبه می‌کردم او هم نسبت به اینکه مرد بود و و هم نسبت به اینکه مسئول بود برتری در نگاهش و کلامش دیده می‌شد. و دست کم همکار من که مرد بود به دلیل مرد بودن دو طرف یک صمیمیتی ایجاد می‌شد و گرفتن اخبار پشت پرده معمولاً برای آنها راحت‌تر بود.

وی افزود: یک سری اتفاقات هم در رسانه‌ها افتاده و در شبکه‌های اجتماعی عمدتاً روایت شده است. که مسئولان نسبت به خبرنگاران زن نامهربان‌تر بودند. الان در این ۲۱ سال تجربه زیسته‌ام این مسئله کم‌‍رنگ‌تر شده است. من احساس امنیت بیشتری می‌کنم و این را مدیون شبکه‌های اجتماعی هستم که یک نگاه برابر ایجاد کردند.

محمدپور درباره بازنمایی زن در رسانه‌ها اظهار کرد: در رسانه‌های تصویری بازنمایی از زن جامع نیست. زنانی را در صدا و سیما می‌بینیم که نماینده بخشی از جامعه هستند و بخش‌های دیگر جامعه هیچ نماینده‌ای در صدا و سیما ندارند. زندگی‌شان روایت نمی‌شود و دغدغه‌هایشان گفته نمی‌شود.

وی درباره تفاوت دو رسانه ملی و سینما تشریح کرد: روایت صدا و سیما با آن روایتی که در سینمای ما هست تفاوتی وجود دارد. سینمای ما در دهه‌هایی فعال‌تر می‌شود و این دو گویی دو سر طیف را نشان می‌دهند. در سینما یک زن عصیان‌گر و فعال و متفاوت را می‌بینیم. این دو زن گویی در دو جامعه متفاوت زندگی می‌کنند. در حالی که در واقعیت در کنار هم زندگی می‌کنند و هر روز احتمالاً با هم مترو سوار می‌شوند و حتی با هم حرف می‌زنند.

محمدپور در پایان خاطر نشان کرد: اگر رسانه‌های رسمی و رسانه‌هایی که مبتنی بر پول و ثروت تولید می‌شوند روایت را دقیق‌تر نکنند هر دو به شبکه‌های اجتماعی می‌بازند زیرا شبکه‌های اجتماعی نیاز به پولی ندارند و اگر بخواهید آنجا روایتی داشته باشید تنها یک فیلترشکن لازم دارید. آنجا روایت روایت دقیق‌تری است چون خیلی متکثر است.

چنانکه در خبرها آمده بود، نخستین جشنواره بین المللی رسانه خورشید به همت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و شهرداری مشهد روز هشتم مهرماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

مرضیه هاشمی، دبیر نخستین جشنواره بین المللی رسانه خورشید پیش از این،  از دریافت ۲۴۱ اثر در حوزه زن و رسانه خبر داد و گفت با توجه به مهلت ارسال آثار تا بیستم شهریور، هیات داوران از ۲۱ شهریور کار داوری آثار در بخش های مختلف را آغاز کرده اند و اختتامیه جشنواره اختتامیه جشنواره،هشتم مهرماه در جوار حرم امام رضا(علیه السلام) برگزار خواهد شد و از برگزیدگان تجلیل خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
باشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی