بازدید 2307

تروریست‌‌های آواره؛ از آلبانی تا اقلیم کردستان

بیستم تیرماه سرلشکر محمد باقری در سخنانی با یادآوری تعهدات عراق برای پاکسازی مرزها از وجود تروریست‌هایی که علیه ایران فعالیت می‌کنند، هشدار داد عراق تا شهریور برای انجام این اقدامات فرصت دارد.
کد خبر: ۱۱۹۰۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۳ 29 August 2023

به گزازرش «تابناک» به نقل از وطن امروز، سرلشکر باقری با هشدار به مقامات عراقی گفته بود تا شهریور که زمان تعهد دولت عراق است، صبر می‌کنیم و امیدواریم دولت عراق به مسؤولیتش عمل کند اما اگر این زمان بگذرد و آنها مسلح باقی بمانند یا عملیاتی انجام دهند، قطعا عملیات‌های ما علیه این گروه‌ها با شدت بیشتر تکرار خواهد شد.

به فاصله‌ چند روز پس از این هشدار رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، عراق تمهیدات جدیدی برای تامین امنیت مرزهای خود با ایران به کار بست. نصب ۵۰ برجک بتنی و ۴۰ دوربین به‌علاوه احداث ۴۷ پاسگاه مرزی در خط صفر مرزی عراق و ایران، از مواردی بود که به سرعت و پس از هشدار اولیه سرلشکر باقری عملیاتی شد.

در همین راستا، روز گذشته حسین کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخبار منتشره پیرامون توافق ایران و عراق و تعهد این کشور مبنی بر خلع سلاح گروه‌های تروریستی تا پایان شهریور گفت: درباره تحرکات آمریکا در منطقه موضع ما روشن است. حضور آمریکا کاملا غیرقانونی است و دولت سوریه هیچ دعوتی از آمریکایی‌ها نکرده است. تحولات سوریه نشان داده حضور نظامی آمریکا در این کشور عامل استمرار بی‌ثباتی است. آمریکا مبتنی بر مقررات ملزم است خاک سوریه را ترک کند. در چارچوب توافق آمریکا و عراق هم موضع عراق روشن است. ما حضور آمریکا در منطقه را مغایر با صلح منطقه می‌دانیم. این حضور همواره مخل صلح بوده است. درباره توافق ایران و عراق درباره تروریست‌های مسلح، میان ایران و عراق نیز توافقی شکل گرفته و بر اساس آن دولت عراق متعهد شده تا پایان شهریور جاری اول گروه‌های تروریستی مسلح در خاک عراق را خلع سلاح کند و در مرحله بعدی پادگان‌های نظامی را که این گروه‌ها ایجاد کرده‌اند خالی کند و اینان را به اردوگاه‌های در نظر گرفته شده توسط عراق منتقل کند. دولت عراق مفاد را برای اجرا به مقامات کردستان عراق ابلاغ کرده است. موعد 28 شهریور به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. در گفت‌وگوها با مقامات عراقی این موضوع به آنان منتقل شده است.

وی افزود: روابط ایران و عراق کاملا دوستانه و مبتنی بر حسن همسایگی است اما موضوع حضور نیروهای تروریستی در اقلیم کردستان یک نقطه سیاه در مناسبات دوجانبه است. انتظار ما این است که این نقطه سیاه برطرف شود؛ امنیت برای ایران حائز اهمیت است.

کنعانی درباره توسعه روابط با اقلیم کردستان گفت: روابط ما خوشبختانه روابط حسنه‌ای است و این همکاری برقرار است. اقلیم به عنوان بخشی از ساختار سیاسی عراق شریک مناسبات حسنه با ایران در زمینه‌های مختلف است. ایران انتظار دارد این نقطه سیاه هم در روند مناسبات پاک شود. از اقدام کریمانه مقامات اقلیم برای پذیرایی از زوار اربعین تشکر می‌کنم و امسال الحمدلله ما این میزبانی را شاهد هستیم.

در شورش‌هایی که سال گذشته در برخی نقاط کشور به راه افتاد، از همان ابتدا جریانات برانداز سودای تجزیه ایران را در ذهن می‌‎پروراندند و به همین منظور گروه‌های مسلح تروریستی و تجزیه‌طلب را جهت پیش‌برد اهداف خود فعال کرده و با تزریق منابع مالی، به ناامن کردن بیشتر مرزهای جمهوری اسلامی ایران دامن ‌زدند. 

با آغاز آشوب‌ها، گروه‌های تجزیه‌طلب کرد نیز در راستای همین پروژه براندازی و تجزیه، نقش‌آفرینی جدی‌تری داشته و مرزهای غربی را با بحران بیشتری روبه‌رو کردند، چنانکه بیشترین میزان کشف سلاح‌های قاچاق نظامی از سوی نهادهای امنیتی و انتظامی در ایام اغتشاشات، مربوط به شهرهای غرب و شمال ‌غرب کشور بوده است. 

از همین رو قرارگاه حمزه سیدالشهدای نیروی زمینی سپاه به منظور مقابله با دست‌اندازی گروه‌های تروریستی، سال گذشته در چند نوبت مواضع تجزیه‌طلبان در اقلیم کردستان عراق را مورد حملات موشکی و پهپادی قرار داد که در جریان حملات چند نفر از اعضای گروهک‌های تروریست تجزیه‌طلب به هلاکت رسیدند.

همچنین وبسایت عراقی «المطلع» به نقل از منابع دیپلماتیک و سیاسی گفت توافقی سه‌جانبه بین جمهوری اسلامی ایران، دولت عراق و دولت اقلیم کردستان امضا شده است که طبق آن، اعضای گروه‌های تروریستی مسلح مستقر در عراق طی روزهای آینده از اقلیم کردستان اخراج می‌شوند و به مناطق غربی این کشور که با مرز ایران فاصله زیادی دارد، منتقل خواهند شد.

به هر رو، اقدامات طرف عراقی و اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نشان از آن دارد که اولتیماتوم رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به عراق درباره فعالیت‌ گروهک‌های تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان موثر واقع شده و عراق تا موعد مقرر به تعهدات خود مبنی بر امنیت مرزها عمل خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی