
به گزارش تابناک به نقل از مهر، بررسی صورتهای مالی تلفیقی ایرانخودرو و سایپا (بدون احتساب هزینههای مالی) در حدفاصل سالهای ۱۳۹۷ تا انتهای خرداد ۱۴۰۲ نشان میدهد که مبلغ فروش محصولات شرکت ایران خودرو در سال ۹۷ بالغ بر ۲۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است، اما مبلغ بهای تمام شده محصولات این شرکت بیش از ۲۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.
مبلغ فروش این شرکت در سال ۹۸ نیز بیش از ۳۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است، حال آنکه مبلغ بهای تمامشده تولید محصولات بیش از ۳۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.
این روند در سال ۹۹ نیز ادامه داشت به گونهای که ایران خودرو بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان خودرو فروخته در حالی که بیش از ۷۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان صرف بهای تمامشده محصولات کرده بود.
مبلغ فروش این شرکت در سال ۱۴۰۰ نیز نزدیک به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بوده، اما بهای تمامشده تولیدات ایران خودرو بیش از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان ثبت شده است.
در سال ۱۴۰۱ مبلغ فروش ایران خودرو بیش از ۱۸۸ هزار میلیارد تومان ثبت شده اما این شرکت بیش از ۲۰۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به عنوان بهای تمامشده تولید هزینه کرده است.
مبلغ فروش این شرکت در فصل بهار امسال نیز بیش از ۵۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده اما بهای تمامشده تولید محصولاتش ۵۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ثبت شده است.
| سال | مبلغ بهای تمام شده | مبلغ فروش | زیان خام | 
| ۱۳۹۷ | ۲۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان | ۲۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان | ۳ هزار و۲۰۰ میلیارد تومان | 
| ۱۳۹۸ | ۳۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان | ۳۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان | ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان | 
| ۱۳۹۹ | ۷۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان | ۶۷ هزار میلیارد تومان | ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان | 
| ۱۴۰۰ | ۱۱۵ هزار میلیارد تومان | ۱۱۰ هزار میلیارد تومان | ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان | 
| ۱۴۰۱ | ۲۰۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان | ۱۸۸ هزار میلیارد تومان | ۲۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان | 
| فصل بهار ۱۴۰۲ | ۵۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان | ۵۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان | ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان | 
وضعیت شرکت سایپا
وضعیت شرکت سایپا نیز بهتر از ایران خودرو نیست؛ بررسی صورتهای مالی تلفیقی این شرکت نشان میدهد که مبلغ فروش محصولات سایپا در سال ۹۷ بالغ بر هشتهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده، اما مبلغ بهای تمامشده محصولات این شرکت بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.
مبلغ فروش سایپا در سال ۹۸ بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شده و در مقابل مبلغ بهای تمامشده تولید محصولات بالای ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. بنابراین سایپا در این سال با سود فروش مواجه بوده است.
همچنین این شرکت در سال ۹۹ معادل ۱۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خودرو فروخته اما بیش از ۱۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان صرف بهای تمامشده محصولاتش کرده است.
مبلغ فروش سایپا در سال ۱۴۰۰ سایپا بیش از ۴۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و افزون بر ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، بهای تمامشده تولیدش ثبت شده است.
سایپا بیش از ۶۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ خودرو فروخته حال آنکه بیش از ۶۹ هزار میلیارد تومان برای بهای تمامشده تولید هزینه کرده است.
در فصل بهار امسال نیز مبلغ فروش این شرکت بیش از ۱۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده اما حدود ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان صرف بهای تمامشده تولید شده است.
| سال | مبلغ بهای تمام شده | مبلغ فروش | زیان خام | 
| ۱۳۹۷ | ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان | ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان | ۲ هزار میلیارد تومان | 
| ۱۳۹۸ | ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان | ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان | - | 
| ۱۳۹۹ | ۱۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان | ۱۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان | یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان | 
| ۱۴۰۰ | ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان | ۴۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان | ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان | 
| ۱۴۰۱ | ۶۹ هزار میلیارد تومان | ۶۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان | ۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان | 
| فصل بهار ۱۴۰۲ | ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان | ۱۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان | یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان | 
 جهت رضای مشتری و جایگاهی بزرگ در بهشت این زیان ها رو به جون میخرن اما هر سال هم به کارشون ادامه میدن
 							         		            جهت رضای مشتری و جایگاهی بزرگ در بهشت این زیان ها رو به جون میخرن اما هر سال هم به کارشون ادامه میدن         		                     		         |
         		                            |         		                             انگلیسی ها مثلی دارند که میگن در کشور ما عوام سیاست مدارند منتها در کشور ما سیاستمداران عوامند یا عوام گرا هستند عزیز نفهمیدی این ضرر را از جیب خودت بیرون کشیدن با چاپ پول و ایجاد تورم یک عده محدود و تعدادی دلال خودروی ارزان تر خریدند و بقیه مردم مرغ و گوشت گران تر این بازی را می توان تا 100 سال دیگر هم ادامه داد چون زیان انها با چاپ پول بی پشتوانه از جیب شما تامین میشه
 									         		                    انگلیسی ها مثلی دارند که میگن در کشور ما عوام سیاست مدارند منتها در کشور ما سیاستمداران عوامند یا عوام گرا هستند عزیز نفهمیدی این ضرر را از جیب خودت بیرون کشیدن با چاپ پول و ایجاد تورم یک عده محدود و تعدادی دلال خودروی ارزان تر خریدند و بقیه مردم مرغ و گوشت گران تر این بازی را می توان تا 100 سال دیگر هم ادامه داد چون زیان انها با چاپ پول بی پشتوانه از جیب شما تامین میشه         				                     		                 باسلام  والله راضی به زیان شما نیستیم  کارخانه را تعطیل کنید واردات آزاد
 							         		            باسلام  والله راضی به زیان شما نیستیم  کارخانه را تعطیل کنید واردات آزاد         		                     		         تعطیل کنن که زیان ندن
 							         		            تعطیل کنن که زیان ندن         		                     		         آمار دروغ میدن شما قطعات یک پراید رو تو بازار بخر و روی هم سوار کن یک کمی از نصف قیمت پراید  بیشتر میشه مشکل خودرو سازها هزینه افراد آویزون هست هر کی پستشو میگرن میره خودرو سازی حقوق چند ده میلیونی میگیره
 							         		            آمار دروغ میدن شما قطعات یک پراید رو تو بازار بخر و روی هم سوار کن یک کمی از نصف قیمت پراید  بیشتر میشه مشکل خودرو سازها هزینه افراد آویزون هست هر کی پستشو میگرن میره خودرو سازی حقوق چند ده میلیونی میگیره         		                     		         من در قدرت و نفوذ مافیای خودرو در عجبم.
 							         		            من در قدرت و نفوذ مافیای خودرو در عجبم. هزینه های جانبی شان را کم کنید و اگر ضررده هستید تعطیل کنید. باید ببینید چرا آن طرف دنیا خودرو با کیفیت دو برابر شما و قیمت نصف شما تولید می کنند ولی ضرر نمی کنند.
 							         		            هزینه های جانبی شان را کم کنید و اگر ضررده هستید تعطیل کنید. باید ببینید چرا آن طرف دنیا خودرو با کیفیت دو برابر شما و قیمت نصف شما تولید می کنند ولی ضرر نمی کنند.         		                     		         در خوشبینانه ترین سناریو، این 5 همت ضرر در واقع حقوقی است که مدیران و کارمندان و کارگران دریافت کردند (قطعه ساز قطعا نباید ضرر کنه چون منطق اقتصاد زیر سئوال میره)
 							         		            در خوشبینانه ترین سناریو، این 5 همت ضرر در واقع حقوقی است که مدیران و کارمندان و کارگران دریافت کردند (قطعه ساز قطعا نباید ضرر کنه چون منطق اقتصاد زیر سئوال میره) وقتی ماشین با این کیفیت نازل و بلای جان مردم  با این ضرر هنگفت تولید میشه تعطیلش کنید با خیال راحت مردم هم الاغ و قاطر سوار میشن.
 							         		            وقتی ماشین با این کیفیت نازل و بلای جان مردم  با این ضرر هنگفت تولید میشه تعطیلش کنید با خیال راحت مردم هم الاغ و قاطر سوار میشن.         		                     		         تاوان بی کفایتی مدیران مافیایی را مردم هم به صورت مالی و هم به صورت جانی پرداخت می کنند
 							         		            تاوان بی کفایتی مدیران مافیایی را مردم هم به صورت مالی و هم به صورت جانی پرداخت می کنند         		                     		         هزینه سربار بالایی دارند. محل انباشت فامیل و آشناهای دولت ها و مجلسی های مختلف بوده
 							         		            هزینه سربار بالایی دارند. محل انباشت فامیل و آشناهای دولت ها و مجلسی های مختلف بوده