بازدید 2391
۴

جوابیه شرکت توانیر به خبر «ایران ۸ برابر کشورهای پیشرفته برق هدر می‌دهد» در تابناک

در پی درج خبر «ایران ۸ برابر کشورهای پیشرفته برق هدر می‌دهد/ هدررفت نیمی از برق در شبکه توزیع »، شرکت توانیر جوابیه‌ای صادر کرد که تابناک طبق اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری خود را موظف به انتشار این جوابیه دانست، با این حال به طور کامل از محتوای گزارش مورد اشاره دفاع می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۵۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶ 31 July 2023
پیرو انتشار مطلبی با عنوان «ایران ۸ برابر کشورهای پیشرفته برق هدر می‌دهد/ هدررفت نیمی از برق در شبکه توزیع» که در مورخ 4 مرداد ماه با کد ۱۱۸۵۰۷۳ در خروجی آن رسانه قرار گرفت، پاسخ ذیل ارسال می شود.
 
خواهشمند است دستور فرمایید حسب قانون مطبوعات به منظور تنویر افکار عمومی، نسبت به درج آن در اولین فرصت ممکن اقدام گردد. 
 
1- برای ارائه اطلاعات در هر زمینه‌ای، مرجعی در سطح جهانی و سطح ملی وجود دارد. سازمان بین‌المللی انرژی (IEA)  و بانک جهانی  در سطح بین‌المللی و آمار تفصیلی صنعت برق  در سطح ملی مراجع قابل استناد اطلاعاتی در زمینه انرژی بوده و نیازی به استفاده از آمارهایی که شرکت‌های تجاری مانند شرکت نفت و گاز کانادایی Solution براساس منافع خود تفسیر می‌کنند، نیست. 
 
2- با مراجعه به بخش تلفات انرژی سایت بانک جهانی  در شبکه انتقال و توزیع می‌توان مشاهده کرد که میانگین جهانی تلفات انرژی در حدود 8 تا 5/8 درصد است. تلفات شبکه برق کشورهای پیشرفته اروپایی که از نظر پراکندگی و اقلیم، شرایط مناسب‌تری نسبت به ایران دارند، دارای تلفاتی در حدود 6 تا 7 درصد هستند (فرانسه 6 درصد، ایتالیا 7 درصد، بریتانیا 8 درصد و اسپانیا 10 درصد).
 
3- با توجه به مقادیر ذکر شده در بند (2) می‌توان مشاهده کرد که طبق آمار تفصیلی صنعت برق منتشر شده توسط شرکت مادر تخصصی توانیر میزان تلفات انرژی شبکه برق برای نخستین بار در سال 98  تک رقمی و عدد 9.76 درصد محقق شد که این مهم با تلاش مستمر همکاران صنعت برق کشور در سال‌های بعد نیز در این سطح حفظ شده است. فلذا فاصله چندانی با سطح تلفات کشورهای پیشرفته و پیشرو در بخش  انرژی ندارد. از این رو ارائه هر عددی بدون ذکر منبع و مرجع به دور از اخلاق حرفه‌ای مهندسی است.

اما نكته پاياني اين كه براي كاهش پايدار تلفات و رسيدن آن به ميانگين 8 درصدي جهان بايد راهكار «اقتصاد خوداتكاي برق» را در پيش بگيريم و در واقع مسير كاهش تلفات از اصلاح قيمت برق مي‌گذرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴
خداییش من هم تعجب کردم 40%خیلی خیلی زیاد بود!
راست میگه دیگه تابی
ریاضیت ضعیفه با انگشتات حساب کن
مدیران توانیر هم همیشه و همه حال به دنبال افزایش قیمت برق هستند
شما میخواهید کاهش مصرف داشته باشید؟ انحصار اوازم برفی را بردارید تا مردم بتوانند از لوازم برقی کم مصرف بدون کم بازده هی استفاده کنند و شرکت ها ی داخلی هم به دنبال تکنولوژی جدید بر پایه مصرف کم بیفتد
شما میخواهید مصرف کم گردد؟ در امر اجرای صحیح مبحث 19 حرکت کنید
شما میخواهید قیمت برق جهانی گردد؟ حقوق مردم را هم جهانی پرداخت کنید
اول خود را اصلاح کنید بعد مطالبه گری کنید ، همین الان هم قیمت برق با شرایط تحمیلی بالاست
10 درصد اتلاف برق یک کشور 85 میلیونی رقم کمی نیست. لطفا نسبت به بهبود آن بکوشید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی