بازدید 2183
۱

گوجه و پیاز، چالش نخست‌وزیر هند در انتخابات

ثبات قیمت مواد غذایی برای نخست‌وزیر هندوستان جهت پیروزی در دوره سوم انتخابات پارلمانی بسیار مهم است. افزایش قیمت پیاز در هند نسبت به افزایش ۷۰۰ درصدی اخیر گوجه فرنگی برای دولت نارندرا مودی خطر بیشتری دارد و مقامات را مجبور می‌کند تا قبل از آغاز نظرسنجی‌ها گام‌های جدیدی برای مهار تورم مواد غذایی بردارند.
کد خبر: ۱۱۸۹۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴ 24 August 2023


به گزارشتابناک به نقل از  اکوایران، افزایش قیمت پیاز در هند نسبت به افزایش ۷۰۰ درصدی اخیر گوجه فرنگی برای دولت نخست‌وزیر نارندرا مودی خطر بیشتری دارد و مقامات را مجبور می‌کند تا قبل از آغاز نظرسنجی‌ها گام‌های جدیدی برای مهار تورم مواد غذایی بردارند.

طبق آنچه در گزارش بلومبرگ آمده، هند 40 درصد مالیات بر صادرات پیاز وضع کرده و قصد دارد آن را با نرخ یارانه‌ای به فروش برساند. این محصول در کنار گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی به‌عنوان بخشی از سه محصول بسیار مهم برای رژیم‌های غذایی هند قرار دارد که افزایش قیمت‌های گذشته به دلیل از دست دادن محصول مانع از بازگشت برخی احزاب حاکم به قدرت شده است. مصرف‌کنندگان نسبت به گوجه فرنگی و سیب زمینی حساسیت بیشتری نسبت به پیاز دارند؛ محصولی که جایگزین کردن آن با هر کالای دیگری در بسیاری از غذاهای محلی، سخت است.

پس از اینکه قیمت گوجه‌فرنگی در پی بارش‌های شدید و از بین رفتن بسیاری از مزارع گوجه هشت برابر شد، دولت با انتقاد شدید روبرو شد. امروز قیمت گوجه فرنگی کاهش یافته است، اما افزایش مداوم پیاز، مقامات را در حالت آماده‌باش قرار داده است. این حرکت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که به دلیل آب و هوای نامناسب، هزینه ها برای بسیاری از کالاهای کشاورزی مانند گندم و برنج افزایش می‌یابد.

 

 

ثبات قیمت مواد غذایی برای نارندرا مودی، که به دنبال سومین دوره پنج ساله در انتخابات ملی سال آینده خواهد بود، بسیار مهم است. تورم خرده‌فروشی به بالاترین حد خود در 15 ماه گذشته رسیده است که بر مقیاس عظیم این چالش تاکید دارد. دولت صادرات گندم، برنج و شکر را محدود کرده است و ممکن است تعرفه 40 درصدی بر واردات گندم را لغو کند. گوجه‌فرنگی و غلات را در بازار آزاد می‌فروشد و انباشت برخی محصولات را محدود می‌کند.

راهول باجوریا، اقتصاددان در بانک بارکلیز گفت: «حرکت دولت در مورد پیاز ماهیت پیشگیرانه دارد، زیرا افزایش قیمت در حال حاضر مطابق با روندهای فصلی به نظر می رسد. او گفت: «اما با انتظارات پایان نامنظم فصل باران‌های موسمی، دولت بر خطر افزایش قیمت مواد غذایی در ماه‌های آینده تمرکز کرده است.

تهدید ال نینو
آب و هوای بد ناشی از ال نینو ممکن است به محصولات پیاز در ایالت ماهاراشترا که در حال رشد است، آسیب برساند، جایی که بارش در حال حاضر کمتر از حد متوسط است. به طور کلی باران‌های موسمی در هند حدود 7 درصد کمتر از حد نرمال بوده است که به افزایش قیمت مواد غذایی کمک کرده است. گندم در دهلی نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش یافته است. قیمت برنج 22 درصد، گوجه فرنگی 80 درصد، پیاز 32 درصد افزایش یافته است.

عمار کیسان جاگتاپ، 44 ساله، که در شش جریب زمین خود در ماهاراشترا، ذرت و پیاز می‌کارد، در طول باران‌های موسمی از کشت پیاز خودداری کرد. جاگتاب قصد دارد در طول فصل زمستان، منطقه پیاز را به نصف کاهش دهد، زیرا او پیش بینی می کند قبل از برخی از رای‌گیری‌های ایالتی در سال جاری و انتخابات عمومی در آوریل یا می 2024 محدودیت‌های بیشتری وجود داشته باشد.

 

 

جاگتاب در مصاحبه‌ای گفت: «من کاشت‌ را کاهش خواهم داد زیرا هزینه‌های من هر سال افزایش می یابد، اما ما نمی‌توانیم قیمت های سودمند را دریافت کنیم. دخالت دولت در پیاز بسیار زیاد است و اقدام اخیر برای وضع عوارض صادراتی بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کند.»

روزنامه «تایمز آو ایندیا» گزارش داد، تاجران پیاز در ناشیک، منطقه‌ای در ماهاراشترا، روز دوشنبه در اعتراض به اقدام دولت برای اعمال مالیات بر صادرات، اعتصاب نامحدودی را آغاز کردند. در این گزارش آمده است که ناشیک روزانه 300 کانتینر پیاز را به مناطق مختلف هند از جمله اوتار پرادش، بیهار و بنگال غربی عرضه می‌کند که هر کانتینر آن 28 تن است.

ماهاراشترا بزرگترین تولیدکننده پیاز کشور است که بیش از 40 درصد از تولید را به خود اختصاص داده است. آنها سه بار در سال، دو بار در فصل بارندگی و یک بار در زمستان رشد می‌کنند. بارندگی در بخش‌هایی از این ایالت 18 درصد کمتر از حد نرمال بوده است که بر محصولات کشاورزی فشار وارد کرده و دولت را در آستانه انتخابات عصبی کرده است.

باجوریا گفت: «بدیهی است که انتخابات در کانون توجه است. او گفت: «بخش عمده‌ای از افزایش قیمت مواد غذایی در ماه جولای ناشی از سبزیجاتی بود که فاسد شدنی و فصلی هستند. من بیشتر نگران کالاهایی مانند برنج و گندم هستم که چسبندگی بیشتری دارند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عوضش زفتند کره ماه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی