بازدید 2438

بازسازی یا نوسازی کدام به صرفه است؟

در این مقاله بازسازی و نوسازی را تعریف می‌کنیم و با بررسی تفاوت آن‌ها به شما کمک می‌کنیم تا بهترین روش را برای بهبود فضای مسکونی یا اداری خود انتخاب کنید.
کد خبر: ۱۱۸۹۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲ 26 August 2023

کم بودن عمر مفید ساختمان‌ها در ایران نسبت به میانگین جهانی باعث شده که معمولاً ساختمان‌های ما پس از 15 الی 20 سال نیاز به بازسازی یا نوسازی داشته باشند. درحالی‌که این عدد در کشورهای پیشرفته بالای 70 سال است. پس از اینکه تصمیم گرفتیم تا به خانه خود حال و هوای تازه‌ای بدهیم باید بدانیم که به بازسازی نیاز داریم یا نوسازی. انتخاب هریک از این دو شیوه تأثیر زیادی در هزینه و زمان مورد نیاز دارد و باید با توجه به خواسته‌ها و نیازهای‌تان انجام شود.

بازسازی چیست؟

برای اینکه تصمیم بگیرید آیا قصد نوسازی دارید یا بازسازی باید تعریف هریک را بدانید. مرمت و بازسازی به مجموعه کارهای عملیاتی می‌گویند که باعث افزایش استحکام و زنده کردن ساختمانی می‌شود که آسیب‌دیده یا دارای مشکلات ساختاری است. این تأثیر همراه با تخریب و تغییر در ساختار ساختمان انجام شده و می‌تواند به کمک ایجاد تغییرات و تعمیرات اساسی در خانه انجام شود. بازسازی نما، تخریب و ساخت دیوار جداکننده، تخریب و تعمیر کاشی کف و دیوار، تعویض و تعمیر تأسیسات، تعمیر کف، دیوار و فضاهای خیس از جمله اقدامات مربوط به بازسازی و مرمت به شمار می‌روند. به طورکلی در بازسازی معمولاً در نقشه اصلی، اسکلت و ساختار سازه‌ای ساختمان تغییری ایجاد می‌شود. از این‌رو قیمت مصالح ساختمانی مانند قیمت میلگرد و تیرآهن سهم زیادی در بودجه بازسازی دارد.

 بازسازی یا نوسازی کدام به صرفه است؟

نوسازی چیست؟

نوسازی بیشتر در مورد ارتقا و بهبود سطح ظاهری در ساختمان است و براساس آن تغییری در نقشه اصلی و المان‌های سازه‌ای ساختمان ایجاد نمی‌شود. به طورکلی در نوسازی تخریب اصلاً یا به صورت بسیار محدود وجود دارد ولی تعویض و تغییر اجزایی مانند کابینت، پوشش دیوارها، سقف و کف، نورپردازی، شیرآلات و ... انجام می‌گیرد. نوسازی معمولاً نسبت به بازسازی به هزینه و زمان کم‌تری نیاز دارد.

تفاوت بازسازی و نوسازی چیست؟

بازسازی و نوسازی دو اقدام متفاوت در بخش تعمیر و نگهداری ساختمان به شمار می‌روند که در هنگام انتخاب هریک باید به موارد زیر توجه کرد:

  • از بازسازی برای اقدامات مربوط به بهبود ساختار، ترمیم سازه و به طورکلی افزایش طول عمر ساختمان استفاده می‌شود.
  • از نوسازی برای اقدامات مربوط به سطح ظاهری و زیبایی نما استفاده می‌کنند.
  • بازسازی نسبت به نوسازی به زحمت و زمان بیشتری نیاز دارد.
  • جدا از هزینه‌های مجوز، بازسازی نسبت به نوسازی به هزینه اجرایی بیشتری نیاز دارد.
  • هرچه ساختمان قدیمی‌تر و فرسوده‌تر باشد، به بازسازی بیشتر از نوسازی نیاز دارید.

 بازسازی یا نوسازی کدام به صرفه است؟

بارسازی بهتر است یا نوسازی ؟

از عوامل مهم در انتخاب بازسازی یا نوسازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. چشم انداز

معمولاً در صورت تصمیم به زندگی کردن طولانی‌مدت در آن فضا از بازسازی استفاده می‌کنند و برای چشم انداز کوتاه‌مدت و تصمیم به فروش از نوسازی استفاده می‌شود. البته در انتخاب نوسازی باید به عمر مفید ساختمان نیز توجه کنید تا با تکرار فرایند نوسازی هزینه‌ای بیشتر از بازسازی به شما تحمیل نشود.

  1. شرایط ساختمان

باید ببینید که ساختمان شما با تعمیر و تعویض به شرایط بهتری می‌رسد یا به تغییرات بنیادین در ساختار و تغییر نقشه نیاز دارد. هم‌چنین گاهی به دلیل فرسودگی بیش‌ازحد بنا و مشکلات عمیق ساختاری امکان بازسازی و نوسازی وجود نخواهد داشت. به عنوان نمونه برای بازسازی ساختمان اسکلت فلزی قیمت تیرآهن و برای بازسازی ساختمان بتنی قیمت بتن و میلگرد نقش زیادی دارد. هرچه وزن میلگرد و تیرآهن بیشتر باشد به کیفیت بهتری دست می‌یابید هرچند هزینه بیشتری هم باید پرداخت کنید.

  1. بودجه

میزان بودجه و هزینه مدنظر از عوامل مهم در استفاده از نوسازی یا بازسازی به شمار می‌رود. به طورکلی در بازسازی با توجه به ایجاد تغییر در ساختار ساختمان به بودجه بیشتری نیاز است. هرچند در موارد خاص، استفاده از نوسازی لوکس می‌تواند هزینه شما نسبت به بازسازی چندین برابر کند. به این ترتیب باید با توجه به بودجه مدنظرتان برای اقدامات بازسازی یا نوسازی اولویت‌بندی کنید تا پروژه شما بدون هزینه اضافی به پایان برسد. دقت کنید که با توجه به کیفیت نهایی ساختمان باید تفاوت هزینه بازسازی و نوسازی را ارزیابی کرد.

  1. عدم ترک محل سکونت

در صورت عدم ترک خانه، نوسازی برای شما گزینه مناسب‌تری است چرا که به تخریب و زمان کمتری نیاز دارد.

  1. نقشه شهری

دقت کنید که گاهی با انتخاب بازسازی و هنگام دریافت مجوز مجبور به عقب‌نشینی خواهید شد. هم‌چنین گاهی با توجه به منطقه ممکن است اجازه تخریب و بازسازی به شما داده نشود و مجبور به نوسازی شوید.

  1. ارزش‌افزوده

گاهی علت استفاده از نوسازی زیباتر کردن ساختمان برای فروش است. باید ببینید که یک نوسازی کم‌هزینه می‌تواند ارزش ملک شما را برای فروش بالاتر ببرد. علاوه بر آن کیفیت مصالح هم نقش به سزایی در این گزینه دارد. به عنوان نمونه هرچه وزن میلگرد و تیرآهن مصرفی در بازسازی بیشتر باشد، به کیفیت بهتری دست می‌یابید، هرچند هزینه بیشتری هم باید پرداخت کنید.

 بازسازی یا نوسازی کدام به صرفه است؟

چه زمانی برای بازسازی به مجوز نیاز است ؟

معمولاً برای اقداماتی که باعث تغییر در سازه یا نقشه ساختمان می‌شود به اخذ مجوز از شهرداری نیاز داریم. از جمله این اقدامات می‌توان به تغییر نمای بیرونی، تخریب یا جابجایی راه‌پله، ستون و دیوارها مانند دیوار پارکینگ و انباری اشاره کرد. در تمام این موارد از لحاظ ایمنی ساختمان و مقررات ساختمانی به مجوز نیاز خواهید داشت.

نهایتا بازسازی بهتر است یا نوسازی ؟

بازسازی گزینه گران‌تری نسبت به نوسازی است زیرا به تغییرات، زمان و منابع بیشتری نیاز دارد. نوسازی به مدت‌زمان کمتری نیاز دارد اما در صورت وجود مشکلات ساختاری در ساختمان قادر به برطرف کردن آن‌ها نیست. مواردی نظیر زمان، هزینه، سن ساختمان، هدف از تعمیرات، منطقه مورد نظر و سکونت هم‌زمان از جمله پارامترهایی هستند که در انتخاب نوسازی یا بازسازی تأثیرگذار هستند. به صورت کلی در صورت عدم وجود مشکلات نقشه‌ای و ساختاری می‌توانید از نوسازی استفاده کنید و در مقابل برای بهبود عمر مفید، وضعیت سازه و تغییر نقشه ساختمان مانند برداشتن دیوارها و تیغه‌ها یا نیاز به تعمیر تأسیسات، بازسازی گزینه بهتری خواهد بود. امیدواریم با توجه به این نکات بتوانید، نیازها و خواسته‌های پروژه خود را بهتر ارزیابی کنید و با انتخاب روش درست به بهترین میزان بهره‌وری برسید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم