بازدید 2746

نامه ۲۶ سناتور آمریکایی به بایدن درباره تبادل زندانیان

۲۶ سناتور آمریکایی در نامه‌ای خواستار توضیح دولت کشورشان درباره مفاد توافق مبادله زندانی با ایران شدند.
کد خبر: ۱۱۸۸۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰ 18 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، سناتورها در این نامه نوشته‌اند: «در حالی که اعتقاد راسخ داریم ایالات متحده باید از تمامی منابع مناسب خود برای آزادی شهروندان آمریکایی که به ناحق در خارج از کشور بازداشت شده‌اند استفاده کند اما این تصمیم رویه‌ای فوق‌العاده خطرناک را پایه‌گذاری می‌کند و رژیم ایران را قادر می‌سازد تا فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود را در سراسر خاورمیانه افزایش دهد.»

واشنگتن در سال ۲۰۱۸ چندین میلیارد دلار از دارایی‌های ناشی از فروش نفت ایران به کره جنوبی را پس از خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) مسدود کرد. 

تلاش‌های کره جنوبی از آن زمان تا کنون برای تحویل این دارایی‌ها به ایران با مخالفت آمریکا روبرو شده بود. با این حال، منابع خبری روز ۱۹ مرداد ماه گزارش دادند ایران و آمریکا با آزادسازی این دارایی‌ها در ازای مبادله چند زندانی میان دو طرف توافق کرده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز، به عنوان اولین رسانه‌ای که این خبر را منتشر کرد گزارش داده بود پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانی‌هایی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند از زندان آزاد خواهند شد.

مطابق این ادعا، ایالات متحده این۶ میلیارد دلار دارایی‌ ایران در کره جنوبی را به حسابی در بانک مرکزی قطر منتقل خواهد کرد. این حساب تحت کنترل دولت قطر خواهد بود و به ایران اجازه داده خواهد شد تنها برای خرید مواد غذایی و دارو از آن استفاده کند. 

این توافق انتقاد سیاستمداران جمهوری‌خواه را به همراه داشته است. در روزهای گذشته بسیاری از سیاستمداران فعلی و سابق این حزب از بایدن بابت اعطای دسترسی به ۶ میلیارد دلار دارایی ایران انتقاد کرده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست