بازدید 3173

کاهش مرگ‌ومیر در دیابتی‌ها با کنترل مصرف نمک

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بر اساس یافته‌های پژوهشی مرگ و میر در بیماران دیابتی با کنترل نمک دریافتی تا ۳۰ درصد قابل کاهش است.
کد خبر: ۱۱۹۳۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸ 20 September 2023

به گزارش «تابناک»، سید محمد حسین روحانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال ۲۰۲۲ تیم تحقیقاتی بر روی اثر دریافتی نمک بر روند فشارخون در افراد دیابتی مطالعه‌ای انجام داد.

وی ضرورت انجام مطالعه را اینگونه بیان کرد که تا سال ۲۰۲۳ جمعیت بیماران دیابتی در کل دنیا برابر ۵۰۰ میلیون نفر تخمین زده شده (بالغ بر ۵/۵ برابر جمعیت فعلی ایران). این در حالی است که طی مطالعه صورت گرفته در تهران بالغ بر ۱۷ درصد تهرانی‌ها دیابتی و ۲۵ درصد پره دیابتی (نزدیک به دیابت) هستند. محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: طبق مطالعات گذشته ۷۴ درصد دیابتی‌ها دارای فشارخون هستند و فشارخون بالا بیماران دیابتی را مستعد بیماری قلبی و کلیوی می‌کند.

وی اضافه کرد: با کاهش مصرف نمک در کوتاه مدت (در یک تا دو هفته) اثر آن را در کاهش فشارخون نمود می‌یابد.

روحانی از حضور مجموعاً ۱ هزار و ۲۳۰ شرکت کننده در مطالعات تحقیقاتی که در این زمینه طی ۴۰ سال پیش صورت گرفته بود خبر داد و افزود: با مصرف بالای نمک بدن مجبور به دریافت مایعات بیشتری خواهد شد و با افزایش حجم خون، فشارخون بالا می‌رود. همچنین رگ‌های بدن انعطاف پذیری خود را از دست داده و خطر بیماری قلبی افزایش می‌یابد.

وی با توصیه به بیماران دیابتی گفت: در صورتی که مبتلا به فشارخون هستید میزان دریافت نمک را با حذف نمک سفره و استفاده از غذاها و نان‌های کم نمک کاهش دهید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست