بازدید 2763
۱

چرا رئیس جمهور چین در «بریکس» سخنرانی نکرد؟

رئیس جمهور چین به طور غیرمنتظره از ایراد سخنرانی در اجلاس بریکس در آفریقای جنوبی صرف‌نظر کرد؛ اتفاقی که گمانه‌زنی‌هایی را درباره شرایط جسمانی او مطرح کرده است!
کد خبر: ۱۱۸۹۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲ 23 August 2023

به گزارش تابناک، مهر به نقل از اسکای‌ نوشت: ، شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین که برای حضور در پانزدهمین اجلاس بریکس، به ژوهانسبورگ سفر کرده است، به طور غیرمنتظره از سخنرانی کردن در این اجلاس خودداری کرد و حالا برخی رسانه‌ها درباره وضعیت جسمانی او گمانه‌زنی‌هایی کردند.

جین‌پینگ قرار بود در مجمع اقتصادی این اجلاس سخنرانی کند اما وانگ وِنتائو، وزیر بازرگانی چین سخنرانی از پیش‌تهیه‌شده او را قرائت کرد.

اسکای نوشت: این اتفاق غیر منتظره گمانه‌زنی‌هایی را مطرح کرده و به نوشته برخی رسانه‌ها، ظاهراً «یک جای کار می‌لنگد» اما ارائه توضیح از سوی دولت چین، غیر محتمل به نظر می‌رسد.

ونتائو در انتقادی آشکار و نطقی آتشین علیه آمریکا، به نقل از جین‌پینگ گفت که «برخی کشورها که فکر و ذکرشان حفظ هژمونی‌شان است، به شدت در تقلا هستند تا بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه را فلج کنند. هر کشوری که به سرعت رو به توسعه باشد، هدف تحریم آنها می‌شود. هر کشوری که در حال رسیدن به آنها باشد، برایش مانع‌تراشی می‌کنند.»

این اظهارات تحول تازه‌ای در تنش بین آمریکا و چین محسوب می‌شود و شی جین‌پینگ پیش‌تر غرب را مقصر مشکلات اقتصادی پیش روی چین دانسته بود. جین‌پینگ (سه‌شنبه) با سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی دیدار کرده بود؛ درست قبل از اینکه از سخنرانی انصراف دهد.

بیل بیشاپ، نویسنده خبرنامه «سینیسیزم» که به امور چین اختصاص دارد، به طولانی شدن عدم حضور رئیس جمهور چین در انظار در ماه جاری پرداخته است. به گفته بیشاپ، این مساله «اندکی عجیب» به نظر می‌رسد.

وی افزود: این تصمیم لحظه آخری برای چشم‌پوشی کردن از مجمع اقتصادی، حتی عجیب‌تر هم هست. بنابراین در غیاب هر گونه اطلاعات مفید از سوی تشکیلات حاکمیتی جمهوری خلق چین، شایعات گوش به گوش خواهد شد.

پادکست «پروژه جهانِ جنوب چین» که به حضور پکن در آفریقا می‌پردازد، نوشت: اینکه صرفاً بگوییم «غیبتِ شی»، حق مطلب را ادا نکرده‌ایم چون رهبران چین هرگز رویدادهایی (همچون بریکس) که در این سطح برنامه‌ریزی شده‌اند را از دست نخواهند داد.

بانی گِلیسر، مدیر اجرایی «واحد هند-آرام» اندیشکده German Marshall Fund مدعی شده است که شاید این غیبت به این معنی باشد که «یک جای کار می‌لنگد.»

جیمز پالمر، معاون دبیر نشریه فاریتن پالیسی نوشت: احتمال خیلی زیادی وجود دارد که شی جین‌پینگ صرفاً به علت بیماری، از سخنرانی صرف نظر کرد.

قرار بود جین‌پینگ دیشب برای ضیافت شام در عمارتی مجلل در حومه ژوهانسبورگ، به لویئز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل، نارندرا مودی، نخست وزیر هندوستان و رامافوسا ملحق شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که هم‌اکنون با حکم بازداشت دیوان کیفری بین‌المللی مواجه شده است، در این اجلاس شرکت نکرد و قصد داشت در مراسم شام، به صورت مجازی به سران بریکس بپیوندد.

پنج کشور عضو بریکس ۴۰ درصد جمعیت و ۳۰ درصد تولید اقتصادی جهان را تشکیل داده و بیش از ۲۰ کشور از جمله ایران و عربستان سعودی درخواست پیوستن به این گروه را مطرح کرده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اتفاقا ایشان سخنرانی کردند و بنده گوش دادم انهم بصورت پخش مستقیم از شبکه الجزیره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی