بدون سقف دلاری و حجم موتوری، با هر کد ملی «یک خودرو کارکرده» وارد کنید

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در حالی که اوایل مردادماه، قانون واردات خودروهای کارکرده یا همان قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور و سپس از سوی رئیس جمهور به وزارت صمت و کشور، ابلاغ شد، حال در آخرین روزهای باقی مانده از مهلت قانونی برای تدوین و تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودروهای کارکرده، خبرها از نهایی شدن آیین نامه از سوی وزارت صمت و ارسال آن به هیات دولت حکایت دارد؛ آیین نامهای که به گفته رشیدی کوچی نماینده مجلس، اقدامات موثری را برای بازار خودرو به همراه خواهد داشت.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر کرده است، در این باره گفته است: این آیین نامه که در وزارت صمت تنظیم شده، شامل هشت ماده است و برای آن زحمت زیادی کشیده است و امیدواریم عینا در هیات دولت به تصویب برسد.
جلال رشیدی کوچی در ادامه بیان داشته است: در یکی از مواد این آیین نامه تاکید شده که عمر خودروهای وارداتی، با در نظر گرفتن گواهی از سازمان ملی استاندارد و شماره vin، در زمان ورود به گمرک کمتر از پنج سال باشد. وی همچنین پیرامون این ابهام که برخی انتقاد دارند خودروهای اسقاطی و فرسوده خارجی قرار است وارد کشورمان شود، گفت: سقف این خودروها با عمر پنج سال است؛ یعنی از یک روز کارکرد تا سقف پنج سال.
وی افزود: در ماده دیگری در خصوص دلیل واردات خودروهای کارکرده توضیح داده و تاکید شده است: گروهی متشکل از وزارت صمت و اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، بنا به ضرورت و بر اساس نیازسنجی بازار خودروی کشور، سالانه سقف تعدادی و ارزشی خودروهای کارکرده را مشخص میکند تا مشخص شود در هر سال چه تعداد خودرو با چه ارزش دلاری باید وارد کشور شود.
در ماده ۳ اشاره شده که منابع ارزی مورد نیاز این آیین نامه از محل ارز حاصل از صادرات خود و یا دیگران، ارز منشا خارجی، سرمایه گذاری خارجی و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی خواهد بود. این اتفاق بسیار خوب و مثبتی بود که در حوزه تامین ارز برای واردات خودروهای کارکرده تصمیم گرفته شده است.
به گفته این نماینده مجلس: در ماده ۴ اشاره شده است خودروهای وارداتی باید ضوابط فنی مورد نظر را شامل شود. الان تمام استاندارهای موجود توسط سازمان ملی استاندارد در این ماده مورد تایید قرار گرفته است؛ برای نمونه، استاندارد یورو ۵ و یورو ۶ برای خودروهای سواری مد نظر قرار گرفته است. وی همچنین گفت: سازمان استاندارد و پلیس راهور بر کیفیت این خودروها نظارت خواهند داشت.
رشیدی کوچی در ادامه در خصوص اینکه چه کسانی اجازه واردات خواهند داشت نیز گفت: ماده ۵ وارد کنندگان را مشخص کرده و به دو دسته حقیقی و حقوقی تعیین شده است. واردکنندگان حقوقی این گونه تعریف شده است که شرکتهای واردکننده خودرو که دارای تاییدیه خدمات پس از فروش محصولات نامهای تجاری مورد تایید وزارت صمت میباشد به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی، میتوانند ثبت سفارش کنند؛ یعنی شرکتهای خودرویی که قرار است خودرو وارد کنند، باید حتما ضمانت خدمات پس فروش آن را نیز ارائه کنند.
وی افزود: نکته اساسی در خصوص واردکنندگان حقیقی یعنی مردم نیز این است که اشخص حقیقی میتوانند نسبت به ورود یک دستگاه خودرو به ازای هر کد ملی توسط همان فرد و بدون نیاز به ثبت سفارش، از محل سپرده ارزی خود که به تایید بانک مرکزی رسیده باشد و با رعایت سایر قوانین و مقررات، اقدام نمایند؛ یعنی اشخاص حقیقی هم میتوانند برای خودشان یک خودروی کارکرده وارد کنند.

وی تاکید کرد: در ماده ۷ اشاره شده که واردکنندگان خودرو به ازای هر خودروی کارکرده که به کشور وارد میشود، باید یک خودروی فرسوده اسقاط و از رده خارج شود. هم اکنون در کشورمان نزدیک به ۲۵۰ هزار خودروی فرسوده و قابل اسقاط وجود دارد؛ البته این الزام باید از سوی دولت وجود داشته باشد تا اتفاقی نیفتد که خودروهای فرسوده با قیمت بالایی خرید و فروش شود.
نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان و عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در پایان گفت: در این آیین نامه، سقف دلاری و سقف حجم موتور در نظر گرفته نشده، که تصمیم خوب و مناسبی است. هرچند ضرورت دارد تا تعرفههای واردات خودرو نیز پلکانی و منصفانه در نظر گرفته شود و دولت نسبت به این مساله، دقت ویژهای داشته باشد.
شوک بزرگ برای مافیای خودروسازی
ایران خودرو و سایپا به پایان سلام کنید
کشور توسط مافیا اداره میشه
هر اتفاقی بیوفته قطع توپ و امتیاز به نفع مافیا خواهد بود و چیزی سهم ملت نمیشه
جرات اعلام افزایش قیمت بنزین را ندارید.
پشیمانی ستاره تیم ملی از وارد کردن پورشه! کاش لندرور وارد کرده بودم تا سود بیشتری نصیبم میشد!
امان از ساده دلان
هر وقت تو محله مون
از 100 ماشین
20
تای اون لندکروز و راتگلر بود
بعد باور می کنم.
اونوقت فرضا اگر چهار نفر هم که تلاش بکنند یه تکونی بدند به شرایط رو تضعیف می کنیم.
دوستانی که گفتند خیالت خوشه و اینها قابل درک هستند. شرایط دید ما رو منفی کرده به جهت هم منفی نشده ولی به هر حال می بینیم که قیمت ها 20 درصد حداقل اومده پایین. بلکه بیشتر.
الان توضیح مناسب بنظر بنده اینه:
بله خبر خوبی هست در حال حاضر تاثیراتی هم داریم مبینیم ولی این تاثیرات کافی نیست و وقتی واقعا محقق بشه و هر کس بتونه بدون درگیری واردات انجام بده و بازار به تعادل برسه این خیلی مهمه بازار به تعادل برسه یعنی کسی که میخواد الان ماشین بگیره به قیمت جهانی الان بتونه بگیره حالا 20-25 درصد بالاتر. یه دست مریزاد میگیم به کسانی که تلاش کردند برای اینکه این حق مردم محقق بشه.
البته این ی حق حداقلی هست که از مردم دریغ شده و خیلی چیز های دیگه هم هست که باید اصلاح بشه.
تویوتا 2022 که بیاد میخوره تو سر پرایدو تیبا
بخاطر این طرح خوب
صبر کن یه دونه خودرو وارد ب شه بعد تشکر کن
این دولت تا اینجا فقط حرف زده و یک کلام هم عمل نکرده
دولت وعده و وعید و دروغ و امارسازی
قرار بود دلارهای ازاد شده توسط عمو بایدن در صنعت هزینه شود نه واردات خودرو
ارز پاشی به سبک عمو فرزین
انتخابات مجلس چه میکنه
لعنت به مافیا
ازتون نمیگذرم ایرانخودرو و سایپا و میرسلیم
نیت پاکی در کار نبود. هدف همین وضعیت موجود بود. سود بیشتر مافیا
ولی اگر همین کار در دولت قبل میشد، میگفتن عالیه
همونطور که در دولت قبل مذاکره بد و حرام بود
دریافت پالت های دلار از آمریکا حرام بود
ولی الان مذاکره عزت و واریز پول ایران به حساب قطر بابت خرید دارو و غذا افتخار شده.
شماها با این همه تناقض چطوری شبا میخوابید؟!
بله هر دولتی که وادرات خودرو رو آزاد کنه دمش گرم و دستش طلا ولی ما از این دولت فشل چیزی جز حرف پوچ و ادعا د آمار الکی ندیدیم.
اگر واقعا واردات خودروی کارکرده عملی شد دم دولت گرم هر دولتی که باشه کارش درست ولی من به دولت فعلی امیدی ندارم و بعید میدنم این اتفاق عملی بشه







