بازدید 1991

هتاکی به قرآن برای ایجاد تفرقه است

رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در سخنرانی نشست پنجاه و چهارم شورای حقوق بشر گفت: هتاکی به قرآن جدیدترین جلوه تمایل به دوقطبی و تکه‌تکه شدن جوامع و ایجاد تفرقه میان کشور‌ها و جوامع مختلف است.
کد خبر: ۱۱۹۲۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۱ 12 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، پنجاه‌وچهارمین نشست عادی شورای حقوق بشر کار خود را آغاز کرد؛ این نشست تا ۱۳ اکتبر (۲۱ مهر) ادامه خواهد داشت؛ سخنرانان افتتاحیه این نشست «واسلاو بالک»، رئیس شورای حقوق بشر و «ولکر تورک»، رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل بودند.

ترکیب شورای حقوق بشر در پنجاه‌وچهارمین نشست به این شرح است: الجزایر، آرژانتین، بنگلادش، بلژیک، بنین، بولیوی، کامرون، شیلی، چین، کاستاریکا، ساحل عاج، کوبا، جمهوری چک، اریتره، فنلاند، فرانسه، گابن، گامبیا، گرجستان، آلمان، هندوراس، هند، قزاقستان، قرقیزستان، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالاوی، مالزی، مالدیو، مکزیک، مونته نگرو، مراکش، نپال، پاکستان، پاراگوئه، قطر، رومانی، سنگال، سومالی، آفریقای جنوبی، سودان، اوکراین، امارات، انگلیس، آمریکا، ازبکستان و ویتنام.

رئیس شورای حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ «واسلاو بالک» از جمهوری چک است و چهار معاون وی از کشور‌های گامیبیا، مالدیو، لوکزامبورگ و بولیوی هستند.

در این دور از نشست عادی شورای حقوق بشر ۲۹ گفت‌وگوی تعاملی برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به آزار و اذیت سایبری کودکان، حقوق مردمان بومی، مسلمانان روهینگیا و تاثیر اقدام‌های قهری یک‌جانبه بر بهره‌مندی از حقوق بشر اشاره کرد.

در واقع، در هفته نخست این دور از نشست شورای حقوق بشر ۲ گفت‌وگوی تعاملی با گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بشر درباره آب آشامیدنی سالم و بهداشت و گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد تاثیر منفی اقدام‌های قهری یک‌جانبه بر برخورداری از حقوق بشر برگزار خواهد کرد.

«بالک»، پیشتر در جریان یک کنفرانس خبری در ژنو، گفت: این نشست طولانی‌ترین نشست شورای حقوق بشر خواهد بود؛ به گفته وی در نشست پنجاه‌وچهارم شورای حقوق بشر وضعیت حقوق بشر در کشور‌های مختلف بررسی می‌شود و ۱۳۰ گزارش منتشر خواهد شد.

در پایان نشست پنجاه‌وچهارم، شورای حقوق بشر در مجموع ۱۲ دارنده ماموریت رویه‌های ویژه و هفت عضو کمیته مشورتی خود را منصوب خواهد کرد.

تورک: هتاکی به قرآن جدیدترین جلوه تمایل به ایجاد تفرقه است

تورک در سخنرانی افتتاحیه خود گفت: رشته حوادث نفرت‌انگیز هتاکی به قرآن که ۳۰ حادثه را شامل می‌شود، جدیدترین جلوه تمایل به دوقطبی و تکه‌تکه شدن جوامع و ایجاد تفرقه میان کشور‌ها و جوامع مختلف است.

وی گفت که در ۶ اکتبر (۱۴ مهر) در راستای قطعنامه ۵۳/۱ به تفصیل درباره این موضوع صحبت خواهد کرد.

موضوع غرق شدن قایق‌های مهاجران و پناهجویان در دریای مدیترانه از دیگر موضوع‌هایی بود که «تورک» به آن پرداخت؛ وی با اشاره به کشته یا مفقود شدن بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در دریای مدیترانه تاکید کرد که مهاجران و پناهجویان نه فقط در این منطقه بلکه در خلیج بنگال، دریای کارائیب، مرز آمریکا و مکزیک جان خود را از دست می‌دهند.

«تورک» همچنین به موضوع گرسنگی در جهان اشاره کرده و گفت: گزارش جهانی فائو در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌کند که حدود ۶۰۰ میلیون نفر در پایان این دهه دچار سوءتغذیه مزمن خواهند شد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین به موضوع رشد بی‌خانمانی در جهان از جمله اروپا و آمریکا نیز اشاره کرد؛ وی پس از اشاره به موارد متعدد نقض حقوق بشر در سراسر جهان، تاکید کرد که حقوق بشر باید از نظر سیاسی بی طرف باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست