بازدید 5280

تقویت حافظه با استشمام ۴۰ بوی مختلف

بسیاری از مردم، بویایی را کم اهمیت‌ترین حس در میان حواس پنجگانه می‌دانند؛ با وجود این تحقیقات زیادی نشان داده که داشتن حس بویایی نه‌تنها برای درک چیزهایی مانند بوی گل‌ها و غذاها بلکه برای تقویت حافظه هم لازم است.
کد خبر: ۱۱۸۷۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶ 15 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از یورونیوز، یک مطالعه جدید که گزارش آن در مجله علوم اعصاب منتشر شد، نشان داده که تحریک حس بویایی می‌تواند باعث تقویت حافظه شود.

رابطه حس بویایی و حافظه

طبق این مطالعه، افراد مسنی که هنگام خواب در معرض بو قرار می‌گیرند، در تست‌های حافظه کلامی همچنین در مسیر مغزی که از شکل‌گیری حافظه پشتیبانی می‌کند، عملکرد بهتری داشته‌اند. یکی از علایم تعدادی از بیماری‌های عصبی از جمله آلزایمر، پارکینسون، اسکیزوفرنی و افسردگی، کاهش قدرت بویایی و مدت‌هاست که مشخص شده آسیب به حس بویایی(بر اثر افزایش سن یا قرار گرفتن در معرض سموم، سیگار کشیدن، آسیب به سر، یائسگی یا گرفتگی مزمن بینی) می‌تواند منجر به از دست دادن حافظه شود. مایکل لئون، استاد نوروبیولوژی در دانشگاه کالیفرنیا که مدیریت این تیم تحقیقی را برعهده داشته، می‌گوید: «با افزایش سن، ارتباط میان حافظه شما و توانایی‌تان برای بوییدن چیزها بیشتر می‌شود. اما در دنیای مدرن و مرفه امروز، تقریبا همه چیز در اطراف ما فاقد بو ست. بنابراین از دست دادن قدرت تحریک حس بویایی، ممکن است مغز را در برابر انواع مختلفی از مشکلات آسیب‌پذیر کند.»

نحوه انجام این تحقیق

در این تحقیق از ۴۳ داوطلب سالم ۶۰ تا ۸۵ ساله استفاده شد و نتایج نشان داد ،  نیمی از این افراد که به مدت چهار ماه، هر شب دو ساعت در معرض هفت بوی مختلف قرار گرفته بودند، در تست‌های حافظه کلامی ۲۲۶ درصد عملکرد بهتری نسبت به کسانی نشان داده‌اند که در معرض پخش کننده‌های این رایحه‌ها قرار نداشتند. در اسکن مغز آن ها هم تفاوت‌هایی مشاهده شد. پزشکان برای ارتباط بین قدرت بویایی و حافظه، یک توضیح بیولوژیک دارند. آن ها می‌گویند سیستمی که در مغز درگیر حس بویایی است، تنها یک یا دو اتصال با مناطق دیگر مغز که با موضوعات شناخت و احساسات مرتبط هستند، فاصله دارد. درحالی که سیستم‌های بینایی و شنوایی بسیار دورتر از این مناطق هستند.

استشمام بوها؛ موثرتر از هر دارویی

یک تحقیق دیگر هم که به تازگی انجام شد نشان داد که قرار گرفتن افراد مسن مبتلا به زوال عقل در معرض ۴۰ بوی مختلف دو بار در روز، باعث تقویت حافظه آن‌ها می‌شود؛ نتیجه‌ای که تاکنون با مصرف هیچ دارویی به دست نیامده است. یکی از محققان این پژوهش می‌گوید: برای تحریک حس بویایی، می‌توان از هر نوع فضای عطرآگینی حتی یک کابینت ادویه استفاده کرد و آن چه مهم است این که طیف گسترده‌ای از رایحه‌ها دو بار در روز به طور منظم استشمام شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی