بازدید 3747

نیجر به دو کشور آفریقایی اجازه اقدام نظامی داد

رسانه‌های بین‌المللی پنجشنبه شب گزارش دادند که رئیس کودتاچیان نیجر با اقدام نظامی مالی و بورکینافاسو در کشورش موافقت کرده است.
کد خبر: ۱۱۸۹۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰ 25 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از رویترز، «عبدالرحمن تیانی» رئیس شورای ملی نجات میهن (NCSR) که توسط شورشیان نیجر تشکیل شده است دستوری را امضا کرد که به نیروهای دفاعی و امنیتی بورکینافاسو و مالی اجازه می دهد در صورت وقوع حادثه وارد کشورش شوند.

این اقدام پس از پایان دیدار «اولیویه رومبا» وزیر امورخارجه مالی و «عبدالله ایوب» همتای بورکینافاسویی وی و دیدار آنها با تیانی در نیامی رخ داده است.

پس از پایان این دیدار، وزیران امورخارجه مالی و بورکینافاسو نسبت به دستور صادرشده از سوی کودتاچیان نیجر استقبال کردند.

برپایه این دستور نیجر به نیروهای دفاع و امنیتی این دو کشور اجازه می‌دهد که در صورت هرگونه حمله نظامی به آن وارد نیجر شوند.

پیش از این نیز رسانه‌های محلی نیجر جمعه شب آینده از استقرار هواپیماهای مالی و بورکینافاسو در آن کشور خبر دادند.

بورکینافاسو و مالی که در شش ماه گذشته مانند نیجر شاهد کودتاهای نظامی بودند، ۱۰ مردادماه نیز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که هرگونه دخالت نظامی در نیجر اعلان جنگ به ما تلقی می شود.

این دو کشور در بیانیه خود تأکید کردند که هر گونه دخالت نظامی در نیجر به معنای "اعلان جنگ" علیه ما خواهد بود و این مسأله موجب می شود از گروه اکواس (مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) خارج شویم.

این دو کشور که به صورت نظامی اداره می‌شوند، ۱۸ مردادماه نیز بار دیگر در بیانیه‌ای مشترک از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند که مانع از هرگونه اقدام نظامی علیه نیجر شود.

اقدام مالی و بورکینافاسو درحالی انجام می‌شود که مسؤول سیاسی، صلح و امنیت جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به اکواس جمعه شب اعلام کرد که این گروه در صورتی که دستور اقدام نظامی علیه نیجر صادر شود، آماده نبرد است.

این مقام مسؤول مدعی شد: ترجیح ما اقدام نظامی نیست، اما به علت سرکشی شورای نظامی نیجر مجبور به این کار هستیم.

وی گفت: هرگونه اقدام نظامی در نیجر کوتاه و برای بازگرداندن نظام قانون اساسی در این کشور است.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مرداد ماه جاری رئیس جمهوری این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نهاد ریاست جمهوری نیجر نیز اعلام کرد: گارد ریاست جمهوری صبح چهارشنبه اقدامی علیه جمهوریت کشور انجام داد و ارتش آماده حمله به گارد ریاست جمهوری در صورت صرف نظر نکردن آن از بازداشت رئیس جمهوری است. بازوم و خانواده‌اش که تحت بازداشت عناصر گارد ریاست جمهوری هستند، در سلامت بسر می‌برند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار