بازدید 2293

توافق ایران و عراق برای طرح آزمایشی مقابله با گردوغبار

تهران و بغداد توافق کردند که طرح‌های آزمایشی مشترک برای مقابله با گرد و غبار را در چهار استان عراق و دو استان ایران تعیین و اجرایی کنند.
کد خبر: ۱۱۸۵۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰ 02 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، این توافق پس از دیدار «علی محمد طهماسبی» مشاور رئیس سازمان محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با معاون فنی وزارت کشاورزی عراق که در بغداد انجام شد، در صورتجلسه‌ای به امضای طرفین رسید.

بر اساس صورتجلسه امضا شده؛ دو طرف توافق کردند که ظرف دو ماه آینده چهار طرح پایلوت (آزمایشی) را جهت همکاری مشترک در چهار استان ذیقار، المثنی، واسط و میسان در عراق و ۲ طرح پایلوت را در استان‌های ایلام و خوزستان در جمهوری اسلامی ایران تعیین کنند.

در این دیدار چگونگی همکاری مشترک برای مقابله با بیابان زایی، کاهش اثرات تغییرات اقلیمی و رفع موانع تامین امنیت غذایی و همچنین مدیریت و مقابله با طوفان‌های گرد و غبار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
«میثاق عبد الحسین عبید» معاون فنی وزارت کشاورزی عراق در این دیدار که با حضور «بسام کنعان» مدیرکل اداره جنگل‌ها و بیابان‌زدایی این کشور برگزار شد، گفت: تلاش‌ها برای مقابله با گرد و غبار باید استثنایی و در میدان عمل آثار آن قابل مشاهده باشد.

وی تصریح کرد: حل مشکل گرد و غبار در منطقه نیازمند همکاری مشترک کشورهای غرب آسیا از جمله عراق، کویت و ایران است.

معاون فنی وزارت کشاورزی عراق اظهار کرد: وزارت کشاورزی عراق به دنبال تامین بودجه برای مقابله با ریزگردها است و کانون‌های گرد و غبار در استان‌های هم مرز با ایران و کویت که باید در آن‌ها کار شود، شناسایی شوند.

از سوی دیگر «علی محمد طهماسبی» مشاور رئیس سازمان محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار ایران بر لزوم اجرا و همکاری مستقیم دو کشور در این خصوص تاکید و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به پرونده‌های بیابان‌زدایی مناطق مرزی بین دو کشور همسایه را اعلام کرد.

گرد و غبار معضلی است که چند سالی است کشور ما را درگیر کرده است و بخش عمده آن از کشورهای عراق و سوریه وارد ایران می‌شود، از این رو دولت سیزدهم برای برطرف کردن این مشکل در نشست بین المللی مقابله با گرد و غبار که تیرماه سال ۱۴۰۱ با حضور مقامات عالیرتبه ۱۲ کشور درگیر با این پدیده در تهران برگزار شد با وزیر محیط زیست عراق به توافق رسید که تیمی کارشناسی از ایران به عراق سفر و از کانون‌های بحرانی تاثیرگذار بر روی کشور ما بازدید کنند.

این سفر در مهرماه سال گذشته انجام شد و پس از آن مقرر شد تا یک تیم عراقی به ایران بیایند و از کانون‌های گرد و غبار داخل کشور بازدید و با اقدامات و تجربیاتی که برای مقابله با گرد و غبار انجام شده است آشنا شوند و بعد از آن اقدام عملی در کشور عراق آغاز شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی