بازدید 2446

نمایش‌های روی صحنه چقدر فروختند؟

آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش‌های به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۱۳ مرداد سال ۱۴۰۲ به تفکیک اجراها مشخص شد.
کد خبر: ۱۱۸۶۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲ 06 August 2023


به گزارش تابناک به نقل از فارس، آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش‌های به صحنه رفته در تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۱۳ مرداد به تفکیک اجراها اعلام شد.

«جریان» همچنان وصله ناجور
نمایش «جریان» به کارگردانی علیرضا معروفی که از روز ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲ اجرای خود را در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ تماشاگر و قیمت بلیت ۲۰۰ هزار تومان آغاز کرده، تا پایان روز جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ با مجموع ۱۲ اجرا و میزبانی از یک هزار و ۲۸۸ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان ) ۱۵۱ میلیون و ۸۲۵ هزار تومان فروش داشته است.

پیش از این هم گفته بودیم که این نمایش از اساس برای سالن اصلی تئاترشهر مناسب نیست و کیفیت یک نمایش با میزان جذب مخاطب آن رابطه مستقیم دارد. هنر تئاتر با اجرا روی صحنه و درک آن از طرف مخاطب کامل می‌شود. در واقع یک سیستم به عنوان فرستنده پیامی را با استفاده از مجموعه‌ای از ابزارها و نشانه‌ها تولید می‌کند و در معرض ارتباط با مخاطبانش قرار می‌دهد. هدف آن است که گیرنده این پیام را دریافت و پس از رمزگشایی نشانه‌های هنری آن را درک کند.

حالا اگر بخواهیم مفاهیم مهمی را هم در قالب تئاتر و هنر بیان کنیم، اینکه از اساس نتوانیم اثری قابل بحث و قابل دفاع را خلق کنیم که توانایی جذب مخاطب را نداشته باشد،‌ تنها سوژه را از بین برده‌ایم و فرآیند شکل‌گیری نمایش و رسیدنش به مقصد را به درستی انجام نداده‌ایم.

این دقیقا اتفاقی است که درباره «جریان» علیرضا معروفی رخ‌داده است؛ نمایشی که شاید ناظر بر محتوایی مهم روی صحنه رفته، اما به دلیل نداشتن مخاطب قابل قبول به هدف نرسیده است.

این نمایش در سالن اصلی ۵۷۹ نفره مجموعه تئاتر شهر تا امروز با ۱۲ اجرا ۶ هزار ۹۴۸ ظرفیت داشته، اما مطابق با آمار اعلام شده تنها هزار و ۲۸۸ مخاطب یعنی تنها ۱۹ درصد مخاطبین ممکن را به تماشای تئاتر نشانده که این آمار در مقایسه با آثار قبلی این سالن فاجعه‌بار خواهد بود.

نمایش «سلول شخصی» به کارگردانی امیرحسین آلادپوش هم که از روز ۸ مرداد ۱۴۰۲ در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ نفر و قیمت بلیت ۲۰۰ هزار تومان روی صحنه رفته تا پایان روز جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ با مجموع ۶ اجرا و میزبانی ۲ هزار و ۲۵۴ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان ) به فروشی معادل ۳۱۴ میلیون و ۱۸۴ هزار تومان دست پیدا کرده است. 

«سلول شخصی» با آنکه تجربه تماماً موفقی در سالن اصلی تئاترشهر نیست، اما دلیل خوبی برای رد صلاحیت جریان است، این نمایش تنها در ۶ اجرا توانسته نزدیک به ۲ هزار ۲۵۴ مخاطب را جذب خود کند یعنی با نیمی از اجراهای «جریان» ۲ برابر مخاطب جذب کرده است.

نمایش امیرحسین آلادپوش ۶۵ درصد از تمامی توان جذب مخاطب خود را استفاده کرده است، حضور بازیگران چهره در این اتفاق بی‌تاثیر نبوده شرایط این روزهای تئاتر نیز به جذب مخاطب بیشتر این آثار کمک می‌کند.

در خلاصه این نمایش آمده است: سخته آخه، واقعا سخته. انگار تو قلبت دو تا آهن ربا با قطب هم نامو چپوندن کنار هم. دلت از فولادم اگه باشه قُر می‌شه بالاخره. کم میاری می‌شکنی. این دو تا مدام دارن از هم فرار می کنن و تو می‌خوای یه جا نگهشون داری. لحظه‌ای رو می‌شناسی که هم شب باشه هم روز؟ تو همه بیست و چهار ساعت چند دقیقه است این لحظه‌های گرگ و میشه، نه یه عمر! می‌دونه چقدر سخته یه عمر تو این لحظه زندگی کنی؟ نچ. نمی‌دونی! می‌فهمی زندگی کردن رو مرز دو تا دشمن قدیمی خود ِمرگه. زندگی نیست! نجس و پاکی جمع نمی‌شن با هم. هیچ وقت. اصلا مگه می شه با دهن نجس تعزیه بخونه کسی؟

ادامه رشد مخاطبین در «ژنرال مجهول»
نمایش «ژنرال مجهول» به کارگردانی میرعلیرضا دریابیگی که از روز چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۳۰ هزار تومان روی صحنه رفته، تا روز جمعه ۱۳ مرداد با مجموع ۱۷ اجرا و یک هزار و ۵۰۷ تماشاگر به فروشی معادل ۱۴۲ میلیون و ۱۶۸ هزار تومان (با احتساب ارائه بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) دست پیدا کرده است.

این نمایش در آمار قبلی اعلام شده در ۹ اجرا ۶۲۷ مخاطب داشته است، حال بعد از ۸ اجرای دیگر تعداد تماشاگران «ژنرال مجهول» ۸۸۰ نفر رشد کرده که این به معنای افزایش تعداد مخاطبان این نمایش در هر اجرا است، در مطلب قبلی هم یادآور شده بودیم که شروع یک نمایش با این تعداد مخاطب نشانه امید به آینده فروش آن است.

«حرفه‌ای» همچنان موفق
نمایش «حرفه‌ای» به کارگردانی وحید منتظری نیز که از روز ۲۲ تیر ۱۴۰۲ اجرای خود در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۳۰ هزار تومان آغاز کرد، تا پایان روز جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ با مجموع ۱۵ اجرا و یک هزار و ۷۱۷ تماشاگر به فروشی معادل ۱۷۷ میلیون و ۳۴ هزار تومان (با احتساب ارائه بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) دست پیدا کرده است. 

این نمایش در آمار قبلی پرفروش‌ترین نمایش تئاتر شهر بود،‌ «حرفه‌ای» تا روز جمعه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۲ با مجموع ۸ اجرا، ۸۷۰ تماشاگر به فروشی معادل ۸۹ میلیون و ۷۹۱ هزار تومان (با احتساب ارائه بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) دست پیدا کرده بود، این آمار نشان دهنده ۱۰۹ مخاطب به‌صورت میانگین است.

حالا و در ۸ اجرای اضافه شده در این مدت میانگین مخاطب هر اجرا به ۱۱۴ مخاطب رسیده، این یعنی میانگین تعدا مخاطب هر اجرای این نمایش افزایش داشته است.

«هیدن»، همیشه پر
نمایش «هیدن (پنهان)» به کارگردانی کوروش شاهونه هم که از روز ۲۷ تیر ۱۴۰۲ اجرای خود را در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۳۰ هزار تومان آغاز کرده، تا روز جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ با ۱۶ نوبت اجرا و یک هزار و ۴۸۴ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) به فروشی معادل ۱۶۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.

این نمایش تا روز جمعه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۲ با ۴ نوبت اجرا، ۳۷۴ تماشاگر داشته، این تعداد بعد ۱۲ نوبت اجرای دیگر هزار و ۱۱۰ نفر رشد کرده یعنی در هر اجرا میانگین ۹۳ نفر در سالن بوده‌اند و با توجه به ظرفیت ۹۶ نفره تالار قشقایی،‌ «هیدن» سالنی همیشه پر داشته است.

نکته جالب توجه برای این نمایش ذکر نشدن روز پایانی اجرای آن در سایت فروش بلیت است. به‌نظر «هیدن» تا زمانی که مخاطب دارد روی صحنه خواهد بود.

«سایه روشن»،‌ معمولی شهر موفق‌ها
نمایش «سایه روشن »به کارگردانی سعیده آجربندیان هم که از روز ۲۳ تیر ۱۴۰۲ در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزا ر تومان اجرای خود را آغاز کرده، تا روز جمعه ۱۳ مرداد با ۱۵ نوبت اجرا، مجموع ۴۸۱ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروش داشته است.

این نمایش تا روز جمعه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۲ و در آمار قبلی اعلام شده با ۷ نوبت اجرا، در مجموع ۲۱۷ تماشاگر داشته است، یعنی در شرایط قبلی کمتر از نصف صندلی‌های تئاتر شهر برای این اجرا فروخته شده است.

حالا و با گذشت ۸ اجرای دیگر با ۲۶۴ مخاطب در این اجراها این نمایش به‌طور میانگین در هر بار روی صحنه رفتن ۳۳ مخاطب داشته و همچنان به روند معمولی خود ادامه می‌دهد، البته این اجرا در یک سالن معمولی هم به اجرا می‌پردازد و فروشی معمولی نیز دارد اما بازهم باید آن را انتخاب مناسبی برای تئاترشهر ندانست.

نمایش « چخفته» به کارگردانی اشکان پیردل زنده نیز که از روز ۲۳ تیر ۱۴۰۲ در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۱۰ هزار تومان روی صحنه رفته، تا روز جمعه ۱۳ مرداد با مجموع ۱۵ اجرا و یک هزار و ۲۱ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) به فروشی معادل ۹۵ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان پیدا کرده است.

«چخفته» تا روز جمعه ۳۰ تیر ۱۴۰۲ با مجموع ۷ اجرا به ۴۷۳ تماشاگر دست پیدا کرده بود، یعنی این نمایش در آمار قبلی میانگین ۶۷ مخاطب داشته و حالا بعد از گذشت ۸ اجرای دیگر همین آمار را تکرار کرده است، با توجه به سالن ۷۲ نفره سایه می‌توان «چخفته» را نمایشی پر مخاطب دانست.

تماشاخانه سنگلج با دو اجرای خالی
 نمایش «شب روی سنگفرش خیس» به کارگردانی میکائیل شهرستانی نیز که از روز ۹ مرداد ۱۴۰۲ اجرای خود را در تماشاخانه سنگلج با ظرفیت ۲۳۶ نفر و قیمت بلیت ۸۰ هزار تومان آغاز کرده (با احتساب ارائه بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) تا پایان روز جمعه ۱۳ مرداد و ۴۴۷ تماشاگر به فروشی معادل ۳۵ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۲۰۰ تومان دست پیدا کرده است.

نمایش «پرده در پرده » به کارگردانی رویا اسدی هم که از روز ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ اجرای خود را در تماشاخانه سنگلج با ظرفیت ۲۳۶ نفر و قیمت بلیت ۶۰ هزار تومان آغاز کرده (با احتساب ارائه بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) تا پایان روز جمعه ۱۳ مرداد، ۱۳۳ تماشاگر و ۷ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۸۰۰ تومان فروش داشته است.

هر دو نمایش تماشاخانه سنگلج که تعداد اجراهای آنها در آمار اعلام شده ذکر نشده است اگر به طور طبیعی روی صحنه رفته باشند تقریبا ۴ اجرا روی صحنه برده‌اند.

با یک حساب سرانگشتی مخاطب هر اجرای سنگلج نیمی از سالن را هم پر نکرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی