بازدید 2753
۱

دستورکار نشست امروز جده درباره اوکراین چیست؟

عربستان اعلام کرد امروز شنبه پنجم اوت میزبان نشست مشاوران امنیت ملی و نمایندگان تعدادی از کشورها در خصوص بحران اوکراین در شهر جده خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۸۶۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷ 05 August 2023

به گزارش تابناک، ایسنا نوشت: یک منبع آگاه به خبرگزاری روسی «تاس» گفت که انتظار می‌رود محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در نشست بین‌المللی اوکراین که در جده برگزار می‌شود، شرکت کند.

وی خاطرنشان کرد که رهبری عربستان بر تقویت نقش خود در ابتکارات بین‌المللی با هدف حل مناقشه با فراهم کردن بستری برای رایزنی حساب باز کرده است.

در این راستا، خبرگزاری سعودی (واس) جمعه اعلام کرد: «دولت مشتاقانه منتظر است تا این نشست به تقویت گفت‌وگو و همکاری از طریق تبادل نظر، هماهنگی و بحث در سطح بین‌المللی درباره راه‌های حل بحران اوکراین از طریق دیپلماتیک و سیاسی کمک کند تا صلح و امنیت بین‌المللی را تقویت کرده و از پیامدهای انسانی، امنیتی و اقتصادی بیشتر بحران در جهان بکاهد.

این آژانس خبری افزود: میزبانی این نشست در ادامه ابتکارات و تلاش‌های بشردوستانه انجام شده در این زمینه توسط  شاهزاده محمد بن سلمان و تماس‌هایی است که وی با رهبران روسیه و اوکراین از همان روزهای اولیه آغاز جنگ داشته است. ابراز آمادگی عربستان برای انجام اقدامات خوب خود برای کمک به دستیابی به راه حل منجر به صلح پایدار و حمایت این کشور از همه تلاش‌ها و ابتکارات با هدف کاهش اثرات بحران و پیامدهای انسانی آن می‌شود.

همچنین پولیتیکو آمریکا در گزارشی روز جمعه نوشت، احتمال می‌رود عربستان نتایج نشست را به روسیه اطلاع دهد که یک مقام وزارت خارجه روسیه نیز بر این مساله صحه گذاشت و گفت ریاض قرار است نتایج این نشست را به روسیه اطلاع دهد.

این روزنامه نوشت، در این نشست که دو روز ادامه خواهد داشت، ۱۰ موضوع فرعی از جمله امنیت غذا و انرژی، آزادی زندانیان، امنیت محیط زیست و امکان تشکیل دادگاه جرائم جنگی نیز بررسی می‌شود.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، دوشنبه گذشته اعلام کرد که نشست اوکراین در عربستان در صورتی مفید خواهد بود که به غرب در درک بیهودگی "طرح زلنسکی" کمک کند.

همچنین وزیر خارجه اوکراین مشارکت چین در نشست جده درخصوص بحران کشورش را گشایش بزرگ و پیروزی تاریخی عنوان کرد.

به گزارش سی ان ان، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاری اوکراینی اینترفاکس گفت: ما می‌خواهیم که چین در نشست صلح مشارکت کند. خبر اعزام لی هو، نماینده ویژه دولت چین در امور اوراسیا به جده پیشرفتی عالی است.

وی تاکید کرد که عربستان علاوه بر گفت‌وگوهای تلفنی میان محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، نقش مهمی در تصمیم چین ایفا می‌کند.

کولبا گفت که عربستان چین را جذب کرد و این یک پیروزی تاریخی است.

گفتنی است وزارت خارجه چین پیش از این اعلام کرد که این کشور در نشست جده با موضوع بحران اوکراین شرکت خواهد کرد.

وال استریت ژورنال ۲۹ ژوئیه گزارش داد که عربستان قصد دارد در پنج و شش اوت در جده میزبانی رایزنی در مورد حل و فصل اوکراین را داشته باشد؛ به طوریکه انتظار می‌رود بیش از ۳۰ کشور از جمله آمریکا، چین، انگلیس، برزیل و سایر کشورها اما بدون مشارکت روسیه در آن شرکت کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تیتر خبرت بسیار ساده بود
کمتر کسی هست که از نشست امروز جده خبر نداشته باشه اونم از یک هفته پیش ..
این فرق بین دنیای آزاد با خبر رسانی داخلی هست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست