بازدید 1569

آمار رسمی وزیر امور خارجه از ایرانیان خارج از کشور

وزیر امور خارجه با بیان اینکه لایحه جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور برای تصویب در دستور کار مجلس قرار دارد، اظهار کرد: در این لایحه نگاه ویژه‌ای به ایرانیان دو تابعیتی وجود دارد که در چارچوب قانون مدنی بتوانیم تسهیلاتی برای آنها فراهم کنیم.
کد خبر: ۱۱۹۲۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷ 12 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در نشست کارگروه کنسولی شورای عالی امور ایرانیان خارج کشور با بیان این‌که این کارگروه یکی از هشت کارگروه ایجاد شده در دبیرخانه شورای عالی ایرانیان خارج کشور در وزارت خارجه است، تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های ایرانیان خارج از کشور همواره رفع مشکلات کنسولی‌شان بوده است و از همین منظر این کارگروه موظف است که زمینه‌ای را فراهم کند که خدمات کنسولی مطلوب و با کیفیت به ایرانیان عزیز داده شود.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با بیان این‌که برای ایرانیان خارج کشور حفظ هویت ایرانی مهم است، ادامه داد: براساس آمار و شاخصه‌هایی که همکاران من در وزارت امور خارجه در اختیار دارند ۵.۲ میلیون ایرانی به صورت رسمی در کشور‌های مختلف حضور دارند و این افراد جزو آن دسته ایرانیانی هستند که حداقل یک مرتبه برای دریافت خدمات کنسولی به نمایندگی‌های سیاسی و یا کنسولی ما در خارج از کشور مراجعه کرده‌اند.

امیرعبداللهیان با بیان این‌که صرفه نظر از گرایش، نگاه، دین و قومیت برای ایرانیان دریافت شناسنامه ایرانی برای فرزندانشان همواره یک اولویت بوده و به این موضوع توجه دارند، در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این کارگروه گفت: رهبر معظم انقلاب همواره توجه و تاکید ویژه‌ای به ایرانیان خارج از کشور داشته‌اند و ما هر بار که به صورت جمعی و فردی خدمت ایشان رسیده‌ایم یکی از مهم‌ترین توصیه‌های ایشان به دستگاه دیپلماسی این بوده که ایرانیان خارج از کشور را فراموش نکنید، این‌ها فرزندان ایران هستند و باید رابطه آن‌ها با ایران را هر روز قوی‌تر کنیم و فرزندان آن‌ها راحت بتوانند با ایران ارتباط بگیرند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: یکی از مسائل مورد توجه ما این است که ایرانیان خارج از کشور بتوانند به راحتی به سرزمین مادری خود سفر کنند؛ علی‌رغم تبلیغات کاذب ایران هراسانه شاهد حضور میلیونی ایرانی‌های خارج کشور در فصل‌های مختلف در داخل کشور و ارتباط‌شان با سرزمین مادری‌شان هستیم.

وی با بیان این‌که یکی از وظایف اصلی ما ایجاد تسهیلات و ارائه خدمات بهتر به ایرانیان خارج از کشور است، تصریح کرد: آقای رئیس جمهور نیز تاکید ویژه‌ای دارند و در همین ارتباط تاکید کرده‌اند که باید زمینه‌ای فراهم شود که سفر ایرانیان خارج از کشور به ایران هرچه بیشتر تسهیل شود.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ما با کمک حاضران در این جلسه یک کارگروه ویژه‌ای را در وزارت امور خارجه تشکیل داده‌ایم که در چارچوب سامانه پرسمان تردد فعالیت می‌کنند. در این چارچوب ایرانیان عزیز خارج کشور می‌توانند صفحه اول گذرنامه خود را بر روی این سامانه بارگذاری کنند و در کمتر از ۱۰ روز کارگروه مورد اشاره که متشکل از همه بخش‌های امنیتی، قضایی و کنسولی است این موضوع را بررسی و رسیدگی می‌کند و وضعیت این فرد بررسی می‌شود و این‌که این فرد می‌تواند به راحتی به ایران تردد کند. از زمانی که این سامانه به راه افتاده است گا‌ها افرادی را دیدیم که در سال هفت بار به ایران سفر کرده بدون این‌که هیچ‌گونه دغدغه و نگرانی داشته باشد.

امیرعبداللهیان همچنین با بیان این‌که یکی از اقدامات وزارت امور خارجه برای ارائه خدمات بهتر به ایرانیان خارج از کشور، ارائه خدمات کنسولی دیجیتال به آنهاست، اضافه کرد: از هفته جاری بر روی اسناد و مدارک ساده‌تر این موضوع را به صورت آزمایشی شروع کرده‌ایم و با هماهنگی با بخش‌های ذیربط قوه قضاییه و وزارت ارتباطات تلاش داریم که خدمات دیجیتال کنسولی را به صورت امن و مطمئن در اختیار ایرانیان خارج از کشور قرار دهیم، به خصوص برای ایرانیانی که دسترسی آن‌ها به خدمات کنسولی با مشکلاتی روبه‌روست از جمله ایرانیانی که در کانادا زندگی می‌کنند، با توجه به این‌که در حال حاضر روابط بین دو کشور برقرار نیست و ما نمایندگی سیاسی و کنسولی در آنجا نداریم.

وی همچنین با بیان این‌که در حال حاضر در ۲۵ نمایندگی ما در خارج از کشور صدور کارت ملی انجام می‌شود و این نمایندگی‌ها در حال افزایش هستند، تصریح کرد: همچنین درصدد هستیم در کشور‌هایی که از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند از جمله در کشور افغانستان و سوریه خدمات کنسولی را با تعرفه پایین‌تری به ایرانیان ارائه دهیم و در نشست شورای عالی ایرانیان خارج از ایران این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که همچنین درصدد هستیم که با همکاری ستاد کل نیرو‌های مسلح و وزارت علوم زمینه‌ای فراهم کنیم که دانشجویان مشمول که در خارج کشور مشغول تحصیل هستند به راحتی بیشتری بتوانند به ایران سفر کنند، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آخرین وضعیت لایحه جامع حمایت از ایرانیان خارج کشور اشاره کرد و گفت: تصویب این لایحه در دستور کار صحن مجلس شورای اسلامی قرار دارد. دراین لایحه یک بازنگری در ارتباط با تسهیل هرچه بیشتر ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان خارج از کشور صورت گرفته است و همچنین نگاه ویژه‌ای به ایرانیان دوتابعیتی دارد، چنانکه در چارچوب قانون مدنی ما بتوانیم تسهیلاتی را فراهم کنیم. این دسته از ایرانیان را ما هرگز آن‌ها را تهدید نمی‌دانیم بلکه فرصتی برای ایران، جمهوری اسلامی ایران و همه جهان می‌دانیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ایرانیان در هر کجای عالم هستند منشأ خدمات زیادی بوده‌اند و در همین جلسه نیز یکبار دیگر از تمام ایرانیان عزیز می‌خواهیم که بدون دغدغه به سفر‌های خود به ایران با علاقه و نشاطی که در این ارتباط وجود دارد ادامه دهند و گرفتار تبلیغات کاذب ایران‌هراسانه نشوند.

وی تاکید کرد: ایران متعلق به همه ایرانیان است و آن‌ها از سراسر جهان می‌توانند بدون دغدغه به کشور سفر کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که ما از همه ایرانیان از جمله ایرانیان نخبه و ایرانیانی که منشأ خدمات هستند دعوت می‌کنیم که به ایران سفر کنند و به آن‌ها برای سفر به ایران خوشامد می‌گوییم، افزود: اکنون در دولت سیزدهم ظرفیت‌های بسیار خوبی برای جذب و به کارگیری و استفاده از دانش و تجربه ایرانیان عزیز پیش‌بینی و فراهم شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی