بازدید 1808

نرخ تورم عجیب در ترکیه

بر اساس آماری که امروز منتشر شد، نرخ تورم نقطه به نقطه در ترکیه در ماه آگوست به ۵۹ درصد رسیده، اما کارشناسان تورم واقعی ترکیه را ۱۲۸ درصد می‌دانند.
کد خبر: ۱۱۹۱۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵ 04 September 2023

به گزارش فارس به نقل از یورو نیوز، کاهش ارزش لیر باعث شده تا نرخ تورم در ترکیه در ماه آگوست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۵۸.۹ درصد برسد. متوسط قیمت کالا‌ها در ماه آگوست، فقط نسبت به ماه جولای ۹.۱ درصد افزایش داشته است. تورم ترکیه در ماه جولای ۴۷.۸ درصد بود و کمترین نرخ تورم این کشور طی ماه‌های گذشته مربوط به ماه ژوئن بوده است.

تورم ترکیه در ماه اکتبر سال گذشته حتی از ۸۵ درصد هم عبور کرده بود. اگرچه آمار‌های رسمی روی رقم تورم ۵۹ درصد هستند، اما ممکن است با وجود بالا بودن این رقم، این آمار نتواند واقعیت افزایش قیمت‌ها در این کشور را نشان دهد.

کارشناسان اقتصادی موسسه ریسرچ اینفلیشن، می‌گویند: تورم واقعی ترکیه ۱۲۸ درصد است.

بانک مرکزی ترکیه که وظیفه کنترل تورم در این کشور را برعهده دارد، از ماه ژوئن تاکنون نرخ بهره در این کشور را از ۸.۵ درصد به ۲۵ درصد رسانده است. البته از روز‌های پایانی ماه جولای نرخ تورم در ترکیه روندی صعودی را در پیش گرفته و بانک مرکزی ترکیه تورم سالانه سال جاری در این کشور را ۵۸ درصد پیش‌بینی کرده که دو برابر پیش‌بینی قبلی این نهاد است.

از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون ترکیه درگیر تورم بالا شده و بحران افزایش هزینه‌های زندگی در این کشور خانوار‌ها را با مشکل جدی مواجه کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست