بازدید 5319

ورود یک هیأت میانجی از نیجریه به نیجر

رسانه‌های نیجریه شنبه شب از ورود هیأت میانجی‌گری مرکب از علمای مسلمان نیجریه به نیامی پایتخت نیجر برای دیدار با فرماندهان کودتاچی خبر دادند.
کد خبر: ۱۱۸۷۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴ 13 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا ، این خبر را رسانه‌های بین‌المللی به نقل از خبرگزاری "ای ان پی" ANP نیجریه اعلام کردند و به نقل از منابع آگاه گفتند که "علی الامین الزینی" نخست وزیر که اخیرا از سوی فرماندهان کودتا به این مقام انتخاب شده است، با هیأت یادشده دیدار خواهد کرد.

این سفر درچارچوب تلاش دیپلماتیک و مضاعف برای پایان دادن به بحران نیجر و بدون توسل به اقدام نظامی رخ می‌دهد.

خبرگزاری نیجریه اعلام کرد که این هیأت متشکل از روحانیان مسلمان از این کشور است.

براساس گزارش‌های این هیأت اوایل هفته جاری در چارچوب میانجی‌گری میان اکواس و فرماندهان کودتا در نیجر با "بولا تینوبو" رئیس جمهوری نیجریه که ریاست جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) را برعهده دارد نیز دیدار کرده بودند.

در همین راستا، منابع خبری روز سه شنبه اعلام کردند که جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا «اکواس» برای دخالت در نیجر ۲۵ هزار نیروی نظامی را بسیج کرد.

همچنین رسانه های فرانسوی اعلام کردند که نیجریه می تواند بیش از نیمی از نیروی یاد شده را برای دخالت در بحران نیجر با مشارکت کشورهای سنگال، بنین و ساحل عاج فراهم کند.

اکواس پس از نادیده گرفته شدن اولتیماتوم خود از سوی کودتاچیان نیجر، عصر دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از برگزاری نشست جدید در روز پنجشنبه برای گفت وگوی رهبران اعضای این اتحادیه اقتصادی درباره اوضاع سیاسی و تحولات اخیر نیجر و منطقه غرب آفریقا خبر داد.

بیش از یک هفته پیش، اکواس به کودتاگران نیجر اعلام کرد که اگر «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور ظرف هفت روز به قدرت بازنگردد، آنها با مداخله نظامی احتمالی، اعضای این اتحادیه اقتصادی مواجه می‌شوند.

حکومت نظامی نیجر روز یکشنبه با به پایان رسیدن مهلت ۷ روزه اکوواس، نه‌تنها بازوم را به قدرت بازنگرداندند، بلکه حریم هوایی این کشور غرب آفریقا را نیز بستند.

«بولا احمد تینوبو» رئیس جمهوری نیجریه و رئیس اکواس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست بعدی رهبران این اتحادیه اقتصادی را روز پنجشنبه در ابوجا پایتخت نیجریه تشکیل خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: رهبران اکواس در جریان این اجلاس وضعیت سیاسی و تحولات اخیر در نیجر را مورد بررسی و بحث قرار خواهند داد.

تحلیلگران بر این باورند که رهبران منطقه در جستجوی راه حلی فوری برای جلوگیری از تشدید تنش که به طور بالقوه می‌تواند کل منطقه غرب آفریقا را تحت تأثیر قرار دهد، به یک موضع واحد نیاز دارند.

در صورتی که اکواس برای بازگرداندن بازوم (که طبق گزارش‌ها به گروگان گرفته شده است) تصمیم قطعی بگیرد، کشورهای نیجریه، سنگال، ساحل عاج و بنین همگی تمایل خود را برای اعزام نیرو به نیجر ابراز کرده‌اند.

از سوی دیگر کشورهای بورکینافاسو و مالی که دارای مرز مشترک با نیجر هستند، حمایت قوی خود را از نظامیان در نیجر اعلام و در این قضیه از همسویی با اکواس خودداری کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی